reklama

reklama

SRAM Maven – Nové brutál kotvy pro DH, EN, eMTB | TECH NEWS

Když jsem v mládí slýchal hlášku „Co neubrzdíš, to neukecáš,“ tak jsem ji měl obvykle spojenou se svým neurotickým instruktorem z autoškoly! Jenže jak jsem starší a zkušenější (už to bude jenom horší), tak musím význam tohoto okřídleného rčení více a více docenit. Až tak, že tohle heslo dnes sám s oblibou používám! Ale ona je to prostě pravda! Brzdy jsou sice „nepřítel rychlosti“, ale často i klíčový „live-saver!“

Text: Štěpán Hájíček / Foto: SRAM, Štěpán Hájíček

Proč vytahuju „trapné“ hlášky z mládí by snad mohlo být poměrně brzo každému zřejmé. Jméno SRAM MAVEN sice (zatím) nikomu nic neřekne, ale věřte mi, že až se dozvíte víc, tak se vám rychle vypálí do paměti! Ostatně ti, kteří „pamatují jako hnědé uhlí“, tedy podobně jako já, si při pohledu na nové DH, FR a eMTB (Enduro) kotvy od SRAMu nejspíš vzpomenou na legendární „moto“ brzdu Magura Gustav M! I mně se hned vybavila, když jsem Maveny viděl poprvé naživo!!!

A nebudou rozhodně mimo, jelikož se SRAM rozhodl, že moderní svět MTB, ale také stále více rozšířeného eMTB, zejména jeho nejdrsnější a na techniku nejvíce náročná „odvětví“, si zaslouží konečně pořádné brzdy! Že prostě nestačí krůček po krůčku posilovat brzdiče vzešlé z postupné evoluce drobných XC dvoupísků, že to chce prostě kompletně nový, radikální přístup! Třeba inspiraci ze světa motokrosu! Takovou, s jakou před mnoha lety přišel právě Gustav M?!

reklama

Začněme od píky! Nebo spíš od páky?

Jak už to možná mezi řádky částečně zarezonovalo… Nejde sice říct, že jsou brzdy SRAM Maven kompletně nové a že v ničem nenavazují na své předchůdce, přesto je i na tomto tvrzení značný díl pravdy. Ano, podíváte-li se na brzdové páky SRAM Maven, bude vám hned jasné, že tady se, zcela nepokrytě, použil základ ze současné řady SRAM Code, navíc v moderním „maskovaném“ provedení Stealth (viz SRAM Code/Level Stealth).

Jenže to je pouze „jeden konec“ problému, doslova, ale i ten byl upraven. Nejen v tom, že nové páky mají na sobě vygravírovaný nápis MAVEN, ale mají i trochu jinak poladěný systém vnitřního přepákování SwingLink, který je uzpůsoben… Zcela novému třmeni a jeho specifickým vlastnostem, nárokům, schopnostem a VÝKONU!

Než se ale k němu dostaneme, zkusme neopomenout fakt, že nové páky, jakož i celé brzdy SRAM Maven, jsou určeny pro minerální olej „Maxima“, nikoliv pro klasickou brzdovku DOT 4.1 či DOT 5, jak tomu bylo doposud u 99 % brzd SRAM.

Sešroubovaný jak „šílený vědátor“ Willem Dafoe!

Tak jo, pojďme se pustit do toho nejdůležitějšího, do poctivé „brzdologie“, či „třmenologie“ a pusťme si k tomu jako vhodnou analogii Princovu píseň Musicology. Vlastně vůbec nevím, kde začít, protože brzdový třmen SRAM Maven je úplně něco jiného, než co jsme doposud v nabídce SRAMu viděli.

Jednak chodí na minerálu, jak už bylo řečeno, jednak je obrovský, masivní, brutálně sešroubovaný. Vybavil se mi obličej, s jakým – ve filmu „Chudáčci“ (Poor Things – Kinobox) vystupuje můj oblíbený herec Willem Dafoe! Ale zase takový horor ten Maven není!

Co vás nejspíš zaujme, je jeho extra masivní tělo a záměrně „přiznané“ 4 masivní spojující šrouby. Nic z toho není samoúčelné, vše má svůj smysl a logické odůvodnění. Třeba už jen velká masa materiálu je zde proto, aby byl brzdový třmen pevný, robustní či odolný. A také, aby zůstal teplý! Nejdřív ale k těm šroubům:

quotation-BnR

„Zkuste změřit jakýkoliv brzdový třmen při jeho plném zatížení a zjistíte, že se vždy nějak kroutí, deformuje. To je prostě přirozená fyzikální reakce! Právě proto jsme u brzdového třmene Maven použili 4 masivní šrouby, které zde nejsou rozhodně jen na okrasu. Díky nim je celý třmen výrazně pevnější a dochází proto k menším ztrátám.“ Praví ‚rozumy‘ z prezentace SRAM.

4 masivní šrouby pro maximální pevnost brzdového třmene!

Více masa lépe drží teplo!

Další zajímavou oblast a netradiční směr uvažování reprezentuje už jen samotný rozměr brzdového třmene SRAM Maven. Už jsem měl tyhle brzdy i osobně v ruce a věřte mi, je to fakt KUS materiálu! Ale opět to není jen „radikální pozlátko“, ale čistý konstrukční záměr.

quotation-BnR

„Třmeny brzd SRAM Maven a jejich extra velká masa materiálu jsou záměrně navržené pro udržení optimálního a stabilního brzdného výkonu po co nejdelší dobu. Velkým nepřítelem brzd je totiž až příliš časté a rychlé střídání provozních teplot. Nechceme, aby se brzdy příliš rychle zahřály, neřkuli přehřály, to pak rychle ztrácí na výkonu. Nechceme zároveň, aby příliš rychle vychladly, protože pak trvá znovu nějaký čas, než se dostanou zpět na svou optimální provozní teplotu.“ Říká další moudro z materiálů popisujících jednotlivá specifika brzd SRAM Maven.

„Proto jsou třmeny brzd SRAM Maven tak velké a masivní. Ano, chvíli jim trvá, než se dostatečně zahřejí, ale následně si mnohem snáze a mnohem déle udrží ideální provozní teplotu. Zároveň nemají tendenci se dramaticky přehřívat, ani rychle vychládat, nedochází u nich k tak výrazným teplotním šokům.“

Dává vám to smysl? Mně rozhodně ano! Jasně, tohle není žádná drobná a lehká XC brzda, ale poctivá DH, FR, Enduro, eMTB kovadlina, kterou musíte na začátku trochu „rozpálit“, podobně jako pánvičku, než na ni vyklepnete volské oko! Ale bez toho si chutnou snídani prostě neuděláte!

reklama

Minerál, těsnění a heat management

Doplnil bych ještě drobnou informaci, že se SRAM zaměřil i na hodně specifické materiály těsnění, které vhodně spolupracují s použitým a záměrně voleným minerálním olejem, jenž je o poznání méně agresivní než kapalina DOT. Zároveň kombinace minerálu, nového „heat managementu“ a pokročilých materiálů použitých na místě těsnění, které odolávají vysokým teplotám i jejich velkému rozptylu, slibují skutečně mimořádný, dlouhodobý a sakra silný brzdný účinek!

Více síly = méně síly!

Další a další technické zajímavosti následují… Třeba informace, že brzdy SRAM Maven produkují o 50 % více brzdné síly než dosavadní ikonické čelisti SRAM Code! SRAM se přitom hodně snažil, aby jejich projev nebyl nesmyslně „digitální“, tedy v režimu „on/off“, ale hezky plynule dávkovatelný. Proto třeba najdeme onen nově upravený SwingLink v brzdových pákách.

Podstatné je i to, že více síly na třmeni znamená méně síly na páce! Řečí čísel to lze převést na informaci, že s brzdami SRAM Maven potřebujete k dosažení stejného brzdného výkonu o 32 % méně síly na páce. V porovnání s brzdami SRAM Code.

Výsledkem by měla být menší únava rukou, snazší zvládání krizových situací, vyšší míra sebevědomí pro jezdce, tedy případně i větší a šílenější kousky v podání těch nejlepších jezdců planety!

Srovnání brzdné síly brzd SRAM Maven a SRAM Code

To ti poví každý Láma, když se na tě pekla tláma otvírá…

Spolu s velkou silou přichází obvykle i velká zodpovědnost. To vám potvrdí snad každý komiksový superhrdina! Superhero SRAM Maven své síly dokonale zná a precizně ovládá, proto přichází s radou:

Proč? Opět je to otázka „tepelného managmentu“, tedy udržení optimální provozní teploty. Větší kotouč totiž na jedné straně přináší jednak delší páku, proto i více síly, ale také výraznější odvod tepla. Ten však nemusí být vždy nutně žádoucí, jak už jsme si vysvětlili výše. Naopak SRAM Maven má rád, když má „nohy v teploučku“, ne když mrzne v papučích ve sněhu! Proto ještě jednou a názorně radí:

Jak poznat vhodnou velikost kotouče podle jeho zbarvení po zatížení:

  • Hnědé nebo bronzové zabarvení znamená, že velikost disku je optimální
  • Fialové nebo duhové zbarvení znamená, že vaše rotory jsou často přespříliš rozpálené, proto je vhodné použít větší disk
  • Žádné viditelné zabarvení naznačuje, že se rotory dostatečně nezahřívají a je proto vhodné sáhnout po menší velikosti pro zajištění optimálního výkonu

SRAM Maven & Tuning

Řekl bych, že už zaznělo z technického a oborného hlediska snad vše podstatné. Brzdy SRAM Maven budou zjevně skutečně extra silné, výkonné a odolné. To mě láká! Zajímavé je, že si je SRAM tak moc jistý jejich výkonem, že rovnou do začátku nabízí různé cesty jejich možného továrního tuningu. Ale ono to vlastně dává smysl, když se jedná primárně o závodní DH, FR, Enduro, eMTB brzdu.

Onen tuning spočívá v ladění vhodné velikosti disku, jak bylo popsáno výše, či ve výběru vhodných destiček. Doporučené jsou přitom kotouče SRAM HS2, které nabídnou o 7 % více brzdné síly proti starším diskům CenterLine, ale také lepší odvod tepla, nebo naopak stabilnější zahřívání a chladnutí.

Dalším zajímavým a praktickým prvkem jsou zcela nové XL destičky SRAM Maven, které se budou nabízet ve dvou, vcelku tradičních, směsích:

  • Organické brzdové destičky jsou ideální v případě, že preferujete rychlý nástup brzdného výkonu a celkově méně hlučné brzdy. Organika je vhodná do suchých podmínek.
  • Sintrované brzdové destičky vykazují naopak vyšší tepelnou stabilitu, tedy výraznější odolnost proti přílišnému zahřívání při dlouhodobém zatížení (dlouhé sjezdy). Hodí se také lépe do mokra a bláta, kde vydrží déle a fungují stabilněji, předvídatelněji.

SRAM Maven a Expert kit

Je vlastně dost zajímavé a prozíravé, že SRAM ke svým novým brzdám nabízí, alespoň do začátku, lákavé limitované provedení, takzvaný Expert Kit! Tuto „limitku“ poznáte už od pohledu díky nápadným červeným třmenům, které žádná jiná brzda z této řady mít nebude.

Součástí Expert Kitu je jednak samotná sada dvou brzd SRAM Maven v provedení Ultimate, dále pak:

  • 2 páry destiček (organika/sintr)
  • 4 disky (1x 220 mm, 2x 200 mm, 1x 180 mm) + vak na kotouče
  • 2 redukce na rám/vidlici s posunem o 20 mm (např. 180 -> 200 mm / 200 -> 220 mm)
  • 2x MMX objímky páky
  • Odvzdušňovací sada a minerální olej

Text: Štěpán Hájíček / Foto: SRAM, Štěpán Hájíček

reklama

SRAM Maven – sady

Z hlediska nabídky jednotlivých verzí si bude možné vybírat ze třech úrovní. Tradičně pro SRAM to jsou varianty ULTIMATE, SILVER, BRONZE

SRAM Maven ULT (Ultimate)

  • Pístky 18 a 19,5 mm
  • Přepákování SwingLink v ovládací páce
  • Architektura páky Stealth
  • Organické destičky
  • Minerální olej Maxima
  • Nastavení vzdálenosti páky od řídítek
  • Nastavení kontaktního bodu destiček
  • Titanové šrouby a příslušenství
  • Barva: Stříbrná páka, černý třmen

SRAM Maven SLV (Silver)

  • Stejné vlastnosti jako Ultimate
  • Nerezové šrouby místo titanových
  • Barva: Černá páka i třmen

SRAM Maven BRZ (Bronze)

  • Stejné vlastnosti jako Silver
  • Chybí nastavení kontaktního bodu destiček
  • Barva: Dark Polar