reklama

reklama

PIVOT Shuttle AM – Elektrický všeuměl na Boschi! (TECH NEWS)

Exkluzivní kola značky Pivot už nejsou jen plně mechanická, naopak řadu let nabízí i vícero elektrických variant. Vše začalo u všestranného modelu Pivot Shuttle, který později dostal lehkého sourozence Shuttle SL, ale také drsnější „moto“ verzi Shuttle LT. Nyní přišel čas nahradit původní „střední variantu“ za nové provedení, výmluvně pojmenované Pivot Shuttle AM!

Abychom se v tom správně zorientovali hned na úvod. Nejlehčí Pivot Shuttle SL nabídne zdvihy 150/132 mm, nejdrsnější Pivot Shuttle LT zase 170/165 mm. Mezi nimi stála původní koncepce (prostě) Shuttle, která disponovala krokem 160/140 mm. Právě tuto variantu nahrazuje nový Pivot Shuttle AM, který zdvihově lehce povyrostl, konkrétně na úroveň 160/148 mm.

Jiná věc, která je na této řadě zvláštní, jedinečná a pozoruhodná, se týká pohonu jednotlivých kol. Jak je jinak Pivot hodně konzistentní a třeba na úrovni odpružení věří vlastně jen Foxu, u řazení střídá SRAM a Shimano, v případě pohonu mění a experimentuje, až se vám z toho snadno zatočí hlava.

reklama

Fazua, Shimano a teď… BOSCH!

Když to vezmeme popořadě, nejlehčí Pivot Shuttle SL používá lehoučký motor Fazua Ride 60 (60 Nm) a drobnou, lehkou baterii (430 Wh). VELKÝ Pivot Shuttle LT vsází naopak na systém Shimano EP8 a akumulátory o kapacitě 726 Wh.

Nejnovější Pivot Shuttle AM pak, světe div se, nepokračuje s Shimanem, tak jako jeho přímý předchůdce, ale zkouší (pro Pivot) zcela novou cestu v podobě moderních jednotek Bosch Performance Line CX, případně CX Race!

Zíráte? Já docela ano, i když jsem to vlastně tak trochu čekal! Nedokážu dost dobře vysvětlit proč, ale když jsem zaslechl první zvěsti o chystané elektrické novince Pivot, tak nějak mě napadlo, že by u ní mohl figurovat právě Bosch! Proč? Snad proto, že je Bosch aktuálně dost v kurzu, hodně šlape do vývoje a jeho pohonné jednotky jsou vážně skvěle naladěné.

*Tak schválně, kdy se dočkáme dalšího Pivotu Shuttle s lehkým motorem Bosch Performance line SX? Jestli vůbec…

PIVOT Shuttle AM – baterie, motory, režimy (by Bosch)

Jak už bylo řečeno, nový Pivot Shuttle AM dostává pohonný systém Bosch, a to hned v několika konfiguracích. „Střední třída“ modelů Pivot Shuttle AM (Pro a Ride) dostane klasický motor Bosch Performabce CX, nejvyšší sestava Pivot Shuttle AM Team pak vrcholnou závodní jednotku Bosch Performance CX Race.

Určité odstupňování se týká také baterií, kdy top modely (Team a Pro) bude živit aku-pack Bosch PowerTube 750 Wh, základní Ride se bude muset smířit s kapacitou 625 Wh. Všechna tato kola budou každopádně kompatibilní s nedávno představenou přídavnou baterií (tzv. Range Extender) s názvem PowerMore s kapacitou 250 Wh.

Třetí specialitou bude specificky navržená aplikace Bosch x Pivot Cycles Flow, tedy určitá nadstavba klasické varianty Bosch eBike Flow. Jedním ze specifik bude možnost poskládat si svou vlastní skladbu jízdních režimů, kdy bude na výběr 7 předdefinovaných variant, z nichž si bude jezdec vybírat 4 pro své kolo.

Pivot Pivot Shuttle AM Team, vzhledem k použití motoru CX Race, nabídne i režim Race, dva dostupnější modely místo něj budou disponovat režimem Tour+. Specifickou variantou, snad jen čistě pro Pivot, bude režim eMTB-shortcrank.*

*Na jednu stranu chápu a rozumím, na straně druhé, kdy dnes Bosch umožňuje individuálně ladit všechny režimy, mi to připadá snad až zbytečně zamotané, ale uvidíme, jak to bude fungovat v reálu…

Bez drátů a displeje!

Zajímavou „posedlostí“ stavitelů z Pivotu je snaha zbavit jejich nejnovější počin otravné kabeláže a jiných zbytečností, a to v té nejvyšší možné míře! Fakticky to znamená minimalizaci na úrovni ovládání motoru, kdy budou nové Pivoty Shuttle AM vybaveny drobným bezdrátovým přepínačem jízdních režimů (Mini Remote) a do rámu zabudovanou minimalistickou kontrolní jednotkou System Controller. Tato ukazuje stav akumulátoru a na barevné škále zvolený režim.

Dále je u nových strojů jasně patrná tendence využít v co největší míře moderní bezdrátové řazení, konkrétně sady SRAM XX Eagle Transmission a X0 Eagle Transmission na modelech Team a Pro.

DW-Link, Flip-chip a všichni ostatní

Již zkraje dnešního představení bylo zmíněno, že nový Pivot Shuttle AM dostane poměrně všestranné zdvihy 160/148 mm (29“), stejně jako pro tuto značku dnes již pevně zažitou základní siluetu a konstrukční schéma, které využívá zadní zavěšení DW-link a tlumič usazený kolmo podél sedlové trubky. Důvody a přednosti této konstrukce jsme probírali už mnohokrát.

Od věci není upozornění na tradiční „pivoťácké“ Flip-chipy, usazené tradičně na pozici nejvyššího čepu horního ramene, které nabízí dle zvyklostí dvě různé sestavy geometrie – HIGH a LOW. Katalog hovoří o rozdílu ve výšce středu 35 cm vs 34,5 cm a posunu úhlu hlavy v rozsahu 0,4°. Fakticky to znamená hlavový úhel 64,1° v LOW a 64,5° v HIGH. Další údaje vyčtete z tabulky geometrie.

Poslední praktický prvek, na který můžeme upozornit, je tradiční úchyt pro nářadí přímo na rámu, u něhož Pivot spolupracuje zejména se značkou Topeak. Od ní lze vybírat například kousky: Dock Ninja CO2, Dock Ninja Tool Box T16+, or Dock Ninja Toll Box Mini 20 Pro.

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Patrick Ribera-McKay (Pivot Cycles)

Pivot Shuttle AM – shrnutí

  • Určení: eMTB enduro, trail, AM
  • Kola: 29“
  • Zdvihy: 160/148 mm (DW-link)
  • Motor: Bosch Performance Line CX (CX Race u verze Team)
  • Baterie: Bosch PowerTube 750 Wh (625 Wh u verze Ride)
  • Range Extender: Bosch Power More 250 Wh (k dostání samostatně)

Více informací: pivotcycles.com

České zastoupení: protocycles.cz



reklama