YETI SB135 – Cyklus se pomalu uzavírá (TECH NEWS)
Ke konci loňské sezony rozjela značka Yeti poměrně zásadní obměnu svojí produktové nabídky, když v průběhu listopadu postupně odhalila zcela nové modely SB160, SB120 a SB140. Všechny na 29“, všechny s novým rámem a s moderní vylepšenou „recepturou“. Bez změny zůstalo jen pár modelů, po dnešním představení novinky Yeti SB135 zůstane vlastně jen jeden!
Zmíněná „velká obroda“ nastává zhruba po čtyřech letech od doby, kdy byly světu představeny úspěšné modely Yeti SB130 a SB150, které se oba předvedly v našich testech (viz vložené odkazy). Zároveň bychom mohli dodat, že tvrzení z úvodu o jediném inovacemi tohoto roku nedotčeném kole, není tak úplně pravdivé.
Oním strojem ze „starší školy“ Yeti zůstává bikeparkový model Yeti SB165 (27,5“), vedle něho ale najdeme ještě dvojici Yeti Arc (test) a Yeti 160E (představení). U nich je ale situace poněkud jiná, jelikož jde o stále dost čerstvé modely, proto není nutné je v tuto chvíli komplexně předělávat.
Yeti SB135 nahradí… Koho?
Jestli správně chápu logiku nově představeného modelu Yeti SB135, pak by měl tento bike nahradit současnou (starší) podobu řady Yeti SB140 (27,5“). Je vlastně docela zvláštní, že Yeti přistoupilo ke snížení zdvihu, když se zatím všude jinde přidává?!
Zřejmě k tomu ale budou i praktické důvody, nejen snaha odlišit už jen názvem dva stroje z trailového spektra, kdy je jeden postaven na 29“ (nová generace SB140) a druhý na středním průměru (27,5“ – dnešní novinka SB135).
Až na toto „seškrcení“ zadní stavby o zanedbatelných 5 mm je jinak recept na nové Yeti SB135 hodně podobný staršímu vydání v případě 27,5“ verze SB140, kterou jsem měl před 3 lety v testu.
Nové Yeti SB135 bude zkrátka lehkým hravým trail-bikem postaveným na průměru 27,5“, který se bude nabízet nejen jako alternativa pro jezdce menší postavy (menší chlapce i dívky)… Ale také jak volba pro všechny, kteří jsou již unaveni všudypřítomností velkých kol, a kteří místo pár ušetřených setin na trati ocení spíše hravost a okamžité reakce menšího průměru, stejně jako nutnost věnovat trochu více pozornosti přesnému výběru stopy.
Yeti SB135 a SB135 LR | TURQ a C/Series
Nikoliv vyslovenou novinkou, ale již vcelku zažitou skutečností je rozčlenění modelové řady Yeti SB135 na modely klasické a verzi SB135 LR (Lunch Ride). Výchozí provedení nabídne zdvihy 150/135 mm, zmíněná kola průměru 27,5“, základní úhel hlavy 65,4°, sedlový efektivních 77°, úroveň progresivity 14 % a celkem 5 velikostí rámu (XS, SM, MD, LG, XL).
Oproti tomu se verze Yeti SB135 LR liší především vyšší vidlicí, tedy zdvihy 160/135 mm a s tím související pozměněnou geometrií. Konkrétně úhel hlavy 65° a sedlový úhel 76,5°. V této řadě se budou nabízet ale jen 3 velikosti rámu (MD, LG, XL), stejně jako jen dvě sestavy (T3 a C2).
Odlišná je u verzí SB135 a SB135 LR také výbava. Vidice jsou třeba ze stejné rodiny Fox 36, avšak různého zdvihu – logicky! Verze SB135 LR dále nabídne silnější brzdy, větší kotouče a také specifické obutí (Maxxis Assegai 27,5×2,5“/DHR II 2,4“). Běžné provedení Yeti SB135 vsadí na čtyřlístky s disky průměru 180 mm, vedle toho ale nasadí objemnější pláště s jiným vzorkem (Maxxis DHF 27,5×2,6“ / Rekon 2,6“).
Vcelku standardní je u Yeti rozdělení na špičkové stroje s prémiovým karbonem a nejlepšími možnými vlastnostmi rámu (TURQ) a trochu levnější a maličko těžší kousky z rodiny C/Series.
Menší velikost = jiný rám
Vedle vícero jiných zajímavostí bude specifikem řady Yeti SB135 výrazné rozlišení rámů ve dvou menších a ve třech větších rozměrech! Ve snaze nabídnou každému jezdci co nejlepší stroj, který bude co nejlépe přizpůsoben jeho postavě, zvolilo Yeti docela zajímavou cestu dvou odlišně stavěných rámových setů.
Nejmenší 2 velikosti (XS a S) poznáte třeba podle toho, že přední oko tlumiče nebude uchyceno k horní, ale ke spodní trubce. Jiná je u těchto rámů také celá zadní stavba, upravené je rovněž raménko přenášející její pohyb na tlumič. Cílem bylo kupříkladu zajistit co nejnižší stavbu rámu, vytvořit dost místa pro teleskop a zároveň zachovat prostor pro lahev.
Díky těmto úpravám budou nejmenší velikosti rámu Yeti SB135 (XS) vhodné pro postavy od 150 cm!
Inovace, které už známe!
Aktuálně jsme si popsali snad všechna podstatná specifika nové řady Yeti SB135 a SB135 LR. Tím by ale výčet novinek nemusel skončit, jelikož nového je na těchto rámech mnohem víc. Respektive nová řada SB135 přebírá drtivou většinu konstrukčních prvků, doplňků a technologií z již dříve představených řad Yeti SB120, SB140 a SB160.
Namátkou jmenujme: Veskrze moderní geometrie s řadou proporčních specifik pro každou velikost rámu. Kupříkladu specifické (faktické) úhly sedlové trubky, odlišné délky zadní stavby, specificky rostoucí hodnota reach a mnoho dalšího.
Důsledně bylo také laděno odpružení, včetně zakázkového nastavení každého tlumiče. Nová jsou, oproti starším generacím, ložiska zadní stavby využívající kvalitní díly v klasických normovaných velikostech pro snazší servis. Upraven a posílen byl také šoupátkový systém Switch Infinity (čep, utěsnění, ložiska) a vylepšené je rovněž vnitřní vedení kabeláže.
Z praktických prvků nechybí závitové středové složení, důsledná ochrana zadní stavby, stejně jako dvouvrstvá ochrana spodní trubky s výměnným vnějším plátem. Zapomenout bychom neměli ani na univerzální patku UDH, díky níž…
*Nejpodrobnější popis obecných inovací nové generace rámů Yeti najdete u představení modelu SB160, případně si můžete projít i další články o kolech Yeti na našem webu.
Yeti SB135 a SRAM Transmission
Právě díky zmíněné patce UDH bude Yeti SB135 průkopníkem v nasazení nové generace bezdrátového řazení SRAM Transmission (alias T-type) a to hned u několika modelů. Fakticky se tohoto řazení dočkáme u modelu Yeti SB135 LR v provedení TLR Transmission T3 (SRAM X0 Eagle T-type). Druhým „zasaženým kusem“ bude Yeti SB135 T4 Transmission (SRAM XX Eagle T-type).
U dalších kompletních sestav bude obvykle možnost volit verzi osazenou řazením Shimano (od SLX po XT), případně verzi na SRAMu (od GX po X01).
SRAM Transmission pro všechny! A další očekávané inovace
Ostatně právě patky UDH umožňují nasadit řazení SRAM Transmission i na prakticky všechny ostatní modely Yeti, kdy tyto nové sestavy by již měly být v aktuální nabídce s možností okamžitého objednání. Výjimku tvoří snad jen model Yeti SB165, který patku UDH nemá! Třeba se i on dočká brzkého omlazení a nové generace… Kupříkladu jako Yeti SB170?
*Přehled kol s patkou UDH na webu bikefinder.sram.com/udh
Vedle toho dokončuje Yeti testovací a certifikační proces nové pohonné jednotky Shimano STePS EP801, motoru s vylepšenými funkcemi, který by se měl velice brzy představit na zatím jediné elektrice této značky – Yeti 160E. Ostatně i u tohoto modelu by se měla brzy objevit nová specifikace se SRAMem Transmission, což bude docela změna, jelikož zatím byly dostupné jen dvě sestavy na Shimanu SLX a XT.
Současná, nová i budoucí kola Yeti najdeš u BIKEPORN.cz nebo u vybraných prodejců v ČR a SK, kteří jsou uvedeni na stránkách Bikeporn.cz
Text: Štěpán Hájíček / Foto: Yeti Cycles
YETI SB135 (27,5“) – parametry a přednosti
- Dvě varianty s odlišnou výbavou SB135 a SB135 LR
- Kola: 27,5“
- Zdvihy: 150/135 mm (SB135)
- Zdvihy: 160/135 mm (SB135 LR)
- Úhel hlavy: 65,4° / 65° (SB135 / SB135 LR)
- Progresivita zadní stavby: 14 %
- Odpružení Fox 36 / Fox Float (Fox Float X u verze LR)
- Kotouče 200 / 180 mm (SB135 / SB135 LR)
- Pláště Maxxis Assegai 2,5“/DHR II 2,4“ (SB135)
- Pláště Maxxis DHF 2,6“/Rekon 2,6“ (SB135 LR)
- Odlišná stavba rámu pro nejmenší velikosti (XS a SM)
- Nově závitové středové složení
- Nově standardní rozměry všech ložisek (Enduro Max)
- Nově hák přehazovačky UDH – kompletní kola s řazením SRAM Transmission
- Nově dvouvrstvá ochrana spodní trubky
- Nově více místa pod spodní rámovou trubkou
- Nově kvalitní vnitřní vedení s průchozími tunýlky a praktickými porty
- Nově zkrácené sedlové trubky pro delší teleskopy
- Dvě „materiálové“ úrovně rámu – TURQ a C/Series
- Velikosti rámu: XS, SM, MD, LG, XL (SB135)
- Velikosti rámu: MD, LG, XL (SB135 LR)
- Tři barvy: Cherry / Rhino / Turquoise
Více informací: yeticycles.com
V ČR zastupuje: www.bikeporn.cz