reklama

reklama

PIVOT Switchblade – Připravit, natáhnout, jedem | TEST

PIVOT Switchblade | TEST

Móda jednotlivých MTB kategorií se v průběhu času různě přelévá z jedné strany na druhou, i proto se řada trendů opakovaně vrací. Svého času tak obecnému zájmu vládlo například „tvrdé enduro“, dnes jsou častěji v hledáčku mnoha zákazníků i výrobců spíše všestranné trail-biky, mezi nimiž měl vždy pevné místo Pivot Switchblade, platí to i dnes?

Osobně bych řekl: „Určitě ANO!“ Už jen v době jeho představení letos v únoru, ale i dnes, s odstupem několika měsíců, zůstává právě Switchblade poměrně žhavým a dosti žádaným zbožím.

Důvody jsou vcelku zřejmé. Jedná se totiž o perfektní mezičlánek, který ideálně doplňuje produktovou řadu Pivot, jelikož již léta stojí mezi lehkým, svižným, sportovně-trailovým modelem Pivot 429 Trail (test rok 2021) a ničím neředěnou enduro raketou Pivot Firebird (test rok 2021).

Aktuálně „žmouláme v ruce“ již třetí generaci Pivotu Switchblade, která hezky navazuje na základy položené jeho předchozím ztvárněním. Do kotle mezigeneračního vylepšení přitom přihazuje moderní geometrii, částečně jinak odladěnou zadní stavbu s vyšší mírou inspirace od enduro speciálu Firebird, stále si ale drží punc všestrannosti a všeschopnosti!

Třeba už jen díky základním parametrům jako jsou zdvihy 160/142 mm (P/Z), preferenci 29“ kol, ale i možnosti přestavby na mullet. Případně, snad již skoro automatické, přítomnosti Flip-chipů (polohy HIGH/LOW).

reklama

Tolik toho už známe…

Pokud bych nechal zcela volný průběh své „novinářské fantazii“, pak bych se mohl opět rozpovídat o tom, jak se první generace Pivotu Switchblade zrodila v dobách fenoménu nazvaného 27Plus. Nebyla ale slepě určena jen pro tuto jedinou cestu, nýbrž pamatovala i na klasické devětadvacítky, v čemž se krásně ustálila hned druhá generace Pivot Switchblade (test 2020).

Jenže právě tato fakta i řada dalších věcí byla více než dostatečně popsána v rámci představení třetí generace Pivotu Switchblade, proto lze tento obecný úvod s klidným svědomím přeskočit.

Naopak vás můžu nalákat na jedno bonusové povídání, které chystáme jako doplněk k tomuto testu. Rozhovor se zástupcem značky Pivot, který nám poodhalil trochu více nejen z vývoje nové podoby modelu Pivot Switchblade, ale i obecně z prostředí tvorby a návrhu nových kol Pivot.

Dlouhý, delší, nejdelší…

A teď už rovnou ke kolu, jo?! K testu jsem, v tomto případě, dostal stroj ve své preferované velikosti „M“, což byla sakra dobrá volba! V minulosti jsem totiž řadu Pivotů jezdil v Lku, třeba i předchozí generaci Pivot Switchblade (rok 2020). Bylo tomu také díky tomu, že se vzrůstem nacházím zhruba na hraně velikostí M a L, obvykle tak zvládám obě možnosti.

Proč zrovna velikost řeším takto důrazně a hned v úvodu? Je to proto, že je nový Pivot Switchblade kolem poměrně dlouhým, už jen svým posedem, proto je zrovna velikost M (v terminologii značky MD) pro mě do značné míry hraniční. Na Lku (LG) bych byl nejspíš až nepříjemně natažený (reach u vel. MD/LG v pozici HIGH = 470/485 mm).

Abych vás ale hned zkraje nesvedl na scestí nepodložených pochybností… Posed na novém Switchbladu není rozhodně nepříjemně špagetovitý, jako by jej natahovala rozdílem gravitace černá díra, je ale slušně protažený, na což je potřeba si chvíli zvykat. Ono to má i své nesporné výhody, třeba v podobě stability ve vysokých rychlostech, případně minimální nervozity v náročných výjezdech, jen vás to může zkraje lehce překvapit.

Netrhej jedno číslo z kontextu!

Nezasekávejme se ale zbytečně na specifickém posedu, který vcelku slušně nahrává sportovnímu a výkonnostnímu stylu jízdy, zároveň ale zásadním způsobem neoslabuje hravost ani terénní schopnosti tohoto kola. Reach je možná o něco delší (mění se spolu s nastavením geometrie 465/470 mm – LOW/HIGH / u vel. MD), ale třeba hodnota rozvoru (1223/1222 mm) nikterak extrémní rozhodně není.

Snažím se říct tolik, že geometrie jízdního kola a jeho reálný projev jsou záležitostí nanejvýš komplexní, proto se nemá smysl zasekávat na jednom jediném čísle. Stejně tak bychom totiž mohli „kroutit hlavou“ nad hodnotou úhlu hlavy, který je, proti mnohé dnešní konkurenci, u Pivotu Switchblade již tradičně dosti konzervativní.

Fakticky to znamená, že nový Pivot Switchblade nabízí hodnoty úhlu hlavy 65,2° (sedlový 76°) v pozici LOW, respektive 65,7° (sedlový 76,5°), pokud přepneme na HIGH. Zde tedy vážně žádná revoluce, lepší ale bude číst dál.

Trail, nebo enduro? Stačí si vybrat!

Čas od času slýchám, že řada uživatelů na Flip-chipy svého kola moc často nesahá, což pro mě rozhodně neplatí. Jednak jsem zvědavý a rád si hraju, jednak povaha mého „testerského povolání“ přímo vyžaduje, abych tyto prvky aktivně využíval a zkoumal „co to dělá?“

Nejinak tomu bylo i u Pivotu Switchblade, u nějž není způsob přehození kamenů na zadním konci horního ramene úplně nejsnazší na světě, ale při troše snahy a opatrnosti lze tento úkon zvládnout i přímo v terénu. Proto jsem také obě polohy opakovaně prostřídal, třeba i víckrát za jeden den.

Když jsem se totiž s novým Switchbladem proháněl po obecně spíše lehčích a méně náročných trailech doma za barákem, mnohem víc mi seděla „vyšší“ poloha HIGH. V ní bylo kolo krásně vyvážené, třeba už jen posedem a rozložením těžiště, pohotově reagovalo na pokyny řízení, perfektně stoupalo, ale ani cestou dolů nebylo zbytečně nervózní, nebo snad toporné, strachem zkoprnělé!

Lepší zůstat věrňák

Naopak v druhé, nižší pozici (LOW), jsem měl opakovaně pocit, že jsem snad až moc utopený v rámu, že je moje těžiště posunuté více dozadu a dolů, než jak bych to cítil jako ideální. Pravda je, že v těžším terénu a na prudších trailech mi bylo v LOW režimu dobře. Užíval jsem si a využíval naplno nižší polohu středu a více položenou hlavu (65,2°), díky čemuž se všechny technicky náročnější sekce zvládaly o dost lépe.

Jak jsem ale v průběhu času střídal jednu a druhou polohu, dospěl jsem k závěru, že je v tomto případě asi nejlepší vybrat si jednu pozici a té zůstat věrný po většinu času. Respektive, podle této volby uzpůsobit celkové nastavení a naladění kola, než si hrát s myšlenkou, že pouhé přehození Flip-chipů vaše kolo radikálně změní, jako by šlo o člena rodiny Transformers.

Nebojte se, hned to více vysvětlím

Abych vše uvedl „na správnou míru“, chtěl jsem říct, že mi Pivot Switchblade, zhruba v takové sestavě, v jaké jsem jej měl na test a v poloze HIGH, asi nejvíce seděl při všestranném sportovním trailování.

Dokonale jsem si s ním užil všechny běžné hravé traily, s chutí jsem se v jeho sedle rval s náročnými výjezdy, do sytosti jsme si vychutnávali všechna „domo-robo“ floučka, co v okolí máme. Prostě jsme jezdili nahoru a dolů, někde si skočili, jinde si smýkli, místy zařadili ostřejší sjezdík, s radostí hltali společné kilometry. Dobře se bavili.

K plné spokojenosti, v tomto všestranném trailovém režimu, by mohlo pomoci snad ještě určité odlehčení a odladění výbavy. Třeba jen na letošní převážně suché jaro a následně i léto nazout o něco lehčí a rychlejší pláště, než byl použitý pár Maxxis Minion DHF a Minion DHR II a celé kolo tak ještě o něco víc „nakopnout do rychlosti“. I když i tak je rychlé víc než dost!

Enduro ano, ale…

Stejně tak mě napadlo, že bych v druhé, nižší pozici (LOW), uvítal zase pár změn v kokpitu, abych byl plně spokojený a mohl si více užít tento „enduro mód“. Modelově bych vyměnit sestavu kokpitu 780/45 mm (řídítka/představec) třeba za 800/35 mm.

K tomu bych na kole nechal zmíněné hrubší gumy Maxxis, doplnil je ideálně o vložky do ráfku, už jen pro ten pocit, a celý Switchblade naladil více do stylu „malé enduro“.

Ne, Pivot Switchblade není mullet (ale může být)! Jde jen o optický klam způsobený širokoúhlým objektivem 😉

reklama

Co ten úhel hlavy, není to moc retro?

Když se rozhlédnu kolem sebe a nastražím uši, zjišťuju, že se ve „veřejném prostoru“ celkem často řeší úhel hlavy nové generace Switchbladu, který je, oproti mnoha aktuálním konkurentům, poměrně dost konzervativní (65,2° v LOW). *Konkurence se v této třídě nejednou blíží k hranici 64°, občas jde i níže…

Zrovna v případě Switchbladu mi ale přijde, že mu zvolené úhly hlavy sedí a že s ním jednoduše fungují – zapadají do celkového konceptu geometrie. Že se vhodně doplňují s jeho delší stavbou rámu, s delší hodnotou reach atd. Přiznávám, že mi řízení nového Switchbladu v pozici HIGH přišlo zprvu docela živé, ale brzy jsem si na něj zvykl a užíval si, jak celé kolo krásně a pohotově reaguje, aniž bych měl pocit, že je zbytečně zbrklé.

V druhé pozici (LOW) si pak celý bike slušně dřepne, rozložení jeho těžiště se lehce přeuspořádá, jezdec se více schová za řídítka a pak… Pak toho zvládne dolů víc než dost!

Kde je zakopaný Firebirdův odkaz?

Hoďme už za záda ovládání a pojďme se podívat na odpružení, které, jak slibovala různá hesla v rámci představení, si bere „inspiraci“ z enduro řady Firebird. Primárně v podobě o trochu delšího spodního raménka systému DW-link, které by mělo podpořit vnímavost zadní stavby k drobným nerovnostem, ale také zaúřadovat ve smyslu dostatečné aktivity v náročném „bordelu“!

Jaká je realita? Musím uznat, že jsem byl skutečně okouzlen tím, jak jemně a čistě celý „aparát“ odpružení funguje. Hodně se mi líbila výrazná vnímavost zadního odpružení již na ty nejmenší nerovnosti, stejně jako schopnost dokonale kopírovat povrch kdykoliv, když se perete s technicky náročnějšími výjezdy. To je fakt něco!!!

Vynechal bych country-dance

Určitou „povinnou rentou“ za takovýto projev mi přišla trošičku vyšší míra vnímavosti zadní stavby vůči pohybům jezdce při šlapání. Zde se ale, dle mého mínění, ve větší míře projevuje aktuální nastavení tlumiče, než jakýkoliv potenciální „neduh“ v konstrukci zadní stavby.

I tady samozřejmě pociťujete pověstný efekt DW-linku, kdy je vaše energie dokonale transformována v dopředný pohyb, jen u toho nesmíte příliš rozvlnit své boky. Člověk se tak musí v sedle lehce hlídat, any nedupal do pedálů jako při skupinových country tanečcích na americkém západě!

Nenápadný DW-link

Poslední zmínka náležící odpružení budiž věnována jeho projevu v členitějším a více rozbitém terénu, kde zadní stavba Pivotu Switchblade opět chodí jedna báseň. Bylo by hodně těžké kvantifikovat, nakolik jinak (lépe/hůře) reaguje zadní stavba nového Switchbladu oproti jeho předchůdci, je ale nutné uznat, že to pracuje vážně hezky.

Respektive on se i zde ukazuje vcelku tradiční efekt DW-linku. Tedy pocit, že vás zadní stavba o své aktivitě vlastně ani příliš neinformuje, přitom maká krásně a aktivně, ale tak trochu bez povšimnutí. Jezdec si jednoduše užívá klid a jistotu za řídítky a často až dole pod kopcem si může všimnout nakolik hluboko se posunula gumička na pístnici tlumiče.

Pokud bych se měl ještě letmo vyjádřit k vidlici, pak ani zde nelze čekat žádná „nečekená“ překvapení. Použitý model Fox 36 Factory s tlumením GRIP2 zkrátka zcela svědomitě plní své poslání, nabízí velice slušnou vnímavost, víc než dostatečnou akci a také solidní progresi. Stejně jako bezproblémovou souhru se zadní partií vašeho kola. Pokud mi pro jednou odpustíte tu stručnost.




reklama

PIVOT Switchblade – závěr

Jak správě pochopit a kam nejlépe zařadit nejnovější Pivot Switchblade? Dle mého soudu jde o kolo, které sedí přesně tam, kam jej jeho autoři nasměřovali. Aktuální Pivot Switchblade snad ani neměl za úkol prolomit jakékoliv současné hranice či přepsat pravidla pro zavedené kategorie, naopak se snaží koncentrovat v sobě to nejlepší, co bychom dokázali vyjmenovat (požadovat) za vlastnosti pro perfektní trail-bike. Dříve bychom dle zdvihů možná řekli all-mountain.

Z mého pohledu řada Switchblade možná lehce klame tělem v tom, že nabízí poměrně velkou vidlici (Fox 36 se 160 mm zdvihu), díky čemuž může „náhodný pozorovatel“ lehko nabýt dojmu, že se tento stroj kloní více k enduro spektru než ku všestrannému trailování. Jenže ono je to spíš naopak. Třeba už jen s ohledem na krok zadní stavby 142 mm, který trochu lépe vypovídá o jeho zaměření.

Je jistě pravdou, že lze v tomto kole, při troše snahy, objevit dvě různé osobnosti – jednu všestrannou trailovou, druhou ostřejší s výraznějším enduro nádechem. Teoreticky stačí přehodit Flip-chipy a rázem se nacházíte v jedné, či druhé rovině. Fakticky by ale možná bylo lepší, pro jedno nebo druhé určení, lehce přeskládat výbavu. Ale vlastně nic zásadního – třeba jen řídítka, představec, pláště atd.

Když se přitom pokusím shrnout své vlastní pocity, které ve mně nový Pivot Switchblade zanechal, pak bych řekl, že se cítí trošičku lépe v roli velice schopného, rychlého, hravého a zábavného trail-biku, v jehož sedle narazíte jen na minimum faktických limitů. Pivot Switchblade zkrátka skvěle jede, je klidný a jistý při cestách do kopce i z kopce, nabízí velice schopné a efektivní odpružení, zvládá hodně široké spektrum terénů… Není zrovna toto definice trail-biku?

Text a foto: Štěpán Hájíček

V LOW (enduro) setupu na Blinduro lajně…

PLUS

  • Pivot Switchblade je lehké a nanejvýš všestranné a zábavné kolo
  • Líbí se mi, jaký má náboj, s jakou chutí se žene vpřed a nakolik ochotně zvládá i dlouhé a náročné výjezdy
  • Hodně mě bavilo, jak jemně a aktivně pracuje odpružení, zejména pak zadní stavba a jak skvěle pohlcuje již jen drobné nerovnosti a velkou měrou pomáhá s jistým přítlakem v techničtějších výjezdech
  • Na delší stavbu rámu a o něco delší posed je potřeba si zvyknout, pak ale oceníte výsledný klid a jistotu jak ve vysokých rychlostech, tak třeba i ve strmých stoupáních, ale i v otevřených sjezdech
  • Super zábavné jsou s tímto kolem všechny přehledné flow sekce
  • Ovládání je poměrně hravé a živé, není ale zbrklé či „jankovité“
  • Osobně se mi o trochu více líbila poloha HIGH, v níž je Pivot Switchblade krásně vyvážený, svižný, hravý a poslušný, přitom toho zvládne víc než dost
  • Rozhodně parádním „doplňkem“ je bezdrátové řazení SRAM Transmission. Jen přemýšlím, zda bych jej nutně potřeboval na jinak čistě mechanickém kole?

MÍNUS

  • Opět mám jednou problém hledat slabiny na takto skvělém a exkluzivním stroji!
  • S delším posedem jsem se záhy srovnal, méně radikální úhly hlavy mi nepřipadaly jako nedostatek… Mým osobním super-hrdinou toto kolo asi nebude, ale to ničemu nevadí.
  • Celkově na mě Pivot Switchblade dělal větší dojem v pozici výkonného trail-biku, než malého endura. Pro využití plného potenciálu v pozici LOW bych si asi potřeboval ještě trochu přeházet kokpit.
  • Párkrát mě napadla hříšná myšlenka, jak by tohle kolo fungovalo s pouhými 150 mm zdvihu vidlice?