reklama

reklama

Santa Cruz Bullit & Heckler – Více elektro, více zdvihů!

Kdo by se zhruba před rokem nadál, že se i slovutný Santa Cruz pustí do výroby elektrických kol?! A vida, rok se s rokem sešel, dnes už to nikoho ze židle příliš nezvedá, což se ale hoši z Kalifornie rozhodli trochu změnit… Ze židle by vás totiž mohla zvednout informace o druhém eBiku Santa Cruz – model Bullit!

Podobně jako vůbec první eBike od Santa Cruz – loni představený Santa Cruz Heckler – je i aktuální novinka Bullit „reinkarnací“ klasického jména z rodiny Santa Cruz. Na původního Hecklera jsem si dobře pamatoval, poměrně radikální Bullit šel ale tehdy mimo mě, proto jsem si jeho podobu musel vyhledat u přítele Googla!

Každopádně k věci! Podobně jako byl ve své době Bullit ostřejším bratrem Hecklera, jsou role v této rodině rozděleny i nyní. Zároveň přitom dochází k jistým úpravám u rodiny Santa Cruz Heckler, aby se oba stroje lépe rozlišily, ale také, aby si našly své spojující prvky. Ve stručnosti je totiž třeba zmínit, že Santa Cruz Heckler doznal, s výhledem na modelový rok 2021, určitých změn!

Jedna se odehrává na straně pohonu, kdy zde sice zůstává Shimano, avšak nově se zde objevuje na konci léta odhalená jednotka STePS EP8 (představení), kterou u nejlevnější varianta Santa Cruz Heckler R supluje dostupnější verze Shimano STePS E7000. Co zůstává je integrovaná baterie, která se musí spokojit s kapacitou 504 Wh. Větší se bohužel do současného rámu nevejde. 🙄

Santa Cruz Bullit (2021)
Santa Cruz Heckler MX (2021)

27,5“, nebo MX?

Rozhodně zajímavou informací je také rozdělení rodiny Santa Cruz Heckler na dva „poddruhy“, kdy bude možné vybrat si víceméně původní provedení s koly průměru 27,5“ a se zdvihy 160/150 mm (P/Z). Druhou cestou je tzv. verze MX, tedy „Mixed“ spojující přední kolo průměru 29“ a zadní 27,5“. Normálně tomu říkáme mullet! Tady se ale paradoxně omezuje zdvih na 140 mm nad oběma koly!

Co mě trochu zaráží je podoba obutí, kdy Santa Cruz Heckler na středním průměru obouvá pláště rozměru 27,5×2,6“ (Maxxis Minion DHR II), v MX variantě to pak je 29×2,5“ vepředu a 27,5×2,4“ vzadu? Na můj vkus zbytečně úzký zadní plášť… Dva-čtyřka mi normálně připadá až příliš úzká i na běžném biku s vyšším zdvihem, u strojů kategorie eMTB to pak chápu o to méně?!

Santa Cruz Heckler 2021

Kola: 27,5“ | 29“/27,5“ (MX – Mixed)
Zdvihy: 160/150 mm (27,5“) | 140/140 mm (MX)
Motor: Shimano STePS E7000 | STePS EP8
Baterie: Shimano 504 Wh

Santa Cruz Heckler (2021) | 27,5″ – zdvihy 160/150 mm
Santa Cruz Heckler (2021) | MX – zdvihy 140 mm

Santa Cruz Bullit!

Teď už konečně k vyhlášené novince, kterou je Santa Cruz Bullit! Pár zásadních kritérií tohoto nového stroje je vlastně shodných jako u Hecklera. Podobných, nikoliv vždy úplně stejných. Předně Santa Cruz Bullit bude nabízen čistě jako MX bike (Mixed wheels), tedy mullet 29“/27,5“. Co je příjemně zarážející jsou zdvihy – 170 mm nad oběma koly!

*Překvapivá, alespoň pro mě, je i zde skutečnost, že se obutí skládá z plášťů rozměru 29×2,5“ vepředu a 27,5×2,4“ vzadu! Osobně bych dozadu nasadil alespoň 2,6“ širokou gumu, ať to má pořádný záběr a odolnost – větší vzduchový polštář – při tvrdých dopadech a na ostrých hranách!!!

**Například nedávno testovaný Cannondale Moterra Neo má pláště Maxxis šíře 29×2,6“ na obou kolech, což se mi líbilo!

Santa Cruz Bullit (2021) | Také nový rám využívá dnes již klasickou konstrukci se systémem VPP.
„Startovací tlačítko“ je umístěno nezvykle v blízkosti motoru.
K uvolnění baterie nepotřebujete klíče, ale jen klíč 😁

Santa Cruz hovoří o Bullitu v tom smyslu, že vznikl tak trochu jako elektrický kříženec Nomada a Megatoweru. Případně, že je toto kolo schopné poprat se s terénem, kde se běžně prohání Santa Cruz V10, avšak s tím rozdílem, že vás nahoru na kopec nemusí tahat lanovka, jelikož máte jednu integrovanou přímo v rámu!

Velké zdvihové kapacitě a potenciálu skutečně drsného nasazení odpovídá také geometrie, třeba úhel hlavy 64°, nebo též výbava. Zde najdeme buď vidlici RockShox ZEB, tedy u nejlevnějšího modelu, všude jinde je Fox 38! Obsazení postu tlumiče je pak do značné míry na vás, jelikož se u většiny stupňů výbavy objevují varianty vzduchové i pružinové (RockShox Super Deluxe Coil/Air).

Nikoliv nepodstatný je rovněž pohon, kde je to podobné jako u Heckleru. Základní Santa Cruz Bullit R bude osazen slabším a levnějším motorem Shimano STePS E7000, všechny ostatní varianty si mohou užívat předností nového, menšího, lehčího a výkonnějšího motoru Shimano STePS EP8! Dobrou, ne-li skvělou zprávou na konec je, že se u Bullitu našlo dost místa pro novou baterii s rozšířenou kapacitou 630 Wh, která bude přítomna u všech verzí!!!

Další detaily, podrobnosti a specifikace najdete na webu Santa Cruz – Heckler / Bullit

Santa Cruz Bullit X01 Coil
Santa Cruz Bullit XT Air

Santa Cruz Bullit 2021

Kola: 29“/27,5“ (MX – Mixed)
Zdvihy: 170/170 mm
Motor: Shimano STePS E7000 | EP8
Baterie: Shimano 630 Wh

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Santa Cruz Bicycles