reklama

reklama

SRAM DB8 – Poprvé s minerálkou! (Tech News)

Značka SRAM, která na poli brzdových systémů jízdních kol plynule navázala na původní produkty Avid, vsázela doposud zcela výlučně na brzdovou kapilinu DOT. Nyní ale toto, zdánlivě nepřekročitelné pravidlo, sama boří! Aktuálně totiž přichází model SRAM DB8 plněný minerálním olejem!

Předně si pojďme říct, co jsou brzdy SRAM DB8 zač a kam je můžeme zařadit. Všichni ti, již znají produkty SRAM, si obrázek o cílové kategorii těchto brzd nejspíš udělají sami už při letmém pohledu na jejich konstrukci. Ano, rozhodně máte pravdu vy, kdo si myslíte, že jsou brzdy SRAM DB8 pokrevními bratry aktuálně nejvýkonnější řady SRAM Code.

reklama

Gravity nebo elektrika?

Robustní vzhled, masivní třmen nebo třeba tělo páky s velkou expanzní nádobkou, to vše jsou jasné ukazatele pasující brzdy SRAM DB8 mezi kousky určené pro nejnáročnější možné použití. Tedy na sjezdové speciály, FR kola, náročné enduro, nebo také na elektrokola, kde pár gramů navíc nehraje roli, výkon a odolnost jsou naopak prvky zcela klíčové!

V tomto směru mají nové brzdy DB8 potenciál oslovit právě tyto dva odlišné světy. Na jedné straně se může jednat o lákavou dostupnou variantu výkonných brzd pro gravity disciplíny (MOC 3 799 Kč), kterou ocení kupříkladu začínající jezdci s omezeným rozpočtem. Na straně druhé se může jednat o skvělou variantu právě pro eBiky s tím, že za rozumné peníze bude možné pořídit uživatelsky jednoduchou, servisně nenáročnou, zároveň však dostatečně robustní a silnou brzdu.

Proč najednou minerál?

V řadě aspektů překvapivá volba minerálního oleje, co by náplně nových brzd SRAM DB8, je obhajována primárně z hlediska nižší servisní náročnosti. Dle podkladů výrobce se s použitím minerálního oleje prodlužuje interval pro odvzdušnění či celkovou kontrolu a údržbu náplně až na 24 měsíců, což je v porovnání se systémy plněnými kapalinou DOT prakticky dvojnásobek!

Jiným upozorněním je, že jsou brzdy SRAM DB8 kompatibilní „pouze“ s kapalinou Maxima Mineral Oil, která je oproti jiným minerálním olejům snadno rozpoznatelná díky své charakteristické zelené barvě. V nabídce je ve 120ml a 500ml balení.

Jako dobrý a praktický nápad považuji skutečnost, že se SRAM rozhodl osadit třmeny DB8 trochu jiným odvzdušňovacím portem, než jaký najdete na jeho brzdách s kapalinou DOT. Prakticky to znamená, že k servisu brzd DB8 bude potřeba nová sada pro odvzdušnění – SRAM Mineral Oil Bleed Kit – jelikož aktuálně rozšířené rozhraní Bleeding Edge do třmene DB8 jednoduše nedostanete!

Člověk si tedy minerál a DOT nesplete, nenaleje „benzín do dieselu“ apod.

Příhodná kompatibilita a možnosti úprav

Z konstrukčního hlediska lze konstatovat, že nové brzdy SRAM DB8 využívají prakticky stejnou architekturu třmenu jako klasická řada SRAM Code, což zahrnuje třeba i identické pístky o průměru 15 a 16 mm. Stejné jsou, pro zjednodušení, také brzdové destičky, které budou primárně organické (agresivnější, kratší životnost). Sintrované lze samozřejmě dokoupit samostatně (delší životnost a lepší výkon v mokrých podmínkách).

Páka nových brzd je poměrně jednoduchá, proto u ní nenajdete žádná kolečka pro změnu délky kroku či snadné nastavení vzdálenosti páky od řídítek. K tomuto úkonu bude potřeba použít drobný inbus 2,5 mm ukrytý standardně pod pákou. Na druhou stranu upevnění na řídítka řeší moderní všestranná objímka MatchMaker X, k níž lze snadno připojit další ovládací prvky z rodiny SRAM (řazení, páčku sedlovky atd.).

reklama

Výkon, hladký krok a extra chlazení

SRAM ve svých materiálech slibuje výkon srovnatelný s brzdami řady SRAM Code, jen s trochu jiným průběhem daným odlišnou dráhou řídícího pístu. Pocitově by měl být chod těchto brzd až překvapivě hladký a jemný, celkově srovnatelný s projevem brzdičů SRAM plněných kapalinou DOT.

Pokud zatoužíte dostat z brzd SRAM DB8 skutečně maximum, můžete jednak experimentovat s destičkami, jednak použít kotouče SRAM HS2. Tyto disky slibují lepší odvod tepla díky specifické konstrukci podpořené zajímavým dvoubarevným vzhledem. Experimentovat ale samozřejmě můžete i s deskami a disky třetích výrobců.

SRAM DB8 – základní přednosti a rysy

  • delší servisní interval pro odvzdušnění (až 24 měsíců)
  • vysoký výkon srovnatelný s modelem SRAM Code
  • stávající typ brzdových destiček (stejné jako u SRAM Code)
  • KOMPATIBILNÍ POUZE S MINERÁLÍM OLEJEM MAXIMA!
  • hmotnost – 296 g (přední brzda bez objímky a kotouče)
  • cena – 3 799 Kč
  • Více informací – www.sram.com