reklama

reklama

SRAM Red AXS & Hammerhead Karoo – Čerstvý vítr na silnici | NEWS

Silniční scéna je pro nás (bikeandride.cz) záležitostí spíše okrajovou, jenže dnes, více než kdy dříve platí, že vše souvisí se vším! Proto se pojďme podívat na dvě zajímavé novinky z aktuální nadílky korporátu SRAM, které se zaměřují primárně, nikoliv však výlučně, na silnici. Tedy na nové řazení a brzdy SRAM Red a computery Hammerhead Karoo.

Člověk snad nemusí být vysloveně kovaný silničář, aby věděl, či alespoň tušil, že SRAM Red je vrcholnou silniční sadou tohoto klíčového komponentového hráče. Proto, co se v sadě SRAM Red ukáže a představí dnes, to se může zítra, v jen lehce obměněné podobě, promítnout do nižších sad – Force, Rival, Apex.

Zároveň se tyto inovace mohou postupem času ukázat i v gravel sadách s přídomkem XPLR (poslední inovace SRAM Apex XPLR 12s. AXS), což je pro nás, štěrku, blátu a hlíně více uvyklé „cyklo šílence“ už o dost blíže než čistě silniční díly.

reklama

Vyzobat to nejsladší…

Jelikož jsme magazín zaměřený více na gravel a MTB scénu a jelikož různých novinek a prezentací prošumělo webem bikeandride.cz poslední dobou víc než dost, nebudeme dnes procházet kompletní seznam změn a inovací již vícekrát zmiňované sady SRAM Red, naopak si „vyzobeme“ jen pár nejzajímavějších prvků.

Když jsem si pročítal a prohlížel prezentační materiály, zaujaly mě ze všeho nejvíc nové brzdy SRAM Red, tedy jak nový tvar pák, tak i zcela nové třmeny. Na obou dílech přitom, při alespoň částečné znalosti podoby současného řešení, už od pohledu rozeznáte výrazné změny. Zásadní inovace se ale dotýká nejen vnější podoby, ale logicky i vnitřní konstrukce.

Kupříkladu brzdové páky jsou již při prvním „okouknutí“ výrazně menší, kompaktnější. Fakticky se nyní více podobají variantě brzdových a řadících pák určených pro mechanické (ráfkové) brzdy než současným pákám HDR, tedy těm spolupracujícím s hydraulickými kotouči! Elegance a výkon se tak snoubí v jeden nový celek!

Lepší úchop a jistější funkce

Posun a přínos nové podoby brzdových a řadících pák by proto měl být nejen v lepším a jistějším úchopu, elegantnějším vzhledu, ale také ve snazším ovládání řazení, ale hlavně brzdové soustavy. SRAM ve svých promo materiálech slibuje snadnou kontrolu brzd a jejich maximálně lehký chod, respektive vysoký účinek. Brzdy by tak mělo být možné snadno ovládat jediným prstem, a to při držení jak dole v obloucích, tak i nahoře za páky!

Vedle toho by nové páky SRAM Red měly nabídnout i uživatelsky přívětivé nastavení vzdálenosti od řídítek, stejně jako samostatné nastavování kontaktního bodu brzdového systému. Praktickou libůstkou by měl být přídavný ovladač „Bonus Button“, pomocí nějž lze snadno a přirozeně kontrolovat další elektronické příslušenství připojené přes protokol ANT+ (tlačítko najdete na boku na vnitřní straně páky).

Nové páky SRAM Red, či spíše celá brzdová soustava, je, nad to vše, o 83 g lehčí než předchozí generace! Samostatně zdůrazňovat snad není nutné bezdrátové elektronické řazení – systém AXS se „silniční logikou“ eTap s jediným řadícím tlačítkem na každé páce?

Provrtané třmeny

Druhý prvek z této nové řadící a brzdové soustavy, který se mi, už jen na fotkách hodně líbí, představují samotné brzdové třmeny SRAM Red. Ty jsou nejen vyvedené v leštěné stříbrné barvě, ale především mají zajímavý a „dramatický“ tvar se vzdušnou a otevřenou konstrukcí. Tedy jak vizuálně, tak i fakticky odlehčená „prasátka“.

Z poznámek zdůrazněných ve firemní prezentaci bych vyzdvihl ještě zmínku o „silničním určení“ (časem budou podobné třmeny třeba i v XPLR řadě) nebo inovované kotouče Paceline, které by měly přinést jistou funkci a zejména pak tichý chod. Vše by mělo být co nejvíce odlehčeno, již jsme zmiňovali, že celý brzdový „aparát“ mezigeneračně zhubnul o 83 g.

Jako poslední doplnění by mohla stačit zmínka o určení disků SRAM Paceline pouze pro Centerlock náboje, a nabídka průměrů 160 a 140 mm.

reklama

Hammerhead Karoo – tvůj (nový) chytrý společník

Součástí rodiny (korporátu) SRAM jsou zjevně (nově*) i chytré sportovní computery Hammerhead, respektive nejnovější podoba modelové řady Karoo. V tomto bodě se skutečně nechci nořit do zásadních podrobností, jelikož bych zde hodně vařil z vody, proto si pojďme vyjmenovat spíše jen základní přednosti a schopnosti tohoto řešení.

Co by mohlo řadu uživatelů oslovit, je třeba špičkový displej, jehož kvalita zobrazení by se měla vyrovnat současným smartphonům. Praktické je jistě řešení, kdy lze tento přístroj ovládat jak přes dotykovou obrazovku, tak i pomocí snadno dostupných bočních (fyzických) tlačítek. Vše tak zvládnete v rukavicích i bez, na slunci i za deště.

Text: Štěpán Hájíček / Foto: SRAM

Další přednosti nové generace Hammerhead Karoo v bodech:

  • Dostatečná výdrž baterie (celodenní provoz)
  • Vnitřní paměť 64 GB
  • Operační paměť RAM 4 GB
  • Vysoký výpočetní výkon = vysoká rychlost odezvy
  • Multikanálová GNSS (navigační) technologie pro dokonale přesné měření polohy a záznam pohybu
  • Dostupné mapy celého světa
  • Možnost výběru preferovaného povrchu při plánování (silnice, štěrk, terén…)
  • Nekompromisní konektivita s AXS komponenty (řazení, měření tlaku a další senzory)
  • Možnost připojení libovolného ANT+ příslušenství (včetně radarů apod.)
  • Možnost spárování s eBiky včetně zobrazení všech klíčových parametrů (zvolený režim, stav baterie, dojezd atd.)
  • Pravidelné aktualizace firmwaru, přidávání nových funkcí atd.
  • Snadné propojení s telefonem či počítačem (ukládání a správa záznamů)