reklama

reklama

RockShox – Charger 3.1, Vivid Coil atd. | TECH NEWS

Vývoj nikdy nespí! To je podle mého heslo, které musí viset snad nad každými dveřmi v centrále SRAMu a musí zdobit dokonce i firemní hrníčky a zrcadla na zdejších multi-gender záchodech! Jak jinak si vysvětlit neustálý příval novinek a vylepšení z jejich továren a laboratoří? Jako třeba aktuální Charger 3.1, nový Vivid Coil, upravený SuperDeluxe Air a pár dalších…

Nebo je to celé dáno tím, že si dnes SRAM pod svými křídly hýčká zatraceně pestrou a bohatou sestavu různých značek, které své produkty plynule a pravidelně inovují, proto máme pocit, že ony změny chodí skoro až v souvislé řadě za sebou?

I to by mohla být pravda. Když jsem totiž chvíli pátral v obsahu webu bikeandride.cz, zjistil jsem, že aktuální tlumící patrona pro vidlice RockShox (Charger 3), která dnes představuje svou vylepšenou podobu (Charger 3.1), byla představena v květnu roku 2022 s výhledem na modelový rok 2023. Je to dost dlouho na upgrade, nebo není? Vzhledem k tomu, že nejde o zcela novou patronu, ale jen o upgrade té stávající…

reklama

Charger 3 a…

Jak nejlépe představit nový, ne úplně triviální update tlumící patrony Charger 3.1? Začněme připomenutím, že se současný Charger 3 zbavil dříve tolik vychvalovaného měchu, který nahradil plovoucím pístem (IFP), jenž je jištěný vinutou pružinou. Jinou klíčovou změnou bylo výraznější oddělení tlumícího okruhu pro nízko a vysokorychlostní kompresi ve snaze předejít jejich vzájemné (nežádoucí) interakci („cross-talk“).

Zkrátka a dobře, aby kompresní okruhy LSC a HSC fungovaly zcela samostatně, daly se samostatně ladit a chování vidlice se dalo dokonale nastavit pro jednu i druhou situaci – stabilitu v nízkých rychlostech i stabilitu při tvrdých nárazech.

Charger 3.1

Co nového tedy přináší Charger 3.1? Zkusme to vzít, pro lepší přehlednost, v bodech:

  • Update LSC okruhu, který přináší až o 68 % výraznější průtok oleje v poloze „Open“ s cílem dosáhnout ještě jemnějšího kroku, vyšší aktivity při plně otevřeném tlumení, respektive větší rozsah jeho nabízeného účinku
  • Nová HSC „pyramida“ nabízí progresivnější nárůst účinku vysokorychlostního tlumení, aby bylo možné dosáhnout ještě vyšší stability při tvrdých nárazech
  • Nové možnosti interního ladění – 2 varianty podložek (planžet) pro kompresní tlumení, 3 verze pro odskok pro větší rozsah možné individualizace kroku
  • Nové označení ovládacích prvků, aby bylo zcela jasné, v jaké poloze se vaše tlumení v danou chvíli nachází
  • Nová, tvrdší pružina hlídající vnitřní plovoucí píst (IFP), jakožto odpovídající reakce na vyšší průtok oleje skrz kompresní tlumení
  • Další drobné úpravy pro ještě jemnější krok (upravená „mid valve“ pružina atd.)

Shrnuto a podtrženo, celá úprava zejména kompresního tlumícího okruhu (okruhů) směřuje k tomu, aby bylo možné nabídnout ještě větší rozsah tlumení než doposud. Konkrétně aby otevřená pozice LSC nabízela ještě o něco volnější, svobodnější, aktivnější krok, zároveň aby maximálně utažená poloha HSC byla… Ještě více uzavřená! Ostatně nejlépe to vystihuje následující graf:

Další technická vylepšení pro RockShox ZEB, Lyrik, Pike

Pouhým laděním tlumící patrony Charger 3.1 ale celý proces inovace nekončí. Dalším bodem, na který se zaměřili vývojáři z RockShoxu, byla kupříkladu vnitřní kluzná pouzdra, která se do značné míry inspirovala stejným prvkem, jaký dnes najdeme ve vidlicích RockShox BoXXer poslední generace (představeno 07/2023).

Nové vidlice RockShox ZEB, Lyrik a Pike proto dostanou tato vylepšená kluzná pouzdra, stejně jako lehce upravené vnitřní prostory vnějších nohou. Vše s cílem zajistit opět o něco hladší, máslovější krok, tedy méně tření, ale snad i delší životnost.

Čistě pro vidlice RockShox Pike byla navržena částečně upravená vzduchová komora DebonAir+ s dutou horní „čepičkou“, díky níž nepatrně vzrostl objem negativní vzduchové komory, což by mělo pomoci dosáhnout ještě citlivějšího začátku kroku.

Charger 3.1 upgrade kity

Již vcelku tradiční záležitostí značky RockShox je určitá zpětná kompatibilita nových dílů, respektive možnost upgradovat své současné odpružení pomocí „nových vnitřností“. Co za úpravy a vylepšení se nabízí s příchodem Chargeru 3.1?

  • Kompletní patrona Charger 3.1
    • pro vidlice RS Pike C1+(2023+), Lyrik D1+(2023+), a ZEB A1+(2021+)
  • Interní přestavba Charger 3 RC2 na Charger 3.1 RC2
    • Pro vidlice Pike C1+(2023+), Lyrik D1+(2023+), ZEB A1+(2021+), a BoXXer D1+ (2024+) Charger 3 RC2 dampers
  • Charger 3.1 Shim tune kit
    • Sada pro dílčí doladění účinku tlumení Charger 3.1

reklama

RockShox Super Deluxe Air

V hodně podobném duchu, jako byla upravena tlumící patrona použitá u vidlic (Charger 3.1), se ladilo také kompatibilní zadní odpružení. Konkrétně tlumiče RockShox Super Deluxe. I zde byla snaha dosáhnout lepšího průtoku oleje v nízko-rychlostním tlumícím okruhu (LSC), stejně jako výraznější účinek na druhém konci kompresního spektra (HSC).

Klíčovým řešením je u tlumičů Super Deluxe tzv. „High-Flow Piston“, tedy píst se zvětšeným průtokem, který je doplněn lehčí sestavou prvků ovlivňujících tlumení odskoku. Vše opět s cílem nabídnou jezdci ještě jemnější a aktivnější krok, celkově vyvážený projev, co nejrychlejší reakce a žádné zbytečné záseky nebo prodlevy v průběhu kroku zadního odpružení.

Bonusem by i zde měl být celkově zvětšený rozsah možného nastavení jednotlivých tlumících okruhů s jasně patrným rozdílem při každé změně polohy ovládacího kolečka.

RockShox Super Deluxe Ultimate

Super Deluxe DebonAir+ Linear XL

Jiným, tentokrát volitelným vylepšením, je alternativní vnější plášť s výmluvným označením DebonAir+ Linear XL. RockShox se touto cestou snaží vyjít vstříc zákazníkům, kterým se zdál být rozdíl v projevu tlumičů Super Deluxe a Vivid Air až příliš velký.

S novou Linear XL vnější komorou by tak mělo být možné dosáhnout zase o něco lineárnějšího projevu klasických Super Deluxe tlumičů, aniž by to mělo negativní dopad kupříkladu na jejich možnosti úprav pomocí dobře známých tokenů (až 8 ks na jeden tlumič).

*Kompatibilní s tlumiči Super Deluxe C1+(2023+), Deluxe C1+(2023+)

Update kity pro RockShox Super Deluxe

Podobně jako v případě vidlic lze i u tlumičů využít různé Update Kity, díky nimž se vaše stávající odpružení posune na nový level. U tlumičů Super Deluxe jde o tyto tři možnosti:

  • RC2T Ultimate reservoir upgrade
    • Vylepšení tlumičů Super Deluxe na úroveň Ultimate
    • Kompatibilní se Super Deluxe C1+ (2023+), Super Deluxe Coil B1 (2023), Vivid C1 (2024), Vivid Coil C1 (2025)
  • High-Flow Piston
    • Nové tlumící písty pro větší průtok oleje
    • Kompatibilní se Super Deluxe C1+(2023+)
  • DebonAir+ Linear XL
    • Třetí varianta vzduchové komory doplňující současnou Lineární a Progresivní verzi
    • Kompatibilní se Super Deluxe C1+ (2023+) a Deluxe C1+ (2023+)

RockShox Vivid Coil

Finální peckou v dnešním výčtu novinek jsou zcela nové pružinové tlumiče RockShox Vivid Coil. Je totiž pravdou, že nabídka pružinových tlumičů RockShox zatím nebyla přehnaně pestrá, respektive chyběl jí poněkud mladistvý a svěží vítr. Operovaly zde totiž zejména tlumiče RockShox Super Deluxe Coil, ale také třeba Vivid Coil RC2 (doprodej). Ten byl ale bratrem starší řady Vivid Air a vzdaloval se čím dál více nové generaci vzduchového Vividu, představené loni v srpnu.

Kolem a kolem to celé znamená, že se zde konečně otevírá prostor pro ty jezdce, které lákají nové možnosti tlumení poslední generace tlumičů RockShox Vivid Air, zároveň ale mají své důvody k tomu, aby odmítali stlačený vzduch a na jeho místě upřednostnili spíše vinuté pružiny.

Nový RockShox Vivid Coil, který obsáhne celou nabídku od základní verze po varianty DH a Ultimate, tak nabídne řešení jako je systém pozičně senzitivního tlumení TouchDown, stejně jako nastavitelný hydraulický doraz (Adjustable Hydraulic Bottom Out – AHBO).

Obě tato řešení jsou více než dostatečně popsána v rámci představení Vividu Air z loňského roku, proto jen v kostce. Systém TouchDown se stará o maximální vnímavost a aktivitu v rámci prvních 10 % zdvihu. Hydraulický doraz (HBO) zase umožňuje uživatelsky ovlivnit konec kroku, přesněji posledních 20 % zdvihu.

Text: Štěpán Hájíček / Foto: RockShox (Anthony Smith – SRAM)

RockShox Vivid Coil