GT Sensor & Sensor ST – Po dlouhých odkladech je zde! (TECH NEWS)
Ani nevím, zda je vhodné o tom veřejně mluvit, ale nová generace GT Sensor měla být představena již dávno… Jenže globální dodavatelsko-výrobní zauzlování posledních let vystavilo této novince radikální stopku! Nyní se již obloha výroby a dodávek kol naštěstí postupně projasňuje a my tedy můžeme spatřit novou generaci oblíbené trailové řady GT Sensor, navíc ve vícero podobenstvích!
Historie modelu GT Sensor je poměrně dlouhá a barvitá a… Asi nemá smysl vrtat se hlouběji do vzpomínek, to spíše vzhlédněme kupředu. Vzpomeňme snad jen na aktuálně dosluhující generaci, která jako první vyrukovala do světa na 29“ kolech, a která po letech využívání systému i-Drive a jeho následníka Path-Link přišla se staronovým čtyřčepem s legendárním označením LTS.
Tenhle kousek byl hezký (alespoň dle mého soudu), úspěšný a dobře navržený. Z posledního testování (v roce 2018!) si vybavuju pocit značné všestrannosti, jistoty v těžím terénu a velice dobře navržené geometrie, s kterou si člověk mohl hrát díky Flip-chipu. Vybaví se mi také skutečnost, že při zdvihu „pouhých“ 130 mm nad oběma koly se s tímto bikem dalo zvládnout skutečně hodně!
GT Sensor MY23 – stejný, přitom zcela jiný!
Když se v rychlosti podíváte na novou generaci GT Sensor, možná si řeknete, že se na ní nic moc nezměnilo. Pravda, základní silueta i určité specifické tvarosloví jsou u nové generace hodně podobné jako u současné verze na níž právě doléhá fenomén „odcházení“.
Třeba už jen křivky rámu, rozdvojená horní trubka, alias odkaz na tradici GT v podobě třech trojúhelníků (Triple Triangle), nebo čistá konstrukce zadního čtyřčepu s jiným historickým odkazem v podobě označení LTS. Přitom ale v mnoha směrech nezůstal „na kameni kámen“!
GT tvrdí, že se jedná o zcela nové kolo, nejschopnější trail-bike, jaký kdy tato značka navrhla. Stroj se zcela novými rámy, s důrazem na nízkou hmotnost, perfektní ovladatelnost a využitelnost za všech myslitelných situací!
GT Sensor 3x trochu jinak!
Než se pustíme do bližšího popisu zásadních inovací, pojďme si nastínit, jak bude vypadat sestava nových modelů GT Sensor. Tato řada se totiž bude skládat ze třech různě koncipovaných variant. Na pomyslný vrchol můžeme zařadit 3 stroje na uhlíkovém rámu – GT Sensor Carbon –, které budou z kategorie trail-biku utíkat lehce k all-mountain.
Nabídnou totiž zdvih poměrně velkorysých 150/140 mm, ale také odpovídající odpružení v podobě vidlic RockShox Lyrik a tlumičů RS Super Deluxe. GT Sensor Carbon Elite pak bude vybaven vidlicí Marzocchi Bomber Z2 a tlumičem Marzocchi Bomber CR Coil. Zajímavé je třeba i obutí Continental Kryptotal Fr/Re v rozměru 29×2,4” (celkem 3 modely).
O kousek níž v nabídce bude stát hliníkový GT Sensor, který si bude muset „vystačit“ se zdvihy 140/130 mm a bude proto obecně všestrannějším trail-bikem (2 modely). Perličkou v nabídce bude třetí verze – GT Sensor ST Carbon. Opět kolo na lehkém uhlíkovém rámu, tentokrát ale s více rychlostně zaměřeným určením, které definují třeba jen zdvihy 140/120 mm (také 2 modely).
Má smysl vůbec samostatně zmiňovat, že se všechny varianty točí na kolech průměru 29“?
Inovace obecné i ty jednotlivé!
Jak sami vidíte, skladba nově definované řady GT Sensor bude skutečně pestrá, stejně jako pole jejich využití. Tato skutečnost možná sama o sobě vysvětluje fakt, že se GT Sensor kupříkladu zcela zbaví možnosti měnit geometrii pomocí Flip-chipu, což se mi na současné generaci tolik líbilo – úprava byla super jednoduchá a změny dost výrazné!
Neplakejme ale zbytečně nad rozlitým mlékem (absencí Flip-chipů), jelikož geometrie nových Sensorů by měla být hodně vypiplaná, tak proč se zdržovat jejími dílčími úpravami někde v lese. Důležité je jezdit a užít si to!
Jaké jsou tedy podstatné novinky a vylepšení? Třeba samotný karbonový rám doznal podstatné odlehčovací kůry, jelikož přišel o úctyhodných 600 g! Částečně díky novému přednímu trojúhelníku, částečně díky použití karbonových vzpěr zadní stavby. Dále se ladily různé praktické detaily, třeba vedení kabeláže „tube-in-tube“, zmíněná moderní geometrie, charakteristika odpružení a tak podobně.
GT Sensor ST Carbon
Výše jsme si pověděli, jak se bude nová rodina strojů GT Sensor dělit s tím, že každá odnož bude mít své poměrně specifické vlastnosti. GT Sensor Carbon bude kolem pro těžší formu trailového dovádění, hliníkový GT Sensor by měl být kolem nanejvýš všestranným, navíc za rozumné peníze. Oba modely svým způsobem navazují a rozvíjejí cestu, kterou již dříve tato modelová větev značky GT nastoupila.
Pravda je zároveň taková, že GT Sensor byl původně spíše lehčím a rychlejším kolem s chutí na přiměřeně náročné traily. Od toho se vlastně postupem času odklonil a nyní se dostává do fáze, kdy se ve své top karbonové variantě zespodu tlačí do světa all-mountain. Proto rozhodně dává smysl doplnit tuto řadu o lehčí a rychlejší verzi GT Sensor ST Carbon, která si bere něco z moderní doby, zároveň se filosoficky vrací k základům této rodiny.
Proto je nový GT Sensor ST vzadu zdvihově seškrcen na 120 mm, aby byl dostatečně rychlý, agilní a mrštný. Moderní rám, veskrze aktuální geometrie a 140mm vidlice vepředu mu naopak propůjčují chuť poprat se srdnatě s každou větší trailovou výzvou. Proto jsou zde rozumně volené vidlice (RS Pike, Marzocchi Z2), jednoduché „in-line“ tlumiče, nebo solidní pláště (Maxxis Dissector/Rekon – 29×2,4“).
GT Sensor ST Carbon je tedy velice lákavým modelem pro všechny, kteří chtějí kolo lehké, svižné a obratné, vhodné pro delší trasy a náročnější výjezdy, které se ale cestou dolů rozhodně nebude krčit někde v rohu!
GT Sensor a Cannondale Habit – částečně sdílené DNA!
Na závěr si nedokážu odpustit drobné srovnání s jiným kolem, kterým je nová podoba modelu Cannondale Habit, představená před pár týdny. Je tak trochu veřejným tajemstvím, že se vývoj GT a Cannondale v určitých bodech překrývá, čehož důkazem může být právě dvojice GT Sensor a Cannondale Habit.
Dvě trailové devětadvacítky, každá s trochu jinou tváří a jiným zaměřením. Asi není nutné pouštět se do jejich komplexního srovnávání a poměřování, spíš mi jen přijde zajímavé, jak se jejich skladba různě prolíná, alternuje a doplňuje.
Vezměte si třeba skutečnost, že základní řada Cannondale Habit nabídne zdvihy 140/130 mm a vedle ní pak bude stát posílený Habit LT s odpružením hodnoty 150/140 mm. K tomu si do roviny postavme nové GT Sensor Carbon, které naopak na vyšších hodnotách (150/140 mm) začíná a vedle toho přidává nižších 140/130 mm u hliníkových modelů. Navíc je zde ještě samostatná řada GT Sensor ST se zdvihy 140/120 mm a sportovnějším zaměřením.
Nekonečné možnosti výběru
Co tím chce básník říct? Snad jen tolik, že máte-li rádi značky GT a Cannondale a pokud máte zálusk na moderní sexy trail-bike, pak budete mít k dispozici skutečně široké spektrum modelů, z nichž si budete moci vybírat. Asi bych nechtěl být úplně v situaci, kdy budu zvažovat, jestli si vybrat podobně zaměřené GT nebo Cannondale. I když někdy si člověk prostě musí jen říct, které kolo se mu víc líbí svým vzhledem a dál nad tím zbytečně nepřemýšlet!
Text: Štěpán Hájíček / Foto: GT, Cannondale
GT Sensor Carbon
- Kola: 29“
- Tři odlišná modelová provedení – GT Sensor Carbon / GT Sensor Alloy / GT Sensor ST Carbon
- Zdvihy: 150/140 mm (GT Sensor Carbon)
- Zdvihy: 140/130 mm (GT Sensor Alloy)
- Zdvihy: 140/120 mm (GT Sensor ST Carbon)
- Úhel hlavy: 65° / 65,5° / 65,4° (GT Sensor Carbon / Sensor Alloy / Sensor ST Carbon)
- Nové karbonové rámy, úspora 600 g oproti předchůdci, nově karbonové horní vzpěry
- Nové hliníkové rámy
- Vnitřní vedení kabeláže „tube-in-tube“ (Sensor Carbon)
- Zadní zavěšení LTS (Linkage Tuned Suspension)
Více informací: www.gtbicycles.com
České zastoupení: www.gtbicycles.cz
GT Sensor – ceny
GT Sensor Carbon Pro LE – 159 999 Kč
GT Sensor Carbon Pro – 134 999 Kč
GT Sensor Carbon Elite – 99 999 Kč
GT Sensor Carbon ST Pro – 129 999 Kč
GT Sensor Carbon ST Elite – 104 999 Kč
GT Sensor Comp – 72 999 Kč
GT Sensor Pro – 62 999 Kč