reklama

reklama

YETI SB165 (MX) – Generační obměna dokončena! | TECH NEWS

Produktoví manažeři z Yeti si nejspíš rádi hrají s čísly! A někdy také s naší pamětí a pozorností. Aktuálně představovaná novinka Yeti SB165 totiž působí jako kolo, které již vlastně delší čas známe, ale opak je pravdou. Částečně klame jak jeho vizáž, tak i jeho modelové označení. Klíčem k porozumění je přitom do titulku záměrně doplněná zkratka „MX“!

Kola, která už známe

Nenechte se mýlit, označení i konkrétní model Yeti SB165 (představení 7/2019) již skutečně pár let existuje… Když se ale podíváte na siluetu nové varianty Yeti SB165, nejspíš vám připomene jiné, dobře známé jméno – Yeti SB160 (podrobné představení 11/2022). Jak je to přitom s touto novinkou, s novou generací modelu SB165, k němuž lze kouzelnou hůlkou domalovat onu magickou zkratku „MX“?

V konečném důsledku je to prostší, než by se na první pohled mohlo zdát. Dosavadní, dosluhující, Yeti SB165 bylo bikeparkovým a FR speciálem se 180mm vidlicí (rám kompatibilní i s dvoukorunkou – zdvih rámu 165 mm), který vsázel na střední kola průměru 27,5“. Konstrukčně přitom jeho rám patřil, jako již poslední svého druhu, k předchozí generaci, která byla poslední roky postupně nahrazována novými stroji a modely.

Když se naopak podíváme na současný model Yeti SB160, najdeme čistokrevný závodní Enduro speciál disponující zdvihy 170/160 mm, plně spoléhající na velký průměr 29“! Kolo představené v listopadu roku 2022, které nese všechny prvky nejmodernějších exemplářů Yeti (ještě si je lehce připomeneme).

reklama

Na křižovatce cest!

Fajn, nyní už víme, od čeho se můžeme odrazit a mnozí už možná tuší, co bude následovat. Nové Yeti SB165 (MX) je totiž, svým způsobem, křížencem obou výše zmíněných strojů. V jedné rovině se snaží být přímým pokračovatelem dosavadní verze SB165, tedy kolem určeným na svobodné a divoké bikování (FR, bikepark, slopestyle apod.), zároveň ale přebírá většinu techniky od vyspělé enduro rakety Yeti SB160.

Koho by to snad ani nyní netrklo, pak opakovaně podsouvaná zkratka „MX“ jednoduše znamená „Mixed wheels“, tedy to samé, co mullet, alias 29“/27,5“. Prostě rozdílně velká kola!

Ono to vlastně celé dává dokonalý smysl! Čistá sedmadvacítka už dnes poněkud postrádá smysl, naopak čistá devětadvacítka je pro „svobodné“ gravity disciplíny až moc přísná. Mullet, MX nebo jak tomu chcete říkat, se proto zdá být ideální cestou, kam se takové kolo může vydat a posunout.

Dárce mozku + dárce orgánů

Následující technický popis by se dal, vzhledem k výše řečenému, také nejspíš dopředu odhadnout. Jde o to, že od původní verze Yeti SB165 přebírá aktuální novinka primárně své zařazení v katalogu, určení nebo obecnou „životní filosofii“. Tu volnomyšlenkářskou. Od závoďáku Yeti SB160 si naopak bere… Vše ostatní!

Tedy jak moderní konstrukci rámu, tak i všechna jeho vyspělá řešení. Navíc přidává, díky lehce pozměněné podobě zadní stavby a díky nasazení menšího zadního kola, o pár milimetrů zdvihu navíc (27,5“ a 165 mm místo 29“ a 160 mm). Také jeho zadní stavba se rozhodla pro plnou věrnost pružině (Fox DHX2), přední partie se zase hodlá kamarádit zejména s vidlicemi Fox 38 se 170 mm kroku.

Malé věci dělají velké rozdíly, aneb co už znáte!

Zhruba někde v tomto bodě by se dalo představení novinky Yeti SB165 (MX) v podstatě ukončit. Pro pořádek ale doplňme ještě pár bodů, které se s dovršením generační obměny propíší i do této řady. Předně by si dostatečně pozorný pozorovatel mohl všimnout rozdílu v „tvarosloví rámu“, který u nové verze není až tak uhlazený, dokonale zaoblený, ale dává přednost ostřejším rysům a rovnějším linkám.

Vypíchnout dále můžeme nejnovější podobu středového šoupátka Switch Infinity s vylepšenými ložisky, upraveným těsněním apod. Případně závitové středové složení. S novou generací strojů Yeti SB přišla také nová, nyní již plně standardizovaná a snadno výměnná ložiska zadní stavby, naopak vcelku tradičním prvkem je originálně koncipovaná vidlička Wishbone propojující zadní stavbu a tlumič.

Nejnovější stroje Yeti si rovněž zakládají na sofistikovaném provedení vnitřního vedení kabeláže, ale nepodceňují ani ochranu rámu. Třeba na spodní trubce je hned ze dvou různých materiálů, nejvíce namáhaná část lze navíc vyměnit. Standardem jsou dnes univerzální patky UDH (nejen pro řazení SRAM Transmission), ale i zkrácené sedlovky a dostatečně dlouhé teleskopy (od 150 mm u SM, po 210 mm u XL).

Zásadní proporce

Celé dnešní povídání lze uzavřít kratší zastávkou u hodnot geometrie, u níž by se mohlo zdát, že ve velkém vychází z čísel, jaké najdeme u Yeti SB160, ale pravda to úplně není. Celé kolo je, logicky, více položené (hlava 63,5°, sedlový úhel 76,9°), což by se dalo obhájit menším zadním kolem, ale tímto rozdíly rozhodně nekončí. Osobně mě třeba zaujala obecně kratší zadní stavba (433-439 mm), která zjevně odpovídá menšímu zadnímu kolu a není tedy „pouze převzatá“ ze služebně staršího modelu.

Další rozdíly už můžete hledat sami, pokud vás zajímají. Já bych na závěr doplnil, že toto kolo svou testovací podobu pro ČR fakt asi mít nebude, každopádně na letošek mám slíbené jiné exempláře Yeti pro praktickou prověrku, na které se už teď těším.

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Yeti cycles

Yeti SB165 (MX)

  • Kola: 29“/27,5“ (MX / mullet)
  • Zdvihy: 170/165 mm
  • Úhel hlavy / sedlový: 63,5° / 76,9°
  • Odpružení: Fox 38 / Fox DHX2
  • Závitové středové složení
  • Standardní rozměry všech ložisek (Enduro Max)
  • Hák přehazovačky UDH
  • Dvojitá ochrana spodní trubky
  • Více místa pod spodní rámovou trubkou
  • Kvalitní vnitřní vedení s průchozími tunýlky a praktickými porty
  • Zkrácené sedlové trubky pro delší teleskopy
  • Dvě „materiálové“ úrovně rámu – TURQ a C/Series
  • Velikosti rámu SM-XL
  • Dvě barvy: Black / Spruce