Mondraker Dune – Pravidla se mají… Bořit! | TECH NEWS
Ve světě eMTB se doposud obecně užívalo jedno nepsané pravidlo, totiž, že VELKÉ „plnotučné“ motory patří na VELKÁ plnotučná kola! A menší, lehčí a méně výkonné jednotky se umísťují na menší, lehčí, sportovněji orientované stroje… Jenže pak přišel Mondraker a řekl si: „BLBOST!“ A tak se znovuzrodil model DUNE, plnohodnotné enduro s motorem BOSCH SX!
Je to tak, jak vám tvrdíme, nebo je to trochu jinak? Jak se to vezme… Donedávna totiž mnoho lehkých, slabších a sportovnějších „motůrků“ na trhu vlastně ani nebylo. I proto se větší a silnější jednotky s většími akumulátory cpaly nejednou i na gravel-biky, kde ale fakt nedávaly moc smysl! U pevných MTB strojů a trail-biků už možná troch víc, ale stejně…
Situace se naštěstí začala postupně měnit s příchodem systémů jako je Fazua Ride 60, TQ, SL jednotky Brose na kolech Specialized, nebo nejnověji s příchodem pohonu BOSCH Performance Line SX. Tento motůrek se zdá být jako stvořený pro lehčí a rychlejší trailová kola, pro gravel-biky a lehké, svižné all-mountain stroje jako třeba Lapierre eZesty. Jenže musí tomu tak být vždy a za každé situace?
Spojení rodu Atreidů s Fremeny!
Podobně jako se v (nejen) filmové mytologii Duny postupně začnou propojovat osudy zprvu výrazně odlišných rodů Atreidů s domorodými Fremeny, tak se i vývojáři z Mondrakeru rozhodli propojit dva zdánlivě odlišné světy a navrhnout kolo, které se zvládne pohybovat nejen v dunách planety Arrakis, ale kdekoliv po planetě Zemi, pokud si k tomu jeho jezdec najde ten správný důvod a najde k tomu i dostatek sil a motivace.
Konec mazání zlatým pískem prosyceného medu okolo nenasytných úst písečných červů, pojďme si to říct natvrdo! Mondraker se rozhodl propojit svět plnohodnotného endura s lehkostí a agilností nové generace odtučněných motorů BOSCH SX!
Výsledkem je kolo, které nabídne nešizené zdvihy (170/165 mm, u modelu Dune XR je dokonce vidlice 180 mm), moderní mullet koncept a hmotnost celého stroje okolo magické hranice 20 kg, případně i pod ní!
Druhé filmové zpracování…
Pokud jste fanoušky Duny, teď myslím spíše stroje Mondraker Dune, pak nejspíš tušíte, že tento model již v minulosti existoval. Jako existovalo starší filmové zpracování oné vesmírné ságy. Původní Mondraker Dune byl představen světu v roce 2009, nabízel zdvihy 160 mm nad oběma koly a vyráběl se, s pár obměnami, do roku 2020.
*První filmová Duna je z roku 1984 (režie: David Lynch)
Poté nastalo víceleté ticho, jež nyní vyplňuje nová generace Mondrakeru Dune, která se drží v základu původní enduro receptury, „pouze“ do ní přimíchává, opakovaně zmiňovaný, systém pohonu BOSCH Performance Line SX.
Pokud byste si hned nevybavili, jde o menší a kompaktnější řešení, které nabídne točivý moment 55 Nm, špičkový výkon 600 W (nominální 250 W) a obvykle se spojuje s novým lehkým akumulátorem o kapacitě 400 Wh.
Skoro vše okolo 2 kg!
Pojďme schválně přidat pár čísel, ať je vše zřejmé. Mnoho z nich začíná číslovkou „2“! Kupříkladu zbrusu nový rám vyrobený z toho nejlepšího karbonu, jaký dokáže Mondraker aktuálně „namíchat“ (Stealth Air Carbon) váží 2 650 g (vel. M, bez tlumiče). Další dvojku najdeme u údaje definujícího hmotnost motoru BOSCH SX, která jen lehce překračuje úroveň 2000 g. Dost podobně je na tom i zmíněný akumulátor (400 Wh), který váží také jen maličko přes 2 kg (pohonný systém dohromady lehce přes 4 kg).
Pokud by vám přitom kapacita původního, vestavěného akumulátoru nestačila, lze na rám snadno přihodit druhý přídavný akublok – Bosch PowerMore 250 – s kapacitou, očekávatelně, 250 Wh a hmotností okolo 1,5 kg. Dohromady tak získáte kapacitu 650 Wh a možnost volit mezi maximálně lehkým kolem, nebo o trošku těžším strojem s delším dojezdem.
Tady už to utneme, jo?!
Vzhledem k tomu, že tento týden byl totálně natřískaný všemožnými novinkami, bych se zrovna o Mondrakeru Dune o moc víc nerozkecával, jestli nevadí? Jistě by se dalo mluvit o upravené a vylepšené kinematice zavěšení „Zero Suspension System“, o pověstné „Forward Geometry“, která do značené míry odstartovala současný trend nízkých a položených kol (zde hlava 64° pro Dune R a RR, alternativně 63,6° u Dune XR se 180 mm zdvihu vidlice). O čistém nasazení mullet konceptu a mnoho dalších bodech!
Pojďme si ale dnes vše už jen shrnout ve stručném přehledu a zbytek nechat na samostudiu! V každém případě jsem vlastně mile překvapený (ne, nejsem, věděl jsem o tomto kole dost dopředu) z toho, že někoho napadlo spojit lehčí motor (BOSCH SX) a VELKÉ kolo s pořádnými zdvihy!
Mít 20kilové enduro, které mě na kopec možná nevystřelí jako raketa, ale doveze mě tam v klídečku a pohodě, bez hromad potu a lapání po dechu, cestou dolů nebude v ruce působit jako úplné závaží… Jo, tahle idea se mi fakt líbí!
Text: Štěpán Hájíček / Foto: Mondraker / Jezdec: GASPI
Mondraker DUNE – parametry a přednosti
- Určení: Enduro
- Zdvihy: 170/165 mm (180 mm vidlice u Dune XR)
- Kola: Mullet/MX (29“/27,5“)
- Hmotnost rámu: 2 650 g (vel. M, bez tlumiče)
- Odpružení: Zero Suspension System
- Materiál rámu: Stealth Air Carbon
- POHON
- Motor: BOSCH Performance Line SX (55 Nm, 600 W)
- Baterie: 400 Wh
- Range Extender: PowerMore 250 Wh
- PŘEDNOSTI
- Skryté vnitřní vedení (vstup skrz hl. složení)
- 1x místo pro košík / 1x úchyt Fidlock pod horní trubkou
- Prostor pro pláště do šířky 2,6“
- Integrovaný chránič (blatník) tlumiče
- Bohatá ochrana rámu
- Úchyt zadní brzdy PM 200 mm
- Patka UDH
- 4 velikosti, 3 modely (R, RR, XR)
Více informací: mondraker.com