reklama

reklama

Nukeproof Dissent Carbon 290/297 – Proč dělat kompromisy? (TECH NEWS)

Od časů, kdy byl světu představen DH model Nukeproof Scalp (rok 2011) uplynulo již mnoho vody v řekách. Tento sjezdový speciál byl úspěšný na nejvyšší úrovni světových závodů, přičemž jeho následovník – model Pulse – byl strojem, který kupříkladu pomohl Samu Hillovi k prvenstvím ve SP DH. Další stupeň vývoje představuje model Dissent, aktuálně s kompletně novým karbonovým rámem!

Nebylo vlastně žádným zásadním tajemstvím, že Nukeproof pracuje na novém sjezdovém kole, jelikož už dobře rok jeho prototyp prohání teamoví jezdci nejen po závodech Světového poháru. Nejednou se s ním dostali i na stupně vítězů. Prototyp karbonového stroje Nukeproof Disent si přitom zažil „křest ohněm“ třeba na Red Bull Hardline 2022 a jemného zacházení se jistě nedočkal ani v rámci Crankworx World Tour Downhill.

Od chvíle, kdy se karbonový prototyp poprvé objevil na závodech DH ve Fort William 2022, probíhalo jeho více než intenzivní testování po dobu celého minulého roku, v jehož průběhu si připsal nejeden úspěch. V loňském roce kupříkladu zazářil Louise Ferguson v průběhu Crankworx New Zealand, na stupně vítězů v SP DH 2022 jej pak vynesl třeba Ronan Dunne ve Snowshoe.

Jak už bylo jednou zmíněno, prototyp karbonového sjezďáku Nukeproof Dissent měl tu čest v minulém roce ochutnat i jeden z nejtěžších závodů světa – Red Bull Hardline –, kde Ronan Dunne skončil 4., Adam Brayton 12. a Chris Cumming 18. O více než důsledném testování uhlíkové novinky tak nemůže být pochyb!


reklama

Předem ověnčená evoluce

Historie samotného modelu Nukeproof Dissent sahá až do roku 2018, kdy v jeho sedle Sam Hill vyhrál závod Garbanzo Downhill na Crankworx Canada (rok 2018). Tehdy šlo ještě o hliníkový prototyp kola, u něhož se zkoušela nová evoluce zadního závěsní Nukeproof Fallout.

Od té doby zaznamenala modelová řada Dissent celou řadu úspěchů a vydobyla si pověst skutečného dříče, který je vysoce stabilní, ale také mimořádně nastavitelný a přizpůsobivý. Proto jej mají v oblibě světová esa i hobby závodníci. Nová podoba v podobě modelu Nukeproof Dissent 297 / 290 Carbon je tak jednoznačně logickým krokem kupředu.

Proč vůbec karbon?

Jako mnoho jiných rozhodnutí uskutečněných ve vedení Nukeproof, nebylo ani toto vedeno prvořadou komerční motivací. Vše začalo prvotními náčrty rámu, na nichž bylo vidět, co vše by se dalo vymyslet a vylepšit na rámu Dissent v případě, že by jeho rám byl karbonový a nikoliv hliníkový. Celý koncept vypadal natolik lákavě, že brzy dostal od vedení zelenou!

Tvorba karbonového rámu modelu Dissent poskytla inženýrům z Nukeproof poměrně velký manipulační prostor, díky čemuž bylo možno včlenit do rámu řadu zajímavých vychytávek a vylepšení. Svoboda v modelování karbonu navíc umožňuje vytvářet komplexnější tvary, ale také usnadňuje tvorbu vícero prototypů, u nichž se hledá optimální poměr hmotnosti, pevnosti a odolnosti.

Základním důvodem pro volbu karbonu tak nebyla snaha ušetřit pár gramů, ale spíše nabídnout nový, lepší a komplexnější rám. Každopádně i tak se podařilo srazit hmotnost oproti předchůdci o solidních 430 g (surový karbonový rám velikosti NP1 váží 3,46 kg).

Nekompromisní nastavení a dokonalé přizpůsobení

Již dříve měly stroje Nukeproof Dissent pověst kol, které lze snadno přizpůsobit konkrétnímu jezdci a konkrétní trati. Toto se přitom s novou generací Dissent Carbon rozhodně nevytrácí, ale spíše posouvá o stupeň dál. Začněme skutečností, že se nový rám bude nabízet ve třech velikostech (délkách) NP1, NP2 a NP3 (střední hodnota hodnoty reach – 445, 465, 485 mm), které lze dále individuálně upravovat.

Jedním z prvků nastavení je možnost měnit pozici hlavové trubky v rámu, tedy měnit dosah (reach) v krocích -6 mm / 0 / +6 mm (např. 459/465/471 mm u NP2). Podobně si lze hrát s délkou zadní stavby, kde lze poměrně snadno posouvat osu v rámu v pozicích -5 mm / 0 / +5 mm (délka zadní stavby – 440, 445, 450 mm). Úhel hlavy přitom zůstává nedotčený s hodnotu 63°.

Třetí cestou úpravy je možnost poměrně snadno, pomocí přepínání na hlavním čepu, měnit progresivitu zadní stavby. Zde sice došlo k drobné redukci, starší hliníkový Dissent nabízel 4 polohy, nový Dissent Carbom disponuje jen třemi, ale s výrazně snazší obsluhou. Úroveň progresivity se přitom mění v krocích 21, 25 a 28 %.

Změny v křivce progresivity zadní stavby

Velká kola, nebo mullet?

Poslední stupeň možných úprav představují hrátky s průměry kol. Nový Nukeproof Dissent bude nabízen jak čistě na 29“ – Dissent Carbon 290 – tak i v MX konceptu, tedy jako mullet – Dissent Carbon 297. Obě varianty přitom používají shodný rám, kde lze díky jednoduchému prohození Flip-chipu změnit polohu zadní stavby tak, aby se s výměnou většího kola za menší (nebo obráceně) neměnila geometrie a nedocházelo k negativním dopadům na kinematiku odpružení.

Nukeproof Dissent Carbon 290 / 297

Nukeproof Dissent Carbon – shrnutí

Jak se tedy ukazuje, je nový sjezďák Nukeproof Dissent Carbon skutečně zajímavým a nanejvýš propracovaným strojem, který, díky intenzivnímu testování v rámci závodního kolotoče, zvládl prokázat své kvality ještě dřív, než byl uveden na trh.

Dodejme snad jen, že se tato novinka bude nabízet v podobě dvou kompletních strojů – Dissent Carbon RS a Comp –, případně jako samostatný rámový set. Vše je přitom laděno s ohledem na využití moderních vzduchových tlumičů, pružinové ale zakázány rozhodně nejsou!

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Nukeproof

Nukeproof Dissent Carbon 290/297

  • Kola: 29“ nebo MX (mullet – 29“/27,5“)
  • Zdvihy: 200 mm (obě kola)
  • Kompatibilní se vzduchovými i pružinovými tlumiči
  • 3 pozice progresivity zadní stavby
  • Nastavitelný reach ve 3 krocích (+/- 6 mm)
  • Změna délky zadní stavy ve 3 krocích (+/- 5 mm)
  • Úhel hlavy 63°
  • Hmotnost rámu: 3,46 kg (surový rám, vel. NP1)

Nukeproof Dissent Carbon 290/297 – ceny

  • Nukeproof Dissent RS – 188 000 Kč
  • Nukeproof Dissent Comp – 143 000 Kč
  • Nukeproof Dissent (rám) – 90 000 Kč

Představení: nukeproof.com
Konkrétní modely: nukeproof.com/../downhill
České zastoupení: bikeporn.cz