Cannondale Scalpel | Více rychlosti = Více zábavy (TECH NEWS)
Poslední dobou to vypadá, že měli mnozí „XC inženýři“ dost napilno, díky čemuž mají naopak mnozí XC nadšenci solidní žně! O několika nedávno představených XC raketách jste si u nás již mohli přečíst, teď dejme prostor jedné z letitých ikon tohoto oboru, kterou je Cannondale Scalpel! Stroj, který se vždy snažil udávat tempo a směr vývoje, což nevzdává ani nyní s novou generací z lunaparku!!!
Skutečně, Cannondale Scalpel je jednou z dlouhodobě zářivých hvězd XC scény! Alespoň od doby, kdy se ukázalo, že plně odpružené stroje mají smysl i v této puritánsky výkonnostně zaměřené kategorii. Tím spíš, čím těžší jsou současné XC okruhy… Ale to už je tisíckrát ohraná písnička.
Za upozornění jistě stojí, že Cannondale Scalpel se těší přízni a slávě již od roku 2002! Hřeje se tedy na výslunní zájmu plných 22 let!
Chceme víc… VŠEHO!
Z řad členů továrního závodního teamu (Cannondale Factory Racing), při dotazu inženýrů na vylepšení požadovaná od nové generace modelu Scalpel, zaznívalo vcelku jednoznačně: „Dejte nám víc… VŠEHO!“ Tomuto volání přitom vývojáři ochotně naslouchali a přesně podle něj se také řídili. Nový Cannondale Scalpel proto nabídne VÍCE ve všech klíčových oblastech. Dopřává jezdcům více zdvihu, více agresivní geometrii, a více schopných a výkonných prvků výbavy pro ultimátní XC nasazení!
Řečí základních čísel hovoříme o zdvihu 120 mm nad oběma koly (už žádná dělba na Scalpel a Scalpel SE), ale také o geometrii, kterou dobře reprezentuje úhel hlavy 66,6°, respektive 75,5° v případě sedlové trubky. Ve výbavě nebudou chybět vidlice Cannondale Lefty Ocho 120, nově se zde objeví kombo řídítek a představce SystemBar XC-One, rozšíření se dočká bezdrátové řazení SRAM Transmission, nebo třeba teleskopické sedlovky jako součást základní výbavy u všech modelů.
„Nový Scalpel dokáže vytěžit trochu rychlosti navíc kdekoliv na trailu! Zrychluje tam, kde se jiní zdráhají, předjíždí a útočí v místech, kde ostatní brzdí! Poslední Cannondale Scalpel je zlatým kupónem pro vstup do nové éry XC světa!“
Nejen více zdvihu, ale především „lepší zdvih“!
Rostoucí zdvih předního i zadního odpružení je dnes v XC jasně patrným trendem. Tam, kde ještě včera stačilo 100 mm, je dnes hodnota 115 mm základem, 120 mm optimální veličinou. A přesně takovýto zdvih nabízí i nový Cannondale Scalpel, který tuto hodnotu rovnoměrně aplikuje na přední i zadní partii odpružení.
Vzadu přitom najdeme sofistikované, zároveň hmotnostně nikterak penalizující řešení vycházející z principu skutečného (nezávislého) čtyřčepu. Zde je, pomocí pružných karbonových planžet, nahrazena funkce čepu na zadní stavbě (tzv. Horst Link) ohebností samotného materiálu – řešení nazvané FlexPivot!
Tato konstrukce není nová, Cannondale ji využívá již u současné generace Scalpelu a nově také u modelu Moterra SL. Každopádně zde se podařilo vytěžit z této koncepce zase o něco víc! Tedy spojit lehkost, tuhost a bezztrátovou odezvu s komfortním, hladkým a aktivním využitím celé kapacity zadního odpružení!
„Rychlý je zábavný… Ale rychlejší je ještě zábavnější! Vítejte v rychlejším světě!“
S jednou nohou, nebo se dvěma?
Výše už bylo jednou naznačeno, že se nový Cannondale Scalpel neobejde bez své věrné společnice, kterou je vidlice Lefty Ocho, rovněž se 120 mm zdvihu. Tuto unikátní jednostrannou vidlici, která vyniká mimořádným poměrem nízké hmotnosti a vysoké tuhosti, snad není nutné dlouze představovat.
Stačí snad dodat tolik, že Lefty Ocho 120 bude, dle konkrétní specifikace, využita jak ve své vrcholné karbonové podobě, tak i v hliníkovém provedení (modely LAB71, Scalpel 1 Lefty a Scalpel 2 Lefty). V nižších patrech (Scalpel 3 a 4) najdeme jako rozumnou alternativu vidlice RockShox SID.
*Ve specifikaci pro USA i jeden „případ“ s odpružením Fox a vidlicemi Fox 34 SC (viz foto), ale tím si zbytečně nemotejme hlavu.
Drobnosti všední i nevšední
Zatím jsme se dotkli, alespoň tomu věřím, všeho zásadně nového a podstatného. Jak vyššího a poctivě vyladěného odpružení, tak i výrazně agresivní geometrie a podobných klíčových bodů. Co je tam dál? Třeba již zmíněné kombo řídítek a představce SystemBar XC-One s šířkou 760 mm, které má zajistit nevšední vzhled, mimořádnou tuhost a nízkou hmotnost samotného kokpitu. A také pomáhá ukrýt kabeláž uvnitř rámu (vedoucí skrz řídítka a představec).
Důležitým prvkem je také FlexPivot, tedy planžety nahrazující klíčový čep na zadní stavbě, které umožnily vývojářům precizně „mechanicky“ naprogramovat pohyb a projev zadního odpružení pro výraznou aktivitu, při pověstně vysoké efektivitě.
Příjemným bonusem dnešní doby je i pochopení, že i v XC má svůj smysl nasazení teleskopické sedlovky, která bude nově součástí základní výbavy každého modelu Cannondale Scalpel. Konkrétně hovoříme o sedlovkách se zdvihem 125 mm u vel. S a 150 mm pro M-XL. Takže žádné „ochrnuté šidítko“, ale poctivá „zdviž“!
Nedostatečně připomínané heslo „Proportional Response Suspension“
Když se podíváte na prezentace řady jiných kol od řady jiných výrobců, nemusí jít nutně o další XC stroje, ale může, často narazíte na zmínku o specifickém přizpůsobení každé velikosti specifickým potřebám adekvátně vysokých jezdců (jezdkyň). Tento trend je jistě potřeba pochválit, ale zároveň stojí za to zdůraznit, že i v tomto ohledu má Cannondale poněkud náskok.
Zatímco ostatní ladí geometrii pro každou velikost zvlášť, případně i specifickou skladbu materiálu (řekněme, že mluvíme primárně o karbonových kolech), Cannondale bere toto vše jako samozřejmost, navrch přidává ještě proporčně laděné odpružení!
Není to jen o tom, že lehká dívenka a vzrostlý hromotluk hledí na váze na zcela jiné údaje, proto potřebují dosti odlišné tlaky v tlumiči a vidlici… Jde o to, že odlišná tělesná hmotnost a tělesná stavba zatěžují kolo jinak a jinde.
Proto Cannondale využívá své konstrukční filosofie „Proportional Response Suspension“, která znamená drobné úpravy v podobě a rozměrech zadní stavby (třeba jen horního raménka), díky čemuž by se měl Skový pidi rám pod drobnou dívenkou chovat prakticky stejně, jako XL štafle pod hráčem basketballu!
Ještě jednou geometrie – aneb proč tu jsou 2 tabulky?
Dnes mám takový nedobrý pocit, že se trochu opakuju… Snad to není zase tak hrozné?! Každopádně ještě jednou bych se rád vrátil ke geometrii, u níž jsme výše zdůrazňovali klíčové prvky jako je úhel hlavy moderních 66,6° a sedlových 75,5° *Srovnejte to třeba s nedávno představeným YETI ASR, ať se sami utvrdíte v tom, že jde o jasný trend, nikoliv o žádný osamocený úlet.
Co je jistě také zajímavé, je třeba postupně rostoucí délka zadní stavby od 434 mm (S) po 446 mm (XL). I v tomto se Scalpel, a třeba právě YETI ASR, příliš neliší, nebo jen o milimetry. Spíše jen určitou technickou zajímavostí, která má svůj vliv, jen asi nebude úplně radikální, je jedna specifická tabulka geometrie pro Scalpely s vidlicemi Lefty Ocho a druhá pro konvenční kousky (RS SID).
Tady se třeba lehce, v desetinách milimetrů, mění rozvor, vzdálenost středu a osy předního kola, stopa kola atd. Vše díky zhruba o 0,6 mm, delšímu předsazení vidlice Lefty Ocho. Ale to už je skutečně jen takové detailní pátrání pro technické ultra šťoury…
Svezeme se? Já věřím, že ANO!
Dobrá, dobrá. Teoretický základ máme probraný od A do Z, teď už chybí jen… Osobní zkušenost! Inu, na tu snad také výhledově dojde. Zatím nemám žádný jasně slíbený termín, ale k předchozím generacím Scalpelu jsem se vždy také postupem času dostal, tak věřím, že tato nová generace nebude výjimkou, která by měla potvrdit právě vyřčené pravidlo. Já jsem na toto kolo určitě zvědavý, jelikož předchůdce Scalpel SE LTD Lefty (2/2022) mě rozhodně bavil!
Text: Štěpán Hájíček / Foto: Cannondale
Více informací: www.cannondale.com
České zastoupení: www.cannondalebikes.cz
Cannondale Scalpel MY2024 – základní údaje a přednosti
- Zaměření – Závodní i nezávodní XC
- Kola – 29“
- Zdvihy – 120/120 mm
- Geometrie – Úhel hlavy 66,6° / Sedlový úhel 75,5° / *další rozměry dle velikosti rámu
- Odpružení – 4čepové, FlexPivot system
- Proportional Response Suspension – Specifická geometrie, ale také specifické odladění odpružení pro každou velikost rámu
- Všechny modely vybavené teleskopickou sedlovkou
- Vidlice Lefty Ocho / RockShox SID
- Tlumiče RockShox SIDLuxe (EU specifikace)
- Kombo řídítek a představce SystemBar XC-One (u top modelů)
- Velikosti: SM, MD, LG, XL
Cannondale Scalpel (MY2024) – Modely a ceny
- Cannondale SCALPEL LAB71 Lefty – 329 999 Kč
- Cannondale SCALPEL Carbon 1 – 239 999 Kč
- Cannondale SCALPEL Carbon 2 Lefty – 189 999 Kč
- Cannondale SCALPEL Carbon 2 – 174 999 Kč
- Cannondale SCALPEL Carbon 3 – 129 999 Kč
- Cannondale SCALPEL Carbon 4 – 109 999 Kč