reklama

reklama

RockShox BoXXer 2024 – Po návštěvě v posilovně! (TECH NEWS)

Ve světě DH existoval delší čas jeden zajímavý paradox. Fox už řadu let věří maximálně robustní vidlici s nohami průměru 40 mm (Fox 40), zatímco RockShox dlouhodobě lpěl na štíhlé stavbě svého BoXXeru s nohami průměru pouze 35 mm! Dnes se ale situace mění, jelikož přichází zcela nový BoXXer, který ve fitku dostatečně zamakal na svém objemu a dostává se nyní (alespoň) na 38 mm!

Proč nešel RockShox ještě dál a nedorovnal v průměru vnitřních nohou Fox? Zřejmě to bude celkovou filosofií, kdy jeho vývojáři už dříve tvrdili, že jim jde o co nejlepší poměr tuhosti, hmotnosti a funkce, k čemuž podle nich 40mm nohy nutné u sjezdové vidlice s dvoukorunkou jednoduše nejsou.

Hádat se o pravdivosti tohoto tvrzení asi nemá smysl, navíc, když se poměrně jasně rýsuje také další logický argument, proč zůstat na průměru 38 mm! Třeba jen proto, že průměr 38 mm najdeme i u vidlice RockShox ZEB, s níž může nový BoXXer sdílet určité prvky a technologie, například tlumení. Jenže ono není DH jako enduro či freeride, proto je nový BoXXer skutečně nový a jiný zevnitř i zvenku.

RockShox BoXXer Ultimate 2024

reklama

RockShox BoXXer – vnější konstrukce

Rozdíl mezi starším BoXXerem a tímto nejnovějším je evidentní snad na první pohled. Větší průměr nohou, stejně jako celkově masivnější provedení, ale také, dle aktuálního stylu značky, ostré a agresivně řezané tvary jednotlivých dílů. Striktně hranatá, sekerou tesaná, je třeba i spodní a horní korunka, kdy je třeba u té horní patrná snaha odebrat materiál všude, kde se jen dalo.

*Nový BoXXer by měl být řádově o 200 g těžší než jeho předchůdce, aktuálně tak dorovnává Fox 40 (řádově 2 800 g)

Spodní nohy naopak zaujmou opět ostře a značně agresivně střiženým spojovacím můstkem, jakož i svou celkovou robustností. Alespoň proti předchůdci. Z technického a mechanického hlediska stojí za to upozornit třeba na otvory vyvrtané z boku vnitřních nohou, které mají zlepšit cirkulaci oleje uvnitř vidlice, především při extra náročném použití a hlubokém ponoru!

Dále doplňme, že nový BoXXer spoléhá na kvalitní kluzná pouzdra a stírací kroužky od SKF, stejně jako na špičkové mazání a tlumící olej Maxima Plush. Vedle dalších, již tradičních popisků na nohou vidlice jsou u nového BoXXeru použité i rysky, které pomohou precizně zarovnat spodní brýle.

DebonAir+ & Twin Tube Air Spring

Řada zajímavých řešení se nachází rovněž hlouběji uvnitř vidlice. Kupříkladu nově vyvinutá a upravená vzduchová pružina DebonAir+, která je nově doplněná o řešení zvané Twin Tube. V zásadě se řešilo, že klasická vzduchová komora by byla, při průměru nohou 38 mm a zdvihu 200 mm, až příliš progresivní.

Proto je uvnitř hlavní vzduchové komory ještě jedna přídavná (odsud název Twin Tube), díky níž je v levé noze více místa pro negativní část vzduchové pružiny. Celkově by měl nový RockShox BoXXer díky tomuto řešení nabídnout maximálně lineární krok, jaký jsme údajně ještě nepoznali!

Nejen stylovou, ale také funkční součástí jsou pomocné tlumící prvky ButterCups, které se nachází na obou stranách vidlice – spojení vzduchové komory i tlumící patrony s vnějšími nohami. Tyto drobné elastomery dokáží přispět k celkovému zdvihu hodnotou až 10 mm, přičemž jejich úkolem je tlumit zejména drobné vibrace. Dle mých zkušeností z nového Piku zjemní i jednotlivé tvrdé nárazy.

Charger 3 RC2

Jak již bylo zmíněno výše, díky sjednocení průměru vnitřních nohou s řadou RockShox ZEB bylo možné převzít třeba i tlumící patronu Charger 3, která zde bude figurovat v provedení RC2 (BoXXer Ultimate), případně RC (BoXXer). V prvním případě tedy se samostatným nastavením kompresního tlumení pro nízkou a vysokou rychlost stlačení a spodním kolečkem odskoku. RockShox přitom slibuje, že okruhy LSC a HSC fungují zcela nezávisle, neovlivňují, nekazí účinek jeden druhého.

RockShox BoXXer a BoXXer Ultimate

Nový BoXXer by se měl nabízet primárně ve dvou verzích, ve vrcholném provedení BoXXer Ultimate a pak „prostě“ BoXXer. U vyšší řady budou na výběr dvě barvy, uhrančivě metalická „Signature Electric Red“ a klasická „Gloss Black“. Základní BoXXer bude primárně v černé.

Dostupnější RockShox BoXXer nabídne vše důležité – pružinu DebonAir+, tlumení Charger 3 RC – chybět budou tlumící prvky ButterCups a také jedno z koleček kompresního tlumení.

Text: Štěpán Hájíček / Foto: RockShox

Více informací na webu: www.sram.com/../boxxer

RockShox BoXXer Ultimate

  • Tlumení: Charger 3 RC2 / ButterCups
  • Pružina: BoXXer DebonAir+ / ButterCups
  • Průměry kol: 27.5”, 29”
  • Zdvihy: 180 mm, 190 mm, 200 mm
  • Offset vidlice: 44 mm (27.5”), 48 mm (27.5”, 29”) 52 mm (29”)
  • Hmotnost: 2 840 g (200 mm, 48 mm offset)

RockShox BoXXer

  • Tlumení: Charger 3 RC
  • Pružina: BoXXer DebonAir+
  • Průměry kol: 27.5”, 29”
  • Zdvihy: 180 mm, 190 mm, 200 mm
  • Offset vidlice: 44 mm (27.5”), 48 mm (27.5”, 29”) 52 mm (29”)
  • Hmotnost: 2 680 g (200 mm, 48 mm offset)
RockShox BoXXer Ultimate & RockShox BoXXer (2024)