reklama

reklama

PIVOT Shuttle AM – Bosch me UP! (TEST)

Docela by mě zajímalo, jak vnímáte značku PIVOT? Mnozí v ní a v jejích produktech vidí jen těžko dosažitelný sen, jiní kola, na která dlouho šetří, než si je koupí. Vedle toho existuje i skupina těch, kteří jejich cenu řešit zkrátka nemusí. Ne zcela na okraji pak budou stát ti, kterým PIVOT připadá až příliš snobský. Jak byste se proto postavili k eBiku PIVOT Shuttle AM, jehož cena se dokáže vyšplhat až k hranici 350 000 Kč?!

Docela dlouho jsem přemýšlel, jak mám tento test pojmout, jak k takovému kolu vůbec přistupovat? Hovoříme o posledním počinu značky PIVOT na eMTB scéně nesoucím označení PIVOT Shuttle AM (představení 8/2023). „No co, je to sice hodně drahý klenot, ale stále je to ‚jen kolo‘! Tedy eKolo, tak holt dám nabíjet jeho baterku, nabít bude potřebovat i baterie k řazení SRAM X0 Transmission a pak se jde prostě jezdit.“

PIVOT Shuttle AM – Pro X0 Eagle Transmission

reklama

Na cenu lépe nehledět

Když to zpětně promýšlím, říkám si, nakolik dobrý to byl nápad, podívat se na skutečnou cenu až ve chvíli, kdy už bylo kolo předáno zpět dovozci. Sakra práce! Věděl jsem, že je to hodně drahej špás, ale že je jeho MOC až takhle vysoko? To jsem si nějak nemohl, nebo snad ani nechtěl připustit! O kolik jen stoupla hodnota mého auta pokaždé, když jsem do něj PIVOT Shuttle AM naložil?

Budu prostě jezdit a řeknu všechno narovinu!

Ale zpět k tématu! Ano, na jedné straně mi docházelo, že aktuální kolo v mých rukách je v mnoha směrech výjimečné, to ale zároveň neznamená, že se mu musím od rána do večera klanět a plazit se před ním po kolenou! Sorry jako! Na to jsem už moc starej. Co by na to říkala moje kolena, neřkuli moje záda, že? Takže jedeme do lesa hezky naplno, dáme PIVOTovi pořádně napít, zkusíme, co tohle kolo dokáže a pak to celé popíšeme, jak to leží a běží! Nebo má někdo lepší nápad?

Losna, nebo Mažňák? Roblox, nebo Minecraft?

„Říkám to velice nerad, Roblox je lepší než Minecraft…“ Sorry, to zas děti a ty jejich YouTubeři! Jde o to, že jsem po celém, vlastně dost intenzivním testování, došel k názoru, že PIVOT je sice PIVOT, ale že mám mnohem radši jejich „BIO biky“ [čti kola bez motoru], než ty elektrické. Ony nejsou vůbec špatné, ale…

Ať si správně rozumíme. Já si svou cestu k PIVOTu Shuttle AM postupně našel, toto kolo mě v součtu hodně bavilo a užil jsem si s ním nemálo legrace, jen je v řadě ohledů docela svérázné, navíc mi připadá, že se v této kategorii (eMTB) PIVOT stále trochu hledá.

Ale chápu, že jeho dosavadní prioritou byla tradiční „Bio“ kola, kdy třeba model PIVOT Firebird považuju za jeden z nejlepších enduro speciálů současnosti. Stejně tak se klaním před schopnostmi a vlastnostmi modelu Trail 429 a… Tenhle výčet by mohl být dost dlouhý!

Co ti teda va?

Asi správně tušíte, že mě na PIVOTu Shuttle AM nejspíš pár věcí vadí, nebo lehce dráždí… Je to přesně tak! Už jen v obecné rovině vnitřně (částečně) bojuju s „divným pocitem“ pramenícím z toho, že:

  1. PIVOT Shuttle SL stojí na motoru Fazua Ride 60
  2. PIVOT Shutle LT pohání Shimano EP8
  3. PIVOT Shuttle AM pro změnu „drtí“ Bosch CX

Jasně, každý systém a každý motor má své pro a proti, naprosto chápu volbu pohonu Fazua u verze SL, ale rozdělení LT+Shimano a AM+Bosch mi smysl dává jen částečně. Ale to bude asi jen odraz doby, v níž tato kola postupně vznikala. Otázka dostupnosti a aktuální technologické úrovně konkrétních pohonných systémů v okamžiku, kdy se tyto modely začaly poprvé objevovat na rýsovacích prknech inženýrů značky PIVOT.

Počkejme si proto, co přinese další vývoj, další odhalené novinky. PIVOT je v tomto směru obecně dost aktivní, rád své modely postupně a pravidelně inovuje a vylepšuje, proto by se dalo, už jen na základě prostých kupeckých počtů, dojít k přesvědčení, že další inovace se bude týkat verze PIVOT Shuttle SL (premiéra 8/2022), nebo PIVOT Shuttle LT (premiéra 9/2022). Co se tedy dozvíme příští rok koncem léta, když byl letos v létě odhalen PIVOT Shuttle AM (8/2023)?

Dost keců, jdeme na kolo!

Uznávám, tohle byl dost „netradiční úvod“, ale já už to tak cítím a vnímám. Další částečně související „oblastí rozkolu“ je zařazení samotného PIVOTu Shuttle AM do eMTB rodiny této značky. I když tady je to vlastně docela jasné, jelikož nám k tomu přímo PIVOT dává do ruky názorná vodítka v podobě přídomků u jednotlivých modelů:

  • PIVOT Shuttle SL – „Super Light“ = lehký trail-bike (150/132 mm)
  • PIVOT Shuttle AM – „All-Mountain“ = střední trail-bike (160/148 mm)
  • PIVOT Shuttle LT – „Long Travel“ = eEnduro (170/165 mm)

Jinou věcí je otázka volby výbavy, kde (opět) narážím na jeden svůj osobní „psychologický blok“. Naprosto chápu, že bylo snahou tvůrců postavit kolo co nejlehčí, které, pokud se s pohonem Bosch a baterií PowerTube 750 skutečně dostane až na úroveň 20 kg, potom všechna čest. Jenže? Proč této tendenci musela „padnout za oběť“ vidlice s „pořádnýma koza.. nohama?“ Myslím, proč dávat na eBike se zdvihy 160/148 mm vidlici Fox 36 a ne Fox 38?!

Za mě by tam mělo být „cokoliv“ většího – Fox 38 / RockShox ZEB / DVO Onyx 38 atd. Ať už výsledné kolo váží okolo 21 kg (v topu za snad půl míče), nebo 24 kg, jako náš dnešní tesťák, tak je to furt velký „plnotučný“ ebike, kterému by vidlice s nohama (až na zem) průměru 38 mm sakra slušela, navíc by mu i dost pomohla.

Vím, co chci. Konečně!

Ať si správně rozumíme, použitá vidlice Fox 36 (160 mm) není rozhodně špatná. Chodí krásně, dá se dobře nastavit, její krok je přiměřeně jemný, plynulý, dostatečně aktivní atd. Akorát, na můj vkus, na takovýto eBike, je tato vidlice příliš lehká a vlastně i relativně měkká! Nebo jinak, u klasického „Bio“ kola by mi, při tomto zdvihu, naprosto vyhovovala! Naopak bych verzi Fox 38 sám ani nevyžadoval. Fox 36 je obecně super!

Jenže u eBiku, i u takovéhoto patřícího do kategorie all-mountain, mi prostě Fox 36 přijde málo a basta! Naštěstí zrovna u kol této značky, prestiže a úrovně není nejmenší problém nechat si upravit specifikaci, vybrat si komponenty podle svých preferencí. Proto vám dobře radím:Objednejte si dopředu Fox 38 a nic jiného neřešte! Krom alternativ jako jsou zmíněné vidlice RockShox ZEB, DVO Onyx 38 apod.“

Tam, kde gramy navíc hrají jezdci do karet

Proč tak moc „volám“ po větší vidlici? Jednak je to celková robustnost kousků s nohama průměru 38, dále pak jejich logicky (také psychologicky) vyšší tuhost, ale vlastně i vyšší hmotnost. Nejednou jsem totiž měl pocit, že se v PIVOTu skoro až báli udělat Shuttle AM s dostatečně radikální geometrií. Držet se například vzoru Firebirdu? Ale to vlastně příliš nesedí, že? Proto se drželi spíše receptu aplikovaného na modelu PIVOT Switchblade, který je, už z principu, hodně univerzální.

Výsledkem je kolo, které není ani extra dlouhé, ani extra krátké, ale jednoduše někde mezi. Kolo, jehož těžiště, nebo spíš pozice jezdce, je soustředné hodně na střed, zhruba do oblasti nad motor. Už jen z tohoto důvodu může být přední partie nejednou nedostatečně zatížená, čemuž by, do jisté míry, pomohla právě těžší vidlice (např. Fox 38 apod.).

Ona je to vlastně pořád sranda, člověk se s tímto kokem musí naučit žít, vážně není špatné, jen mi nějak nesedí do jinak hodně moderního střihu posedů a geometrií PIVOT. Už jen skutečnost, že v době, kdy jsem Shuttle AM „házel“ do nižší ze dvou nabízených pozic (LOW/HIGH), tak jsem se těšil na lákavě agresivní geometrii, reálným výsledkem jsem byl vlastně až trochu zklamaný či snad zaskočený?

Pohádka o stupních a minutách

Když jsem se díval do tabulky geometrie, líbilo se mi, že v pozici LOWhlava úhel rovných 64°, v HIGH setupu je to 64,5°. Jenže když „jdete do LOW“ celé kolo si dost výrazně „dřepne na zadek“ poměr výšky středu a pozice rukou se dostanou na hranici přijatelnosti (alespoň pro mě a moji postavu) a já pak mám docela problém celé soukolí vůbec ovládat!

Vše výše řečené je důvodem, proč jsem 95 % času mého testování strávil v pozici HIGH, což je na mě dost netypické. Ale časy se zjevně mění. Vlastně to nebylo poprvé, podobě jsem to měl i v případě Shuttlu SL a byl jsem tehdy i teď vlastně dost spokojený.

Čerčanský Chlum (530 m) – díky Shuttlu jsem zde objevil řadu mně zatím skrytých míst a trailů. Díky! Navíc právě zde jsme dali přes 1000 výškových na necelých 60 % kapacity baterie 🤘🏻
Čertovy stezky (Nový Jičín) – Na návštěvě u přátel z Whyte CZ (Made For Trails)

reklama

Zápasy v blátě!

Ono to ale celé nebylo zase tak divoké, bláznivé a negativní, jak by to mohlo aktuálně vyznívat. S PIVOTem Shuttle AM jsem si užil vážně hodně srandy, vzal ho na mnoho rozdílných míst a vlastně si užíval i to, co mu částečně vyčítám! Tedy, že je v řadě věcí poněkud „nemastný, neslaný“, že umí vše dobře, ale nic úplně dokonale.

Když si třeba vybavím svoje osobní oblíbené technické eMTB výjezdy, nebo zajímavé výjezdové výzvy v revírech svých přátel, které jsem ve společnosti PIVOTu Shuttle AM navštívil, tak je můj dojem takový, že toto kolo vlastně slušně „klame tělem“. Čistě dle pocitu v sedle, na základě mého vnímání těžiště samotného stroje apod., jsem si myslel, že to s ním v technických výjezdech žádná velká sláva nebude… Ale světě div se, on to dával! A dával to fakt dobře!

Nebo jinak! Už jsem měl v ruce i lepší eMTB vrchaře, každopádně při alespoň troše jezdeckého umu jsem v sedle Shuttlu AM vyjel, až na skutečné výjimky, prakticky vše, co jsem si dal za cíl (občas mám pocit, že snad nejsem úplné kopyto). Uznání proto patří jeho všestrannosti a mnoha „skrytým“ schopnostem.

Zápasy v kamení!

Možná trochu podobné to bylo při bojích s terénem při cestách „dolekop.com“! Ani v tomto směru jsem necítil vždy 115% jistotu. Chyběla mi pořádná vidlice, že se k tomu stále vracím! Krom jiného… Ale opět, kolo jako celek bylo fajn, fungovalo, bylo dostatečně obratné, zábavné a jisté (i v pozici HIGH), ale stále mi u něj něco maličko chybělo.

Nebo zase jinak. Když ho vnímám jako elektrický all-mountain, kterým by měl být, pak je vše OK! Pak Shuttle AM dává dokonalý smyls a vše funguje dle očekávání. Jenže jak trochu jeho zdvihy, určitá prestiž, informace o možnosti pořídit si tento model s hodně svérázným až „neurvalým“ motorem Bosch CX Race. To vše svádí k myšlenkám vnímat Shuttle AM spíš jako lehčí elektrické enduro, než jako velký trail-bike, ale ono je právě tím. Velkým elektrickým trail-bikem.

Pochopíš mě, pochopím tě!

Když si přitom právě řečené naplno uvědomíte, zjistíte, že to vlastně dává celé dokonalý smysl. Člověk si s PIVOTem Shuttle AM užije zábavné technické výjezdy, nebude se nudit na rovinatých přejezdech a když to pak ohne dolů, tak to bude taky fungovat.

Například Mára z Bikestocku mě ve svém revíru, právě na tomto kole, vytáhl i na pár trailů, kde se jelo v hrabance pomalu kolmo dolů! Za mokra, na kořenech, na dokonale neznámých trailech, s plnotučným eBikem! To byla slušná výzva, kterou ale PIVOT Shuttle AM vlastně srdnatě zvládl.

Pravda, místy jsme už byli docela na hraně! Znát dopředu tento terén, tak si tam asi hodím radši LOW režim, než si to definitivně hodím někde o strom! Pak bych si (snad) věřil o trošku víc… *Jo, a už jsem zmínil, že by bylo super, pokud by tam byla vidlice Fox 38 místo aktuální Fox 36? 🤣

Vezmi token, dej ho bokem!

Snad jsem se v tom dnešním nezvyklém popisu úplně neztratil a snad se v něm neztratíte ani vy. Třeba se ještě najdu. Je zde totiž ještě jedna věc, které se chci dotknout! Za celou dobu testu jsem se nedokázal zbavit pocitu, že „někdo“ (výrobce) narval do tlumiče a vidlice až moc tokenů?

Chtěl jsem omrknout alespoň vidlici, ale jaksi nebyla příležitost, nebo spíš klid a čas. Každopádně znám, vím a mám zkušenost s tím, jak se chová Fox, když do něj dáte víc jak jeden či dva tokeny, a tohle byl přesně ten případ. Ale také se můžu mýlit, že?

Na druhé straně, celé kolo bylo (zřejmě) díky tomuto nastavení poměrně klidné, pokojné, vyrovnané a zbytečně se nevlnilo, nehoupalo. Místy mi ale chyběla trocha citlivosti jinak skvělého odpružení Fox a stejně skvělého zadního zavěšení DW-link.

Pokud mám ale pravdu a je pospaný projev primárně „záležitostí tokenů“, potom máte dostatečný prostor k využití vaší svobodné vůle (o jejíž existenci se s oblibou přou přední fyzici i filozofové) právě v tom, jestli si v odpružení tokeny necháte (kolo bude tvrdší s ostřejší odezvou), nebo se jich zbavíte (více citlivosti, komfortu i aktivity odpružení).

A co pan Hieronymus Bosch?

Téma, které jsme zatím vůbec neřešili, je pohon, baterie a další systémy Bosch. Jenže má smysl se jimi vůbec zaobírat? Jednotku Bosch CX a její projev jsem popsal už tolikrát u tolika testů… Stejně tak ovládání celého systému apod. Navíc bližší analýza a více zkušeností se systémem Bosch se na vás budou ze stránek BikeAndRide.cz hrnout příští rok, jelikož spolupráce s Bosch eBike Systems se… Víc po Novém roce!

Po faktické ani jiné stránce si nemůžu ani v tomto případě na Bosch stěžovat ani tolik, kolik by se za nehet vešlo. Jak motor, tak i baterie Bosch pracovaly vážně skvěle. Jako snad vždy v posledních letech. Drobné bezdrátové ovládání na řídítkách (Mini Remote) je elegantní a vždy snadno po ruce. Jednotlivé režimy dopomoci jsem zvyklý si podle sebe ladit v aplikaci eBike Flow a pak je vše růžové a krásné. Kapacita baterie PowertTube 750 (750 Wh) je také víc než dostatečná, takže co dalšího byste chtěli řešit?

SRAM Transmission – Povíme si příště, ju?

Nerad bych opomněl fakt, že jsem se na tomto kole vůbec poprvé osobně setkal s řazením SRAM Transmission! Nutno bez přídechu navíc říct, že jsem byl vážně ohromený. Rád bych se vlastně tomuto tématu věnoval více, na to ale dojde nejspíš až po Novém roce. Později v sezóně 2024 (doufejme) přidám i další zkušenosti s dalším kolem s tímto řazením. Ale to je zatím ještě částečně otevřené.

V každém případě moje první dojmy jsou takové, že zmíněná sada z rodiny SRAM T-Type SAKRA DOBŘE ŘADÍ! Skutečně jsem začal věřit tvrzení, že čím víc se člověk opírá do pedálů, tím snáze skáče řetěz po pastorcích. Jasně, i zde je potřeba vyvarovat se úplných „nesmyslů“ a extrémů, ale to je jen o určitém soužití a porozumění danému řešení. Například je lepší řadit spíše postupně stupínek za stupínkem, tím spíš, pokud u toho jedete kudlu na eBiku. Nesnažte se tam za každou cenu „narvat“ 10 převodů za 5 milisekund!

Co se týká dosti rozšířeného názoru (pomluvy), že je nový Transmission pomalejší než předchozí AXS systémy. BLBOST! Respektive, jeho odezva není až tak bezprostřední jako u mechaniky nebo předchůdce SRAM AXS, ale opět, tady jde hlavně o pochopení záměru jeho tvůrců. Mně zkrátka připadalo velice brzy zcela přirozené, když jsem mačkal řazení o maličko dříve než jindy a přemýšlel tak o změnách převodů maličko jinak. I díky tomu byly změny převodů naprosto luxusní, přesné a dokonale jisté! Všechna čest!

reklama

PIVOT Shuttle AM – závěr

V případě dnešního, poněkud svérázně pojatého testu, mám pocit, že názorů a postřehů, které by se nejlépe hodily do závěrečného shrnutí a hodnocení, jsem už vystřílel víc než dost. Zkusím to tedy podtrhnout ještě jednou, jasně a srozumitelně.

Na základě řady indicií jsem si nějak dopředu v hlavě vybudoval iluzi, že PIVOT Shuttle AM je kolem, které má blíže k enduru, než ke svobodnému a všestrannému trail-ridingu. Jenže ono je to přesně naopak.

Pokud to vezmeme podle šablony „BIO“ kol PIVOT, pak je „elektrickým odrazem ve skle“ vrcholné Enduro mašiny PIVOT Firebird elektrický Shuttle LT. Lehký eBike PIVOT Shuttle SL má zase své kořeny v modelu PIVOT Trail 429 a dnes zkoušený model PIVOT Shuttle AM je sesterským kouskem verze PIVOT Switchblade.

PIVOT Shuttle AM (Čertovy Stezky – Nový Jičín)

Co je zásadní esencí trail-ridingu?

Už jen z tohoto výčtu lze vyvodit porozumění tomu, proč je aktuálně zkoušený PIVOT Shuttle AM natolik všestranný, široce rozkročený až snad poněkud nevyhraněný. Snad by se až chtělo říct „Kam vítr, tam plášť“.  Ono to sice, v určitém kontextu, může znít jako kritika, ale není to naopak spíše skoro dokonalá definice trail-biku, případně all-mountain stoje? Jeho základní esence?

Moje zkušenost je v kostce taková, že se PIVOT Shuttle AM v sedle tváří hodně, snad až zbytečně hodně, neutrálně, z čehož pak pramení moje teorie o tom, že do značné míry „klame tělem“. Přitom je to kolo, které s chutí zvládá i značně technicky náročná stoupání, nebude vás nudit na rovnějších přesunech a ani v nejmenším se neztratí cestou dolů. Mně osobně lépe sedla horní pozice geometrie (HIGH), ale od toho jsou zde Flip-chipy, abyste si mohli obě polohy sami zkusit, porovnat a rozhodnout se, co vám bude více vyhovovat.

Kritiku není třeba snášet ani na pohon BOSCH, který prostě šlape, dupe a dává tak dobře, jak jsme na to za poslední roky zvyklí. Navrch doplňuje své nejnovější udělátka z technologického balíku SmartSystem. Z nich mě asi nejvíc baví propojení s aplikací eBike Flow, v níž rád ladím jednotlivé režimy dopomoci. Baví mě třeba i statistiky, špatná není možnost plánování tras, nebo lze využít systém uzamčení kola jako prevenci proti krádeži. Ale to už jsou vlastně trochu okrajové záležitosti, nadstavby, bonusy.

Text a foto: Štěpán Hájíček (jízdní foto: Petr Vičan)

PIVOT Shuttle AM Team XX Eagle Transmission355 900 Kč
PIVOT Shuttle AM Pro X0 Eagle Transmission299 900 Kč (v testu)
PIVOT Shuttle AM Ride SLX/XT235 900 Kč