Cannondale Scalpel & Flight Attendant – Jak funguje chytré odpružení?
Kolik zajímavých novinek je možné „nabalíkovat“ na jedno kolo? No, když se podívám na nejnovější Cannondale Scalpel, který stojí kousek vedle mého pracovního stolu, je toho na něm nového a zajímavého víc než dost! Už jen kolo samotné, bezdrátové řazení, chytré odpružení, Hammerhead Karoo, kliky s wattmetrem… Pojďme z toho ale vybrat jen něco!
Skutečně, probrat se všemi zajímavostmi a blíže popsat všechny novinky a jejich praktické fungování, z toho by byl dobrý seriál na pokračování. Ty skutečně podstatné věci jsou zde ale jen dvě, možná tři.
Jednak je toto první příležitost, kdy mám v ruce novou generaci závodního stroje Cannondale Scalpel (představen v březnu tohoto roku). Zároveň je to vlastně vůbec poprvé, co jezdím na kole s inteligentním, elektronicky a navíc bezdrátově řízeným odpružením RockShox Flight Attendant. Zajímavější je to o rozměr, že byl Flight Attendant letos rozšířen o nové inteligentní funkce, o schopnost učit se a… Samozřejmě, že při jeho letošní prezentaci (06/2024) padla i zkratka Ai!
V neposlední řadě je zde zajímavý i computer Hammerhead Karoo poslední generace, který byl představen letos v květnu společně s novou sadou SRAM Red.
HAMMERHEAD Karoo blíže představen třeba na iDomestik.cz
Kolik baterek na kole máš, tolikrát jsi… Robotem / otrokem?!
Než se dostanu ke svým prvním dojmům z nového Scalpelu a nového systému Flight Attendant, tak bych se s vámi rád podělil o pár zajímavých postřehů z fáze přípravy kola na jízdu. Chvíli trvalo, než se nám koncem léta podařilo sladit termíny a přesvědčit kurýrní službu, aby domluvený Scalpel vysadila u mě doma. Když se tak stalo a když jsem kolo vyndal z krabice, byl jsem trochu zaskočen tím, co jsem našel?
Všechno bylo v pořádku a funkční, bedna s kolem se nikde nevykutálela, jen to trochu vypadalo, že někdo odjel vyjížďku, pak rychle kolo omotal molitanem, strčil do bedny a předal do velké skříňové dodávky. Neříkám, že bych musel mít vždy na test kolo totálně vyvoněné, ale bylo by celkem fajn, kdyby bylo alespoň nabité…
Neberu to ale nijak zle, vlastně jsem si měl takto možnost vyzkoušet, jaké to je starat se o celou armádu baterek SRAM/RockShox. A že jich tady je! Jedna na vidlici, druhá v tlumiči, třetí v sedlovce a čtvrtá v přehazovačce! Do toho jsou zde knoflíkové baterie v ovládacích páčkách, jedna baterka je také v klikách, tedy ve wattmetru… Nabíjel jsem i Hammerhead Karoo. Nooo, už jen posbírat a nabít postupně všechny 4 akumulátory byla docela sranda!
*SRAM naštěstí nabízí multinabíječku, která najednou obslouží právě 4 baterky. Já měl k dispozici 3 menší nabíječky (2 půjčené a 1 moje osobní), tak se to dalo také zvládnout. Navíc více vybitá byla jen baterka ve vidlici, ale když už jsem byl v tom, tak jsem ty hodiny na elektroměru roztočil na úroveň větráku. Co taky jiného v tom vedru?
Spárovat, nastavit a hlavně pochopit…
Po úvodním procesu seznámení a postupného nabíjení jsem se začal věnovat tomu, jak celý systém zprovoznit. Ono se už na kole jezdilo, takže otázkou spíš bylo, jak si jej naladit sám pro sebe. Chtěl jsem vlastně chvíli „brblat“ na téma: „Zlaté staré časy, kdy jedinou elektronikou na kole byl snad jen (bez)drátový cyclocomputer,“ ale tak hrozné to se mnou snad ještě není!
Sice mě trochu štvalo, že musím před první jízdou koukat na instruktážní videa nebo číst návodné články, ale zas se holt naučím něco nového. On přitom systém Flight Attendant působí na první dojem docela složitě, když ale pochopíte pár obecných zákonitostí a postupů, pak jej můžete během chvíle ovládat zcela jistě a intuitivně.
Já si tedy prošel kolečkem základního nastavení, pro zajímavost si podle videa zkalibroval snímače Flight Attendant (zkráceně „FA“), v aplikaci SRAM AXS si nastavil požadované preference, zkusil si, jak funguje ovládání FA přímo na vidlici, jak do toho zasahují ovládací tlačítka na řídítkách a pak se mohl konečně vydat do akce!
Zřejmě nebudu ta správná cílovka, nebo?
Kdo mě trochu zná, minimálně skrze moje články a testy, ten by mohl tušit, že si na jedné straně rád hraju s všelijakým nastavením a se zajímavými novinkami, ale také, že jsem jezdec, který má radši odpružení otevřené, do jehož projevu se v průběhu jízdy příliš nesahá. Jenže to jsem zde na zcela špatné adrese!
Systém RockShox Flight Attendant je totiž přesný opak. Je to řešení, které je od základu navržené tak, aby každou chvíli měřilo a měnilo nastavení vašeho odpružení (přepíná režimy Open, Pedal, Lock) a vy se mohli plně soustředit na jízdu a svůj výkon. Tedy užívat si jistou oporu v místech, kde se do toho chcete opřít, a naopak plnou aktivitu odpružení tam, kde si to terén a podmínky žádají.
Přesně k tomu slouží hned několik možností, způsobů a úrovní nastavení inteligentního řízení odpružení Flight Attendant, které se navíc průběžně učí, snaží pochopit váš jízdní styl a podle něj reagovat, nebo snad dokonce i předvídat.
Elektronika je pro mladý vlčáky v lykře!
Celou dobu se chci dostat k tomu, jak jsem se postupně sžíval se systémem Flight Attendant, a že to rozhodně nebylo vzplanutí na „první dobrou“! Už doma jsem se snažil vše nastavit tak, aby systém pochopil, že mám radši odpružení aktivní a otevřené, jenže…
Jenže ono je toto řešení, zejména v jeho XC verzi, postavené hlavně pro maximální efektivitu, proto má tendence vaše odpružení na každé drobné rovince zavírat a pak mu někdy trošku trvá, než se zase plně otevře. Často musí vidlice chytit první ránu v zavřeném stavu, poté se otevře a otevře i tlumič.
Přesně tento režim mě přitom docela rychle přestal bavit. Chápu, že takto je celý systém laděný a že má pak člověk každou možnou chvíli pod sebou krásně pevné a tuhé kolo, ale to není zrovna to, po čem bych já konkrétně toužil.
Proto jsem první dvě vyjížďky, kdy se mi navíc nad fungováním celého systému nechtělo moc přemýšlet, absolvoval v režimu „Manual“. Tedy s možností přepínat si ručně dálkovým ovladačem pod levým palcem zmíněné režimy Open, Pedal a Lock. Takovou drobnost, že jsem pak 90 % času jezdil na „Open“ asi nemusím zdůrazňovat, ne?
Pomůcka pro senilní dědky?!
V jednu chvíli jsem si už říkal, jak budu vůbec schopný zhodnotit tento systém, když ho používám v „blbáckém“ manuálním režimu?! Naštěstí mě pak dohnala moje drobná zapomětlivost, a naopak jedna spásná myšlenka. Zjistil jsem totiž, že mě vedle režimu „Open“ docela baví i režim „Pedal“, který je příjemně tuhý, klidnější a efektivnější, není ale prkenně tvrdý jako „Lock“. Jenže když pak opakovaně zapomínáte před sjezdem přepnout odpružení zpět na „Open“!!!
Naštěstí jsem si vzpomněl, že je v aplikaci AXS možnost definovat, krom mnoha jiných věcí i to, že se odpružení v automatickém režimu pohybuje jen v úrovních „Open“ a „Pedal“, nezamyká se! Přesněji, lze určit, že se zamykat nebude ani vidlice, ani tlumič, nebo jen vidlice a nikoliv tlumič. Já přitom zvolil první možnost (nezamykat NIC) a – ejhle, tohle je ono!
Stále jsem měl vyladěný Flight Attendant na spíše aktivnější mód, nechal jsem ho ale střídat pouze polohy „Open“ a „Pedal“, což mu šlo fakt dobře, ani mě pak moc neotravovalo to věčné elektronické „Bzzz, Bzzzz“ jak se tlumič a vidlice zavíraly a otvíraly. Najednou to šlapalo přesně jak jsem chtěl, na rovině bylo odpružení hezky klidné, v terénu aktivní, a ve sjezdu jsem nikdy nezapomněl „pérování“ otevřít, protože na to za mě myslel někdo jiný!
Vedle toho jsem si individuálně nastavil ještě tzv. Override Mode na jednoduché a rychlé manuální uzavření odpružení, které jsem sice prakticky nevyužil, bylo ale připravené v záloze pro „strýčka Příhodu“.
Už vím proč… By někdo mohl chtít Flight Attendant!
Díky této drobné zkušenosti a popisovanému vývoji jsem začal konečně víc chápat, v čem spočívá smysl systému jako je Flight Attendant. Zatím jsem to vnímal čistě v rovině teoretické, prakticky jsem ale těmto a podobným řešením zatím nikdy nepřišel tak úplně na chuť. Případně jsem se musel hodně snažit, abych nastavení daného systému dostal do roviny, jaká by mi vyhovovala.
Nejsem asi zrovna ideální cílovkou pro podobná chytrá udělátka, zároveň mě těší, že jsem si, po pár pokusech a omylech, našel vlastní cestku k tomu, jak ideálně využít Flight Attendant!
Jsem tedy vlastně rád, že se naskytla tato příležitost osahat si blíže nový Flight Attendant a moci si k němu najít svou vlastní cestu. Na vlastním příkladu tak můžu demonstrovat, že jsou možnosti jeho osobního nastavení a uzpůsobení skutečně široké, a že si tak jeho fungování může podle sebe vyladit skutečně leckdo. Stále to ale byla zatím jen relativně letmá zkušenost, abych vynášel nějaké zásadní a obecné soudy. Jako první dojem by to ale mohlo stačit.
Cannondale Scalpel???
Částečně v rozporu s vlastním původním plánem jsem tento článek věnoval hlavně systému RockShox Flight Attendant a slušným obloukem se tak vyhnul hodnocení samotného kola, nového Scalpelu. On je vlastně tento bike do značné míry ovlivněn právě přítomností chytrého odpružení Flight Attendant, které do jeho projevu dost často „kecá,“ pokud ho necháte.
Já si ale zkusil i jeho projev v plně manuálním módu, hodnotil jeho ovládání, odpružení, zrychlení a další parametry a kritéria. Zároveň asi nemá smysl vykrádat si dopředu svou vlastní pokladničku, navíc se ještě postupně snažím toto kolo více pochopit, přijít mu na kloub, proto si nechám jeho popis do samostatného článku, většího testu, takže „zůstaňte naladěni…“
Text a foto: Štěpán Hájíček
Představení Cannondale Scalpel / Představení Flight Attendant
Více informací o kole: www.cannondalebikes.cz