reklama

reklama

Rock Machine Blizz TRL 70-29 – Hliníková láska nerezaví! (TEST)

Nikdo neříká, že je vysloveně nutné testovat vždy a pouze nová kola, čerstvě představené modely, či poslední výkřiky evoluce, módy, nebo techniky. Proč se tu a tam neohlédnout přes rameno a neudělat lehčí revizi stroje, který už dříve prošel testem?

Konkrétně takový Rock Machine Blizz TRL 70-29 si svou prvotní prověrku „odkroutil“ na jaře rolu 2021, dnes se proto můžeme podívat, nakolik je tento bike po dvou letech aktuální?

Při počtech kol, které obvykle za rok vyzkouším a osedlám, si rozhodně nemůžu pamatovat všechny detaily a podrobnosti u všech konkrétních strojů. Jsou zároveň biky, dojmy a zkušenosti, které se mi zavrtají hluboko do hlavy a po čase se dají snadno znovu vyvolat.

Když se přitom ohlédnu za dřívějšími zkušenostmi s Blizzem TRL 70-29, rozsvítí se mi na tváři úsměv a v očích se zažehnou plamínky cyklistické vášně. Tento Rock Machine byl, v době svého uvedení, vlastně slušnou událostí, alespoň na naše podmínky. Vlna zvýšeného zájmu o moderní trailové hardtaily se tehdy teprve zvedala a my už měli svého dostatečně reprezentativního zástupce.

reklama

Optika roku 2023

Jenže čas rychle letí, vývoj mnohdy postupuje kupředu mílovými kroky, a proto by mohla být necelé tři roky stará koncepce (první představení na konci léta 2020) dnes už pomalu zastarávající. Nebo snad ne?

Záměrně jsem si nečetl svůj původní test, jen jeho závěr pro lehké osvěžení vzpomínek, nyní proto můžu připojit dojmy a postřehy z aktuální terénní prověrky viděné optikou počátku roku 2023.

Rock Machine Blizz TRL 70-29 (2021)
Rock Machine Blizz TRL 70-29 (2023)

Změnilo se vůbec něco?

Z faktického pohledu se na stroji Rock Machine Blizz TRL 70-29 za dva roky od jeho původního uvedení mnoho nezměnilo. To bych ale neviděl jako problém, či nedostatek. Již při svém původním uvedení bylo toto kolo slušně vybavené, dostupné za velice solidní cenu, proč tedy do jeho výbavy výrazněji sahat?

Vše důležité tedy zůstalo zachováno. Modelově hliníkový rám (Al 6061 T6) s řadou zajímavých detailů, vidlice DVO Diamond D3 se 140 mm kroku, řazení Shimano Deore v sestavě 1×11, pláště WTB Trail Boss v poctivém rozměru 29×2,6“ a tak podobně.

Jediné místo, které zaznamenalo viditelný posun, představují brzdy. Původní čtyřlístky BR-MT420 nahradila o stupeň vyšší verze Shimano Deore BR-MT520, aby byl celek hodnotnější a jistější v náročném terénu. Pojďme se tedy společně mrknout, jak to celé funguje dohromady, nakolik to i v dnešní době ladí?!

*PS: Určitý posun najdete i v ceně, která je o trochu vyšší, rozdíl je také v laku – původní model měl rám lesklý, poslední generace je lehce matná.

Správně zvolit velikost!

Dříve, než se pustíme do popisu praktických postřehů, by mohlo být vhodné připomenout, že Rock Machine Blizz TRL nabízí trochu jinou skladbu velikostí, než na co jsme (nejen) u této značky zvyklí. Pravda, vybraná endura a stroje kategorie trail HT dnes s oblibou řeší spíše délku rámu než jeho výšku, částečně podobnou cestou jde i Blizz TRL.

Fakticky se nabízí tři rozměry M (13,5“), L (15“) a XL (17“). Co si vybrat? Já třeba měřím 180 cm a normálně jezdím kola velikosti M, případně L. Pokud jde o palce, tak jsem obvykle volil něco mezi 17“ a 18,5“. Jenže tady by Mko při výšce 13,5“ bylo zatraceně malé a naopak 17“ vysoké XL zase nesmyslně velké! Čeho se tedy chytit?

Třeba zlaté střední cesty? Nebo doporučení výrobce… K mojí postavě totiž ideálně sedí střední Lko (15“), s čímž plně korespondují doporučení zapsaná u tabulky velikostí a geometrie (L – výška jezdce 175-195 cm). To jen ať se máte čeho chytit, pokud budete zvažovat vhodnou velikost.

Rám je, oproti předchozí verzi, matný, nikoliv lesklý a také použitá grafika je decentnější, jednobarevná.
Oblast hlavy je dostatečně zesílená podélným provařením hlavních trubek.
Na rámu za hlavou najdete úchyty pro brašničku na různé drobnosti, svačinu apod.

Vrchol touhy? Rám nízký a dlouhý!

Pozorný čtenář a věrný fanoušek webu bikeandride.cz již dost možná zachytil tu paralelu, kdy jsem na konci minulého roku testoval jiný příbuzný stroj – Rock Machine Blizz CRB 70-29 – a i tehdy jsem zmiňoval otázku nakolik je aktuální X let starý koncept, který byl na svém začátku vlastně dost radikální?

V případě modelu Blizz TRL 70-29 je to trochu podobné, ač v jeho případě zase tolik času od původního představení neuplynulo. Snad i proto lze v tomto případě vyzdvihnout (alespoň zatím) slušně nadčasový koncept rámu, který je patřičně nízký a dlouhý, jak se na moderní stroje třídy trail HT sluší a patří.

Než se posuneme o krok dál, rád bych zmínil, že jsem si na aktuálním modelu před testem vyměnil gripy (původní One1, Lock-On) za svoje oblíbené zelené od Fabricu, jinak jsem na kolo nesahal. Tedy krom úpravy posedu, tlaku v pláštích a nastavení vidlice DVO. Víc nebylo potřeba, dál už si stačilo jen užívat!

Horní vzpěry zadní stavby jsou napojeny na sedlovou trubku zboku, nikoliv zezadu. Díky tomu je zde více místa pro pneumatiku.
Nohy zadní vidlice jsou sníženy, aby se uvolnilo trochu místa okolo šlapacího středu.
Levá patka je vytvořená jako samostatný kus navařený ke zbytku rámu.

Posed ok, jen najít vhodné počasí!

Zkraje roku, kdy jsem Rock Machine Blizz TRL testoval, byly podmínky mnohdy dost nevyzpytatelné. První den v akci jsem třeba na jednom kopci narazil, na jižním svahu, na traily suché, místy lehce čvachtavé, na tom severním naopak převážně zmrzlé. Jindy jsem se patlal celý den v blátě tak, až mi z toho bylo pomalu zle! O pár dní později už byly traily sušší, chvíli na to zase venkovní teploty povylezly až nad 10 °C!

To vše v průběhu zhruba dvou týdnů! Proto bylo mnohdy složitější vybrat vhodný den, přijatelné počasí, dostatečně jezdivé podmínky, nebo pak prostě celé kolo opakovaně odbahňovat. Jak ale byly podmínky pestré a náročné, tak kolo samotné bylo příjemné, pohodové a bezproblémové a v ničem mě nezklamalo.

Už jen posed na dobře vybrané velikosti je prostě v pohodě. Člověk si tak akorát hoví v sedle, hezky se mu šlape, připadá si optimálně vystředěný mezi koly. Možná je to i tím, že jsem už na tomto kole dříve jezdil, ale dost možná i tím, že je fakt dobře navržené. Stačí si vlastně jen nastavit základní ovládací prvky, vyhoupnout se do sedla a během chvilky jste jako doma.

Máš se čeho chytit?

Když si tak lehce připomenu závěry svého dva roky starého hodnocení, musím říct, že podobné pocity mám z Rock Machinu Blizz TRL 70-29 i dnes. Především pocit kola značně všestranného, s nímž lze podnikat, sjíždět a užívat si co vás jen napadne.

Díky pevnému, dobře navrženému a rozumně lehkému rámu jsou přesuny mezi traily nebo i výjezdy za horizonty nanejvýš pohodové a efektivní. Při použitém vybavení a zaměření tohoto stroje není nutné, snad ani žádoucí, do kopců vysloveně spěchat. Při rozumně zvoleném tempu vyjedete ale vše a takřka vždy, když chcete.

Třeba i technicky náročná stoupání, vyhlášená svou zákeřností, se díky dlouhému rámu a dobře usazenému těžišti nechají pokořit s klidem a noblesou. Když už mě ve výjezdu něco zastavilo, tak to bylo obvykle bláto, jelikož na protáčející se zadní kolo je jakákoliv geometrie krátká! Má-li se ale zadní vzorek čeho chytit…

Jediný převodník pohonu Shimano hlídá, pro všechny případy, drobné vodítko.
Vodítko řetězu je uchyceno přímo k rámu, nikoliv okolo středu či přes ISCG.
Osa zadního kola lehce „čouhá“ z rámu! Asi je to lepší, než kdyby byla příliš krátká!

Zamyslet se dvakrát

To jsme ale stále jen u výjezdů a přesunů, kdy to s Blizzem TRL rozhodně neznamená nudu, zároveň je ale z celého stroje cítit, že si chce hrát, chce více vášní, vyšší tempo, pořádné překážky, výzvy! Pokud pominu výzvy typu „Sakra, proč se mnou ujíždí do boku celý svah,“ pak jsem snad nenarazil na místo, které by se s Blizzem nedalo pokořit.

Pravda, drželi jsme se obvykle čistě domácího (pražského) revíru, kde se dalo alespoň trochu normálně jezdit, zkoušeli jsme ale různé divočiny, co se tak po okolí našly. Je fakt, že někdy se před hranou člověk raději dvakrát zamyslí, když mu dojde, že sedí na trailovém pevňáku a ne na plnotučném enduru. Obvykle ale stačí vlastně jen dobře zvážit stopu a pak to tam prostě poslat!

Takto jsem s přehledem pokořil různé skalky, menší dropíky, prudší sešupy, pomalé drolivé padáky, slizké zatáčky a jiné lesní parádičky. Díky dlouhému rámu, dobře zvoleným úhlům, širokým řídítkům i krásně baculatým plášťům s tím vážně nebyl problém.

Jasně, tu a tam si člověk všimne, že ho zadek více kopne, hardtail je prostě hardtail! Co se ale týče techniky jízdy, ovládání a schopností samotného kola, pak se není potřeba nijak zásadně omezovat.

Oproti starší generaci Blizzu TRL je grafika na aktuálním rámu vskutku dost minimalistická.
Třeba základní údaje najdete nezvykle na spodní straně dolní trubky…
Vzkaz pro všechny „uživatele lesa“.

Namířit a vy…razit!

Když se v rychlosti podíváme na základní čísla geometrie a jiné podstatné údaje, tak najdeme poměrně rozumné hodnoty. Třeba kola průměru 29“, vidlice se zdvihem 140 mm, úhel hlavy 66°, sedlový úhel 75°, rozvor ve velikosti L 1222 mm a reach 472 mm. Výsledný dojem?

Snad až na moderně protažený rám to nejsou žádná mimořádná čísla, přitom ale dohromady fungují skvěle, jak už bylo ostatně zmíněno výše. Jeden z efektů, který mě zaujal, byl pocit občas poměrně lehkého a živého předku, zejména v pomalých rychlostech. Člověk si na to musí chvíli zvykat a s řídítky v nižším tempu příliš „nemrskat“. Ostatně Rock Machine Blizz TRL není jediným kolem svého druhu, které se takto projevuje.

Navíc, po jistém čase soužití si člověk uvědomí, že toto „živější“ řízení se vlastně může nejednou hodit. Například v situacích, když potřebujete v nižší rychlosti aktivněji manévrovat. Na druhou stranu, jakmile se kolo rozjede, začne naplno úřadovat delší rozvor a řízení se výrazně zklidní.

„Klid za volantem“ následně oceníte hlavně ve chvílích, když do toho pořádně šlápnete, když pustíte brzdy, nebo když se vrhnete střemhlav dolů po divokém trailu. Zároveň jsem ale neměl pocit, že by délka kola a jeho stabilita byly někde na obtíž. Snad jen při skládání kola do auta nebo potřebě jeho přepravy výtahem!

V místě spoje vzpěr a trubky horní plus sedlové se schází celá hromada svárů. Vše ale na sebe slušně navazuje, vše by mělo být příkladně pevné.
Výstup kabeláže u středu je řešen efektním i efektivním plastovým dílem. Trochu mi jen chybí montážní body ISCG pro bashguard.
Oproti horním vzpěrám je začátek nohou zadní vidlice posílen přídavným můstkem.

KOMPONENTY

Vidlice DVO Diamond D3

Z hlediska výbavy, která se od prvotního uvedení skoro nezměnila, mi přijde i dnes Rock Machine Blizz TRL 70-29 rozhodně dobře poskládaný. Zejména s přihlédnutím k jeho ceně. Třeba jen luxusní vidlice DVO Diamond D3, která sice za spíše chladnějších dní nechodila vždy tak mechově jak jsem běžně zvyklý, je ale rozhodně hodnotným a po funkční stránce parádním doplňkem. Navíc kolo do značné míry definuje i svým nápadným vzhledem.

Mezi specifické vlastnosti vidlic DVO patří spíše jemnější a plynulejší chod, vysoká citlivost a rozumná progresivita, kdy se vše z tohoto seznamu u pevného rámu rozhodně hodí. Sice mě i dnes zaráží minimum místa mezi objemným pláštěm předního kola a spojovacím můstkem, potažmo originálním blatníčkem DVO, ale to je jen detail. Občas si o něj zevnitř škrtne nějaký kamínek zaražený ve vzorku, jinak to ničemu nevadí.

DVO Diamond D3 (140 mm)

Řazení Shimano Deore 1×11

Pokud se mám v rychlosti dotknout řazení Shimano Deore, které nabízí „pouze“ 11 převodů, pak na něm můžu kritizovat snad jen onen menší počet rychlostí. Ale to jen od stolu, čistě teoreticky. Faktický rozsah s kazetou 11-51 zubů je plně dostačující, funkce celého řazení je jistá a spolehlivá. S upgradem na 12s. proto spěchat rozhodně nemusíte.

Dostupné, přitom ale funkční a spolehlivé řazení Shimano Deore RD-M5100 Shadow Plus.
11 převodů kazety Shimano Deore CS-M5100-11 (11-51 z.) bylo za mě plně dostačujících.

Pláště WTB Trail Boss

Co se mi rozhodně líbí jsou všestranné široké pláště WTB Traill Boss 29×2,6“. Sice by se dalo přemýšlet o pevnější verzi s měkčí směsí, alespoň dopředu, ale to už je otázka osobního vkusu a způsobu využití. Ostatně dle katalogu má být vepředu ostřejší WTB Vigilante 29×2,5“ a Trail Boss jen vzadu (oboje Tough/Fast Rolling, Tritec). Zajímavé je, že tento testovací vzorek, i ten zkoušený před dvěma lety, byl postaven komplet na Trail Bossu?

WTB Traill Boss 29×2,6“

Brzdy Shimano Deore (M5100 / MT520)

Poslední zastávku věnujme nově nasazeným brzdám Shimano z řady Deore (páky M5100 / třmeny MT520), ač zde se katalog tváří*, že na svém místě zůstaly levnější kousky z předchozí kolekce (Shimano M4100/MT420). Na test-biku nasazené čelisti Deore by ale měly být oním podstatným zlepšením a standardem aktuální výbavy. Je fakt, že tato řada má, když už nic jiného, lepší páku, trochu odlišné jsou také třmeny a další detaily.

*Katalogem je myšlen primárně web rockmachinebikes.com, kde je stále vyobrazena starší verze s lesklým rámem a původní výbavou

Jako obvykle nejsem z brzd Shimano vysloveně ohromený, ještě by se na jejich výkonech dalo pracovat výměnou kotoučů a destiček (můj oblíbený Galfer…), ale to je zase na každém, co se svým kolem udělá, jak ho vylepší. Celkově působí „Deoréčka“ hodnotněji a více pasují k celku, fungují jistě a rozhodně vás zastaví tam, kde si to budete přát!

Na pár místech při delším a vyšším zatížení začaly slušně pištět a skřípat, stačilo je ale na chvíli odlehčit a byl zase klid. Už jsem zmiňoval, že bych vyměnil kotouče a desky?

Brzdové páky Shimano BL-M5100

reklama

Rock Machine Blizz TRL 70-29 – závěr

Pokud bylo základní otázkou dnešního „přezkumu“ to, zda je Rock Machine Blizz TRL i po dvou letech na trhu stále dostatečně „moderním“ a „aktuálním“ zástupcem třídy trail HT, pak je odpověď snadná a prostá – ANO!

Tohle kolo se jednoduše povedlo, trefilo se do správné doby a udržuje si svůj status i nyní. Ostatně silné „revoluční tlaky“ působící na podobu moderních MTB geometrií poslední roky spíše polevují, proto si kola jako je Blizz TRL bez problému drží svůj výsostný status.

Potřebuju další kolo?

Navíc je kategorie moderních trailových pevňáků i dnes navýsost zajímavá a lákavá. Neříkám, že bych měl touhu zahodit plně odpružené enduro a vyměnit jej za trailový hardtail, stále dokola se mi ale vrací myšlenka rozšířit svou domácí sestavičku právě o takovýto kousek.

Vždyť je to vlastně skoro ideální recept. Kolo v principu jednoduché a krásně funkční, které nevyžaduje žádnou extra složitou údržbu. Stroj příjemný, neřkuli ideální na rychlé odpolední svezení. Bike skvělý pro rodinné výlety, pokud s dětmi nehltáte vyšší desítky kilometrů denně. A také skvělý parťák pro trénink techniky v sezóně a ještě lépe mino ni. Kolo do lesa i na pumptrack, do velkých kopců i na nákupy!

Už jen skutečnost, že pevný rám odpustí podstatně méně než ten odpružený, dělá z takovéhoto hardtailu dobrý prostředek, jak si občas vystoupit z „komfortní enduro zóny“ a donutit se více přemýšlet o každém kořeni a kameni. Je to prostě zábava, je to osvěžující a je to dost všestranné řešení.

No nic, ještě jednou se mi tohle kolo dostane do ruky a já pak začnu skutečně vážně přemýšlet nad tím, že by mělo být pevnou součástí mojí cyklo sbírky!

Text a foto: Štěpán Hájíček

Rock Machine Blizz TRL 70-29 – základní údaje

Cena: 42 990 Kč
Hmotnost: 15,22 kg (vel. L, bez pedálů)
Kola: 29“
Zdvih vidlice: 140 mm
Kokpit (řídítka/představec): 760/35 mm
Sedlovka (zdvih): 170 mm (vel. L a XL / S – 150 mm)

Více informací na webu: rockmachine.us

PLUS

  • Jednoduchost a přímočarost pevného rámu
  • Jen tři rozměry, ale dobře odstupňované, lišící se výškou, ale hlavně délkou rámu
  • Příjemný posed a pocit značné všestrannosti
  • S tímto kolem mě baví jezdit na nákupy, na výlety s dětmi, na pumptrack, ale i do lesa do pořádného terénu
  • Líbí se mi, že vám použitá geometrie umožní hravě zvládnout jak náročné technické výjezdy, tak i divoké sjezdy
  • I po dvou letech stále nanejvýš aktuální proporce rámu s moderní delší a nižší stavbou
  • Kolo je jisté, sebevědomé a dostatečně stabilní, člověk s ním sjede prakticky cokoliv, na co si morálně troufne
  • Vidlice DVO je nejen vzhledově výrazná, ale také kvalitní a po funkční stránce jednoznačně přínosná
  • Z mého pohledu se podařilo dobře namíchat dostatečně hodnotnu, a hlavně funkční výbavu, a vedle ní postavit i rozumnou cenu
  • Jedinou faktickou meziroční změnou jsou brzdy Shimano Deore, které je potřeba rozhodně ocenit. Stále nabízí prostor pro zlepšení, celkově ale ladí ke kolu lépe než dřívější levnější varianta, nabízí lepší tvar páky a stabilnější výkony.

MÍNUS

  • Stále mě lehce dráždí minimální prostor mezi pláštěm a můstkem vidlice DVO. Ale to je hlavně psychologický efekt, fakticky to ničemu nevadí.
  • Jediná věc, co jsem si na kole měnil, byly gripy. Toto je ale hodně otázka osobního vkusu a zvyku.
  • Na vidlici DVO Diamond bych možná ocenil, kdyby bylo kolečko kompresního tlumení, s nekonečnými asi pěti plnými otáčkami, nahrazeno páčkou s kratším rozsahem a možností uzavření vidlice, nebo jejího výraznějšího přiškrcení. Není to u mě zrovna zvykem, ale někdy by se hodilo ulevit pozadí a šlapat vestoje se zamčenou vidlicí.
  • Za daných podmínek bych se nezlobil za přední „katalogové“ Vigilante, ale i Trail Boss v použitém rozměru a směsi fungoval velice dobře.