reklama

reklama

YETI ASR – Protože v XC je znovu více „X“! | TECH NEWS

Bývaly časy, kdy se značka YETI XC závodům rozhodně nevyhýbala! Jenže pak se „něco změnilo“ a tahle parta z Colorada se rozhodla, že už není nutné soukat se do upnuté lycry, že bude lepší užívat si více zábavy v terénu. Nedávno se ale kolo dějin opět pootočilo, kategorie XC se se začala více soustředit na písmeno „X“, až si v YETI řekli, že k tomu sami přihodí pár kdysi dobře známých znaků: YETI ASR!

Když se to dobře spočítá, bude to zhruba 10 let, tedy jedna dekáda, na níž se YETI vyvléklo z lycry a XC závodů. Ano, tento legendární výrobce se sněžným mužem ve znaku sice nabízel vždy nějaká sportovní kola určená pro milovníky rychlosti a měřičů tepu, wattů, ideálně obojího. Jenže tato kola se postupem času opět začala stáčet více k trailovému stylu, čímž se vzdalovala původnímu XC ideálu.

Ještě relativně nedávno se za XC chrta dala s klidem označit jedna z variant v roce 2018 na trh uvedené novinky YETI SB100 (představení a první dojmy)… Jenže pak se zjistilo, že většina zákazníků směřujících k tomuto modelu jej častěji používá jako lehký trail-bike. Proto přišla v roce 2020 posílená varianta YETI SB115 (představení / test), která byla za další dva roky (2022) nahrazena koncepčně více odlišným strojem s ještě výraznějším trailovým zaměřením – YETI SB120 (představení / test).

Právě díky tomuto posunu, jak se jedna „škatulka“ strojů YETI začala více a více ubírat svým vlastním směrem, kdy se s každou novou generací dále a dále vzdalovala původnímu XC ideálu a mířila více ke „svobodnému“ trailovému pojetí jízdy, se začal v nabídce YETI výrazněji otevírat prostor pro zcela nový model. Respektive pro oživení legendy, která ve své době slušně předběhla… Svou dobu!

reklama

Flex Stay tehdy a dnes!

Už původní YETI ASR bylo de facto jednoduchým, ale smysluplně a cíleně stavěným kolem, které se snažilo z mála vytřískat maximum. Už ve své době (éra předchozího YETI ASR končila zhruba okolo roku 2014) přitom YETI vsázelo na v principu jednoduchý, ale o to účinnější systém zadního zavěšení využívající „programované pružnosti“ vzpěr zadní stavby. Tedy řešení, které se dnes tak často objevuje na mnoha jiných konkurenčních XC strojích!

Krásnou ukázkou může být nedávno představený LIV Pique Advanced se systémem FlexPoint, výrazně svéráznější cestou se díky pružnosti karbonu ubírá naopak Cannondale Scalpel (test, rok 2022), který svému řešení říká, pro změnu, FlexPivot.

Tím jsem si snad dostatečně dobře nahrál na smeč v podobě informace, že YETI ASR nebude využívat originální systém Switch Infinity, ale na první pohled výrazně jednodušší, dalo by se říct konvenční řešení „falešného čytřčepu“ využívající právě pružnost horních vzpěr. Ve slovníku YETI jej najdete pod označením „Flex Stay“.

Když se přitom na nové YETI ASR poprvé podíváte, budete si asi říkat, že už jen jeho silueta připomíná mnoho jiných konkurenčních XC strojů, což je určitě pravda. Ale nebylo by to YETI, kdyby svůj nový (reinkarnovaný) model ASR nevyšperkovalo řadou specifických prvků, nápadů, vylepšení! Kde začít?

Nejvíc nejlehčí (a taky nejlepší)!

Konstruktéry a návrháře YETI lze jistě počastovat mnoha výrazy; za skromné, nebo snad bez hvězdných ambicí, je ale označit rozhodně nelze! Proto se také netroškařilo ani při prvotních návrzích a následném vývoji nové generace legendy ASR!

Zamýšlený cíl byl přitom docela zřejmý – postavit, v první řadě, nejlehčí XC full, jaký mělo kdy YETI v nabídce! Ale také kolo z této, za poslední roky dost proměněné a progresivní kategorie, které nabídne jak nízkou hmotnost, tak i maximální výkony, skvělou ovladatelnost a hromadu dalších předností!

Hlavně žádné zbytky!

Když to vezmeme od píky, tedy od základního materiálu (karbon samozřejmě), pak je nutné zdůraznit, že se v YETI jednak snažili použít ty nejlepší a nejmodernější materiály, ale také se je snažili využít maximálně účelně. V praxi to znamená, že jednotlivé pláty karbonu jsou precizně tvarované a důsledně ukládané na své místo tak, aby nikde nedocházelo k zbytečným přesahům a vše čistě navazovalo jedno na druhé.

Zn: Klíčová je úspora každého gramu, nikde není nic navíc!

Jinou podstatnou skutečností je fakt, že se vývojáři „zmáčkli“ a připravili pro každou jednotlivou velikost speciální, pro daný rozměr přesně spočítaný set karbonových plátů, který zajišťuje požadované mechanické vlastnosti od velikosti XS po XL!

Dokonale optimalizované množství karbonu.

Lehčí to bude bez drátů, milý Marconi!

Další na řadě, v rámci vývoje, byly různé konstrukční optimalizace, množství materiálu okolo čepů, a tak podobně. Co je ale možná zajímavější, i díky nově se rodící úzké spolupráci YETI se značkou SRAM, je skutečnost, že YETI ASR bude existovat jak v klasické verzi určené pro kabelové ovládání řazení, ale také ve speciální podobě T-Series Wirelless!

Jak by se mohl snad každý dovtípit, tato varianta bude spoléhat na bezdrátové řazení SRAM Transmission, díky čemuž bylo možné odstranit u jedné verze rámu vstupní a výstupní porty, vnitřní navigační prvky atd. Výsledek?

  • YETI ASR T-Series Wirelless = 1448 g (rám bez tlumiče)
  • YETI ASR T-Series (kabelovka) = 1552 g (rám bez tlumiče)
Úspora až 104 g díky absenci otvorů pro vnitřní vedení

Sag 30 % / Progrese 10 % / Využitelnost 100 %

Asi si není třeba nalhávat, že „prostá zadní stavba“ nového YETI ASR vypadá… Jako prosťáček! Jenže ona žádným prosťáčkem není! Rozhodně ne v konečném důsledku a ve všech jednotlivých aspektech. YETI totiž pečlivě zrevidovalo všechny své historické zkušenosti se systémem Flex Stay, porovnalo je se schopnostmi a limity současných XC kol, s požadavky jezdců, s možnostmi jednotlivých výrobců odpružení a dospělo k závěru, že „TO PŮJDE“!

Ve zkratce řečeno, YETI obdařilo model ASR 115 mm zadního zdvihu (vidlice 120 mm), přesně jak velí aktuální XC trendy. Soustředilo se přitom nejen na efektivitu, ale i na 100% využitelnost tohoto skromného zdvihu.

Prostředkem k tomu je jednak konstrukce a kinematika zadní stavby jako takové, ale také specifický vnitřní tuning tlumičů RockShox SIDLuxe FA (SIDLuxe ULT a SID Luxe Select – dle modelu). Yeti si také pro svůj stroj ASR nechalo navrhnout specifické tlumící okruhy, nechalo pozměnit architekturu vzduchové komory a „sahalo“ či „kecalo“ i do dalších oblastí vnitřního fungování použitých tlumičů RockShox.

Výsledkem by mělo být řešení, které využívá, na poměry XC nezvykle velký sag 30 %, který ale odpovídá vnitřnímu nastavení tlumiče a vlastnostem zadní stavby. Už jen díky tomu by mělo být možné užít si jak jistou oporu a vysokou efektivitu, danou primárně konstrukcí zadní stavby, tak i dostatečnou vnímavost, přiměřenou progresivitu (10 %), a především využitelnost nabízeného zdvihu na 100 %!

Zajímavost na okraj: Nové YETI ASR bude ve vrcholné verzi využívat novou XC podobu chytrého, elektronicky řízeného tlumení RockShox Flight Attendant, nižší „mechanické“ varianty obvykle nabídnou dálkové ovládání využívající otočné rukojeti TwistLoc s 3 pozicemi.

Koukám na tě z posedu…

Když už byla tolikrát řeč o moderní podobě XC, zapomenout rozhodně nesmíme ani na geometrii, která se ukazuje býti klíčovou, ne-li často rozhodující součástí moderních XC kol. I proto jsou na ni kladené skutečně mimořádné požadavky! Hbitost a obratnost, stejně jako stabilita a jistota! Jak na to šlo YETI?

V promo materiálech jsou zdůrazněné především 3 klíčové oblasti:

  1. Optimalizovaný posed, aneb přímější pozice jezdce pro maximální efektivitu, optimální distribuci hmotnosti jezdce a jistotu ve výjezdech (efektivní sedlový úhel 75,5°).
  2. Další na řadě jsou takové záležitosti jako moderně delší a více položený rám, který reprezentuje např. úhel hlavy 66,5° nebo reach 445/465 mm (vel MD a LG).
  3. Hodně se také laborovalo s vhodnou výškou středu tak, aby bylo možné plynule šlapat i při průjezdu „rock gardens“ a člověk nemlátil klikami neustále o překážky, zároveň, aby nebyl střed zase moc vysoko a nebylo negativně ovlivněno ovládání kola, jeho poslušnost a celkový balanc.

reklama

Tisíc dalších blbost… drobností!

Vzhledem k tomu, že je YETI ASR kolem od základu novým, nachází se na něm i mnoho dalších drobných praktických vylepšení, které asi nejlépe představí jednotlivé fotky – detaily. V kostce můžeme poukázat na minimalistické hliníkové horní raménko (slitina Alu 7075), které má být super lehké a přitom i dostatečně tuhé.

Rozhodně nešizená je ochrana rámu, jak tradičně zespodu, tak i na zadní stavbě pod řetězem, nebo přímo v podobně prachovky chránící hlavní čep zadní stavby. Vypíchnout dále můžeme závitové středové složení, už jen pro snazší servis, prostor pro pláště v rozměru až 29×2,4“, sofistikované vnitřní vedení, patky UDH a řadu dalšího.

Již brzy ve vašich… „smart phonech“

Jak je už nyní zřejmé, vývojáři v YETI si dali hodně záležet na tom, aby jejich nová reinkarnace klasického modelu ASR byla co k světu! Na první pohled jí od současné konkurence oddělí možná jen charakteristická tyrkysová barva (TURQ), ale i to se počítá. Každopádně bližší obhlídka a zejména pak bližší znalost technického provedení by měla napovědět, že YETI ASR není rozhodně žádné tuctové zboží, ale nanejvýš odladěný unikát!

Každopádně jako vždy až praxe ukáže, zda to vše je pouze slaďoučký med mazaný okolo našich rozmlsaných pusinek marketingovým oddělením YETI, nebo zda je vše založeno na pravdě a realitě! Ostatně mám slíbeno, že se YETI ASR již brzy podívá do ČR a jedno se snad podívá i ke mně domů, abychom se na něj pak mohli my všichni společně podívat hezky zblízka! A zjistit, jak takový „XC zázrak“ funguje a jezdí!

Text: Štěpán Hájíček Foto: YETI Cycles

YETI ASR MY2024 – vlastnosti a přednosti

  • Speciální edice T-Series Wireless
    • Pouze pro bezdrátové řazení
    • Hmotnost rámu 1 448 g (bez tlumiče) / 1813 g (s tlumičem)
    • Řazení SRAM XX SL Transmission
    • Odpružení RockShox SID Ultimate / SIDLuxe Ultimate + Flight Attendant
    • Nová kola DT-Swiss XRC 1200
  • Varianta T-Series
    • Hmotnost rámu 1 552 g (bez tlumiče) / 1830 g (s tlumičem)
    • Odpružení RockShox SID Ultimate / SIDLuxe Ultimate + TwistLoc ULT (3 pos.)
  • Varianta C-Series
    • Odpružení RockShox SID Select / SIDLuxe Select + TwistLoc (3 pos.)
  • OBECNĚ
  • Zaměření – závodní i nezávodní XC
  • Kola – 29“
  • Zdvihy – 120/115 mm (systém Flex Stay)
  • Geometrie – hlava 66,5° / sedlový úhel 75,5°
  • Prostor pro pláště až 29×2,4“
  • Závitové středové složení
  • Kvalitní vstupní porty vnitřního vedení kabeláže
  • Důkladná ochrana rámu
  • Specifická skladba karbonu pro každou velikost
  • Prostor pro dvě lahve v rámu
  • Integrované vodítko řetězu (pro 26 až 36 zubů / max 38 z.)
  • Vnitřní vedení dálkového ovládání tlumiče (TwistLoc)
  • Hliníkové horní rameno, odlehčená zadní osa
  • Patky UDH
  • Velikosti – XS, SM, MD, LG, XL
  • Barvy –  Raw (pouze T-Series Wireless), Turq, Greyhound, Spruce