reklama

reklama

Atherton AM.170 – Velké zdvihy nejsou limitem! (TECH NEWS)

Pro naše končiny spíše jen technickou zajímavostí než praktickou novinkou, je představení nové modelové řady od sourozenců Athertonových, stroje Atherton AM.170. Ono je obecně dost úctyhodné, co tahle trojice sourozenců doposud dokázala. Tedy jak na závodní scéně, tak i v rovině organizátorské, stavitelské a také konstruktérské!

Zatímco Gee a Rachel Athertonovi se stále soustředí hlavně na závody, Dan Atherton více „maká“ na stavbě trailů, na organizaci různých eventů (např. Red Bull Hard Line), ale také na vývoji a rozvoji jejich vlastní značky. Tedy na vylepšování a rozšiřování kol Atherton bikes, na nichž jeho sourozenci aktuálně sami závodí. Jak tedy vypadá jejich poslední přírůstek?

reklama

Atherton AM.170

Novinka nazvaná prostě AM.170 by měla být všestranným bikem pro všechny milovníky těžkého terénu. Nabídne očekávatelných 170 mm zadního zdvihu s možností volby kroku vidlice 170, nebo 180 mm. Dále pak pružinové či vzduchové tlumiče, ale hlavně MX koncept, tedy mullet s odlišně velkými koly (29“/27,5“).

Dan Atherton v prezentačním videu uvádí, že novinka využívá řadu poznatků načerpaných při vývoji a provozu sjezdového speciálu Atherton AM.200, které se zvesela prohání po tratích Světového poháru v DH. Ačkoliv je přitom novinka AM.170 navržena primárně s tím, aby vynikala v „bordelu“ a chovala se cestou dolů jako „malý sjezďák“, Dan Atherton opakovaně zdůrazňuje její všestrannost!

„Náš nový model AM.170 se hodí stejně dobře pro celodenní dobrodružství ve velkých horách s přesuny po vlastní ose, jakož i pro nespoutané dovádění v bikeparku s lanovkou nebo shuttlem. Pokud bych si měl vybrat jen jedno kolo z naší aktuální nabídky, na kterém bych jezdil každý víkend, bylo by to právě nové AM.170!“ Hodnotí nejnovější přírůstek Dan Atherton.

Veřejné tajemství

O připravovaném projektu nového endura Atherton s vyšším zdvihem se v „odborných kruzích“ vědělo již delší dobu. Očekávalo se ale představení čistě bikeparkového stroje, který bude ve značné míře počítat s používáním lanovek a shuttlů – prostě menší a lehčí sjezďák.

Je proto velice zajímavé poslouchat Dana Athertona, jak o novince AM.170 mluví jako o kole, které byste si měli vybrat, pokud máte ve své garáži místo jen na jeden stroj. Tak je tomu přesto, že má tato rodina ve své nabídce jak trailový kousek na 130 mm, tak i lehčí enduro na 150 mm. Možná jde jen o Danovu aktuální fascinaci novým modelem, ale možná stvořil něco vážně výjimečného!

Karbon + 3D tisk z titanu

Novinka AM.170 tedy doplní aktuální sestavu čítající modely DH.200, AM.150 a AM.130, kde zkratka AM znamená „Additive Manufacturing“, nikoli All-Mountain.

Všechna tato kola sdílí řadu konstrukčních a technologických prvků. Kupříkladu unikátní stavbu, která kombinuje karbonové trubky usazené do titanových spojek vyráběných pomocí 3D tisku (spékání laserem). I díky tomu lze nabídnout 22 různých velikostí, což je zcela unikátní!

Kupříkladu délka nového rámu (reach) se pohybuje v rozmezí 410-530 mm v krocích po 10 mm. Navíc si lze mnohdy vybrat i jednu velikost s různou délkou sedlové trubky! Úlet!!! Pokud máte již nyní problém rozhodnout se kupříkladu mezi M a L, šla by vám z této nabídky hlava kolem.

Ale nebojte se, pokud vám to připadá příliš těžké, při výběru konkrétního kola vám v jednom z kroků naskočí pomocník pro volbu velikosti, kam se zadá několik rozměrů vaší postavy a systém vám následně doporučí ideální variantu, případně se lze spolehnout na „přítele na telefonu“.

DW6 = DW-link na třetí!

Také novinka Atherton AM.170 využívá unikátní řešení zadní stavby DW6, což je speciální šestiprvkové zavěšení, jehož autorem je slavný konstruktér Dave Weagle (DW-link, Split Pivot, Delta system). Na tento systém se možná někdy podíváme více z blízka, protože jde o skutečnou konstruktérskou perlu. Aktuálně lze k tomuto řešení říct, že si skvěle rozumí s díly vyráběnými pomocí 3D tisku a nevadí mu ani široká paleta velikostí samotného rámu,

Jedna ze specialit novinky AM.170, oproti ostatním modelům Atherton, je přímá sedlová trubka. Její účel je nad slunce jasnější – umožňuje použít nejdelší možné teleskopické sedlovky. Jiné prvky se naopak můžou shodovat napříč různými modely. Kupříkladu tvary trubek hlavní části rámu, případně trubky zadní stavby, které AM.170 sdílí s modelem AM.150. Odlišné jsou ale spojky, úhly atd. 

Když se ještě v rychlosti dotkneme geometrie, pak můžeme upozornit třeba na úhel hlavy 64°, který nepůsobí v dnešní době nikterak radikálně, ale ono to jistě nebude samoúčelné. Jak je úhel hlavy zafixován pro všech 22 velikostí, tak se sedlový průběžně mění – začíná na hodnotě 77° a končí u 78,5°. Mírně se prodlužuje i délka zadní stavby (430-440 mm), aby bylo dosaženo optimálního rozložení těžiště.

Různá výbava, různé odpružení

Na závěr doplňme, že se nový stroj bude nabízet jak v podobě samotné rámové sady s tlumičem Fox DHX2 (Coil), nebo Fox Float X2 (Air), tak jako kompletní sestava ve třech různých variantách s odlišným „dodavatelem“ odpružení – Öhlins, Fox, RockShox. Vedle toho bude možné si jednotlivé specifikace nechat upravit na míru, ale to není nic až tak výjimečného.

Fajn, někdy se tedy podíváme ještě trochu blíže na ono unikátní odpružení DW6. Nyní už stačí jen přidat odkaz na web: www.athertonbikes.com

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Atherton bikes