GHOST Path Asket Advanced F430 – Střední eGravel | První dojmy
Je to tak trochu schválně, a tak trochu náhodou, že jsem si načasoval první obecné povídání o elektrickém gravelu Ghost s motorem Fazua Ride 60 jen chvíli po vydání velkého testu Lapierre E-Zesty – eBiku se stejnou pohonnou jednotkou. Základní otázka přitom zní: Dává gravel s motorem vůbec smysl? Asi jak komu, jak kdy, jak kde, ale určitě ANO!
Test elektrického gravelu (celým označením GHOST Path Asket Advanced F430) jsme pojali maličko jinak než obvykle. Záměrně jsem sáhl po větší velikosti (L) s tím, že jsem se sám chtěl na toto kolo na chvíli posadit, zároveň jsem chtěl trochu rozhýbat Kubu a motivovat ho k tomu, aby se po zimě zas trochu víc rozjel na kole. Také aby nasál čerstvý vzduch a následně nás všechny občerstvil zase trochu jiným slohem…
Za tímto účelem jsem si byl Ghost Path Asket po doručení osobně vyzvednout, následně jsem si na něm střihl dvě tak akorát dlouhé vyjížďky v okolí Prahy… A pak toto kolo předal Kubovi, ať jej protáhne v Polabské nížině a ideálně s ním zajede někam do Železných hor. Což se také stalo. Na samotný závěr jsme se zase společně sešli, opět v matičce stověžaté, na jejím okraji udělali slušnou sérku jízdních fotek a Ghost Path Asket následně vraceli zpět do Mojekolo.cz.
Není eGravel jako eGravel
Myslím si, že jsme si už mnozí zvykli, že elektrická horská kola nejsou dnes ničím výjimečným, pozoruhodným. Dokonce se už i z našich sociálních sítí postupně vytratily tradiční „hejty“ a „hejtři“, kteří nadávali pokaždé, když se zde, byť jen mihlo, prakticky cokoliv s motorem a baterkou. V oblasti eMTB se dnes zkrátka řeší nejčastěji vcelku standardní věci – hmotnost, zdvihy, výbava, geometrie, určení, cena atd.
Zato mezi eGravely… Tady je to stále spíše o jednotlivých modelech, různých (snad nikoliv hrůzných) podobách a cestách, spíše tedy o konkrétních strojích než o celé ucelené kategorii.
Stále zde asi nepanuje tak úplně shoda na tom, zda má mít eGravel VELKÝ motor a VELKOU baterku s velkým dojezdem, i když od tohoto konceptu se už obecně spíše ustoupilo. Nebo, zda mu stačí menší středový pohon typu Fazua Ride 60 / BOSCH SX s rozumnou kapacitou zdroje energie (okolo 400 Wh)?
Případně jestli by nemohl stačit drobný motůrek (středový či v náboji zadního kola) a obvykle maličká, skladná a skoro neviditelná baterka (cca 200-300 Wh) s tím, že vás tento celek popotlačí jen tehdy, kdy to budete opravdu potřebovat?
Není to vlastně nakonec naše výhra, že se žádný z těchto třech základních proudů nestal vysloveně dominantním? Přestože faktických zástupců každé ze zmíněných podskupin není mnoho, vybírat je z čeho, proto záleží zejména na našem konkrétním vkusu a požadavcích, po čem zrovna sáhneme.
Stačí nahrát vlastní profil…
Když už jsme si to tak hezky rozebrali a definovali si tři teoretické základní směry světa eGravel, zbývá jen konstatovat, že se dnes představovaný GHOST Path Asket Advanced F430 řadí do nastíněné „střední třídy“, jelikož využívá již zmíněný motor Fazua Ride 60, tedy jednotku s točivým momentem 60 Nm, maximálním výkonem 450 W (nominální 250 W) a s kompaktní lehkou baterií s kapacitou rozumných 430 Wh.
Jak jsem si už ověřil o něco dříve a jak jsem vám o tom včera podrobně poreferoval, je pohonný systém Fazua Ride 60 dostatečně silný a schopný klidně i pro sportovněji zaměřené eMTB, proto by s eGravelem neměl mít nejmenší problémy. A také že neměl!
Když jsem si toto kolo přebíral a když jsem se chystal na své první jízdy s ním, neřešil jsem v rámci přípravy žádné složité kejkle, jednoduše jsem si kolo (motor) spároval se svou Fazua aplikací a do jeho elektronických útrob nahrál svůj již dříve osvědčený jízdní profil – svoji eMTB sestavu jízdních režimů. A nutno přiznat, ve vší skromnosti, že to nebyl vůbec špatný nápad!
Pojďme si trochu zatopit
Okolnosti praktické zkoušky se sešly tak, že jsem byl před tímto testem trochu oslabený (rýmička a kašílek), zároveň jsem byl o to vděčnější, že si můžu sednout zrovna na elektrický gravel. V jeho sedle jsem stihl již vzpomínané dva středně dlouhé švihy, přičemž ten první byl paradoxně náročnější.
Vyrazil jsem na jeden ze svých tradičních štěrkových okruhů, kde se střídají kopce i delší roviny a… Měl jsem chuť zjistit, co takové kolo umí a dokáže? Proto jsem svůj tradiční bio-gravel okruh na řadě míst modifikoval a lehce jej prodloužil, především jsem mu nadělil řadu technických a obecně na gravel docela náročných výjezdů, s nimiž se toto kolo srdnatě popralo.
Byl to zrovna takový den, kdy se mi chtělo blbnout a experimentovat, kdy bylo trochu chladněji, proto přišel vhod každý výjezd, kterým jsem se mohl dostatečně zahřát. Ono se i s motorem Fazua muselo do kopců dupat, ale samozřejmě to díky elektrické podpoře nahoru jelo lépe, rychleji a podstatně snáze.
Jednou pade na nulu, podruhé s rezervou
Ve výsledku jsme si tak střihl řadu výjezdů, o něž bych se na klasickém gravelu nejspíš ani nepokoušel, nebo bych se s nimi zřejmě jen zbytečně trápil. Dohromady jsem ten den natočil téměř rovných 50 km, nastoupal cca 820 m a baterku dojížděl před návratem domů skoro na nulu!
Nutno ale přiznat, že kolo bylo zcela nové, baterka proto nebyla ještě plně „zformátovaná“, navíc nebylo dvakrát teplo a ještě k tomu jsem to vážně střihal jedním ostrým výjezdem za druhým. Prostě ať se ukáže.
Druhý můj osobní výlet už měl výrazně jiné parametry. V tomto případě jsem si vybral jiný z mých oblíbených gravel okruhů, ve zcela jiném směru. Tentokrát nebylo příliš kam odbočovat a „luxovat“ kdejaký kopec okolo, proto jsme na konci na hodinkách viděli (já a Ghost) zhruba 48 odjetých kilometrů a necelých 400 m převýšení. Tomu odpovídal i zůstatek energie v baterii, kde jsem měl stále více jak 20% rezervu.
Kdy tedy přijde vhod „střední“ eGravel?
Tohle je skutečně „otázka za 1000 bodů?“ Ono strašně záleží jak, kde a za jakých okolností (vnějších i vašeho osobního rozpoložení) jezdíte. Naprosto dokonalý mi eGravel přijde (v podobě jakou nabízí Ghost Path Asket) ve chvíli, kdy jste po nemoci, nebo trpíte jinou dočasnou či trvalou fyzickou indispozicí. Když máte chuť „jezdit jako normálně“, ale nemáte na to zrovna síly.
Cítíte-li se slabě, pak je zrovna eGravel se středně výkonným motorem a přijatelně velkou baterií k nezaplacení!
Hodně také záleží, kde jezdíte? Pokud se za běžné situace motáte někde po rovinách podél řeky, pak vás elektrický gravel bude asi častěji nudit a otravovat než bavit. Držet se totiž někde na cestě podél vody legislativního limitu 25 km/h, to sice za jistých okolností nemusí být úplný „vopruz“, vrchol zábavy to také není. Naopak ždímat se a jezdit „nad tuto rychlost za vlastní“, to je lepší vzít si lehký klasický gravel bez motoru!
Jak to řešil Kuba?
Obecně má největší smysl jezdit s elektrickým gravelem tam, kde jsou větší kopce, kde oceníte sílu a pomoc jeho motoru a kde vás vyšší hmotnost celku nebude příliš „obtěžovat“ na rychlých rovných přejezdech.
Případně lze k celé záležitosti přistoupit tak, jak mi to jednou naznačil Kuba (ať mu nevykrádám jeho povídání). Na Ghost Path Asket si sedl doma v Polabí, s vypnutým motorem „za vlastní“ dofrčel k prvnímu kopci, zapnul pohon Fazua, užil si pár výjezdů a sjezdů v Železných horách a pak zas (bez motoru) valil na pohodu po rovině domů.
Odpružení, teleskop, ovládání
Než to dnes definitivně uzavřu, pojďme oťuknout ještě pár praktických bodíků… Čemu v případě eGravelů fandím a tleskám je obecně přítomnost odpružené vidlice – zde RockShox Rudy (40 mm). Nečekejte od ní akci a komfort jako u MTB kousků, na druhou stranu její přítomnost, zejména na těžším kole s motorem a de facto tradičními gravel plášti (Maxxis Ravager Exo TR 40-622) má jednoznačně svůj smysl.
*Druhá nabízená varianta (GHOST Path Asket Pro F430) je postavena na pevné karbonové vidlici, místo odpružení jsou zde nazuty výrazně větší, skoro až MTB pláště WTB Ranger 29×2,0“
Palec nahoru zvedám také za přítomnost teleskopické sedlovky, v tomto případě se zdvihem 125 mm. Asi bych ji nepovažoval za vyslovenou nutnost, ale na druhou stranu, když už tam byla, tak jsem ji rád využíval. On je pak mnohem snazší a vlastně i zábavnější každý druhý techničtější sjezd, když máte sedlovku dole a pod rukama alespoň pár centimetrů pracující vidlici!
Celkově bych pak dodal, že je Ghost Path Asket obecně dost příjemný, klidný a pohodový křižník. Fascinující mi připadá jeho vysokánská hlava, která ale neměla žádný nezvykle výrazný efekt na dojem z posedu. Ten není nijak vyhraněný, je spíše komfortnější, ale stále přiměřeně sportovní. Ghost Path Asket se přes to vše nechá dobře ovládat, je sice celkově klidnější, ale také komfortní a přiměřeně poslušný. Mně vážně seděl a bavil mě, alespoň na to, co jsem s ním stihl objet.
Text a foto: Štěpán Hájíček
Více informací: www.ghost-bikes.com
České zastoupení: www.schindler.cz