YETI SB165 – Na vrcholu vlny úspěchu! (TECH NEWS)

V minulém roce nás kultovní colorádská značka Yeti obohatila o tři velice zajímavé stroje řady SB, modely SB100, SB130 a SB150, které potvrdily trend nástupu velkých kol jako hlavního proudu v sortimentu Yeti. I když jak se to vezme. Nyní totiž přichází další model evolučně vycházející z těchto zánovních strojů, který ale právě uvedenou tezi do jisté míry bourá!

Dnes odhalená novinka nese jméno Yeti SB165, z čehož lze odvodit, že nad rámec výše zmíněných modelů přihazuje ještě trochu zdvihu navíc, přitom ale zůstává věrná střednímu průměru 27,5“! Přivítejte Yeti SB165, přímého nástupce Yeti SB6!

V rámci představení loňských novinek Yeti SB100 (light test), Yeti SB130 a Yeti SB150 a později i v rámci testu SB150 (test SB130 mě čeká na konci letošních prázdnin) jsem, myslím, uváděl, že Yeti poněkud pozměnilo logiku pojmenování nových modelů, kdy od zápisu typu SB6 (27,5“), nebo SB5.5 (29“) přešlo na tříčíselný formát – SB100/SB130/SB150. Z toho jsem vyvodil, že toto tříčíselné označení bude rezervováno pro velká kola a střední průměr, pokud nebude zašlapán do země, zůstane u kratšího značení.

Nyní je ale zřejmé, že tato úvaha byla poněkud lichá až zavádějící! Yeti se nám evidentně snaží trochu zamotat hlavy… Nebo se snad naopak snaží celou záležitost rozplést! Tak se na to podívejme – dříve používaný kratší zápis hovořil o zdvihu zadní stavby v palcích, nyní to jsou milimetry – 100 mm, 130 mm, 150 mm, 165 mm. Proč ne!

Pokud to teď už správně chápu, budou se devětadvacítky snažit držet kulatých hodnot s nulou na konci, budoucí sedmadvacítky by mohly končit pětkou, což by bylo docela výmluvné, nemyslíte?

reklama

Tak jako tak, Yeti SB165 je zde a chystá si na nás těžké zbraně! Tedy celé toto kolo bude jednou těžkou zbraní (to není ani v nejmenším narážka na jeho hmotnost), jelikož se bude jednat o nejvýkonnější, nejdrsnější a nejvíce položené kolo v současné nabídce značky Yeti.

Shrňme si jen základní údaje, které hovoří o zdvihu 165 mm nad zadní osou s doporučenou vidlicí o zdvihu 180 mm! Dále zde máme úhel hlavy 63,5° či specifikaci celého stroje (kinematika i geometrie) navrženou čistě pro pružinové tlumiče! Z tohoto krátkého odstavce vám snad bude hnedle jasné, že Yeti SB165 nesnese žádné kompromisy!  

Jak ostatně hovoří pár hesel z prezentačních materiálů:

Vezměte jej na místa, o nichž ostatní nevědí! Věřte stopám, kde se chyby neodpouští!

Yeti SB165

Yeti SB165

Silueta rámu novinky Yeti SB165 i jeho celková konstrukce přitom jasně odkazují na letošní modely SB130 a SB150, tedy s prvkem Switch Infinity uloženým podélně nad středovým pouzdrem. Změnou, kupříkladu oproti modelu SB150, je již naznačené jiné odladění zadní stavby, kdy se s vidinou použití pouze pružinových tlumičů přistoupilo k úpravě křivky progresivity v poměru (symbolických) 27,5 %, zatímco u SB150 je to nějakých 15 %.

Díky tomu by si SB165 mělo zachovat pověstnou stabilitu na konci kroku a pocit „nekonečného“ zdvihu právě i při použití přirozeně lineárních vinutých pružin. Co jistě také stojí za zmínku je úprava rámu pro delší teleskopické sedlovky, kdy nové stroje budou, podle velikosti, vybaveny teleskopy v délce až 175 mm (L a XL), velikost M bude používat 150mm a S 125mm sedlovku Fox Transfer.

Yeti SB165 zkrátka nebude žádný troškař, ale to snad u této značky a u této kategorie ani nikoho nepřekvapí. Co mě osobně naopak mile překvapilo je třeba jen fakt, že v Yeti svou „největší“ motorku posadili na kola středního průměru a netlačí zde za každou cenu devětadvacítky, kterým možná díky mullet bikům (29“/27,5“) v technických kategoriích časem zazvoní hrana. Leda že by ne…

reklama

Co dodat? Snad jen připomenout, že bude dostupných pět variant v kompletním setupu, tři z exkluzivní řady TURQ („lepší“ karbon), dva na klasickém uhlíku (C-Series). Po jisté pauze se na stroje Yeti vrací Shimano díky svému novému řazení 1×12, ale ani příznivci SRAMu nebudou zklamáni. Už třeba jen díky tomu, že si budou ke svému kolu moci dokoupit tzv. SRAM AXS upgrade – tedy vylepšení o bezdrátové elektronické řazení SRAM Eagle AXS.

Tolik pro dnešek představení Yeti SB165. Již nyní můžu prozradit, či spíše naznačit, že si pro nás Yeti chystá i další perličky pro modelový rok 2020, o nichž bychom měli vědět více na konci července!

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Yeti Cycles

Richie Rude and Stu Dickson on Vancouver’s North Shore, British Columbia.

Yeti SB165 – hlavní přednosti a specifikace

  • Průměr kol: 27.5″
  • Zdvih: 165 mm (zadní stavba) / 180 mm (vidlice)
  • Materiál: karbon TURQ / C-series (cca o 220 g těžší)
  • Úhel hlavy 63,5°
  • Délka zadní stavby: 433 mm
  • Hmotnost: 14,5 kg (TURQ vel. L)
  • Odpružení – vidlice Fox Factory Float 36 / tlumič Fox DHX2 Coil (TURQ)
  • Odpružení – Vidlice Fox Performance 36 / tlumič Fox Vanila (C-Series)
  • *Cena: 7 199 až 8 799 USD (modely TURQ) / 5 599 až 6 199 USD (C-Series)
  • *Cena rámového setu (s tlumičem): 3 999 USD
  • *české ceny budou doplněny
  • Doživotní záruka na rám
  • yeticycles.comwww.yetibikes.cz