reklama

reklama

Cannondale Moterra SL – Nejlehčí „Full-Power“ eBike světa?! | TECH NEWS

Příběh myšlenky směřující ke stavbě dnes představeného (e)kola – Cannondale Moterra SL – by se jistě mohl dát vyšperkovat něčím hodně peprným… Realita ale byla asi dost prostá, jelikož něco podobného jistě napadlo už mnoho z nás, kteří jsme měli v ruce o dost víc jak jedno éčko! „Jak krásné by bylo spojit v jeden celek lehká, ale slabá éčka, s těmi výkonnými s pořádně tučnými akumulátory?“

Snad to nebude znít až příliš velikášsky, „amerikánsky“, ale asi bude! Sorry Jako! (*Ne, Andrejův nový podcast fakt poslouchat nebudu!). Každopádně, pokud vás napadne někdo, kdo by mohl mít možnosti, schopnosti, technologie, materiály, nápady nebo už jen prostředky k tomu, aby jako první postavil eBike, který bude lehký, hravý a obratný, zároveň však výkonný a s dostatečnou kapacitou baterie… Může to být někdo jiný než Cannondale? 🤔Mnoho dalších mě nenapadá!

reklama

Nic nového pod sluncem?!

Vraťme se ale možná o jeden drobný krůček zpět. Pravda je asi taková, že těch, kteří měli možnost vyzkoušet, zažít, pochopit a porovnat dostatečné množství biků a eBiků, zase tak moc není. O to méně bude těch, kteří si měli možnost půjčit a osahat jak lehká éčka, tak i plnotučné e-stroje. Já přitom, při vší skromnosti, už jen z povahy mojí práce, patřím mezi přesně tyto exempláře, jak dokazuje následující stručný výčet eKol testovaných v poslední době.

Lehké eBiky z poslední doby:

Plnotučné eBiky z poslední doby:

Kam se tím chci dostat, je konstatování, že něco podobného napadlo zdaleka nejen „kluky z Cannondale“. Já už měl podobné úvahy v hlavě tolikrát a rozhodně nejen já! Sen, jak krásné by bylo postavit kolo, které by v jeden celek spojilo nízkou hmotnost, tedy i výraznou hravost, obratnost a zábavu lehkých eBiků, aniž by za to člověk musel platit „daň“ v podobě nižšího výkonu motoru a omezené kapacity baterie! Nezní to jako pohádka?

Aby měl člověk zkrátka kolo, se kterým si může naplno užít i těžké a technicky náročné výjezdy, nemusí se zásadně omezovat jeho seškrcenou kapacitou, přitom aby s sebou nemusel tahat nepříjemné těžké „hromady železa“ navíc! Jenže jak na to?

Jako když pejsek s kočičkou pekli dort!

Třeba už jen přístupy k jedné či druhé kategorii eBiků (lehké eBiky vs. „plnotučná“ éčka) se přitom dost různí. Už jen řešení „lehké cesty“ je u všech výše jmenovaných lehkých éček výrazně jiné, jak názorně napoví následující přehled:

  • Velký motor a omezený výkon + malá baterka (např. Orbea / Shimano)
  • Malý motor + malá baterka (např. Pivot / Fazua)
  • Velký motor (bez omezení) + malá baterka (např. Giant)

Tím chci říct, že zatím nikdo nemá jednotný a ucelený recept, který by zvládl vše najednou! Proto, vlastně se není čemu divit, šel Cannondale svou vlastní, do značné míry specifickou cestou, aby mohl stvořit kolo, jaké si vytknul za cíl.

Na první pohled by to mohlo vypadat, jako když „Pejsek s Kočičkou pekli dort!“ Jenže narozdíl od postaviček z Čapkovy legendární knížky „kluci z Cannondale“ od začátku moc dobře věděli a moc dobře si rozmysleli, co do svého dortu nasypou za ingredience. Jejich výběr a kombinace možná někoho překvapí, mně to ale rozhodně dává smysl!

Takže kolik to vlastně „dává“ a kolik to reálně váží?

Tak si to pojďme konečně přiznat a odtajnit. Cannondale, ve snaze stvořit nejlehčí plně výkonný eBike současnosti, se ve své prezentaci v první řadě s oblibou ohání čísly jako je točivý moment použitého motoru 85 Nm, jeho maximální výkon přesahující 600 W (nominální je legislativně omezen na 250 W), ale také kapacitou baterie 601 Wh.

K tomu přidejme i další čísla týkající se kola Cannondale Moterra SL jako takového. Tedy zdvihy 160/150 mm, primární koncept mulletu (29/27,5“) a v neposlední řadě hmotnost!

Cannondale Moterra SL – hmotnosti

  • Cannondale Moterra SL Lab71 – 19,5 kg
  • Cannondale Moterra SL 1 – 19,7 kg
  • Cannondale Moterra SL 2 – 20,6 kg

Š, š, š, š… Shimano!

Čísla, čísla, čísla! A něco víc by tam nebylo? Jasně, jak už mezititulek napovídá, Cannondale sáhl, podle mě zcela logicky, po pohonné jednotce Shimano EP801, která je aktuálně nejmenším a nejlehčím „plně výkonným“ ebikovým motorem, který lze na trhu běžně najít.

Fakticky tento motor váží 2,6 kg, což si můžete porovnat třeba s údaji jednotek Bosch, kde se verze CX Race s hořčíkovým tělem dostala na parametry 2,75 kg (klasický Bosch CX – 2,9 kg). Ať máme obraz dostatečně ucelený, nejnovější jednotka používaná u kol Giant (SyncDrive Pro, by Yamaha), váží 2,7 kg.

Jiný, neméně podstatný prvek, který hraje ve prospěch Shimana, je jeho „tolerance“ k použití baterií třetích stran (licencovaných). Díky tomu lze do celého procesu zapojit i jiné výrobce, jejichž pokročilé technologie a odvážné nápady můžou přinést nemalý posun, zatímco třeba zmínění velcí hráči jako je Bosch a Giant do svého systému (také zcela pochopitelně) nikoho dalšího nepouští.

Tak jako tak, právě díky na Japonce sakra nezvyklé svobodomyslnosti mohl Cannondale použít baterii od výrobce (jeho jméno se oficiálně nikde nezveřejňuje, ale mělo by jít o značku, která je i na českém trhu známá a zavedená), který díky specifické architektuře, odlišnému typu článku a další vývojářské „omáčce okolo“, byl schopen navrhnout a vyrobit akublok s kapacitou zmíněných 601 Wh o hmotnosti pouhých 3,1 kg! Všechna čest!

Shimano EP801 – Tuned by Cannondale!

Až do tohoto bodu je vše jasné a zřejmé. Dejte dohromady jeden z nejlehčích a nejmenších „plnotučných“ motorů, sežeňte k němu super lehoučkou baterku s parádní kapacitou, přihoďte luxusní karbonový rám (ještě o něm bude řeč) a je (skoro) hotovo!

Jenže tak snadné to není, nebo tak snadné si to Cannondale obvykle nedělá. Vzpomenete si třeba na první Moterru (Cannondale Moterra – rok 2016)? Kolo podobně ošklivé jako Fiat Multipla první generace, ale konstrukčně veskrze geniální. Opět jako Multipla*! Jenže v dané době a za daných možností a prostředků tehdy udělal, nejen podle mého, Cannondale maximum možného!

Proto se ani nyní nesmířil s pouhou „adaptací“ již existujícího systému, ale zase vymyslel něco svérázného a originálního! Tentokrát „jen software“, tedy 4 specifické režimy!

Proč bychom se netěšili, když nám Cannondale TRAIL2 dal!

Kdo trochu zná eMTB systémy Shimano, ten dobře ví, že toto řešení v základu funguje s třemi režimy dopomoci – ECO, TRAIL, BOOST! Dnes už se dají dost dobře ladit v příslušné aplikaci, proto za mě tato „svatá trojice“ krásně stačí. Navíc Shimano nabízí možnost přepínat dva různé profily a nastavit si tak 2x tři režimy pro různé situace.

Jenže u vývojářů Cannondale tohle bylo MÁLO! Proto přišli s nápadem naroubovat do systému Shimana režimy hned 4, aby se to nepletlo, tak to bude ECO, TRAIL, TRAIL2 a BOOST! Já vlastně přesně nevím, jak se bude ten druhý TRAIL jmenovat, ale vážně tam budou dva!

Proč? Po vysvětlení dává i tento krok smysl. Režim ECO je jasný, první TRAIL má být „továrně“ nastaven tak, aby vaše kolo jelo podobně jako stroje s lehkými a slabými motory (např. Fazua Ride 60, TQ, Bosch SX). TRAIL2 pak má naopak nabídnout sílu jako na velkých éčkách, tedy to, na co jsme u tohoto motoru běžně zvyklí!

Jednoduché a důsledně integrované ovládání Shimano s režimy laděnými čistě dle zadání Cannondale: ECO / TRAIL / TRAIL2 / BOOST

Motor bychom měli a co zbytek?

Jasný, základní pohonný systém jsme si rozebrali dostatečně, ale co samotné kolo Cannondale Moterra SL? To je neméně zajímavé, pojďme si proto „stručně“ popsat a vysvětlit jeho nejzajímavější přednosti a specifika.

Flexím jako na XC! Aneb Moterra SL a FlexPivot

Nový eBike Cannondale Moterra SL je skutečně zajímavým „úkazem“, jak po stránce použitého pohonu, parametrů, ale také konstrukce a geometrie, jelikož se ve všech těchto rovinách prolínají různé, navzájem kontrastující světy! Tak třeba zadní stavba, která využívá pružné karbonové planžety místo čepu (FlexPivot) na zadní vidlici, které si Moterra SL vypůjčila od svého XC bratříčka Cannondale Scalpel!

To jste se snad po…! Aneb geometrie z DH

Takže to máme jeden XC prvek. Odškrtnuto! Druhý, neméně podstatný, si zase Moterra SL půjčuje ze světa DH. Konkrétně se jedná o geometrii, kde hraje prim úhel hlavy „těžce sjezdových“ 62,5°!!! V promo materiálech se mi k tomu líbilo vyjádření znějící zhruba:

„Jasně, vypadá to jako totální úlet, ale zkuste si to sami a uvidíte, uvěříte. Při těch rychlostech, jaké dokáže Moterra SL velice snadno vyvinout, to prostě funguje!“ Tak tohle fakt musím zkusit!

Cannondale Moterra SL (2024) – geometrie

Brumbálovo mocné zaklínadlo – Proportional Response

Filosofie „Proportional Response“, neboli něco jako „proporčně upravené parametry“, se týká, jak jinak, i novinky Cannondale Moterra SL. Úhel hlavy, nebo efektivní sedlový úhel se nemění, co se ale mění, konkrétně velikost od velikosti, je třeba délka zadní stavby (449 – 458 mm / S-XL). Ale i další klíčové parametry, včetně jemného odladění kinematiky zadní stavby tak, aby jezdec (jezdkyně) jakékoliv postavy měl vždy ten správný pocit z jízdy a využil naplno potenciál svého stroje.

Flipnout kolo! Aneb Obruč menší, či větší?

Poslední technickou zastávkou budiž skutečnost, že Cannondale Moterra SL nabídne možnost využít Flip-chipy na zadní stavbě, které vlastě u této značky nejsou zrovna obvyklou záležitostí!!! Každopádně jejich účel není ani tak v tom střídat geometrii kola podle nálady, jako spíš možnost nabídnout naopak zachování projevu a geometrie v případech, kdy budete chtít vyměnit původní malé zadní kolo (27,5“) za větší (29“).

Cannondale Moterra SL bude standardně dodávána jako mullet s možností nasadit dozadu i velké (29″) kolo.

reklama

Cannondale Moterra SL – Tak na tom se chci MUSÍM brzy svézt!

Když se tak ohlížím za svým dnešním představením, řekl bych, že jsem vám do začátku naservíroval informací víc než dost! Snad je z toho všeho povídání patrné, že je Cannondale Moterra SL kolem, které mě samotného hodně zajímá a na kterém se chci, MUSÍM, co nejdřív sám svézt.

Jestli vše dopadne podle plánu, tak to snad bude už za týden, jelikož první dva vzorky jsou na cestě do ČR a pro pár z nás „vybraných novinářů“ připraví ASPIRE malou osobní prezentaci. Respektive spíše příležitost na osobní krátké svezení a „očichání“ této žhavé novinky, kterou budeme mít později, až bude vícero kol dostupných v našich končinách, množnost prověřit důkladně každý v klidu a ve svém revíru. Těším se jak malý kluk, ne že ne!

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Cannondale Bikes

Cannondale Moterra SL – základní vlastnosti a přednosti

  • Zdvihy: 160/150 mm
  • Kola: 29/27,5“ (mullet – lze vyměnit za čisté 29“)
  • Motor: Shimano EP801, 85 Nm, 600 W
  • Režimy dopomoci: ECO, TRAIL, TRAIL2, BOOST (tuned by Cannondale)
  • Baterie: kapacita 601 Wh / hmotnost 3,1 kg
  • Odpružení: Fox 36/Fox Float X
  • Extra progresivní geometrie
    • Hlava: 62,5° (lze upravit)
    • Sedlový úhel: 77°
    • Proportional Response – S velikostí kola rostoucí (nejen) délka zadní stavby
  • FlexPivot: karbonové planžety nahrazující jeden z čepů na zadní stavbě (Horst Link)
  • Flip-chip na zadní stavbě pro zachování GEO při střídání mullet/čistá 29“
  • Vnitřní vedení kabeláže – vstup skrz hlavové složení (u vybraných modelů), i přímo rámem
  • Headset s možností měnit úhel řízení až o 1,2°
  • Důsledná ochrana motoru ze spodní strany rámu
  • Velikosti: S, M, L, XL

Cannondale Moterra SL – modely a ceny

  • Cannondale Moterra SL Lab71 – 359 999 Kč
  • Cannondale Moterra SL 1 – 244 999 Kč
  • Cannondale Moterra SL 2 – 189 999 Kč