reklama

reklama

Ibis DV9 – Lehký základ, těžké zbraně (TEST)

Značka IBIS je na tom, v určitých ohledech, podobně jako YETI, které na našem webu vídáte výrazně častěji. Její dominantní „zbraní“ jsou taktéž plně odpružené stroje, do toho ale nabízí i jeden pevný karbonový rám určený pro 29“ kola s poměrně širokým zacílením. Pojďme se podívat na jednu specifickou stavbu Ibisu DV9!

V souvislosti s pevným Ibisem DV9 jsem si vzpomněl zrovna na konkurenční Yeti hlavně proto, že jsem před delším časem (březen 2021) testoval jejich karbonový pevňák Yeti Arc. V určité míře podobné kolo, které by rovněž mělo zvládnout celou řadu rozličných rolí.

reklama

Kam usadit DV9?

Dnes představovaný a fakticky zkoušený Ibis DV9 vychází z doporučení na zdvih vidlice 120 mm, jejíž hodnotu lze ale, v rozumné míře, měnit (nahoru i dolů). Stejně tak máte široké pole působnosti ve skladbě jeho výbavy včetně velkorysého prostoru pro zadní plášť.

Díky tomu může DV9, v jedné ze svých podob, prohánět špičkové konkurenční stroje na XC okruzích nebo v rámci maratonů, zároveň si s chutí dopřeje pohodu a zábavu na lehčích, ale i náročnějších trailech. Ono se dá vlastně přestavět mnoho různých kol na mnoho různých podob, avšak právě takovéto malosériové stroje jsou pro podobné experimenty jako stvořené.

Na druhé straně nabízí Ibis vícero kompletních podob modelu DV9 s výbavou od Shimano Deore po SRAM XX SL (Transmission), není ale lákavější variantou objednat si samotnou rámovou sadu a zbytek si doladit de facto šroubek po šroubku? Ostatně právě takové služby nabízí WonderFULL Bikes, kteří nám tento kousek půjčili na test. 

„Ibis DV9 je zpět! Téměř ‚všehoschopný‘ karbonový hardtail, který se cítí stejně dobře na hravém trailu jako na startovní čáře těsně před výstřelem. V mezidobí si klidně udělá odbočku na pumptrack a následně okusí i mnoho dalšího z MTB spektra. Lehčí základní stavba rámu, moderní geometrie a stejně důsledná konstrukce jako v případě ostatních modelů Ibis. To je balení, které překypuje nadšením a výkonem nabízeným všem, kteří zrovna netouží po plném odpružení.“ Ibis Cycles

Dopředu bych možná ani nečekal, nakolik jistý a schopný bude Ibis DV9 na trailech plných velkých balvanů a strmých sjezdů. Nemálo pomohly třeba už jen široké a ostré pláště Continental.

Individuální individualita

Když se na Ibis DV9 podíváte z dálky a poté klidně i zblízka, najdete mnoho zajímavého. Už jen vzdálenější pohled na tento konkrétní testovaný kousek naznačí záměry jeho majitele odbočit výrazněji od „továrního“ sportovnějšího ladění a zaměřit se více do trailového spektra.

To ostatně zdůrazňuje nápadně stříbrná vidlice RockShox Pike Ultimate se 130 mm zdvihu, jakož i hrubé a objemné pláště Continental, kdy vzadu najdete fakticky pluskový rozměr 29×2,6“!

Z blízka lze obdivovat další prvky výbavy jakož i samotný rám, který je pozoruhodný z mnoha různých perspektiv. Třeba pestré a různě se proměňující tvary a profily trubek, které zmapujete mnohdy lépe hmatem než zrakem. Případně záměrně přiznaný karbonový základ „schovaný“ pod poloprůsvitný barevně tónovaný lak. To také nepotkáte na každém kroku!

Masivní zadní „polštář“ jako jeden z výrazných prvků individuální stavby – Continental Trail King 29×2,6″
Osobitý byl také kokpit využívající krátkého představce Race Face a řídítek Renthal.
Jasnou dominantou výbavy je vidlice RockShox Pike Ultimate.

Jsem malej, nebo je on velkej?

Zkoušený Ibis DV9 není vlastně žádný drobeček, ač na váze ukázal, i s obecně dost hřmotnou výbavou, parádních 12,15 kg. Pokud by se stejné kolo stavělo „na váhu“, pak se lze dostat až na X,X kg. *Domyslete si sami! Malé není toto kolo jak rozměry plášťů, tak ani svou velikostí, jelikož se jedná o rozměr „L“. Ač mám obecně tendenci vybírat si rámy spíše menší (M), tento kus ve mně budí trochu úcty hlavně vzhledem, zato za řídítky je situace docela jiná.

Jasně, cítím, že to není žádný drobeček, ale solidní kus karbonového základu, kde je hodnota reach (dosah) poctivých 470 mm (vel. L). Ale stěžovat si dnes na rozměry kola rozhodně nebudu, jelikož posed je zde vlastně dost příjemný. S krátkým představcem (45 mm) a rozumně širokými řídítky (760 mm) si dobře rozumím a mám pocit lehkého sportovního nádechu, mírně položeného posedu, ale stále s dostatkem trailové pohody a nadhledu.

Celkově se mi proto na Ibisu DV9 dobře šlapalo a pohodově stoupalo. Navíc jsem v těžších výjezdech ocenil i jeho celkově výraznější délku, díky níž byl celek ukázkově klidný a stabilní. Člověk ani nemusel nijak dramaticky „zápasit“ s polohou na sedle, posouvat těžiště dopředu, mnohdy stačilo jen zatnout svaly na nohou, opírat se do pedálů a další technický výjezd byl úspěšně pokořen!

Decentní tvary hlavy a poměrně jednoduché „ploché“ logo, jako jeden z mála identifikačních prvků na tomto rámu. Větší nápis IBIS najdete zespodu dolní trubky.
Dílčí „informace“ o DV9 jsou na rámu často různě skryty.
Na kalifornský původ odkazuje třeba tento nenápadný vzkazek na zadní stavbě.

XC základy a trailové chilli

V úvodu popisovaná všestrannost a „multitalent“ Ibisu DV9 jsou jasně patrné v mnoha aspektech jízdního projevu. Již rozebíraným všestranným posedem počínaje, zajímavě namixovaným ovládáním pokračujíc. Tady možná začnu zmínkou, že při použití doporučené délky vidlice (zdvih 120 mm) by měl být úhel hlavy 66,5°. Na testovaném kousku byl ale nasazen RockShox Pike se zdvihem 130 mm, proto bychom se mohli pohybovat řádově o půl stupně níže.

Jak to působí v praxi? Zprvu jsem zaznamenal a později si potvrdil, že se zde spojují různé efekty a různé projevy patrné při různých situacích. V nižších rychlostech je kupříkladu řízení poměrně živé, někdy i docela divoké, proto se na něj jezdec musí trochu víc soustředit – chce to pevnou a jistou ruku. Zároveň je ale DV9 díky tomu kolem hravým, které velice dobře, jistě a bez jakéhokoliv znatelného zpoždění reaguje na každý jezdcův příkaz.

Své k tomu jistě řekne i poměrně krátká zadní stavba (425 mm), která krásně doplňuje delší reach a celkově delší stavbu kola. Když proto člověk vezme silněji za řídítka, reaguje Ibis DV9 někdy snad ještě dřív, než plně domyslíte svůj manévr. Snadno se překlápí z náklonu do náklonu, s chutí se pokládá do zatáček, bez odmlouvání si poskočí, smýkne zadkem. Prostě se baví a netváří se jako „urputně soustředěný“ a na výkon strnule fixovaný „okruhový speciál“, kterým je jen z malé části.

*Ostatně moderní XC kola jsou na tom se svou hravostí a jízdní zábavou dnes o dost lépe než v dobách nedávno minulých.

Vstupy kabeláže do rámu jsou řešeny poměrně jednoduše. Díky bezdrátovému řazení je jeden „slot“ nevyužitý. Zbytek rámu je ale takřka dokonale čistý, jelikož vše vede skutečně vnitřkem.
Osamělý nenápadný vstup je i na pravé straně.
Objemnější střed nabízí dost místa pro kontinuální vnitřní vedení až na konec zadní stavby.

Nešetři s tím kořením!

Druhá strana listu tabulky geometrie přináší naopak výrazně vyšší stabilitu, která je patrná tím víc, čím rychlejší je tempo a snad i čím náročnější je terén. Když se nyní dívám na rozvor (1186 mm, vel. L), pak tento údaj zásadně nevybočuje se zavedených škatulek moderního MTB. I tak je ale s rostoucí rychlostí znát, že právě tato hodnota slušně úřaduje a Ibis DV9 se začíná více soustředit, více upínat na přímý směr nebo třeba na plynulé a jisté projíždění svižnějších a více otevřených zatáček.

Co mě vlastně docela překvapilo byla jeho jistota v náročnějším terénu a v prudších svazích, což podpořila jednak vidlice s lehce vyšším zdvihem (130 mm), ale také extra velké a hrubé obutí. Každopádně toto jsou jen doplňkové ingredience přisypávané k dostatečně peprnému základu výchozí geometrie.

Tím vším se snažím říct, že byl Ibis DV9 snad až nečekaně jistý i na místech s pomalejšími, skoro až trialovými prvky. Nejednou si nechal líbit menší i větší dropy, nebránil se překonávání různých kamenů, pomalé smýkání se hlavou dolů a podobné libůstky. Snažil jsem se postupně hledat jeho limity, ale vlastně se mi nestalo, že bych narazil na znatelnou hranici jeho komfortní zóny.

Ano, znám a jezdil jsem i jistější a ještě více odhodlané pevné biky! Skoro automaticky mi naskakuje Rock Machine Blizz TRL 70-29, ale to je kolo jiné kategorie. Zkrátka a dobře, vzhledem k rychlosti, výkonu a více než slušné hravosti je vskutku obdivuhodné, jak těžké technické věci si nechá DV9 líbit!

Precizní konstrukce, maximální bytelnost a minimalistické tolerance. Tak alespoň chápu důvody dramatického přiblížení převodníku k rámu.
Hodně blizoučko byl k rámu také zadní kotouč (180 mm).
Až nebezpečně blízko k němu je i hadice brzdy, vše ale drží a nic neškrtá.

Máslo a kovadlina

Když už mluvím o těžším terénu, nedá mi to neodbočit k odpružení a „neodpružení“. Na tomto kole se totiž střetávají dva zajímavě rozdílné světy. Tím jedním je vidlice RockShox Pike Ultimate poslední generace se speciálními tlumícími prvky „ButterCups“, druhým pak hodně pevný a vlastně i dost tvrdý rám, který vám mnoho neodpustí.

O vidlici bude řeč dále, k rámu se můžu vyjádřit hned. Jeho karbonová stavba, kompaktní rozměry a snad i snaha zajistit vysokou tuhost, se odráží v poměrně malé schopnosti tlumit tvrdé nárazy a tupit ostré hrany.

Své se v tom sice snaží dohnat objemný zadní plášť, ale ani on nedokáže úplně zamaskovat tvrdší základ. Pevnější a méně poddajná budou nejspíš i samotná kola na karbonových ráfcích Praxis Works, každopádně přehršle komfortu vzadu nečekejte a připravte se spíše na silnou zpětnou vazbu od terénu.

Zadní stavba je celkově kompaktní, pocitově bytelná a konstrukčně střídmá. Zde je také dobře vidět struktura karbonu prosvítající skrz barevně tónovaný lak.
Oblast u zadní brzdy je posílena přídavnou vzpěrou.
Středová spojka je poměrně masivní, zajímavé je posunutí sedlovky více dopředu.

Jel by, jen sundat tu žvýkačku!

Pevná zadní partie, jakož i pevný celý rámový základ, navíc při velice příznivé hmotnosti, jsou na druhé straně základem více než dobré výkonnosti. Jenže… To by zde ale nesměly být ony (znovu a znovu připomínané) masivní pláště Continental (Der Kaiser 2,4“ vepředu a Trail King 2,6“ vzadu). Když si nicméně člověk najde vhodné tempo, tak zjistí, že Ibis DV9 jede poměrně svižně a ochotně, jenom…

Jenom to nesmíte se svou snahou vysloveně přehánět. Velký zadní plášť se spíše hrubším vzorkem se docela lepí a roztáčí se nepříliš ochotně. Člověk má sice zprvu tendenci snažit se ho přemoct silou, brzy ale zjistí, že to je jako boj s větrnými mlýny. Výhodnější je najít hranici „kde to ještě jede“ a té se držet. Následně můžete zvládat výjezdy s klidem a rozvahou i při slušném tempu, nikoliv s pohledem pevně přilepeným na hodinky a nohami plnými laktátu.

Ani strmé svahy a drolivé kamení nedělaly Ibisu DV9 zásadní problémy!
Originální vodítko řetězu IBIS a „tuningový“ převodník Garbaruk.
Štíhlejší nohy zadní vidlice a rozumná „firemní“ ochrana pod řetězem.

reklama

RockShox Pike Ultimate

Své separátní hodnocení si jistě zaslouží také vidlice RockShox Pike Ultimate poslední generace, pro kterou by se ale dal připravit i samostatný článek. Zkusme to ale nějak rozumně shrnout. Zprvu bych dodal, že majitel tohoto kola opatřil vidlici několika tokeny, které částečně mění charakter jejího kroku. Ten je totiž do značné míry specifický, postupně tvrdnoucí, pocitově trochu „gumový“.

Vidlice poměrně slušně reaguje na začátku kroku, pak ale nastupuje docela zřejmá progrese. Bez tokenů by byl chod jistě lineárnější a celkový dojem snad i komfortnější, ale tady je to hodně o individuálním vkusu. S tímto setupem je Pike akční a zároveň i dost jistý, proto se do něj lze opírat i poměrně velkou silou, ať již mluvíme o rychlých klopenkách, nebo odrazech ke skoku.

Zajímavý je projev vnitřních tlumících elementů ButterCups, které podle mě znatelně pomáhají ořezávat a tupit ostré hrany jednotlivých překážek. Snad to není jen psychologický efekt, pouhé placebo! Zejména zkraje testu jsem měl pocit, že jsou zde obzvláště dobře zpracované jak počáteční ostré hranky a vysoké frekvence, tak i tvrdé nárazy, které na konci elementy ButterCups také slušně zjemní a dotlumí.

Rád bych si někdy tuto nebo podobnou vidlici vyzkoušel i na jiném kole a ideálně ji porovnal s jiným modelem bez ButterCups. Každopádně celkový dojem je velice pozitivní a komfort více než solidní. Poklona!

Pláště Continental – Der Kaiser / Trail King

Pár poznámek k další výbavě můžeme směřovat na vrub opakovaně vzpomínaných plášťů Continental, kdy zadní Trail King funguje jako snaživý polštář, který ale nedokáže plně kompenzovat tvrdý základ uhlíkového rámu. Přední Der Kaiser je na druhé straně velice schopný „vodič“. Tento plášť jsem měl před lety i na jednom ze svých kol a prostě mě bavil. Tentokrát se osvědčil na kamení, v drolivém terénu, na hlíně… Rozhodně parádní guma!

Brzdy Formula Cura

Dvoupístkové brzdy Formula Cura jsem nedávno již jednou kladně hodnotil na Yeti SB120 a nyní bych se asi už jen opakoval. Líbí se mi jejich extra krátký a super pevný krok. Baví mě hodně agresivní nástup, na který si musí člověk dát někdy docela pozor a užívám si také jejich extra silný stisk.

Opakuju to už poněkolikáté – podobné dvoupístky si skutečně užívám už jen proto, že ve mně vyvolávají zajímavé vzpomínky na dobu, kdy čtyřpístků bylo na běžných kolech jako šafránu. Já rozhodně nejsem proti návratu ostřejších dvoupístků! Pokud budou fungovat podobně jako Formula Cura…

Řazení SRAM GX Eagle AXS

Dnes už vlastně pomalu odeznívající koncepce původního bezdrátového řazení SRAM AXS, které by měl postupně doplnit a jednou asi i nahradit systém SRAM Trasmission, má jistě stále co říct. Samotný průběh, přesnost, komfort a jistota bezdrátového řazení jsou rozhodně fajn, přesto nemám pocit, že bych měl rázem zanevřít na lankem ovládanou klasiku.

Tradičně jsem se zprvu trochu pral s páčkami AXS (verze Rocker Paddle) a hledal si k nim (opět) vlastní cestu. Někomu sedí, jinému méně, já si na ně musím vždy delší čas zvykat a vysloveně nadšený z nich nejsem snad nikdy. S přibývajícími „moto-hodinami“ je ale začínám lépe zvládat a už nad jejich funkcí nemusím tolik přemýšlet. Uvidíme, co na tom změní větší „čudlíky“ řazení SRAM Transmission, na ty jsem dost zvědavý!

OSTATNÍ KOMPONENTY

reklama

Ibis DV9 – závěr

K tomuto kolu jsem přistupoval bez větších představ toho, co od něj mám vlastně čekat? Obecně spíše sportovně zaměřený základ doplněný v tomto případě o vcelku „radikální“ trailovou výbavu. Co to může přinést v praxi? Nyní už vím, že to není vůbec špatné spojení, jen si k němu člověk musí najít cestu a nebát se hledat a nacházet jednotlivé dílčí talenty tohoto uhlíkového stvoření. A že jich není málo!

Začít by se dalo u karbonového rámu, který je extra pevný, pocitově dostatečně bytelný, ale zároveň i krásně lehký. Se sportovní výbavou by byl Ibis DV9 jistě luxusně nabroušenou střelou, která snadno a s velkou chutí zužitkuje každý jezdcem vynaložený watt na zrychlení, stoupání, nebo jen udržování nadstandardní cestovní rychlosti.

Stejně tak se není nutné bát nadělit Ibisu DV9 hrubší kabátek, využít prostornosti jeho zadní stavby, přisypat trochu zdvihu na vidlici a posunout celé kolo více do polohy, kdy se bude zajímat spíše o další technické překážky ke zdolání než vteřiny a setiny ušetřené na závodní trati.

Výchozí zadání splněno!

Nejlepší by možná byla zlatá střední cesta. Rozumná výbava, která nebude zbytečně dusit sportovní potenciál DV9 a zároveň nechá vyniknout moderní geometrii, zmiňovanou pocitovou bytelnost a nemalé trailové nadšení. Když se vše sečte a vyskládá vedle sebe, zdá se, že bylo výchozí zadání splněno více než dobře.

Nanejvýš univerzální, rychlý, hravý obratný, ale také dostatečně sebejistý a vzhledově zajímavý karbonový hardtail, který doslova vybízí ke kreativitě a originalitě při sestavovaní jeho výbavy a zaměřování jeho finálního spektra využití.

Text a foto: Štěpán Hájíček

Ibis DV9 – základní údaje

Cena rámu od: 39 999 Kč
Cena kompletního kola od: 96 999 Kč
Hmotnost: 12,15 kg (vel. L, bez pedálů)
Kola: 29“
Zdvih (vidlice): 130 mm (doporučeno 120 mm)
Kokpit (řídítka/představec): 760/45 mm
Sedlovka (zdvih): 170 mm

Více informací: www.ibiscycles.com

Zapůjčeno od: WonderFULL Bikes

PLUS

  • I při nekompromisní trailové výbavě stále krásně nízká hmotnost
  • Tvarově pestrý a vzhledově zajímavý karbonový rám s řadou nevšedních detailů – nejlépe je prozkoumat hmatem
  • Vysoce pevný karbonový základ, který dokonale zužitkuje vaši energii
  • Moderní geometrie pohybující se na hranici XC a trailových zvyklostí
  • Řízení je dostatečně svižné a pohotové, celek i díky pevnému rámu bez prodlení reaguje, své udělá i kratší zadní stavba
  • Při vyšších rychlostech a v těžším terénu je zároveň DV9 až nečekaně jisté, klidné a ochotné pustit se i do poměrně těžkých věcí
  • Parádním kouskem je vidlice RockShox Pike Ultimate s tlumícími elementy ButterCups
  • Hrubé a objemné pláště Continental sice kolo brzdily v rychlostním rozletu, zase ale nabízely mimořádnou přilnavost a celkovou jistotu a boční stabilitu
  • Velkorysý prostor pro velkou zadní pneumatiku (nasazeno 29×2,6“)
  • Už zase… mě oslovily a nanejvýš bavily ostré, až trochu divoké brzdy Formula Cura (2 pístky)

MÍNUS

  • Rám je hodně tvrdý a mnoho neodpustí. I přes přítomnost velkých plášťů je zadní partie ostrá a do puntíku informuje o každém kamínku a kořínku. Komfort je proto potřeba nahnat pomocí kol, obutí atd.
  • U stroje této kvality, ceny a úrovně bych čekal trochu sofistikovanější vstupy kabeláže než jen jednoduše vymodelované otvory zboku hlavové partie
  • Fakticky to zjevně ničemu nevadí, ale docela mě překvapilo, nakolik blízko rámu byl převodník, ale také zadní kotouč. Nic ale neškrtalo, takže to bude nejspíš záměr. Pouze „prostor pro chyby“ je dost omezený.
IBIS DV9 – geometry