reklama

reklama

Rocky Mountain Altitude MY2024 | Zpět ke kořenům!  (TECH NEWS)

Menší kvízová otázka na úvod? Kolik různých podob modelu Rocky Mountain Altitude si vybavíte? Pravda je taková, že vývoj této tradiční enduro zbraně byl poměrně pestrý, až na posledních X let, kdy se „zasekl“ u jednoho receptu! Jenže ten jeho šéfkuchař právě roztrhal na milión kousků, z šuplíku vytáhl starší zaprášenou kuchařku a na jejím základě začal „patlat“ zcela nový recept!

Upřímně, sám mám problém vybavit si, jak vypadal Rocky Mountain Altitude předtím, než se chytil, pro posledních nevím-už-kolik-let zmíněného receptu s relativně jednoduchou siluetou rámu… S horním raménkem zavěšeným na horní trubce a pod horní trubkou rovněž zavěšeným tlumičem. Tenhle recept fungoval a stále funguje velice dobře.

Jak to ale bylo v minulosti? Sakra, to už je let! Bývaly časy, v nichž Rocky Mountail Altitude využíval tradičnější řešení čtyřčepu s delším horním ramenem posazeným víceméně horizontálně a tlumičem podél sedlové trubky. Ale to byly ještě doby, kdy svět 4čepů ovládaly patenty jako VPP nebo FSR, proto se hledaly různé cesty, jak se patentovému křížení vyhnout. Rocky na to šel třeba záměrně vyšší pozicí čepu u zadní osy. Alespoň pokud mě paměť nešálí!

Rád bych vlastně vytáhl ještě jednu vzpomínku, konkrétně na stroje Rocky Mountain Slayer nebo Flatline zhruba z let 2006-2010. Tato kola totiž nesla dost svéráznou, na pohled zajímavou a fakticky luxusně funkční podobu zadní stavby LC2R™.

reklama

K čemu tak hluboké kopání?

Jednoduše k tomu, abychom lépe pochopili, jak moc se Rocky Mountain Altitude za roky své existence proměnil, jaká všelijaká řešení zadního odpružení značka Rocky Mountain vystřídala a že se má sakra k čemu vracet!

Ostatně stačí se podívat na první profilovou fotku nové generace modelu Rocky Mountain Altitude a hned vám bude jasné, že změny zde nejsou rozhodně kosmetické, jako spíše kosmické! Zcela jiný, nový, systém zadního odpružení, zcela odlišná koncepce a silueta rámu, určité posuny v geometrii, ale naopak prvky a řešení, které byly zachovány či převzaty od předchůdců (např. RIDE-4).

Mám to říct první?

Já už vás všechny slyším! Jasně, taky mě to hned napadlo… Mnoho z nás si jistě řekne, že se Rocky Mountain Altitude dost výrazně inspiroval u strojů Santa Cruz! Konkrétní modely ani zmiňovat nemusím, jelikož nejnovější podobu systému VPP™ aktuálně využívá většina plně odpružených strojů této značky. Ale co na tom? (S)prostá kopie to rozhodně není, naopak Rocky své řešení staví na mnoha drobných odlišnostech a hlavně:

Respektive Rocky Mountain svým aktuálním řešením LC2R™ navazuje na výše zmíněné modely Slayer a Flatline, které následovaly kousky jako Slayer SXC, Flatline WC apod., ale tím se teď nemá cenu zdržovat.

Každopádně pokud by někdo chtěl do nového řešení LC2R™ dále rýpat, pak… Oproti VPP se u LC2R™ spodní raménko otáčí okolo šlapacího středu, horní raménko je znatelně kratší a… Celý systém je posazen níže a postaven poněkud jinak než u SC! Ano, základní poloha obou ramen je dost podobná, pozice tlumiče procházejícího skrz sedlovou trubku taky, ale… Už toho necháme, jo?!

Slavný návrat k LC2R™

Co vlastně znamená a představuje zkratka LC2R™? Rozepsáno do slov to je „Low Centre Counter Rotating“. Podstatou filosofie tohoto řešení (v dobách před rokem 2010 i dnes) je především maximální možné snížení těžiště. Principem LC2R™ proto není vlastně žádné konkrétní rozmístění ramen, ale snaha dostat klíčové rotační prvky, ale také tlumič a tím největší masu materiálu, co nejníž, co nejblíž šlapacímu středu!

Proč? To už snad všichni známe! Nízko posazené těžiště rámu přispává k jeho stabilitě ve vyšších rychlostech, zároveň zásadním stylem usnadňuje ovládání kola, prakticky bez ohledu na rychlost. Rejpalové by si mohli říct: „Proč až teď?“ Nevím! Zatím to Rocky tlačil spíš přesně naopak, když u většiny kol „cpal“ tlumič paradoxně až úplně nahoru pod horní trubku. Ale to se zjevně nyní zcela mění a nový Rocky Mountain Altitude se ve velkém stylu vrací k odkazu svých předchůdců! A že jich bylo a že měly zvuk a jméno!

Tak jako kdysi…

Sám si čas od času vybavím právě historické modely Rocky Mountain Slayer, jejichž projev jsem měl skutečně hodně rád – byl jsem jím fascinován! Vybavím si třeba testování okolo Lago di Garda a chce se mi zas pomalu brečet radostí, jak ta kola tehdy (na svou dobu) krásně pracovala!

Jeho nové řešení LC2R™ by totiž mělo nabídnou hodně aktivní, citlivý a živý projev zadní stavby, díky záměrně lineární křivce odpružení. Toto řešení by se mělo zároveň chlubit minimální interakcí pohonu a odpružení (minimální pedal kickback), zároveň však slušnou stabilitou při šlapání, ale také výraznou tuhostí vycházející již jen ze samotné konstrukce.

Aby té aktivity a živosti nebylo zase moc, je právě křivka odpružení odladěná tak, aby zaručila co nejvíce vnímavosti na drobné nerovnosti, vedle toho poskytla více opory ve středním rozsahu a poté, aby to vše neskončilo tvrdým nárazem na zeď, by měl být závěr kroku dostatečně progresivní – pocitově bezedný!

Odladěno podle velikosti – jezdce i rámu

Poměrně důležitou informací týkající se kvalit a předností odpružení je i skutečnost, že si vývojáři Rocky Mountain dali tu práci a odladili odpružení pro prakticky každou velikost zvlášť.

Zajímavé je, že zatímco třeba Cannondale v rámci svého programu „Proportional Response“ mění různě raménka či drobně upravuje pozice klíčových čepů na rámech různé velikosti, Rocky Mountain jde spíše cestou ladění tlumičů separátně pro každou velikost. Na základě praktických zkušeností, nikoliv jen laboratorních výpočtů, říkají promo materiály!

Výsledek by měl být ale vlastně podobný. Co nejlepší jízdní projev u každé velikosti, dokonale odladěný jezdcům, kteří se výškou postavy k danému rámu nejlépe hodí. Určitou specialitou je specificky odladěná kinematika u nejmenší velikosti SM, kde je (třeba na grafu) dobře patrný až do konce zdvihu výrazně lineární průběh.

Rocky Mountain Altitude – nová a předchozí generace

Dle tvých proporcí / dle tvého vkusu

Snad ještě jedna, probíranému tématu dost blízká, informace. Nový Rocky Mountain Altitude bude do světa vyrážet primárně jako čistá devětadvacítka, s výjimkou velikosti SM, která bude vsázet na střední průměr 27,5“. Když už jsem si nahrál na téma průměru kol…

Ani nový Altitude rozhodně nezapomene na příznivce mullet koncepce (MX – 29“/27,5“), proto jeho zadní stavba obsahuje jeden, k tomuto účelu navržený Flip-chip, pomocí nějž bude snadné kolo přestavět právě na mullet, aniž by to mělo výrazný vliv na geometrii, nebo projev odpružení. Ostatně koukněte, jak vypadají čísla geometrie pro 29“ nebo v MX.

Sestavit a vhodně nastavit – RIDE-4 a stavitelný reach!

Nebyl by to Rocky Mountain, kdyby nenabízel možnost individuální úpravy geometrie a dalších prvků. V případě nové generace Rocky Mountain Altitude vstupují do hry dva různé prvky pro individuální tuning.

Jednak je to dobře známý systém RIDE-4 (jednodušší verze dříve užívané sestavy RIDE-9), která se jen z ramene zadní stavby přestěhovala přímo na rám (přední oko tlumiče). Princip a systém fungování je zde ale v zásadě zachován (3 pozice geometrie, v neutrální pozici dvě úrovně progresivity).

Druhou oblastí, kterou zde lze měnit, je dosah neboli Reach. Zde jsou k dispozici 3 polohy. Neutrální (0 mm) a další dvě s posunem +/- 5 mm.

reklama

PenaltyBox™ 2.0 a další drobné fíčury

Konečně se dostáváme k finálním „drobnostem“. Tou nejvíce patrnou je nově koncipovaný úložný prostor v rámu, tzv. PenaltyBox™ 2.0, do něhož se vejde náhradní duše, nářadí a další klasické vybavení. Tato praktická skrýš je vybavena bytelnými výklopnými dvířky, na které lze přidělat klasický košík a pod něž je možné šikovně schovat AirTag od Applu.

Nový Altitude se dále chlubí promyšleným vnitřním vedením kabeláže s praktickými vstupní porty a možností snadno přeuspořádat hadice brzdy, pokud máte rádi brzdy poskládané v „moto“ stylu (přední vpravo).

Teď už si jen vybrat – Karbon/Alu a tisíc dalších možností

Jak už to u značky Rocky Mountain bývá, nabídka různých modelů a provedení je více než pestrá. K dispozici bude celá řada variant v mnoha různých specifikacích s rámem karbonovým i hliníkovým. Kola postavená na vzduchu i na pružině, na Foxu či RockShoxu. Dominantním dodavatelem řazení je Shimano, ale najdou se i kousky se SRAMem, případně jeden samostatný rámový set. Chcete vědět víc? Koukněte na Bikes.com!

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Rocky Mountain

Rocky Mountain Altitude – parametry a přednosti

  • Určení – Enduro
  • Zdvihy – 170/160 mm (P/Z)
  • Kola – 29“/MX (vel. SM 27,5“)
  • Materiál rámu – SMOOTHWALL™ Carbon /  FORM™ Alloy
  • Systém odpružení – LC2R™
  • Úložný prostor v rámu – PenaltyBox™ 2.0 (pouze karbonové rámy)
  • Možnosti nastavení – RIDE-4 (geometrie, odpružení – 4 pozice) + Reach (3 pozice)
  • Specifické odladění odpružení pro každou velikost zvlášť
  • Nový systém odpružení s charakteristickým projevem Rocky Mountain a extra nízkým těžištěm
  • Mimořádně tuhá zadní stavba
  • Možnost snadné přestavby 29“/MX
  • Nejmenší velikost (SM) na průměru 27,5“ se specifickým projevem zadní stavby
  • Více informací: Bikes.com