RockShox Vivid – „Nesnáším vzducháče, ale Vivid miluju!“ (TECH NEWS)
Ve světě endura, FR a DH jsou pružinové tlumiče často považovány za výsostnou modlu. To jediné správné náčiní pro skutečně těžký terén! Já sám mám ale obecně radši tlumiče vzduchové, už jen pro jejich nižší hmotnost, snazší nastavitelnost a další možnosti ladění. Tím spíš, že se stále vyvíjí, zlepšují, přibližují pružině… Tak jako nejnovější RockShox Vivid!
Na současném trhu není vlastně zase tak moc „velkých“ vzduchových tlumičů, které by byly určené pro skutečně těžký terén a vysoké zatížení. Tlumičů, které by reálně dokázaly držet krok s často opěvovanými pružiňáky. Na tomto kolbišti v zásadě vystupují jen dva klíčoví aktéři – Fox DHX Air a RockShox Vivid.
Nebude asi náhodou, že oba mají dost podobnou základní konstrukci s velkou vzduchovou komorou na straně jedné a výraznou expanzní nádobkou na straně druhé. Na tomto konceptu se přitom u nově představené, upravené a naladěné jednotky RockShox Vivid nic podstatného nemění, převážně zachována je jeho základní stavba, to podstatné se odehrává (nepřekvapivě) vevnitř!
Tajemný vnitřní svět RS Vivid a jeho TouchDown technologie
Zásadní a klíčovou novinkou inovované řady tlumičů Vivid je nový systém pozičně senzitivního tlumení TouchDown. Jeho hlavním úkolem je zajistit co nejlepší vnímavost tlumiče na začátku zdvihu, aniž by to mělo vliv na stabilitu a dobrou odezvu ve středním rozsahu, stejně jako na jistotu na konci kroku.
Přestože systém TouchDown funguje selektivně, ovlivňuje zejména prvních 10 % zdvihu, nedochází k žádným skokovým změnám, nebo trhavému pohybu odpružení. Vše by naopak mělo být plynulé a nenápadné, aby se jezdec mohl plně soustředit na jízdu, výběr stopy a kopírování terénu.
Z technického hlediska funguje TouchDown tak, že v první fázi zdvihu (prvních 10 % aktivního kroku) může tlumící olej proudit mimo hlavní tlumící okruh. Po dosažení této hranice se bypass systému TouchDown uzavírá a zbytek řeší klasické tlumení. Respektive na konci zasahuje ještě hydraulický doraz.
(Volitelná) Jistota na dorazu
Zmíněný hydraulický doraz kontroluje, pro změnu, posledních 20 % kroku, abyste se mohli spolehnout, že se vám kolo při tvrdém dopadu nerozletí na trsátka. Inovovaná řada tlumičů RockShox Vivid přitom nabídne možnost snadného nastavení tohoto prvku, což ostatně reprezentuje jeho označení: Adjustable Hydraulic Bottom Out (AHBO).
Nenápadné fialové kolečko, schované u horního oka tlumiče (na straně expanzky) nabízí 5 samostatných poloh, jejichž účinek nejlépe demonstruje graf níže. Pro zajímavost doplňme, že k ovládání hydraulického dorazu (AHBO), stejně jako kompresního tlumení (HSC) je potřeba inbus (3 mm), který by se měl skrývat pod kolečkem odskoku, usazeném na opačném konci tlumiče. Vlastní nářadí tak nutně z kapsy tahat nemusíte.
Vylepšený DebonAir + Bottomless Tokens
Vcelku běžnou a dobře známou cestou, jak dále upravit krok (nejen) tlumičů RockShox Vivid jsou specifické vložky určené pro nově upravenou a částečně přepracovanou hlavní vzduchovou komoru DebonAir, jejichž označení asi všichni dobře známe – Bottomless Tokens. Účinek jednotlivých tokenů, jakož i průběh zdvihu v porovnání s pružinou opět ideálně demonstruje další graf.
Rodina RockShox Vivid
Pokud se na závěr podíváme na přehled samotných tlumičů RockShox Vivid, pak asi očekávatelně najdeme ty největší vymoženosti u nejvyšších modelů Vivid Ultimate a Vivid Ultimate DH (DH verze nemá páčku pro výjezdový mód – Threshold Lever). Ostatně tyto dva kousky budou jediné, které bude možné pořídit samostatně. Další tři verze (Select+, Select, Vivid) budou určené pouze pro přímou montáž na nová kola.
Co je ale povzbudivé je fakt, že všech 5 modelů této řady nabídne jak nastavitelný hydraulický doraz (AHBO), tak i největší inovaci nové generace, systém TouchDown! Ten bude, logicky, spárován s různou úrovní tlumení (RC2, RC2T, RCT, RT, R).
Doplňky a upgrady
Nebyl by to RockShox, kdyby k novým tlumičům nenabízel rovnou i další doplňky a sady pro případný upgrade. Kupříkladu bude možné koupit samostatně reservoár z nejvyššího modelu Ultimate, tedy s tlumením RC2T, který nabídne možnost ladit dvě úrovně kompresního tlumení (LSC, HSC), obsahuje systém TouchDown a páčku přepínající výjezdový mód (Threshold).
Jinou možnost vylepšení představuje sada, pomocí níž nahradíte klasická kluzná pouzdra za kuličková ložiska pro hladší chod a jemnější reakce odpružení. Vedle toho všeho se v dostupných materiálech hovoří i o prodloužení servisních intervalů na úroveň 50 až 100 hodin, dle podmínek, v nichž je kolo provozováno. To vše (nejen) zásluhou kvalitní lubrikace – Maxima Plush Dynamic Suspension Lube.
Text: Štěpán Hájíček / Foto: RockShox
Více informací: www.sram.com