reklama

reklama

Cannondale Habit & Habit LT – Vypiplané deriváty! (TECH NEWS)

Dnes nastává trochu zvláštní situace… Na jedné straně zde máme čerstvou premiéru kola, které jste vlastně už viděli a které jsme vám sami zhruba před týdnem ukázali. Jedná se o novou generaci oblíbené trailové řady Cannondale Habit, jenž byla k vidění na veletrhu For Bikes 2023, přitom až dnes ale došlo na její oficiální odhalení!

Zrovna řadě Habit značka Cannondale (nejen) ve svém trailovém spektru hodně věří, jelikož poslední generace byla, dle tvrzení propagačních materiálů, nejlépe prodávaným a nejlépe novináři hodnoceným kolem Cannondale, minimálně ve skupině nezávodních MTB strojů tohoto výrobce.

Ostatně pod toto tvrzení se můžu směle podepsat. Respektive, o prodejních úspěších Habitů ani Hábitů toho zase tak moc nevím, ale rozhodně si vzpomínám, jak moc mě tohle kolo bavilo! Tedy jak při jeho představení v říjnu 2018 (press kemp ve Freiburgu) tak i následně v březnu 2019, když jsem Cannondale Habit Carbon 2 testoval v domácích podmínkách! Celý tento koncept mi prostě maximálně sedl!


reklama

Cannondale Habit – jak šel čas

Mrkneme-li malinko do historie tohoto modelu, pak si připomeňme, že první inkarnace řady Cannondale Habit byly „upečené“ podle poněkud odlišného receptu. Ve svých počátcích byl Habit lehoučkým trail-bikem odvozeným z tehdejších sportovních modelů. Ve své původní podobě nabízel zdvihy 120 mm a kola průměru 27,5“ – viz třeba test z roku 2016.

*Původní Cannondale Habit se objevil také v provedení Habit SE (klasická vidlice na 130 mm, bez Lefty) a perličkou byl svého času Bad Habit na kolech standardu 27,5 PLUS!

**Dnes toto místo zaujímá třeba Cannondale Scalpel SE – 120 mm, 29“

Nastupující nová generace Cannondale Habit, představená v již zmíněném roce 2018, dostala zcela jiný háv. Tedy odlišnou siluetu rámu, plnohodnotný čtyřčep, 29“ kola a zdvihy sice „jen“ 130/130 mm, zato však s výrazně agresivní geometrii, která z tohoto biku dělala to, čím je (byl). Obrovsky hravý, schopný a mimořádně zábavný stroj do téměř každého terénu! Do výjezdů možná nebyl nejrychlejší, ale dolů to byl prostě koncert!

Cannondale Habit & Habit LT – Jedna platforma, široké možnosti

„Nové modely Cannondale Habit jsme navrhli tak, aby byly čisté a jednoduché a dokázaly se trefit do kusu téměř každého jezdce,“ uvádí Scott Vogelmann, produktový manažer Cannondale a dále doplňuje:

quotation-BnR

„Proto přinášíme dvě lehce odlišné platformy – lehčí Habit a posílený Habit LT –, které by měly naplnit požadavky většiny jezdců a měly by být schopné přizpůsobit se různorodému terénu. Naší představou bylo stvořit kolo, které se dokáže vtěsnat mezi extrémy, jimiž jsou na jedné straně náročné XC tratě a na straně druhé plnohodnotné enduro závody. Stejně tak, pokud si chcete jen zaskákat, užít si pumptrack, nebo hledat nové neotřelé výzvy jaké nabízí vaše město, pro to vše je tady nový Cannondale Habit!“

Cannondale Habit – lehký svižný trail-bike

„Základní“ Cannondale Habit, který se bude nabízet ve větším počtu různých variant, je kolem pro jezdce, kteří si chtějí užít lehkost, rychlost a čistou zábavu na trailu. Cannondale Habit proto nabídne hliníkové i karbonové rámy, zdvihy 140/130 mm, ale třeba i rychlejší a všestrannější pláště – modelově Maxxis Dissector/Rekon 29×2,4“.

Odlišná bude samozřejmě také geometrie, kdy Cannondale Habit nabídne úhel hlavy 65,5° a sedlový úhel poměrně vzpřímených 77,5°. Stejně tak i spíše lehčí komponenty zajišťující mu dostatek hbitosti a obratnosti. Třeba kotouče průměru 180 mm.

Cannondale Habit LT – ostřejší hračka do těžšího terénu

Naproti tomu nový Cannondale Habit LT (Long Travel) je zaměřen více na jezdce, kteří nepotřebují těžké enduro zbraně, zároveň mají rádi náročné technické výzvy a častěji se pohybují ve více rozbitém terénu. I zde se lze těšit na karbon a hliník, rozdílem ale bude posílená zdvihová skladba (150/140 mm), odlišná výbava a také hrubší pláště – modelově Maxxis Minion DHF/Dissector 29×2,5“.

Posílené zdvihy Habitu LT si pochopitelně zaslouží také náležitě poupravenou geometrii. Proto zde najdeme třeba úhel hlavy uvolněných 64,7° a sedlový úhel rovných 77°. Vedle hrubších plášťů pak budou „eLTéčka“ vybavena tlumiči s rezervoárem (piggyback), pevnějšími koly a celkově odolnějšími komponenty.

Každému na míru – Proportional Response

Jedno z vícero opakovaně používaných „zaklínadel“ vývojářů z Cannondale nese označení „Proportional Response“ a týká se jak geometrie jednotlivých velikostí, tak i kinematiky zadní stavby. Jde o specifické uzpůsobení každé velikosti danému jezdci.

Vše vzniklo díky obsáhlému zkoumání, kterak jezdci různých postav na kole sedí, kde se nachází jejich těžiště a jak se vůči kolu obvykle pohybují. Na tomto principu začal stavět již Habit z roku 2019. Smyslem celého snažení je nabídnou každému jezdci kolo, které bude fungovat tak, jako by mu bylo šité na míru. Aby měl každý stejně dobrý dojem, ať již se jedná o drobnou lehkou dívenku nebo vzrostlého basketbalistu.

Za tímto účelem Cannondale mění napříč velikostmi všechny klíčové prvky geometrie (délka zadní stavby, reach, stack atd.), ale také kinematiku zadní stavby – Proportional Response Suspension.

reklama

Prvky shodné i odlišné

Určité odlišnosti v tomto přístupu ale najdeme u karbonových versus hliníkových rámů. Zatímco v řadě Cannondale Habit Carbon a Habit Carbon LT je geometrie i kinematika specifická pro každou z nabízených velikostí, u hliníkových alternativ jsou aplikována tři „skupinová“ řešení.

Velikost XS má svou specifickou kinematiku, jelikož se jedná o jediný rám postavený na průměru 27,5“. Dále pak velikosti S a M sdílí jednu společnou platformu zadní stavby, stejně jako rozměry L a XL. Dohromady tedy ony tři zmíněné skupiny.

Jednou z technických zajímavostí, spíš jen tak na okraj, je skutečnost, že modely Cannondale Habit a Habit LT používají stejně dlouhé tlumiče. Rozdíl 10 mm v kroku zadní stavby se řeší odlišnou délkou zdvihu tlumiče jako takového. Rámový základ obou řad je proto stejný, odlišná je jen výbava, odlišné je odpružení a s tím související geometrie.

Keep it simple!

Oproti dobám vcelku nedávno minulým, kdy Cannondale s velkou oblibou využíval své vlastní systémy a své vlastní „standardy“ a netypická řešení, se dnes naopak snaží nová kola přiblížit co nejvíce široce používaným normám a nejčastěji využívaným komponentům.

Proto nové řady Cannondale Habit a Habit LT využívají metrické tlumiče, závitové středové složení BSA, zadní patky UDH (kompatibilní s novým řazením SRAM Transmission), promyšlené vnitřní vedení (u karbonových rámů „tube-in-tube“), ale třeba i nově se rozšiřující standard řetězové linky (55 mm) zaručující dostatek místa pro zadní pneumatiku. To vše pro snazší opravy, výměny, náhrady nebo upgrady použitého vybavení a usnadnění údržby.

Cannondale Habit 2023 – dostupné modely a ceny

Abychom se lépe vyznali ve zdánlivě chaotické změti různých modelů a jejich variant, pojďme si je seřadit přehledně za sebe a doplnit k nim i doporučené maloobchodní ceny. Celkově lze shrnout, že klasický Cannondale Habit bude nabízen ve třech karbonových a dvou hliníkových verzích, posílený Habit LT nabídne jeden karbon a jeden hliník. Vždy pak bude v nabídce 5 velikostí od XS po XL.  

Vzhledem k tomu, jak moc mě bavil současný Habit, si troufám hádat, že i ten nový bude hodně zábavnou lesní hračkou. Snad nebude trvat příliš dlouho a některý z těchto fešáků zakotví na čas i u nás v redakci na test!

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Cannondale

Cannondale Habit

Cannondale Habit Carbon Ultimate – 259 999 Kč
Cannondale Habit Carbon 1 – 159 999 Kč
Cannondale Habit Carbon 2 – 124 999 Kč
Cannondale Habit Alloy 3 – 109 999 Kč
Cannondale Habit Alloy 4 – 79 999 Kč

Cannondale Habit LT

Cannondale Habit Carbon LT 1 – 165 999 Kč
Cannondale Habit Alloy LT 2 – 115 999 Kč

Cannondale Habit & Habit LT (2023)

  • Kola – 29“ (pouze velikosti XS – 27,5“)
  • Mullet? – V dohledné době bude dostupná vidlička pro úpravu geometrie s ohledem na možnost nasazení menšího zadního kola
  • Zdvihy (Habit) – 140/130 mm (P/Z)
  • Zdvihy (Habit LT) – 150/140 mm (P/Z)
  • Úhel hlavy / sedlový úhel (Habit) – 66,5° / 77,5°
  • Úhel hlavy / sedlový úhel (Habit LT) – 64,7° / 77°
  • Rámy – Plně karbonový, nebo plně hliníkový
  • Proportional Response – Každý rám má unikátní geometrii odpovídající doporučené postavě jezdce
  • Proportional Response Suspension – Každý rám má unikátně odladěnou kinematiku zadní stavby odpovídající doporučené postavě jezdce*
  • *Platí pro karbonové modely, u hliníkových existují tři verze kinematiky, pro velikosti XS (27,5“), S + M, L + XL
  • Standardní díly – metrické tlumiče, hlavové složení IS42/52, střed BSA 73 mm, patky UDH, objímka sedlovky 34,9 mm, sedlovka 31,6 mm, řetězová linka 55 mm (nový standard používaný u SRAMu i Shimana)

Domácí stránky: cannondale.com

České zastoupení: cannondalebikes.cz

Cannondale Habit (2023)