RockShox Flight Attendant – Učí se a zdokonaluje | TECH NEWS
Ať už se nám to líbí nebo ne, tak právě procházíme obdobím, kdy se na našich kolech stále více prvků elektronizuje, či automatizuje. K elektronickému řazení nebo sedlovkám se už dávno snažilo přidat i elektronicky řízené odpružení, které se nyní opět hlásí o slovo díky updatované podobě systému RockShox Flight Attendant.
Dobrou zprávou pro příznivce „čisté mechaniky“ může být fakt, že je stále možné ponechat kolo čistě pod kontrolou lanek, páček, koleček a čudlíků s tím, že v odpružení může nadále úřadovat pouze vzduch (nebo vinuté pružiny) a olej bez jediné baterky a elektronického obvodu. Trendy jsou ale jasné, proto, jak se poslední roky rozšiřuje kupříkladu elektronické řazení, tak by časem mohlo být stále běžnější i elektronicky řízené odpružení. Nebo také ne!
Zajímavým paradoxem zůstává, že zrovna všemožné verze „chytrého odpružení“ se vývojáři řady značek snaží prosadit už někdy od devadesátých let. Dnes sice existují zajímavá a rozhodně i funkční řešení, každopádně třeba v porovnání s elektronickým řazením se stále jedná o prvek ze světa technologických bájí a pohádek, než o něco, co by si, byť i movitý jezdec, běžně pořizoval na své kolo. Změní to přitom nový Flight Attendant?
Jepičí život elektronického odpružení…
Pokud se zaměříme konkrétně na systém Flight Attendant používaný na odpružení RockShox, pak zjistíme, že toto řešení funguje ve světě MTB již zhruba od roku 2021 (představení). To už je slušných pár let. Jenže kolikrát jste od té doby Flight Attendant viděli v provozu na reálném kole? Tedy krom strojů předních závodníků, demo jezdců, nebo na různých prezentacích?
O něco většího rozšíření se svého času dočkal Foxácký systém Live Valve, který si kupříkladu našel cestu na sériové stroje Giant. Ale i tato varianta poslední roky spíše vyšuměla kamsi do neznáma, než že by na nás koukala z každého rohu. *Fox údajně pracuje na nové bezdrátové generaci, kdy se jí ale dočkáme by nám možná neprozradil ani pohled do křišťálové koule.
Naopak Flight Attendant je řešením, které od svého představení nadále žije, tu a tam se reálně využívá (zejména na závodech), zároveň postupně zraje a… Snad čeká na svůj další velký moment. Mohlo by jím být nynější světové představení nové, či spíše jeho vylepšené podoby?
Že by zas jedna Revoluce? Nebo jen v obvodech a na papíře…
Je vlastně docela zajímavé sledovat, jak systém Flight Attendant proplouvá časem, přitom se na jeho podobě a funkci, alespoň zdánlivě, nic zásadního nemění.
Kupříkladu letos zkraje roku prošuměla světem internetu informace o jeho inovované podobě specificky určené a specificky naladěné pro závodní XC, kterou jsme u nás v redakci sledovali spíš jen z dálky. Slíbeno tehdy bylo pozdější představení celkového updatu, na které došlo právě nyní.
Kdybych to vzal pohledem v tomto směru výrazně skeptickým, pak bych mohl říct, že se krom upraveného softwaru a nové patrony Charger 3.1 (samostatně představeno minulý týden) vlastně nic významného nemění. Celé řešení Flight Attendant vypadá nadále prakticky stejně, větší, více viditelné změny se dotkly spíše jednotek odpružení (vidlice, tlumiče), na kterých je tento systém postaven… Takže kde je ta slíbená inovace?
Aktuálně dostupné prvky odpružení se systémem Flight Attendant:
Více dat = chytřejší rozhodování
Abychom vlastně vůbec věděli, o čem je řeč, bude vhodné připomenout, že Flight Attendant je elektronický, bezdrátově komunikující systém, který na základě řady vstupních dat může, ale také nemusí, automaticky kontrolovat chod odpružení. Fakticky vlastně „pouze“ přepíná tlumič a vidlici mezi režimy Open, Pedal a Lock.
K tomuto rozhodování přitom na svém začátku využíval data z otřesových čidel na vidlici a tlumiči, navrch přidával informace ze senzoru otáčení klik, a to bylo víceméně vše. V lepším případě přidával data z wattmetru (měřiče výkonu). V rámci inovace celého tohoto řešení, které komunikuje v rámci ekosystému SRAM AXS, se mezi vstupní data může nově zařadit také poloha teleskopické sedlovky, stejně jako zvolený převod.
Podmínkou pro využití i těchto dat je, zcela logicky, přítomnost potřebných, elektronických a v rámci ekosystému AXS bezdrátově ovládaných komponentů. Poslední kostičkou do této skládanky může být i dálkové ovládání z rodiny AXS, u kterého lze jednomu z tlačítek určit, že má měnit právě různé režimy, mapy, či profily fungování systému Flight Attendant.
Módy a zóny
Původně jsem si myslel, že toto povídání dokážu uzavřít po pár odstavcích, ale ono je zde vlastně dost co vysvětlovat a představovat. Přesto zkusím být stručný. Pro lepší pochopení opět jedno připomenutí toho, jak Flight Attendant fungoval doposud. Zatím totiž nabízel především 3 základní módy:
- Auto Mode – systém automaticky rozhoduje o zvoleném kompresním tlumení (Open, Pedal, Lock), navíc je zde možnost změnit celkové nastavení, preferenci (tzv. Bias) v rozsahu -2 až +2
- Override Mode – Možnost rychle, na určitý čas, „přepsat“ automaticky zvolenou hodnotu na tu preferovanou jezdcem
- Manual Mode – Přepínání jízdních režimů je čistě na jezdci
Tento funkční základ zůstává zachován, „pouze“ se významně rozšiřují možnosti, a hlavně schopnosti Automatického módu inteligentně měnit nastavení vašeho odpružení a průběžně se učit!
V propagačním materiálech SRAM proto tvrdí, že nový personalizovaný software Flight Attendant vás zná lépe, než znáte vy sami sebe! Nebo, že vám ukáže cestu k vašemu rychlejšímu já!
Řečí čísel se SRAM (RockShox) snaží demonstrovat přínos nového systému Flight Attendant na průměrném zrychlení o 1,8 % na jedné a té samé trati. Jasně, takto zapsáno se to nezdá příliš, ale přepočteno na 90 minut na okruzích světového poháru v XC z toho vychází celková úspora až 96 sekund!
Bias Adjust
V popisu vylepšení nové generace chytrého odpružení Flight Attendant figurují především dva pojmy. První z nich je „Bias Adjust“, tedy schopnost učit se z vašich jízd a z vašeho jízdního stylu a podle toho postupně měnit „mapy“ toho, kdy je pro vás výhodnější držet odpružení spíše tužší, či zavřené a kdy jej má systém naopak odemknout.
Jak už zaznělo výše, tendence k tomu či onomu přístupu ovlivňuje onen Bias, který pracuje také s uživatelským vstupem v podobě výběru vaší preference v rozsahu +2 až -2. Plusová hodnota značí vyšší preferenci uzavřeného odpružení, mínusové hodnoty zase nahrávají spíše otevřenému odpružení. Na grafu níže je dobře vidět, jak se tento systém může v průběhu času učit, vyvíjet.
Adaptive Ride Dynamics
Dalším a tentokrát zcela novým pojmem je „Adaptive Ride Dynamics“, což je svým způsobem další učenlivá vrstva, další nadstavba nad celým automatickým režimem. Jestli to sám správně chápu, pak bodem č. 1 je zapnout Auto mód, krokem č. 2 je zvolit nastavení systému Bias (+2 až -2), bodem č. 3 je pak nechat ideálně systém definovat vaše zóny výkonu v rámci programu Adaptive Ride Dynamics:
- Sprint zone – Výkonností zóna preferující vysokou efektivitu odpružení
- High effort zone – Zóna vysokého nasazení s důrazem na vysokou efektivitu odpružení
- Medium effort zone – Zóna středního nasazení s optimální rovnováhou komfortu a efektivity
- Low effort zone – Dalo by se říct komfortní zóna s prioritou aktivnějšího odpružení
Také tento systém zón by se měl učit, střádat všechna uživatelská data, reagovat co nejlépe dle aktuální situace, potřeb a návyků jezdce. Co je jistě podstatné zmínit, tak tyto Zóny nasazení (Effort Zones) a jejich hranice je (tuším) možné nastavit ručně, kouzlo celého řešení by ale mělo spočívat v tom, že se jejich hranice průběžně upřesňují a definují automaticky. Na principu strojového učení, chtělo by se říct.
Podle popisu a grafiky to chápu tak, že se na základě vašich předchozích jízd jednotlivé zóny a jejich rozsah upřesňují podle vašeho výkonu na pedálech. Modelově může být zóna „High“ určena výkonem 265-440 W, „Medium“ zase rozsahem 210-264 W. Nad a pod se pak nachází zóny „Sprint“ a „Low“.
Vše pod palcem a Appce AXS
Jelikož je zde dostupných možností a variant nastavení celá hromada, bylo by docela těžké řešit je a ovládat je všechny čistě přes tlačítka na jednotkách Flight Attendant na vidlici a tlumiči. Logicky se proto nabízí využití nově rozšířené aplikace SRAM AXS, která nabídne možnosti jako jsou:
- Tvorba profilu konkrétního kola
- Uživatelské nastavení ovládacích prvků
- Nastavení módů (Bias)
- Zobrazení a editace Zón vašeho nasazení (Effort zones) pro správnou funkci či kontrolu systému Adaptive Ride Dynamics
- Kontrola stavu jednotlivých baterií (všechny nabíjecí baterie jsou jednotného typu, tedy vzájemně zaměnitelné – vidlice, tlumič, přehazovačka, sedlovka)
- Update firmwaru
- Další dílčí nastavení a statistika
Pro horních deset… Milionů, tisíc, stovek?
Když si tak znovu a dokola procházím celou prezentaci a ladím i svůj vlastní text, když tomu celému začínám přicházet více na kloub, stále silněji mi dochází, že ani inovovaný Flight Attendant rozhodně nebude záležitostí vysloveně lidovou. Nenarážím tak ani na jeho finanční (ne)dostupnost, jakož spíše na jeho smysl a přínos, který, dle mého pocitu, míří zcela jasně na vrcholné závodníky, kde se vážně řeší každý detail.
Jasně, dokážu si představit i nadšeného hobby jezdce, amatérského závodníka, který nemusí řešit dostupné prostředky, chce to nejlepší, a také sám ze sebe rád ždímá to nejlepší, pak to smysl dává. Ale pro nás běžné smrtelníky? Kolik z nás má třeba na biku měřič výkonu v klikách?
Nebo jinak… Asi by nemuselo být špatné, pokud by se odpružení samo zavíralo, nebo alespoň tuhlo poté, co se naše kola dotknou asfaltu a my začneme stoupat do kopce. Jinak ale nemám pocit, že by mě možnosti a schopnosti současného odpružení v čemkoliv omezovaly, či limitovaly.
Proto asi i nadále zůstanu u svého dosavadního přístupu, kdy mě řešení jako je Flight Attendant sice fascinují jako nanejvýš zajímavé a sofistikované kusy MTB techniky, jako hmatatelný důkaz o nezadržitelném vývoji našeho sportu, který mi ale stačí pozorovat z povzdálí. Zároveň nemůžu vyloučit, že až se někdy svezu na kole se systémem Flight Attendant, tak se můj názor nezmění. Třeba budu pohlcen, třeba také ne!
Text: Štěpán Hájíček / Foto: SRAM
Více informací na webu: www.sram.com