reklama

reklama

Lapierre E-Zesty AM 9.4 – Druhá generace a moje První dojmy!

Před týdnem jsme se (konečně) podívali blíže na jednu „stále ještě aktuální“ novinku, respektive určité mezigenerační srovnání (Cannondale Habit LT). Dnes bych chtěl svými „prvními dojmy“ navázat v „kontinentálně odlišném“, přesto v čemsi podobném případě. Lehkým eBikem Lapierre E-Zesty!

Psal se říjen roku 2019, když jsem měl na test, svého druhu, jeden z prvních lehkých eBiků! Právě zmíněný stroj Lapierre E-Zesty, přesněji jeho tehdejší podobu. V té době jsme mohli jen spekulovat o tom, kam přesně se vývoj eBiků posune, zda se různé kategorie rozvětví, nebo naopak spojí? Jak se přitom ukazuje právě dnes, o téměř 5 let později, už tehdy vykročil Lapierre tou správnou cestou. Nebo alespoň správným směrem!

reklama

Fazua tehdy a dnes

Správná cesta to byla třeba už jen proto, že v té době byl na trhu de facto jen jeden jediný motůrek, či celý systém, který bylo možné ke stavbě „lehkého éčka“ reálně použít. Systém, který sice s jistými obměnami figuruje v nabídce dodnes, ale který je, už z principu, využitelný spíše v jiné oblasti cyklistiky než na trailovém eMTB.

Původně se toto řešení jmenovalo Fazua Evation, dnes jej najdete ve dvou variantách jako Fazua Ride 50 Trail & Street nebo Fazua Ride 50 Evation.

Každopádně, už jen tento systém se za uplynulé roky vylepšil a posunul, třeba použitá baterie má místo původních 230 Wh aktuálně 250 Wh. Jasně, zásadní navýšení to není, ale ony se lehce změnily i parametry motoru atd.

Co je ale „pro nás“ nyní důležitější, je fakt, že od chvíle, kdy byl představen zcela nový a v mnohém odlišný systém Fazua Ride 60, nemá příliš smysl přemýšlet nad oním starším konceptem, pokud chcete postavit dostatečně schopné, a přitom stále lehké elektrokolo právě na řešení této německé značky, která před nějakým časem přešla (majetkově) pod křídla automobilové legendy PORSCHE!

Lapierre eZesty AM 9.0 Ultimate – Dobrý nápad (tehdy), ale praktické zklamání (dodnes?)!

Když to dnes vezmu zlehka formou porovnání starší a současné generace strojů Lapierre E-Zesty, pak musím vytáhnout spíše ty méně radostné vzpomínky na původní eZesty AM 9.0 Ultimate z roku 2019. Když pominu takové „drobnosti“ jako vzhled tehdejšího dálkového ovládání… A zaměřím se na praktické zkušenosti!

Tehdy mě mrzelo třeba už jen to, že se eZesty ve své době (27,5“, 150/150 mm), s poměrně slušnou výbavou na luxusním karbonovém rámu, nedostalo pod 20 kg! S lepší výbavou „vše v karbonu“ by se určitě kilo, kilo a půl srazit ještě dalo, možná dvě, ale…

Spíš mě už tehdy „dráždilo“ srovnání s koly jako byl Pivot Shuttle (MY2020) s podobnými zdvihy (29“, 160/140 mm), ale s „plnotučným“ motorem Shimano E8000 a, v té době, „rozumnou“ baterkou 500 Wh. O kolik si myslíte, že bylo toto kolo těžší než E-Zesty ve své době? O pouhé 1 kilo!

Další „zklamání“ vycházelo z projevu a výkonu motoru, který sice nebyl úplně „trapný“, k pocitu jízdy na skutečném eBiku měl ale hóóódně daleko. Jako pomocník na gravel-bike možná, ale na seriózní eMTB? Jasně, do kopce to „nějak“ pomáhalo, ale o výrazné dynamice jízdy směrem k obloze se hovořit rozhodně nedalo! Ale to holt byly počátky kategorie „light eMTB!“

Zapomeň na včerejšek… A pojď se „skutečně“ bavit!

Svojí kritikou z posledních odstavců nechci naznačit, že by Lapierre v té době udělal něco špatně, to v žádném případě! Postavit to samé kolo na ještě lehčích a dražších komponentech, tak by se člověk dostal třeba na 18 kg a to už by bylo fakt hezké. A taky drahé… Skoro jako Pivot!

Navíc starší systém Fazua Ride 50 (Evation) byl (je) koncipován tak, že blok s hlavní částí motoru a baterie lze z rámu snadno vyndat, nahradit „prázdnou atrapou“ (lze využít jako přepravní prostor) a jezdit na kole čistě bez pohonu s jen minimální hmotnostní penalizací!

Možná by stálo za to upozornit, že přesně tohle už u nové jednotky Fazua Ride 60 možné není, protože motor je napevno usazený v rámu a také baterie, která má nyní kapacitou příjemných 430 Wh, je často ve spodní trubce rovněž ubytována „natrvalo“ (lze ji vyndat až po vyjmutí motoru).

Takto tomu bylo u Pivotu Shuttle SL, který jsem s tímto pohonem jezdil jako první, stejně je tomu u nové E-Zesty. Já přitom neříkám, že to je špatně, jen upozorňuju, že tady už motor ani baterku jen tak z rámu nevyndáte. Tečka! Rád bych vlastně doplnil, že se mi nový koncept pohonu Fazua Ride 60, tak třeba i konkrétně nové E-Zesty, skutečně líbí a hlavně… Mě to oboje dost baví!

Jen lehká ochutnávka!

Normálně se u svých „prvních dojmů“ více věnuju jízdním postřehům než hromadám teorie, ale dnes to udělejme jinak, možná více „tajemně“. Dnes budu totiž spíš jen naznačovat a praktické postřehy si nechám, alespoň pro tentokrát, na plnohodnotný test!

Už jsem řekl, že mě nová generace Lapierre E-Zesty, model AM 9.4, baví a to hodně! Baví mě jak samotný pohon Fazua Ride 60 (samostatné hodnocení z roku 2022), tak i celý koncept, celý tenhle eBike.

Před pár dny jsem třeba zjistil, že tohle kolo váží příjemných 19,52 kg (vel. M, bez pedálů), což, až na drobounkou odchylku, odpovídá katalogové váze 19,4 kg. Proto nemám problém uvěřit údaji 18,4 kg, který přísluší jediné další, o trochu lépe vybavené a ne zase o tolik dražší verzi Lepierre E-Zesty AM LTD. A to už by bylo fakt hezké číslo a určitě zase o stupeň příjemnější hračka na ovládání!

A co tě baví dál?

Tak si to pojďme asi shrnout, ne? Baví mě třeba už jen to, jak tohle kolo vypadá. Zajímavý matný modrý lak (syn říká, že je víc do fialova), ale i celková silueta a řada detailů. Třeba důsledné zakrytí čepu nad středem, nebo citlivá integrace motoru do rámu apod.

Baví mě taky, jak to celé funguje. Jasně, teď se sice začínají objevoval kola s výrazně větší silou a s výrazně vyšší kapacitou baterie, která se dokáží dostat na podobnou hmotnost, ale to jsou zatím jen první vlaštovky (např. Cannondale Moterra SL). Každopádně systém pohonu Fazua Ride 60 funguje moc hezky.

Je tak akorát silný, lehký, kompaktní, jeho projev je příjemně dynamický, stejně jako jízda na E-Zesty tímto systémem vybavené. Do kopců toho zvládne mnohdy více než by si člověk předem myslel, i když snažit se o úplné eMTB extrémy smysl příliš nedává.

V neposlední řadě mě tohle kolo baví jako celek. Především kombinací mnoha aspektů. Příjemně střízlivou hmotností, svižnou a zábavnou ovladatelností, kultivovaným projevem odpružení, dobrým rozložením těžiště, dynamikou jízdy (nahoru, rovně, do zatáček i dolů), jistotou v těžším terénu… Možná i ukázněností, ale rozhodně ne nudou!

reklama

Tak zas příště, jo?

Tvrdil jsem, že budu stručný a „tajemný“ a možná jsem řekl víc, než jsem chtěl. Nebo ne? V první řadě jsem chtěl na vás přenést ten pocit pohody a radosti, který na mě „sedne“ pokaždé, když si mě E-Zesty do parády vezme! Já mám prostě pokaždé pocit, že se tohle kolo na mě těší zhruba podobně, jako se těším já na něj a že si s ním každou jízdu užívám fakt naplno!

Uprav, ulož, použij znovu

Snad už poslední poznámka „pod čarou“. Jedna z moc příjemných a praktických věcí v aplikaci Fazua, na kterou jsem snad nikde jinde zatím nenarazil! A přitom je to tak jednoduché a praktické!

Stáhnul jsem si znovu příslušnou Appku do telefonu, přihlásil se pod svým ID a koukám, že tam zůstalo uložené moje nastavení pohonu, se kterým jsem si docela dlouho hrál při testování Pivotu Shuttle SL! Respektive máte tam v nabídce dva základní profily, tovární nastavení pro systémy Ride 50 a Ride 60, kterýkoliv z nich lze zduplikovat, přejmenovat a nastavit zcela po svém. Následně jej můžete uložit a používat na tolika kolech, kolik vám jich projde rukama!

Text a foto: Štěpán Hájíček