reklama

reklama

YETI SB140 (29“) – Kolo absolutně na vše! (TECH NEWS)

Řada bystrých hlaviček se již nějakou chvíli ptá: „Jaká bude poslední premiéra z aktuální nadílky novinek Yeti pro rok 2023?“ Dnes vám můžeme konečně odpovědět. Třetím do party bude YETI SB140, kolo, které aktuálně známe na průměru 27,5“ dostává nově velká kola a řadu již dříve diskutovaných vylepšení!

V minulých dnech jsme si blíže představili jiné zásadní novinky – závodní enduro Yeti SB160 a sportovní trail bike Yeti SB120. Toto jsou kola z dost rozdílného spektra nabídky, sdílí ale v mnohém blízkou siluetu rámu, stejně jako řadu technických řešení a aktuálních inovací. Ještě si je ve stručnosti připomeneme.

reklama

Není Yeti SB140 jako Yeti SB140!

Hodně podobně na tom je od základu nové Yeti SB140, jehož označení nám asi bude chvíli motat hlavu. Jeden model stejného jména totiž v nabídce Yeti již figuruje a figurovat by měl i nadále. Současné Yeti SB140 (test z roku 2020) je šikovným a všestranným trail bikem postaveným, záměrně a trochu specificky, na středním průměru 27,5“.

Nová generace Yeti SB140 současnou variantu nehodlá vytlačit z její pozice, pouze přidá další možnost s novým rámem, řadou drobných technických vylepšení, a hlavně s velkými koly (29“). Nahrazuje totiž SB130.

Zajímavým zjištěním je fakt, že přes všechny inovace u nové 29“ generace si budou modely Yeti SB140 podobné víc, než by si jeden myslel. V obou případech najdeme jak základní variantu, tak i verzi s vyšším zdvihem vidlice a odolnější výbavou (LR – Lunch Ride), ale také až nečekaně shodné základní parametry:

  • Yeti SB140 (29“) – zdvihy 150/140 mm (P/Z), úhel hlavy 65,4°
  • Yeti SB140 (27,5“) – zdvihy 150/140 mm (P/Z), úhel hlavy 65,4°
  • Yeti SB140 LR (29“) – zdvihy 160/140 mm (P/Z), úhel hlavy 65°
  • Yeti SB140 LR (27,5“) – zdvihy 160/140 mm (P/Z), úhel hlavy 65°

Pro doplnění, posílené modely LR (Lunch Ride) poznáte v katalogu dle označení TLR T­* nebo CLR C*, oproti klasickému T* a C* (*reprezentuje číslo konkrétní sestavy).

Tady se naše cesty rozcházejí…

Zmíněné základní parametry jsou tedy stejné, jinak se ale starší generace SB140 na středních kolech od té nejnovější na velkém průměru samozřejmě v mnohém liší. U novinky je třeba aplikována nová filozofie proměnné geometrie, kterou lze modelově demonstrovat na délce zadní stavby rostoucí od hodnoty 436 mm (vel. SM) po 444 mm (XXL).

Nové a dalším novinkám (Yeti SB160 a SB120) v mnohém podobné jsou základní křivky rámu, kupříkladu s větším prostorem pod spodní trubkou. Je zde viditelně méně ostrý zlom. I u nového SB140 najdeme přepracované vstupy kabeláže do rámu, vylepšené čepy, nová standardizovaná ložiska zadní stavby (Enduro Max), více prostoru pro delší teleskopy, vylepšenou ochranu rámu apod.

Všechny tyto technické detaily snad není třeba do třetice opakovat a rozebírat. Dost podrobně jsme se jim věnovali už v představení Yeti SB160, k němuž se lze vrátit na jedno kliknutí. Vše si asi především shrneme v závěrečném přehledu.

Koho nahradí Yeti SB140?

Pokud bychom měli něco dodat, pak skutečnost, že je nový model Yeti SB140 zajímavým a lákavým doplněním, nebo spíše osvěžením modelové řady Yeti. Stojí totiž zato zdůraznit, že nejde jen o rozšíření současné řady SB140 o model na 29“ kolech, ale rovněž o nástupce dosavadního modelu Yeti SB130 (test 2019). To je vlastně podobné jako u dalších novinek (Yeti SB160 místo SB150 / Yeti SB120 místo SB115).

Zajímavé na tomto konkrétním příkladu je třeba porovnání, kdy modely Yeti SB130 nabízely 130 mm zadního zdvihu, vepředu to pak bylo standardně 150 mm. Posílené verze Yeti SB130 LR vzadu přidaly pár milimetrů k dobru (137 mm), vepředu pak kralovaly vidlice se zdvihem 160 mm. U nové řady Yeti SB140 se zadní krok sjednotil na hodnotě 140 mm a mění se tak jen výška vidlice (150 nebo 160 mm) a skladba komponentové výbavy.

Statečně pokračující

Nyní už asi nikdo nepochybuje o tom, že se vývojáři v Yeti poslední roky rozhodně neflákali, ale intenzivně pracovali na třech nových platformách (SB120, SB140 a SB160). Ač tato kola pokrývají dost širokou paletu možného využití, nebudou zdaleka vším, co bude Yeti nabízet.

Pro jistotu připomeňme, že dále pokračuje třeba unikátní elektrika Yeti SB160e (představení 2021), která by se v příštím roce mohla konečně podívat i do Evropy (včetně ČR). Kolem pokračujícím bez zásadních proměn je FR mašina Yeti SB165 (27,5“) představená v roce 2019.

Dalším z pokračujících modelů je již vzpomínaný trail bike na středním průměru – Yeti SB140 27,5“ (test 2020). Poslední kousek, který zůstává aktuálně nezměněn, je pevný všeuměl Yeti ARC (test 2021). U něho se kupříkladu poprvé objevilo nově koncipované vnitřní vedení kabeláže a nové vstupní porty.

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Yeti Cycles

YETI SB140 (29“) – parametry a přednosti

  • Kola: 29“
  • Zdvihy: 150/140 mm (160/140 mm u verze LR)
  • Úhel hlavy: 65,4° (65° u verze LR)
  • Progresivita zadní stavby: 14 %
  • Odpružení Fox 36 / Fox Float DPS (Fox Float X u verze LR)
  • Kotouče 200/180 mm
  • Pláště Maxxis Minion DHF 2,5“/Aggressor 2,3“
  • Pláště Maxxis Minion DHF 2,5“/DHR II 2,4“ (verze LR)
  • Nově závitové středové složení
  • Nově standardní rozměry všech ložisek (Enduro Max)
  • Nově hák přehazovačky UDH
  • Nově dvouvrstvá ochrana spodní trubky
  • Nově více místa pod spodní rámovou trubkou
  • Nově kvalitní vnitřní vedení s průchozími tunýlky a praktickými porty
  • Nově zkrácené sedlové trubky pro delší teleskopy
  • Dvě „materiálové“ úrovně rámu – TURQ a C/Series
  • Dvě varianty s odlišnou výbavou SB140 a SB140 LR
  • Velikosti rámu SM-XXL
  • Čtyři barvy: Turquoise / Raw Carbon / Sangria / Sage
  • Více informací: yeticycles.com
  • *České ceny zatím nebyly stanoveny
  • DO ČR dováží a YETI zastupuje: ZOOKEE.cz