reklama

reklama

BOSCH CX 5. gen. & ABS Race – Náročná zkouška motoru i pilotáže!

O nové podobě pohonu BOSCH Performance Line CX, který lze definovat označením „5. generace“, snad již víte dost z našeho úvodního představení. Chvíli poté, co šly tyto obecné informace ven, se naskytla příležitost vyzkoušet si na vlastní kůži jak nové motory CX, tak i inovovaný systém ABS Race nebo třeba automatické řazení od TRP.

První říjnový víkend totiž pro nás (cyklistické novináře z Česka a Slovenska) uspořádal BOSCH velice zajímavé setkání v Žilině, se zázemím ve sporthotelu Petera Sagana, za jehož plotem se nachází zdejší OKO Trails.

Už jen možnost osahat si v praxi zbrusu nový motor Bosch Performance Line CX, položit prsty na páky brzd doplněných o vylepšený systém ABS Pro a svěřit „svůj osud“ elektronickému (a volitelně i) automaticky pracujícímu řazení TRP. Kdo by mohl takové pozvání odmítnout?!

reklama

Nemaluj mraky na… Oblohu!

Hned na úvod musím říct, že zážitky z tohoto víkendu byly hodně intenzivní. Doznívající nachlazení, převážně neznámé prostředí, ne zrovna optimistická předpověď a touha prověřit co nejlépe nový materiál a nové systémy BOSCH.

Respektive, předpověď se s blížícím termínem cesty spíše zlepšovala, reálná situace na místě ale nebyla z nejveselejších. V sobotu, v hlavní den určený pro testování, bylo ráno ještě docela rozumně, během dne se ale zatáhlo a začalo (s přestávkami) pršet.

V pozdějším odpoledni tak byly zdejší OKO traily už solidně podmáčené a dokonale uklouzané, což byl (doslova) mazec! Na druhou stranu to byla dokonalá příležitost pro vyzkoušení citlivého záběru nového motoru a zároveň i schopností inovovaného a nově pro eMTB závodníky odladěného systému ABS Pro.

Co v původní prezentaci nebylo

Než se ponoříme do tématu aktuálních jízdních postřehů, pojďme připomenout, nebo možná zdůraznit a vypíchnout pár skutečností, které v původní prezentaci nezazněly, nebyly dostatečně upřesněny či zdůrazněny. Jsou to někdy jen maličkosti, ale mohou být podstatné.

Kupříkladu hmotnost nového motoru Bosch CX je skutečně 2,8 kg, tedy o 100 g méně než u předchozí 4. generace. Hmotnosti jsou již nyní upřesněny také u baterií PowerTube 600 (cca 3 kg) a PowerTube 800 (3,9 kg). To je rozhodně příjemná úspora proti současným kouskům PowerTube 625 (3,6 kg) a PowerTube 750 (4,3 kg). Zejména u větší baterie dostáváte více energie v podstatně lehčím balení!

Baterie Bosch PowerTube – hmotnosti

  • PowerTube 600 – cca 3 kg
  • PowerTube 625 – cca 3,6 kg
  • PowerTube 750 – cca 4,3 kg
  • PowerTube 800 – cca 3,9 kg

Kompatibilita a zaměnitelnost?

Zajímavá je také otázka kompatibility a různé zaměnitelnosti jednotlivých dílů. Kupříkladu pokud jde o motor Bosch CX 5. generace, tak ten má skutečně stejné úchyty jako současná jednotka Bosch SX. Zároveň je ale tento motor ve vícero směrech větší, proto, pokud by chtěl někdo nabízet možnost využití motorů SX i CX na jednom a tom samém rámu, musel by na to myslet dopředu a ponechat zde dostatek místa.

Na určitou možnost zpětné kompatibility je myšleno také v případě baterií, které sice mají stejný konektor (myšleno modely PowerTube 625 a 750 vs. novější kusy 600 a 800) a jsou schopny nabídnout i „softwarovou součinnost“, rozměrově se ale liší a odlišné jsou i jejich fyzické úchyty.

Opět ale platí, pokud by to chtěl některý z výrobců řešit, a pokud poskytne příslušné díly (zejména montážní lišty) a rozměrově se do jeho rámu vejdou starší i novější baterie PowerTube, lze teoreticky kombinovat nový motor a staré aku-bloky a obráceně.

Ukrytá technika, recyklace atd.

Povídat by se zároveň dalo ještě chvíli o technice nejnovějšího motoru, který využívá řadu nových dílů a řešení. Kupříkladu jej lze relativně snadno rozpůlit, měl by proto být lépe servisovatelný. Zároveň jde i o otázku udržitelnosti, opravitelnosti, snazší recyklace apod.

Z technického hlediska je dále zajímavé pevné plastové kolečko se šikmým ozubením, které znatelnou měrou přispívá k tiššímu chodu celé vnitřní převodovky. Ještě zajímavější je ale jednosměrná volnoběžka na ose klik, která dokonale izoluje vnitřní převodovku motoru od klik a převodníku.

Fakticky to znamená, že můžete zcela volně otáčet klikami, že lze třeba už jen prstem točit převodníkem (zpět) a usnadnit si tak například mazání řetězu.

Nový motor Bosch Performance Line CX – kde se rodí ticho

Bosch CX 5. generace – Výsledek poctivého sčítání!

Když svůj praktický popis začnu lehce kriticky, pak jsem si po prvních jízdách říkal, proč se okolo nového motoru Bosch CX dělá takový humbuk, vždyť to „Funguje docela normálně! Normálně dobře, nebo spíš skvěle jako každý nový BOSCH!“ Člověk by asi musel v jeden den prostřídat kolo s jednou a druhou generací Bosch CX, aby plně docenil, jak moc velký je mezi nimi rozdíl.

Jinak řečeno, když si sednete (jako zkušený eBiker) na kolo s novým CX pohonem, cítíte se skoro okamžitě jako doma. Naladíte si své oblíbené režimy, cvaknete kýženou podporu a jedete. Motor je při záběru asi o trochu tišší, než býval, ale slyšíte ho stále.

Jeho záběr je plynulý, velice dobře dávkovaný a poskytovaný přesně tak, jak zabíráte, tedy v situacích, kdy ho skutečně potřebujete. Prakticky to samé bych napsal i u CX 4. generace, jenže tady (u pětky) to platí dvojnásob. Celý projev nového CX přitom působí tak přirozeně a samozřejmě, že o něm brzy přestanete přemýšlet a prostě jen jezdíte.

Snadno přijatelná evoluce

Pokud bych měl najít jeden či dva argumenty, proč si „MUSÍTE“ pořídit kolo s novým Boschem CX 5. generace a zahodit to současné se „čtyřkou“, pak bych asi mnoho ostrých nábojů ze země neposbíral. Vysloveně skokový rozdíl mezi nimi totiž, podle mého názoru, není.

Jenže když to vezmete optikou hesla „na lepší se snadno zvyká“, pak vám dojde, že právě součet všech drobných provozních změn a vylepšení v konečném součtu dělá rozdíl větší než malý!

Už vím proč… Bych měl chtít nové CX!

V případě, že byste chtěli hledat výraznější rozdíly v projevu jednotek Bosch Performance Line CX, pak je asi nejlépe najdete v extrémních situacích. Třeba rozjezdy do kopce jsou díky nově odladěné funkci „Hill Assist“ až neskutečně snadné. Žádné podhrábnutí, žádné vzpírání se divokého Šemíka, ale citlivý a plynulý odpich.

Luxusně plynulý, citlivý a dokonale dávkovatelný je také záběr v nejprudších a nejvíce technicky náročných výjezdech, díky čemuž lze vyjet ještě větší nesmysly než dříve!

Bosch & TRP eShift

O něco méně „odvařený“ jsem byl z automatického řazení eShift, při jehož tvorbě spolupracuje Bosch se značkou TRP, případně i se Shimanem a jeho systémem Di2. Každopádně na testovacích kolech bylo řazení TRP, které mě zásadně neuchvátilo. Člověk by mu ale musel dát asi trochu víc prostoru, dobře si jej nastavit dle svých preferencí a pak ho využívat spíše při turistickém stylu jízdy.

Ostatně ani automatika SRAM na kole Nukeproof MEGAwatt nedokázala v terénu vyslovené zázraky. Ale ono je to logické. Vaše řazení prostě nemůže vědět, že dva metry před vámi je prudká stojka, vy tak potřebujete podřadit a chytit správné tempo, abyste do ní odpovídajících stylem najeli.

Na druhou stranu automatizované řazení umí takové věci, že se nahoře na kopci rozjedete na těžký převod a dole, když dobrzďujete, máte už předem připravený převod lehčí.

Skutečně potřebuješ ABS?

Záměrně na konec jsem si nechal téma vylepšeného systému ABS Pro, které nedostalo jen nový softwarový balíček, ale doznalo i faktických vylepšení. Vnitřní konstrukce by měla být jednodušší, lehčí, přesnější, snad i rychleji reagující. V základu nabízí režimy „Trail Pro“ a „Race“, přičemž my měli na kolech nastaveno „Race“, ať se ukáže, kdo dokáže brzdy, pláště a celé kolo dostat, nebo alespoň přiblížit limitu.

Když si přitom vybavím své zkušenosti s řešením Bosch ABS předchozí generace (dělal jsem k tomu i názorné video), byl jsem z tohoto řešení trochu rozpačitý. Třeba už jen skutečnost, že byla páka brzdy při aktivním ABS o poznání tvrdší a při jeho odpojení zase změkla. Navíc dost často v reálném terénu ABS „kecalo“ do brzdění.

S novým ABS Pro je ale situace diametrálně odlišná. Pocit na páce je zde totiž naprosto přirozený, jako by zde žádné ABS ani nebylo. Vtipné je, že reálné zásahy, aktuálně hodně tolerantního ABS Pro, prakticky nemáte šanci postřehnout, jelikož páka netvrdne, neklepe se, brzdy nedrkotají.

Co ukáže počítadlo?!

Když se to tak vezme, tak lepší počasí pro test kola s ABS Pro jsme si přát ani nemohli. V sobotu notnou část dne pršelo, ale ani v neděli nebylo sucho, proto byly OKO trails v mnoha částech lesa kluzké až hrůza. Na pár místech to sice klouzalo tolik, že zde ani ABS Pro nebylo nic platné, ale vlastně jsem rád, že jsem ho na kole měl.

Vybavím si totiž řadu míst, kde bych bez ABS měl asi o dost větší potíže! Nejlepším a nejjistějším způsobem pro porovnání vlastních pocitů a schopností ABS Race přitom bylo počítadlo „Zásahů“, neboli aktivací ABS.

Kupříkladu při posledním sjezdu jsem se na tuto hodnotu cíleně zaměřil a kontroloval ji po každé projeté sekci. Občas nenaskočilo nic, občas jen jednotky, jindy bylo těch zásahů na pár metrech podstatně víc. Všechny zásahy jsou ale tak jemné, že jsou prakticky nepostřehnutelné, až zírám!

Abych vás ale na závěr usadil do reálných čísel a demonstroval jak moc, nebo spíš, jak málo nové ABS Pro zasahuje… Za onu poslední jízdu, finální sjezd složený z několika navazujících trailů, jsem nastřádal vlastně „jen“ 17 zásahů od ABS!

Důkaz místo slibů

Oblíbenou historkou zástupců Bosch je případ, kdy se se závodním eMTB teamem diskutovalo, zda na jejich kola může Bosch instalovat nové ABS Pro, či nikoliv. Představitelé teamu i sami závodníci byli zprvu dost skeptičtí, proto došlo k dohodě: „Pokud na vybraném trailu zrychlíme díky ABS Pro o 2 vteřiny, pak to bereme. Jinak tuhle věc na kolech nechceme!“

Tipnete si výsledek? Po jednom dni testování se průměrné časy na vzorovém trailu zlepšily klidně i o 6 sekund, proto již dále nikdo nediskutoval a nové ABS už nikdo ze závodníků vrátit nechtěl!

Hlavně se bavit!

Doufám, že je z mého dnešního textu znát, že jsem se na akci pořádané Boschem v první řadě dobře bavil, ale zároveň jsem měl i možnost ochutnat a pozvolna začít propadat kouzlu nových systémů Bosch.

Nový pohon Bosch Performance Line CX 5. generace možná nedělá dramatický vývojový skok, celá řada jeho dílčích vylepšení ale utváří tak příjemný a skvěle fungující celek, že se s ním dnes bude jen málokterý systém schopný poměřovat.

O něco méně nadšený jsem z automatického řazení (TRP), ale to je prvek, který své využití najde spíše jinde než v náruživém eMTB. Naopak nový koncept, nové provedení a nové odladění ABS Pro je věc, která mě pozitivně překvapila.

Hodně se mi líbí, že od chvíle, kdy se rozjedete, o přítomnosti ABS prakticky nevíte, jelikož se brzdy i celé kolo ovládají zcela přirozeně, jako by zde žádné ABS ani nebylo. Zároveň vám ale toto řešení neustále kryje záda a navíc vám i pomáhá zvládat extra náročné pasáže. Jestli vám zároveň pomůže i zrychlit na časomírou měřeném úseku, pak si dokážu představit, že se z ABS Pro postupně stane výrazně žádané zboží!

Text: Štěpán Hájíček / Foto: autor a Adam Maršál (Bagel Production)