Lapierre E-Zesty AM 9.4 – Sedni, jeď, užívej si | TEST
Kategorie lehkých eBiků s menším a obecně více sportovně orientovaným pohonem se zdá být poměrně mladou a teprve se postupně rozvíjející… Její zárodky ale byly zasazeny již před řadou let! Byl to přitom právě model Lapierre E-Zesty, který v tomto segmentu do značné míry prošlapával cestu ostatním. Kam až se právě tento stroj posunul ve své nejnovější generaci?
Přiznám se, že po tomto, poněkud obecném úvodu, mám trochu „cukačku“ začít zas a znovu připomínat vývoj modelové řady Lapierre E-Zesty, kterou jsem měl možnost poprvé fyzicky protnout již v roce 2019, když jsem testoval stroj Lapierre eZesty AM 9.0 Ultimate s pohonem Fazua Evation. Jenže to už bych se vážně dost opakoval! Přesně tomuto tématu jsem totiž zasvětil většinu ze svého dříve publikovaného úvodního povídání: Lapierre E-Zesty AM – První dojmy.
V tomto „průvodním textu“ jsme si pověděli víc než dost o evoluci lehkých pohonných jednotek Fazua (Evation ➡ Ride 50 ➡ Ride 60), na pořadu dne bylo i určité srovnání „tehdy a dnes“, respektive vytáhl jsem řadu dosti zaprášených vzpomínek a srovnával je s aktuální situací. Proto dnes můžeme, s klidným svědomím, přeskočit tyto úvodní představovací tanečky a vrhnout se na otevřený taneční parket, jinak řečeno do ostrého terénu.
Stručně, řekni to stručně!
Jen aby bylo jasné, s kým máme dnes tu čest a nebylo potřeba šťourat se v hloubi internetu v tabulkách a specifikacích! Nejnovější generace strojů Lapierre E-Zesty AM kráčí podobným směrem jako její předchůdci, respektive orientuje se podobně jako její „nemotoroví“ sourozenci.
Dnes jistě nikoho nepřekvapí primární určení pro kola průměru 29“, i když i s možným nasazením středního průměru (27,5“) se zde stále počítá – zejména díky přítomnosti Flip-chipu na zadní stavbě. Ten by se dal vlastně použít i k „mulletizaci“ tohoto stroje, pokud by o to měl někdo zájem, ale to už je jiný příběh.
Podstatné je spíše určení zakódované v názvu – AM, tedy All-Mountain. Tomu plně odpovídá výbava, zdvihy 150 mm nad oběma koly, geometrie i prakticky vše ostatní.
Neméně podstatný bod představuje ve středové partii rámu nenápadně ukrytý motor Fazua Ride 60 (60 Nm, 450 W) s lehkou a kompaktní baterií v rámu (kapacita 430 Wh). Celá tato pohonná soustava, z mnoha úhlů pohledu skoro neviditelná, váží luxusních 4,26 kg (1,96 kg motor + 2,3 kg baterie), celé kolo pak tabulkových 19,4 kg. Reálně jsme navážili 19,52 kg.
Je mi s tebou prostě dobře!
Když se snažím z hlavy vytáhnout vzpomínky, postřehy a poznatky nastřádané v sedle Lapierre E-Zesty AM, tak mi sice naskakuje řada příjemných, pohodových a hřejivých emocí, ale zároveň vlastně poměrně málo faktů, kterých by se dalo chytit. Ale nebojte, já to ze své hlavy postupně vydoluju.
Tohle kolo je fakticky a jízdně tak hezky vyvážené a vybalancované, tak rychle a snadno mi padlo do ruky, že se jednotlivé vlastnosti hůře popisují a pojmenovávají.
Když to ale vezmeme po tradičních částech, třeba (jako obvykle) od posedu – ten je zde spíše kratší a kompaktnější, není ale přehnaně seškrcený, zdrclý. Celkově se mi na E-Zesty sedělo vlastně velice dobře, na pohodičku jsem dával přejezdy, problémy „poskládat se za řídítky“ jsem neměl ani ve výjezdech a cestou dolů… Jo, to bylo místa nad rámem! I když měla nasazená teleskopická sedlovka „jen“ 150 mm zdvihu.
Ostře zalomená
Stačí se vlastně podívat na boční siluetu rámu, zastavit se u konstrukce sedlové partie (sedlové trubky) a možná vám to rovnou dojde. Tabulkový (efektivní) sedlový úhel je zde příjemně moderních 76,5°, ten faktický ale bude o dost více položený.
Celkově to dává vyniknout dvěma různým efektům. Při vysunuté sedlovce, ta moje na Mkovém rámu byla vytažená docela dost, se dostáváte do příjemně efektivní polohy, kdy se dobře šlape a také dobře zabírá i do prudkých výjezdů, v nichž se kolo dramaticky nezvedá, nedivočí. I když posun se zadkem až na špičku sedla také občas přijde vhod.
Zároveň, vzhledem k faktickému sklonu sedlové trubky, se sedlo po „zamáčknutí“ posouvá dolů a vpřed, díky čemuž máte pocit, že je vaše kolo, v této konfiguraci, super krátké. Někdy to působí až lehce komicky, pokud u toho sedíte, když ale tohoto efektu dokážete využít, zjistíte, že vám takto sedlo krásně „uhne z cesty“ a vy máte nad kolem hromady a hromady místa pro hraní si s vlastním těžištěm. A to se vyplatí!!!
OVLÁDÁNÍ
Už jen tímto popisem jsem si, trochu záměrně, nahrál na popis ovládání, což je další z faktorů, který mě u Lapierre E-Zesty AM hodně bavil. Někdo by mohl namítnout (už jen při dumání nad tabulkou geometrie), že není nová generace E-Zesty AM bůhvíjak progresivní, dramaticky položená a natažená, ale vadí to něčemu?
Z mého pohledu je výsledná podoba nejspíš i určitým záměrem tvůrců, kterým se podařilo skloubit spíše kratší celkovou stavbu rámu (lehounce „old-school“) a v pravdě moderní úhly. Třeba hlava položená na úroveň 64,5°. To rozhodně není žádné zkostnatělé RETRO!
Možná to bude znít zvláštně, ale už jen posedem a ovládáním mi Lapierre E-Zesty AM v mnoha situacích připomínal nedávno zkoušený Cannondale Habit LT. Tedy rovněž kolo s poměrně osobitým stylem a výrazem, které mě zaujalo hravým, nikoliv přehnaně seriózním stylem posedu a řízení.
Co tohle srovnání znamená?
Jak by se snad dalo vydedukovat, za řídítky Lapierre E-Zesty AM nečekejte žádný kilometr dlouhý rozvor, rozložení, kdy je přední kolo světelné roky před vámi, ale naopak pocit, že zde máte vše hezky po ruce. Celý rám, řízení a ovládání, působí luxusně kompaktním dojmem, proto je jen na vás, co s tím uděláte!
Pravda, takovéto rozložení znamená, že jsou chvíle, kdy E-Zesty vyžaduje klidnější a pevnější vedení, jistější ruku (např. extra rozbité sjezdy + vysoká rychlost), ale to je vše krásně zvládnutelné, zejména pokud jezdec „ví, co má se svým kolem dělat!“
Naopak zásadní přínosy vidím v tom, že se Lapierre E-Zesty AM, už jen díky této charakteristice, ale i díky slušně tuhému rámu a celkově nízké hmotnosti, velice dobře ovládá, snadno a ochotně přeskakuje ze zatáčky do zatáčky… Není problém si někde poskočit, odhodit či smýknout zadkem. Tohle kolo si rádo hraje. Moc rádo!!! Taky si rádi (v terénu) hrajete?
Seriózní Hlava 22 (64,5°)
K popisu ovládání přidejme ještě jeden „bonusový“ poznatek, tedy vliv vcelku slušně položené hlavy (64,5°). Ale ani to není žádný extrém. Ta totiž, už jen sama o sobě, propůjčuje E-Zetsy klid a jistotu právě v místech, kde na tom nejvíce záleží.
Jednak se díky volnějšímu úhlu hlavy celé kolo krásně pokládá do zatáček a nastoleného oblouku se s velkou chutí drží, jednak mu díky tomu nevadí ani prudké a často ani dost technické sešupy. Jak už jednou zaznělo, E-Zesty úplně nepřitahuje a nevyhledává situace „kolmo dolů a pustit brzdy…“ Když si ale vyhlídnete prudší technický sjezd, budete si hlídat přijatelnou rychlost, pak toho zvládnete vážně dost!
„Znova, můžu prosím znova?!“
ODPRUŽENÍ
Přejdeme-li plynulým obloukem k odpružení, zjistíme, že zde vládne značka RockShox, konkrétně se jedná o vidlici Lyrik z řady Select+ (tlumení Charger 3), vzadu pak úřaduje do stejné řady náležící tlumič RockShox Super Deluxe. Jak už jsem jednou naťukl určitou podobnost, určité společné prvky s klasickým „bio“ bikem Cannondale Habit LT, tak ty se, shodou okolností, opakují i právě na postu odpružení.
Proč na tento fakt poukazuju? Už pro ten rozdíl! U Habitu LT jsem upozorňoval na vysokou vnímavost, aktivitu a nemalou živost jeho odpružení, která mě osobně (většinou) nevadila. V případě Lapierre E-Zesty AM jsou ale ty samé prvky odpružení nastaveny poněkud jinak. Do jejich útrob jsem se nešťoural, ale řekl bych, že se zde sáhlo po asistenci několika kusů tokenů, což by nebyla rozhodně chyba. Pokud je tento můj předpoklad správný, pak dává smysl, že je u E-Zesty odpružení o poznání klidnější, ukázněnější.
Třeba už jen vidlice RockShox Lyrik byla na E-Zesty AM dostatečně vnímavá a aktivní, nebyla ale přehnaně houbovitá, naopak nabízela solidní oporu, jistotu a více než dostatečnou progresivitu. Vlastně i díky tomu se s tímto lehkým eBikem daly krásně zvládat i značně prudké a technické sešupy, jak už jsem to jednou výše zdůrazňoval.
Čtyři v tanku a čep!
Když se na chvíli zaměříme separátně na zadní stavbu, pak zde najdeme vcelku tradiční konstrukci, kterou Lapierre používá už slušných pár let. Tento typ ztvárnění klasického nezávislého čytřčepu se dnes už moc často nevidí, ale vysloveně raritní také není – například podobně uložený tlumič má třeba nedávno představený Mondraker Dune.
Klíčový je ale finální projev, který je, vzhledem ke své konstrukci i nastavení tlumiče, nanejvýš kultivovaný a krásně vyvážený. Už jen při jízdě v sedle nabídne zadní partie velice slušnou vnímavost a hlavně parádní přítlak zadního kola, stejně jako jistou odezvu na šlapání. Tím spíš, že je váš osobní výkon „vyhlazen“ asistencí motoru Fazua.
Při ostřejší jízdě, v náročnějším terénu, pak celý tento pákový mechanizmus pracuje ze všech sil, aby podpořil jezdce v jeho snažení, aby mu nabídl dostatek komfortu, klidu a stability. Ani zde nejspíš nedokážu „vytáhnout z klobouku“ žádný specifický charakterový rys, pouze konstatování, že je zadní partie krásně ukázněná, funkční a jednoznačně nápomocná.
POHON Fazua RIDE 60
Vedle samotného kola si svou pozornost jistě zaslouží také použitý pohon Fazua Ride 60, což sice není vysloveně žhavá novinka, ale každý den jej také nepotkáte. Už jen v rovině prvotního seznamování lze narazit na pár (převážně) příjemných překvapení. Líbí se mi třeba už jen to, jak čistě a jemně je motor i s baterií zapracován do rámu, příjemné a funkční je také kontrolní a ovládací rozhraní.
Tedy jak drobná kontrolní jednotka na horní trubce (Fazua LED Hub), která ukrývá nabíjecí USB-C port (třeba pro váš telefon), tak i decentní dálkové ovládání na řídítkách Fazua Ring Control. U jednoho i druhého bych našel drobné praktické výtky, nejde ale o nic zásadního. Vše je dostatečně kvalitně vyrobené, funkční, přehledné, nenásilně integrované.
Uživatelsky příjemná a dostatečně přehledná je také aplikace Fazua. Přeskočme takové samozřejmosti, že lze tuto apku používat jako „přístrojovou desku“, pokud upevníte telefon třeba na řídítka… Zajímavější jsou jistě možnosti úprav projevu jednotlivých režimů dopomoci, a to poměrně přesně pomocí křivek výkonu a rychlosti odezvy. Člověk se v tom sice musí nejdřív dostatečně zorientovat, pak má ale vše plně ve svých rukách!
Uložit a nahrát si svůj profil
Popravě, tovární nastavení motoru Fazua Ride 60 mi příliš nesedělo, aplikace si ale po přihlášení pamatuje moje starší, na jiných kolech s tímto systémem používané profily, které lze do aktuálního stroje snadno nahrát. Respektive osobních profilů si lze vytvořit hned několik, střídat je, nebo s nimi jinak pracovat. Pokud přitom vyměníte kolo, nemusíte vše ladit znova od nuly, stačí nahrát „svoje mapy výkonu“ do nového stroje a jede se!
Výkonu dost, ale rozhodně se ho nepřejíš!
Už jen možnost využít vlastní, dříve odzkoušenou skladbu a charakter jednotlivých režimů (jsou zde 3 – Breeze / River / Rocket), ušetřilo hodně dumání a zkoušení naslepo. „Moje nastavení“ je přitom hodně plynulé, stupňovité, odladěné tak, abych většinu situací zvládl na střední mód „River“ (modrá) a jen do náročných míst zapínal „Rocket“ (červená). Základní (zelený) „Breeze“ jsem pak nejčastěji využíval, když jsem jezdil někde s kamarády bez motoru, abych jim moc neujížděl.
*Při stisku a podržení tlačítka „nahoru“ se zhruba na 25 sekund aktivuje „BOOST“ mód, který z motoru vyždímá ještě trochu síly navíc. Tuto „fíčuru“ jsem zkusil jen párkrát a zjistil, že mi tento extra mód příliš nesedí. Bohatě mi stačí standardní režim „Rocket“. Další watty navíc, které se navíc dost špatně ovládají a po chvíli se „bez varování“ zase vypnou, jsou často spíše obtěžující než přínosné.
Co se týká obecného projevu, pak tento motor, dle mého, trochu více reaguje na otáčky klik a má rád svou specifickou kadenci, než že by se dal řídit čistě silou vyvíjenou na pedály. Nástup jeho výkonu je v základu poměrně ostrý, někdy až docela agresivní, ale právě svým vlastním „setupem“ jsem dokázal tyto hrany trochu otupit a dostat se k projevu, na který jsem si brzy zvykl.
*Výkon a síla samotného motoru nejsou nijak přehnané (60 Nm a 450 W), proto vás ani jeho občasné rychlé nástupy obvykle nijak nerozhodí. Po chvíli zvyku se přitom snadno naučíte číst a vyznat se v jeho chování a dokážete si jeho podporu náležitě vychutnat.
Velká víra, dostatečná síla
Vlastně už jen proto, že je kolo s tímto motorem z logiky věci poměrně lehké, neznamená jeho „papírově“ nižší výkon nějaké zásadní jezdecké omezení. Zejména při srovnání s „fousatými vzpomínkami“ na starší a slabší systém Fazua Evation (Ride 50) je projev moderní verze Ride 60 mnohem blíže „velkým motorům“.
Už jen na přejezdech a v lehčích výjezdech cítíte dostatek podpory, díky čemuž si lze užívat (na obvykle nudných místech) rychlost a dynamiku, jaké na kole bez motoru normálně nedosáhnete. Když to opět spojíte s lehčím rámem a jeho celkově sportovnějším charakterem kola… Člověk se musí trochu snažit, ale to neznamená, že se nebude bavit, spíš naopak!
Díky spojení Lapierre a Fazua se každý váš watt snadno promění v kila jízdního zápalu a nadšení!
Čeho bych se ještě rád dotkl jsou náročné a strmé výjezdy, alias moje oblíbené eBikové výzvy. Na rovinu, snažit se s tímto kolem a tímto motorem pokořit vše, co dáváte s „velkým éčkem“, nedává příliš smysl. Na druhou stranu, když na to jdete rozumně, vyberte si přijatelný výjezd, zvolíte vhodnou taktiku a zapojíte i dostatek své vlastní síly… Vyjedete rozhodně víc než na kole bez motoru a po chvíli zkoušení či tréninku i věci, které by vás zprvu snad ani nenapadlo (s malým motorem) zkoušet! Párkrát jsem až zíral!!!
Výdrž a dojezd?
Zábavy a jízdního rozletu si tedy i s tímto motorem užijete víc než dost, jak daleko ale „doletíte?“ Záleží opět na stylu a přístupu. Pokud se člověk ničím neomezuje a snaží se odjet maximum v co nejkratším čase, tak celou baterku snadno vycucne za 2 hodiny jízdy s řádově 800 výškovými metry na kontě (bráno dle mého stylu a mojí hmotnosti 85 kg).
Když se ale naopak jezdec trochu snaží s energií šetřit, což zároveň neznamená, že by se musel zásadně výkonově či rychlostně omezovat, pak se lze na jedno nabití dostat hravě na hranici 1000 výškových metrů, ale klidně i o něco víc. Reálně jsem, při některých jízdách, dosáhl hladiny i lehce nad 1100 nastoupaných metrů. To jsou za mě rozhodně přijatelná čísla.
Je pouze trochu škoda, že nikde nelze dost dobře dohledat zmínku o přídavné baterii, která byla s příchodem motoru Fazua Ride 60 slibována. Mít totiž volitelně k dobru nějakých 250 Wh navíc, tak by se dalo toto kolo, tento systém, využít i na delší švihy a výpravy. Případně si musíte naplánovat zastávku na oběd někde poblíž zásuvky a pamatovat na nabíječku.
KOMPONENTY
Lapierre E-Zesty AM 9.4 – závěr
Když se zamýšlím nad tím, jaký celkový dojem ve mně po testu Lapierre E-Zesty AM zůstal, a co vše si z tohoto zážitku odnáším, pak to jsou vlastně samé kladné a pozitivní dojmy. Lapierre E-Zesty AM je totiž ve své podstatě kolem příjemným a přívětivým, ale také v principu jednoduchým, nenáročným, přesto schopným a emotivním.
Líbí se mi, že se jeho vývojáři nesnažili přinést revoluci za každou cenu, ale vsadili na vyzkoušené a ověřené konstrukce a koncepty. Proto se zde není nutné zamýšlet nad různými možnostmi nastavení, úpravami geometrie apod. Mnohem lepší je strávit tento čas na trailech! Krásně zde funguje okřídlené heslo: „Nastavit a zapomenout!“
Mně se vlastně dost líbilo, že jsem mohl, mezi různými protaženými jezevčíky, sedlat zase jednou kolo spíše kratší, hravé a zábavné, s dostatkem zdvihu, komfortu, ale také s velice příjemnou geometrií, kde vše hezky ladilo dohromady.
Lapierre E-Zesty AM je prostě kolo, které krásně zapadá (už jen do mojí vlastní) představy lehkého elektrického trailbiku, či lehkého all-mountain stroje. Do představy všestranného kola, které se ani trochu nenudí na běžných hravých trailech, přitom dokáže nabídnout dostatek jistoty, nadhledu a sebevědomí i v těžších jízdních podmínkách.
A jeho pohon Fazua Ride 60? I ten mě rozhodně bavil. Jeho výkon a projev opět krásně ladí s touto kategorií, dostatečně vás podpoří, kde to jen budete potřebovat, přidá vaší jízdě na zábavě a dynamice, jen za to bude chtít patřičné zapojení i vašeho vlastního silového aparátu. E-Zesty AM s motorem Fazua Ride 60 jezdce prostě neustále motivuje, nestaví jej ale do pozice „znuděného pasažéra,“ nýbrž aktivního účastníka, který se do toho umí a chce opřít!
Text a foto: Štěpán Hájíček
Lapierre E-Zesty AM 9.4 – základní údaje
Cena: 189 990 Kč
Hmotnost: 19,52 kg (vel. M, bez pedálů)
Kola: 29“ (zadní stavba obsahuje Flip-chip pro přestavbu na 27,5“)
Zdvihy: 150 mm
Kokpit (řídítka/představec): 780/40 mm
Sedlovka (zdvih): 125 mm (S), 150 mm (M), 170 mm (L/XL)
Více informací / České zastoupení: www.schindler.cz
PLUS
- Decentní vzhled a příkladná integrace pohonu do rámu (jeho nenápadnost)
- Celková přívětivost, kdy stačí projít úvodní nastavení, sednout na kolo, jezdit a nic dalšího neřešit
- Posed, ale i další aspekty, se snaží držet převážně neutrálního stylu, proto toto kolo snadno a rychle padne do ruky
- Přirozené a zábavné se zdá být i ovládání, kdy je kolo dostatečně jisté a stabilní, zároveň skvěle reaguje, ochotně zatáčí a je s ním velká zábava
- Celkově poměrně kompaktní, lehký a tuhý rám propůjčují tomuto kolu velkou hravost a obecně extra pozitivní náladu
- Také odpružení se drží spíše neutrálního projevu. Je snaživé, aktivní a efektivní zároveň. Podporuje jezdce v jeho dovádění, ale nijak jej neobtěžuje.
- Pohon Fazua Ride 60 a jeho projev dobře ladí s celým tímto konceptem. Svým maximálním výkonem vás možná neohromí, ale to ani není jeho účel. Když si dobře nastavíte jeho jednotlivé režimy, můžete si užít dostatek podpory všude tam, kde to budete potřebovat. Projev tohoto motoru vás bude zároveň i motivovat a „nutit“ zapojit se dostatečně do celkového dění.
MÍNUS
- Vyznavačům super moderních geometrií by mohl vadit lehce „zpátečnický“ styl se spíše kratší stavbou rámu, ale to je zde, podle mého, spíš záměr, než možný nedostatek
- U tlumiče ukrytého v rámu se trochu hůře odečítá sag, ale to není žádná zásadní překážka (vidět tam je). Naopak všechny jeho ovládací prvky jsou dostatečně přístupné a tlumič je navíc chráněn šikovným blatníčkem.
- Co mi zde asi nejvíc chybí je možnost dokoupit si a připojit příležitostně ke kolu externí baterii pro rozšíření jeho dojezdu. Ale třeba jen nedostatečně hledám, případně se na trhu časem „range extender“ ještě objeví.