YETI 2019 – více apetitu i nové modely!

Zřejmě nebude náhoda, ale spíš logická shoda okolností, že se řada světových premiér koncentruje na konec léta, což minulé roky býval termín konání největší evropské výstavy Eurobike. Několika prezentací jsem se účastnil osobně, jiné mě zastihly alespoň na dálku. I proto se nyní můžeme podívat na nejzajímavější novinky v nabídce YETI 2019.

Jak nenápadně vyplývá z titulku, „klasická“ nebo spíše „klasicky kultovní“ značka Yeti pro rok 2019 částečně inovuje hned několik stávajících modelů, zároveň si pro nás „kluci z Colorada“ nachystali i pár kompletně nových strojů. Jedním z nich je třeba již dříve v tomto roce představené Yeti SB100, které jsme stihli i krátce prakticky prověřit v terénu.

Yeti SB100 TURQ

Yeti SB100 TURQ

Yeti SB100 Beti (2019)

Nyní se ale pojďme již podívat blíže na to, co se v jednotlivých řadách změnilo, vylepšilo a co je úplně nové (Yeti SB6 / Yeti SB5 / Yeti SB5 LR / Yeti SB150):

Yeti SB6 (2019)

Začněme u klasické enduro zbraně Yeti SB6 (27,5“, 6“ zdvihu = 152 mm), která nasbírala nejvíce vítězství v jednotlivých RZ v rámci EWS ze všech zde zastoupených kol! Meziročním vylepšením u tohoto stroje je v první řade nově konstruované vnitřní vedení tažené skrz praktické tunely, které výrazně usnadňují výměnu lanek řazení či hadic zadní brzdy.

Dalším posunem je výměna vidlic, kdy do letoška používané kousky Fox 36 se 160 mm zdvihu nahrazují modely se 170 mm kroku a s odsazením korunky (offset) zkráceným na 37 mm. Díky tomu by se Yeti SB6 mělo snáze porvat s extra těžkými úseky nejen na tratích EWS, zároveň by mělo poskytnou jezdci dostatek jistoty i obratnosti.

Doplnit pak můžeme ještě skutečnost, že model SB6 řady T (TURQ – vyšší verze karbonových rámů) budou standardně osazovány tlumiči Fox řady X2.

Yeti SB6 (2019)

reklama

Yeti SB5 (2019)

Jiná klasika, model Yeti SB5, který jako první adaptoval originální systém odpružení Switch Infinity, lehce posiluje na několika postech. V první řadě dostává Yeti SB5 pro rok 2019 novou zadní stavbu, která byla především rozšířena, aby byla schopna pobrat pláště do šíře až 2,6“. Respektive nově budou součástí standardní výbavy pláště Maxxis Minion DHF/Rekon 2,6“, přičemž v určitých materiálech se píše o možnosti instalovat gumy až do šířky 2,8“! Pokud by to někoho lákalo…

Spolu s tím dochází i k posílení na postu výbavy, kde i nadále najdeme vidlice Fox se 150 mm kroku, avšak oproti letošku (Fox 34), tuto pozici zaujmou kousky z rodiny Fox 36!

Yeti SB5 – 127 mm zdvihu, kola 27,5“

Yeti SB5 (2019)

YETI SB5 LR (Lunch Ride – 2019)

Jednu bonusovou specialitu u řady Yeti SB5 představuje pár modelů SB5 LR (dostupné v C – series, i TURQ). Vtip je v tom, že se jedná o posílenou verzi klasického SB5, kdy vepředu najdete vidlice Fox 36 se zdvihem 160 mm, vzadu tlumiče Fox DPX2, výkonné čtyřpístkové brzdy a krapet jinak volené obutí s šíří 2,5“/2,3“ (P/Z).

Jedná se tedy o stroj, který je určený jezdcům, již požadují rychlost a výkonnost lehkých trailbiků na úrovni 130 mm s jistotu a průchodností mašin s výrazně vyšším zdvihovým apetitem.

Yeti SB5 LR možná nemá až tak agresivní geometrii jako mnoho moderních enduro strojů, ani nemá takové ambice, jeho tvůrci ale tvrdí, že jde o jeden z nejzábavnějších strojů v jejich současné nabídce.

Yeti SB5 LR (2019)

YETI SB5 Beti (2019)

Obdobná vylepšení a proměny jako jsme si popsali u Yeti SB5 najdeme i u dámské varianty Yeti SB5 Beti. Namátkou vidlice Fox 36 se zdvihem 150 mm, 780 mm široká řídítka a pár dalších vylepšení na pozici výbavy u kompletních kol.

YETI SB5 Beti (2019)

YETI SB5 Beti (2019)

YETI SB150 – premiéra roku 2019!!!

V úvodu zmiňovanou absolutní novinkou pro rok 2019 je model Yeti SB150, který nepřímo navazuje na model SB100. Ten totiž ustanovil novou logiku označování 29“ fullů Yeti, kdy číslovka v názvu udává přesný zdvih zadní stavby v milimetrech, trojciferné označení pak slouží jako identifikátor devětadvacetipalcových modelů nové generace.

Jak nejlépe charakterizovat novou řadu Yeti SB150? Nejspíš jako odpověď na nejnovější trendy ve světě závodního endura na nejvyšší úrovni! Zde se totiž devětadvacítky pomalu ale jistě stávají nutností, ale vlastně i standardem, moderní extra položené geometrie pak takřka samozřejmostí.

YETI SB150 (2019)

Mě osobně na strojích Yeti SB150 nejvíce zaujalo ztvárnění systému Switch Infinity, jakož i další prvky zadního zavěšení. K mému překvapení nepokračuje SB150 v tom, co začalo u SB100, tedy napříč posazené šoupátko s dvojicí pístů, naopak tuto specialitku nechává v podélné orientaci (pístky za sebou) jako u většiny modelů řady SB.

Zajímavý je výrazný blok materiálu nad středem, kdy jeho spodní dvě třetiny tvoří výraznou klec pro šoupátko Switch Infinity, jak jsme si již zvykli, dopředu vysunuté karbonové „poleno“ nad ním je pak opěrným bodem pro horní rameno zadní stavby.

Od pohledu hodně mohutný je jak samotný rám, tak i zadní stavba a výrazně ostře a odhodlaně působí i pohyblivé díly zadní stavby. Na poměry značky Yeti až nezvykle zvýrazněné (odkryté) je horní rameno, navíc tlumič, který je v rámu posazen výš a více vepředu, je se zadní stavbou spojen překvapivě nápadným mezikusem, do něhož je usazeno zadní oko tlumiče – pomocná vidlička usazená na ložisku.

YETI SB150 (2019)

YETI SB150 (2019)

Tento devětadvacítkový enduro všechnožrout bude vybaven, jak název napovídá, zdvihem zadní stavby 150 mm, čemuž vepředu bude asistovat 170mm vidlice Fox 36. Dle moderních trendů byl do hry zapojen extra strmý úhel sedlové trubky (77° – efektivní), položený úhel hlavy (64,5°), náležitě upravený byl dosah (reach), zkrácena pak byla zadní stavba (433 mm). Vše pro maximální stabilitu a jistotu na těch nejtěžších tratích světa, při dostatečné porci ovladatelnosti.

Nové modely řady SBXXX by přitom postupně měly nahradit současné 29“ kousky s označením SBX.X. Tedy Yeti SB4.5 (140/115 mm) je do značení míry nahrazeno modelem Yeti SB100 (120/100 mm), Yeti SB5.5 (160/140 mm) pak zastoupí novinka SB150 (170/150 mm). Vzniklou mezeru pak Yeti plánuje také vykrýt, k tomu vám zatím nemohu říct nic konkrétního…

YETI SB150 (2019)

YETI SB150 (2019)

Závěrem si shrňme některé klíčové vlastnosti novinky YETI SB150:

  • Vnitřní vedení kabeláže prostřednictvím interních tunelů
  • SB150 T splnilo standardy kladené na kategorii DH (hodnocení Yeti)
  • Zadní zdvih 150 mm – Switch Infinity
  • Navrženo pro vidlice se zdvihem 170 mm a krátkým offsetem
  • Prostor pro lahev uvnitř rámu u všech velikostí
  • Moderní geometrie (S – XL)
  • Sedlový úhel 77°
  • Úhel hlavy 64,5°
  • Délka zadní stavby 433 mm
  • Integrované hlavové složení
  • Rám pouze pro pohony 1x…
  • 29“ kola
  • Prostor pro pláště do šíře 2,5“
  • Standardy Boost
  • Sedlová trubka 31,6 mm
  • Montážní body ISCG05

YETI SB150 (2019)

Tímto strojem končíme naše dnešní představení, jelikož jsme vyčerpali všechny, aktuálně odtajněné novinky značky Yeti určené pro rok 2019.

Vzhledem k tomu, že se nám úspěšně rozjíždí spolupráce s českým zastoupením se vy i my můžeme těšit, že se k nám nejspíš ještě letos dostane jedno Yeti SB150 k prvotnímu oťukání, jelikož první kousky by do ČR měly dorazit již po prázdninách, ostatní nejdéle do Vánoc. Jen si tak říkám, že se asi budu muset naučit mít rád velká kola!

Více informací najdete na domácím webu www.yeticycles.com, vše podstatné by mylo být i na stránkách českého zastoupení www.yetibikes.cz

Foto: Yeti Cycles

 

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky