FOX Live Valve NEO – Nejrychlejší a nejpřesnější automatické odpružení
Zhruba před týdnem prošuměla bez většího mediálního humbuku světem MTB zpráva, která by si, dle mého názoru, zasloužila mnohem více pozornosti. Fox totiž konečně dokončil a zveřejnil svůj nový systém Live Valve, tentokrát pracující bezdrátově díky protokolu NEO! Že vám to něco říká? Třeba Fox Transfer Neo?!
Je to přesně tak! Zhruba o měsíc dřív, na konci srpna, představil Fox svoji vůbec první teleskopickou, bezdrátově řízenou sedlovku Fox Transfer Neo, která byla první vlaštovkou v nově se rodícím ekosystému bezdrátově komunikujících komponentů z rodiny Fox Neo! Už tehdy jsem také do článku vkládal pár obrázků z aplikace Fox Bike (např. Android), kde bylo jasně vidět, že je vše připraveno i pro spuštění bezdrátově řízeného odpružení Fox Live Valve Neo.
Fox Live Valve včera a dnes
Systém inteligentního, elektronicky řízeného odpružení Fox Live Valve není, sám o sobě, ničím zase tak novým. Zhruba od roku 2018 se totiž na trhu postupně objevilo několik na sebe vzájemně navazujících řešení nesoucích toto označení. To až v posledních pár letech se na Live Valve (neprávem) maličko zapomnělo, jelikož jej Fox stáhl, zavřel svůj vývojový tým do laboratoře a nehodlal jej pustit ven do chvíle, než jeho inženýři přijdou s novou bezdrátovou podobou!
Starší systémy Fox Live Valve byly, z mého pohledu a z mojí letmé zkušenosti, velice zajímavým a rozhodně funkčním systémem, který měl ale jednu zásadní „nevýhodu“. Aby mohl být tak rychlý, jak si to jeho tvůrci přáli, spoléhal (donedávna) na komunikaci po drátech (a větší samostatnou baterii na rámu), což se v dnešní přehnaně korektní a přehnaně „učesané“ době prostě nenosí.
Připomenout můžeme praktické představení Pivot Mach 4 SL + Fox Live Valve (2019) anebo ukázku kol Giant s řešením Fox Live Valve 1,5 (2022).
Proto se systém Fox Live Valve na čas odmlčel, aby mohlo nyní dveře do MTB naplno rozkopnout řešení Fox Live Valve Neo! Už žádné dráty od vidlice k tlumiči a pak až někam na zadní stavbu. Žádná nevzhledná baterka na rámu, jen menší batůžek na tlumiči a dvě vcelku nenápadná čidla na přední a zadní brzdě.
Kdo (Neo) je rychlejší než kulka?
Samostatný příběh zrodu moderního a superrychlého komunikačního protokolu Fox Neo jsem popisoval už při představení sedlovky Fox Transfer Neo. Hodně zkráceně – Fox se snažil najít vhodný komunikační princip pro své nové bezdrátově řízené odpružení a další komponenty, ale nic, co by splňovalo jeho požadavky, na trhu nebylo. Třeba nejrozšířenější Bluetooth je prý „zoufale“ pomalý.
Proto vznikl systém Neo, který osekal veškerý „komunikační balast“ na minimum, díky čemuž je tento protokol 100x rychlejší než Bluetooth a 20x rychlejší než nejbližší zvažovaná konkurence. Systém Fox Neo zkrátka dokáže komunikovat v časovém intervalu měřeném v řádu milisekund.
V jednoduchosti je síla! V rychlosti je magie!
Řadu z vás jistě napadne, že lze za přímého konkurenta nového systému Fox Live Valve Neo považovat řešení RockShox Flight Attendant. Ano i ne… Jistě, Flight Attendant také řídí odpružení, také komunikuje vzduchem, ale funguje v mnoha směrech jinak, navíc je o dost pomalejší…
Zatímco zmíněný Flight Attendant pracuje zároveň s tlumením na vidlici a tlumiči, nový Fox Live Valve Neo se soustředí výlučně na zadní odpružení. Celé řešení Fox obecně působí jednodušším a účelnějším dojmem. Při pohledu z venku jej totiž tvoří jen 3 prvky! Tlumič, doplněný o řídící a komunikační jednotku (s výměnnou baterií) a potom už jen dvě drobná čidla, která se upevní k třmeni brzdy na předním a zadním kole.
Tato čidla, už jen díky své poloze, monitorují pohyb kola, náklon, vibrace, nárazy atd. a vše následně zasílají řídícímu systému na tlumiči. Zde dochází k vyhodnocení, rozhodnutí a změnám v nastavení kompresního tlumení. Jak je ale třeba u RockShoxu slyšet při přepínání režimů servo-motorek, kterému otočení řídícího ventilu chvíli trvá, Fox Fox Live Valve Neo nic takového nepotřebuje!
Překážku odhalit a rovnou zpracovat!
V systému Fox Live Valve vlastně už dříve pracoval výrazně rychlejší systém se solenoidovým ventilem řízeným magnetickým polem, který své dvě základní polohy mění zatraceně rychle. Změna nastavení tlumení by měla proběhnout za 1/70 sekundy! Přidejte do této rovnice onu super rychlou Neo komunikaci a najednou asi nebudete mít až tak velký problém uvěřit tomu, co se říká v promo videu Fox!
„Systém Fox Live Valve Neo je tak rychlý a pohotový, že pokud jeho přední senzor (na vidlici) zaznamená překážku, dokáže prakticky okamžitě otevřít tlumič, aby tu samou překážku bylo schopné zpracovat i zadní odpružení!“
Pokud je toto pravda, čemuž nemám problém uvěřit, už jen díky všem doposud získaným poznatkům, pak se zde pohybujeme v úplně jiném vesmíru, než kde operuje Flight Attendant a odpružení RockShox. Nemyslete si, že jsem se rozhodl v tomto směru řešení RockShoxu „pohřbít“, to vůbec! Jen s ním mám nyní relativně čerstvé osobní zkušenosti a vím tak velice dobře, že podobně rychlé reakce od něj čekat vážně nemůžete (viz Cannondale Scalpel & Flight Attendant – Jak funguje chytré odpružení?).
Jedna aplikace a nekonečno možností!
Nebyli bychom v moderní digitální éře, pokud by podobné elektronické řešení nemělo svou vlastní aplikaci. Respektive Fox se zmiňovanou sedlovkou Transfer Neo představil i svou novou appku Fox Bike, která v sobě bude sdružovat veškerou funkcionalitu moderních bezdrátově komunikujících komponentů Fox Neo.
V této aplikaci tak můžete ovládat, nastavovat či aktualizovat jak software pro sedlovku Transfer Neo, tak nově i odpružení Fox Live Valve Neo. A že zde bude možností!
V základu bude možné vybírat jeden z pěti předem připravených režimů (Standard, Firm, Plush, Open, Closed), ale zároveň bude možné upravit si a odladit si i svoje osobité nastavení. To bude možné i uložit, stáhnout, nebo třeba sdílet pomocí QR kódu.
Co se mi také líbí je možnost, že když kupříkladu Richie Rude odjede nějaký závod a bude se chtít podělit o své osobní nastavení Fox Live Valve Neo, může ho dát volně k dispozici a vy pak můžete využít ten samý setup jako hvězdný Ritchie. Nezní to lákavě?
Dva tlumiče stačí, drahoušku!
Vzhledem k tomu, jak Fox pojal své odpružení Live Valve Neo poměrně minimalisticky, je vcelku minimalistická i nabídka tlumičů, které tohoto systému budou využívat. V zásadě by ale měla být plně dostačující. K dispozici totiž bude pouze vzduchový tlumič Fox Float X Live Valve Neo a pružinový Fox DHX Live Valve Neo.
Jeden určen primárně pro trailové a enduro nadšence, druhý pro náročné enduro a sjezdové divočiny. Ono se to možná nezdá, ale pokud vaše odpružení kupříkladu zaznamená kousek hladkého trailu, třeba na výjezdu ze zatáčky, kde si chcete přišlápnout, a na chvíli se zde váš tlumič zavře, tak vám může dodat potřebnou oporu, zajistit výhodu a dopřát o trochu více rychlosti, která může být v cíli dosti rozhodující!
Pro koho a kdy?
Jelikož je nový systém Fox Live Valve Neo „venku“ už zhruba týden, jsou zmíněné tlumiče již běžně v prodeji, a to včetně Českých zemí. *Doporučená cena se pohybuje na úrovni 33 990 Kč za samotný tlumič, k čemuž je potřeba přihodit dalších 10 990 Kč za set čidel, baterie a nabíječky!
Tato novinka tak rozhodně nebude žádnou levnou srandou, ale tak už to holt s takto inovativními systémy bývá. Každopádně pokud odhlédneme od ceny, lze na základě zmíněných tlumičů s řešením Fox Live Valve Neo snadno dovodit, že tento systém bude primárně určen pro technické disciplíny, zjevně v čele s endurem a DH.
Ono je to vlastně vcelku pochopitelné, zároveň lehce paradoxní. Prapůvodní Fox Live Valve totiž vznikal jako řešení určené pro výkonností, zejména XC kola a až s delším časovým odstupem si našel cestu ke strojům s vyšším zdvihem. Dnes je situace prakticky opačná a my tak můžeme pouze spekulovat, zda se nové řešení Fox Live Valve Neo jednou podívá i zpět do cross-country, nebo se tomuto směru zcela vyhne?
PS: Trochu složitější kalibrace, ale to se zvládne…
Když jsem si hledal informace a materiály k novému systému Fox Live Valve Neo, narazil jsem i na návodné video popisující proces instalace tlumiče a čidel Fox Live Valve Neo na rám, základní nastavení a kalibraci celého systému. Musím říct, že mě trochu překvapilo, kolik jednotlivých kroků je potřeba k prvotnímu spuštění systému Fox Live Valve Neo…
Když si ale vzpomenu, jak pracná mi přišla už jen kalibrace řešení RockShox Flight Attendant a pak jsem zjistil, že si vlastně stačí zapamatovat jen pár kroků, tak to asi nebude zas takový horor!
Text: Štěpán Hájíček / Foto: Fox
Více informací o systému Fox Live Valve Neo na webu: ridefox.com