reklama

reklama

GT Grade Carbon X – Téměř dokonalý univerzál (TEST)

Nejnovější generaci oblíbeného štěrkoletu GT Grade jsme si blíže představili v druhé půlce července a tehdy i doplnili pár prvotních postřehů z reálného nasazení specifické „terénní“ varianty GT Grade X. Zároveň padlo, že nezůstane jen u povrchního představení, proto dnes přichází bližší praktické zhodnocení.

Vzhledem ke všemu výše popsanému snad není třeba zdlouhavě připomínat kořeny modelové řady GT Grade, její zaměření, ale ani podstatné novinky nejnovější generace. Věci jako nový karbonový rám, výrazná progresivní geometrie, další zdůraznění konstrukce Triple Triangle apod.

Bohatě by mohlo stačit připomenutí, že k testu jsem měl k dispozici onu specifickou a pro ostřejší terén atypicky vybavenou variantu GT Grade X, která se může pochlubit odpruženou vidlicí RockShox Rudy XPLR se zdvihem štěrkově orientovaných 40 mm, teleskopickou sedlovkou TranzX (50 mm), nebo též, na gravel poměry, značně hrubými plášti WTB Resolute v rozměru 700x42c.

Doplňme k tomu třeba též sadu SRAM Apex (základní verze 1×11 / nově SRAM Apex 12s. XPLR včetně elektriky AXS) a náš základní výčet je skoro kompletní.

GT Grade Carbon X

reklama

Všechno skvělé, snad až na ten úchop!

Jestli je základ výbavy GT Grade X skvělý a do akce motivující, tak se zde najde i jeden lehce „otravný prvek“. Už od počátku mě „znervózňovala“ použitá řídítka (GT DropTune RS, Alloy, 16° Flare), zejména pro jejich dost úzké provedení (420 mm) a nepříliš výrazné vyklonění do stran. Ze svého osobního gravelu jsem zvyklý na znatelně širší úchop a u takto specifikované „Grejdyny“, navíc s přihlédnutím k velikosti rámu, bych čekal řídítka rozhodně širší!

Ale k tomu se vlastně ještě dostaneme a ne jednou… Pokud se však skokem vrátím k posedu a rámu samotnému, tak třeba jen s výběrem velikostí to bylo u GT Grade vždy trochu ošemetné. Zejména vzhledem k určitému posunu jejich „šarží“. Jinak řečeno, třeba zkoušené M by se dalo dříve považovat za poměrně velké kolo, v podstatě hraniční pro jezdce s výškou postavy 180 cm (můj případ). V podobě nové generace a ve verzi Grade X mi ale vlastně dobře sedlo.

Kratičký představec (55 mm), přiměřeně dlouhý rám, stejně jako jeho výška upravená pro dostatek prostoru v případě použití teleskopu, to vše zapadlo hezky na své místo jako střípek z mozaiky Gaudiho staveb. Po chvíli experimentování jsem si našel optimální polohu představce a byl pak plně spokojený. Posed rozhodně nebyl přehnaně krátký, sportovní duch mu jednoznačně nechyběl, zároveň při použití teleskopu bylo místa nad rámem, potřebného pro manipulaci s kolem, víc než dost.

Pro zajímavost výňatek z testu GT Grade z roku 2020: „Konfekční Mko (55 cm) je kolem poměrně vysokým a dlouhým, proto jsem se s jeho rozměry zprvu docela pral. Na jaře v Itálii jsem sedlal velikost S (51 cm), což mě při zpětném zjištění sice trochu šokovalo, tehdy se mi na něm ale sedělo krásně.“

*Aktuální GT Grade velikosti M má sedlovou trubku dlouhou 50 cm

Takhle na fotce kokpit stísněně rozhodně nepůsobí, ale proti „kormidlu“, které mám na svém kole (vzdálenost pák 460 mm) jsou řídítka široká 420 mm velká slabota…
Palec nahoru naopak náleží kratičkému představci (55 mm). Asi se nechám inspirovat!
Fajnovým kusem výbavy je také sedlovka TranzX Dropper Post (50 mm, 27,2 mm).

Kouknu a vidím… Celou přední vidlici!

Možná bych se ani tolik nedivil použitým řídítkům, kdyby bylo toto GT Grade postaveno více sportovně, jako v případě klasických variant. Avšak při snaze o jeho výrazné terénní zaměření… Už se dost opakuju, co? Je ale fakt, že mě onen úzký úchop „šokoval“ pokaždé, když jsem na kolo usedl. Co mě ale také opakovaně překvapovalo, byla dost výrazná geometrie, vlastně spíš progresivní biková než standardně gravelová.

Úhel hlavy 70°, navrch podpořen odpruženou vidlicí (ony i pevné karbonové u ostatních modelů budou nejspíš stejně vysoké), znamená hodně, ale opravdu hodně velký klid ve stopě a také poměrně výrazný odpor ke změnám směru. Řízení je zkrátka mimořádně jisté, zároveň i znatelně vláčné a zprvu se může jevit vlastně i dost pomalé, ospalé, případně lehce opilé. Ještě jednou si rýpnu do šíře řídítek, která by i zde rozhodně pomohla… A už toho nechám! Snad.

Ovládání GT Grade X chce chvíli zvyku a jisté souhry s jezdcem, ale není to vlastně žádné utrpení. Jakmile vám tento styl řízení přejde do krve, začnete si užívat jistotu, s jakou tohle kolo vede směr a nejspíš vás bude brzy bavit i pokládání celého štěrkoletu do rychlejších zatáček, jak to člověk zná z trailbiků nebo super moderních XC strojů. Je to vlastně docela návykové!

Decentní tvary rozumně dlouhé hlavové trubky (134 mm u vel. M) hezky navazují na vidlici RockShox a rovněž předvádí nové logo GT.
„Vylepšením“ nové generace je i vnitřní vedení kabeláže s netradičním vstupem za hlavou.
Trochu v MTB stylu… Přídavná ochrana spodní trubky.

Lehké BVP, nebo těžký obrněnec?

Už jen díky řízení, odpružené vidlici RockShox Rudy XPLR a také plášťům WTB Resolute, má člověk brzy pocit, že GT Grade X projede skoro vše, co běžně jezdíte na biku! Až je skoro škoda tahat ho někde po štěrku nebo asfaltu. I v tomto směru by pomohla širší řídítka (už mlčím!), možná i trochu silnější brzdy, ale terénní potenciál je zde více než patrný.

A to jsem ani nezmínil teleskopickou sedlovku, která se komfortně ovládá páčkou na levé brzdící a řadící páce! To je taky parádní hračka, i když je její zdvih docela skromný. Ale i to stačí.

Když to ale zase trochu otočím, tak jsou pod tím vším „hard core“ vybavením jasně patrné klasické geny řady GT Grade – gravel biku, který byl vždy, alespoň z mého pohledu, stavěn spíše výkonnostně a rychlostně než extra dobrodružně. Každopádně ze specifické stavby GT Grade X lze vlastně poměrně snadno udělat šikovný univerzál. Stačí jen…

GT Grade Carbon X – Sluníčko, louka, ovečky…
Základní údaje o geometrii hledejte na samolepce s označením velikosti rámu.
Kdo by se chtěl v dnešní době „mořit“ s přesmykačem? I tací se najdou, proto jiné specifikace GT Grade nabídnou i dvoupřevodník.

Vyměň (sakra) ty pláště!

Musím totiž vypíchnout jednu záležitost, kterou jsem v rámci prvních dojmů ještě tolik neprožíval, avšak brzy poté, co jsem je sepsal, jsem to začal řešit čím dál tím víc. Je „tvrdým faktem“, že při použití plášťů WTB Resolute (700x42c) jsem si mohl sice užívat parádní grip a značnou jistotu v terénu těžkém i těžším, stejně jako velice slušné tlumení, zároveň mi ale brzy došlo, že tyto pláště mimo terén prostě NEJEDOU!

„Rychlé“ spojovačky po štěrku a kratší přesuny po asfaltu byly jako za trest! Snažil jsem se odpor plášťů opakovaně přemoct silou, ale jen mě z toho bolely nohy a tepy letěly do nebe! Svižné a příjemně plavné gravelové tempo to přesto nepřineslo.

Zároveň jsem své snažení s GT Grade X nehodlal vzdát, proto jsem nelenil, doma našel pár vcelku zachovalých pár plášťů Maxxis Rambler 700x40c a kolo během chvilky přezul*. V první řadě mě překvapil rozdíl v jejich hmotnosti – Maxxis cca 380 g / WTB 550 g. Tedy nezanedbatelných cca 170 g na jedno kolo. Velký posun byl znát následně i v sedle!

*GT Grade X dorazilo klasicky na duších, v kolech byly ale bezdušové pásky, proto by stačilo použít vhodný ventilek, tmel a bylo by bezdušoizováno!

**Sranda, když jsem na přelomu let 2019/2020 testoval poslední GT Grade, šklíbil jsem se tehdy nad příliš úzkými a nedostatečně zubatými plášti WTB Riddler (700x37c), které jsem záhy vyměnil za širší a agresivnější Continentaly Terra Trail (700x40c). A letos je to přesně obráceně!

Drobné, vcelku volně rozeseté kostičky vzorku WTB Resolute vypadají rozhodně dobře a také dobře drží, na pevném povrchu ale skoro nejedou!
WTB Resolute 700x42c
Moje dojmy a poznatky příliš neladí s označením „Fast Rolling / Light“.

Věřím si na Taxxis Maxxis!

Tušil jsem, že by odlišné pláště mohly posunout lehkost a svižnost jízdy GT Grade X o kus dopředu, jak moc velký rozdíl to ale bude znamenat, to by mě snad ani ve snu nenapadlo! Asfalt, štěrk a jiné rychlé povrchy najednou nebyly utrpením, ale příjemným vyplněním chvil jinak strávených v terénu. Schopnost tlumit se zásadně nesnížila (rozdíl v šíři plášťů jen 2 mm), grip v terénu byl o něco slabší, ale na můj vkus a terén, kde štěrkolety obvykle proháním, stále naprosto dostatečný.

Rázem se tak z GT Grade X stal luxusní a nanejvýš příjemný univerzál, který se nebál těžšího terénu, rád si pomohl odpruženou vidlicí a teleskopickou sedlovkou, zároveň působil lehce a svižně i na rovinách a delších rychlých přesunech. Prostě jako GT Grade minulých generací, jen s klidnějším řízením, s větší porcí komfortu a s vyšší prostupností terénem.

Na původních pláštích WTB byly třeba podobné otevřené rychlé cesty dost otrava. S lehčími Maxxisy to ale hnedle letělo s větrem o závod!

reklama

RockShox Rudy = Nevyklepeš zuby z huby!

Když už jsme u komfortu, pojďme si říct trochu více o odpružení, předním i zadním. Vepředu, jak již víme, úřaduje vidlice RockShox Rudy, která tabulkově nabízí 40 mm kroku. Z mojí zkušenosti obvykle chodí kolem 30 mm, ale i to je fajn (zkoušel jsem i různé tlaky a nic moc se nezměnilo).

Zajímavé je, že pocit jejího chodu „na sucho“ je dost divný. Člověk ji proto musí foukat hlavně podle tabulky a pak případně doladit podle pocitu v sedle. Podobné to je s nastavením odskoku. Za jízdy je ale situace o dost jiná. Při vyrovnaném tempu v sedle se RS Rudy zbytečně nehoupe, nežere sílu jezdce, zároveň ale slušně reaguje i na drobné nerovnosti.

V případě, kdy narazíte na větší výmoly, tak nelze čekat aktivitu srovnatelnou s MTB vidlicemi, zároveň je ale nutno přiznat, že všechny „rány na předek“ jsou velice dobře utlumené. A konečně, při jízdě ve stoje se vidlice sice trochu houpe, možná bych i zauvažoval o lockoutu, kdyby tu nějaký byl, ale vzhledem rozsahu jejího kroku to není žádné velké utrpení.

Největší „průšvih“ vidlice RS Rudy?

Co je podle mého největším problém této vidlice? Skutečnost, že si na její přínos člověk strašně rychle zvykne. První jízdu jste uneseni z toho, jak krásně tlumí, při druhé si říkáte, že je fajn mít i na gravelu přední odpružení a u třetí vás jen napadne, že by vaše vidlice mohla mít klidně i delší krok! Alespoň do chvíle, než své kolo půjčíte kamarádovi…

Ona chodí hezky a plní parádně svoji roli, jen si prostě naše tělo a naše smysly na její přínos tak snadno zvykne, že ji po pár jízdách prakticky přestanete vnímat. Pravda je ale taková, že mnohem horší bude přechod zpět na pevnou vidlici. I když i to se dá přežít…

Jako luk a tětiva

Aby téma komfortu nebylo málo, nabízí rám GT Grade i specifické „zadní odpružení“, takzvaný „Gravel Travel“. Tedy teoretický zdvih na sedle zhruba 3 cm. Nevím, zda se to někomu podaří změřit, potvrdit či vyvrátit zrovna tuto hodnotu, ale nutno přiznat, že je i zadní partie příjemná a komfortní. Přestože je rám zároveň krásně pevný, tuhý a stabilní při silových záběrech.

Už jsem to vlastně zmiňoval u svých prvních dojmů, tedy, že je znát o něco vyšší míra pohodlí pro ruce díky vidlici RockShox Rudy, ale ani vzadu to jezdce do jeho pozadí vysloveně nekope. Tvrdší se naopak zdá být rám ve chvílích, kdy se zvedete ze sedla. Poté jsou rázy přenášené přes střed, kliky a pedály do vašich chodidel o poznání ostřejší. Ale jasně, v rozbitém sjezdu kvůli tomu sedět nebudete, ani když máte na kole teleskop, že?!

KOMPONENTY


reklama

GT Grade Carbon X – závěr

Za necelé dva týdny, kdy jsem měl možnost trápit sebe i GT Grade X, jsem si k tomuto kolu našel vlastně dost blízký vztah, ač cesta k němu nebyla úplně snadná a přímočará. Doteď jsem přesvědčen, že být to moje kolo, tak co nejdřív měním řídítka za výrazně širší kousek, s čímž ale nemusí souhlasit každý – určitě se nad tím minimálně zamyslete.

Jiné, prakticky realizované „střídání stráží“, které se nanejvýš vyplatilo, se týká obutí, jenž s tímto kolem dokáže udělat skutečné zázraky. Nechci hanit původní WTB Resolute, pláště to jsou dobré, ale na tohle kolo zbytečně hrubé a pomalé a jejich využitelnost je tak dost omezená. Pokud ale nebudete líní a hodíte na svoje GT Grade X lehčí a všestrannější vzorek, modelově něco jako moje Maxxis Rambler, nebo třeba Continental Terra Trail, pak se GT Grade X posune do zcela nových výšin!

Kdo říká, že gravel bike s teleskopem a odpruženou vidlicí musí být jen nástrojem pro MTB okruhy a technicky těžké tratě? S lehčími a rychlejšími plášti můžete v pohodě jezdit i méně technicky náročné a celkově svižnější okruhy, užívat si přínos vidlice RockShox Rudy, tu a tam v terénu použít teleskop, nebo občas zabrousit na pumptrack…

To vše jsem s GT Grade X sám zkusil a zažil, ale také jednu jízdu v dešti a následné závodění s dalším mrakem cestou domů, a vždy jsem se parádně bavil. S luxusním, svébytným, komfortním a výkonným rámem se, s dobře voleným obutím, dostanete celkovou hmotností na úroveň 10 kg (vel. M), což není vůbec špatné. Minimálně na takto vybavené a vpravdě všestranné kolo! Já bych se nechal asi snadno ukecat!

Text a foto: Štěpán Hájíček

GT Grade Carbon X – základní parametry

Cena: 85 999 Kč
Hmotnost: 10,56 kg (vel. M, bez pedálů, s původními plášti WTB Resolute 700x42c)
*Hmotnost: 10,2 kg (vel. M, bez pedálů, s plášti WTB Maxxis Rambler 700x40c)
Vidlice (zdvih): 40 mm
Sedlovka (zdvih): 50 mm
Kokpit (řídítka/představec): 420/55 mm

Domácí stránky: gtbicycles.com

České zastoupení: gtbicycles.cz

PLUS

  • Originální vzhled a stavba rámu – nemusí lahodit každému, ale má prostě něco do sebe!
  • Zprvu jsem byl až zaskočený radikální geometrií s hodně položenou vidlicí
  • GT Grade X je kvůli tomu kolem mimořádně klidným, jistým, na jeho ovládání si je ale potřeba chvíli zvykat
  • Po překonání úvodního rozčarování si ale nejspíš oblíbíte mimořádnou jistotu a plynulé poklápění celého stroje do zatáček
  • Rám GT Grade X je lehký, tuhý a čiší z něj touha po rychlosti, kterou ideálně podpoříte vhodným výběrem obutí
  • Rám je zároveň dostatečně pevný a pocitově odolný
  • Díky specifické konstrukci Triple Triangle nabízí také velice slušný komfort, zejména při pobytu v sedle
  • Vidlice RockShox Rudy nabízí dost minimalistický krok, který se ale zdá být krásně vyladěn k potřebám gravel biků
  • Teleskopická sedlovka s dálkovým ovládáním přímo z levé páky je příjemným a vítaným bonusem, nejen v těžším terénu
  • Celkově mám z GT Grade X dojem, že jde o skutečně skvělý univerzál, který vás (s lehce poupravenou výbavou) bude bavit na mnoho způsobů.

MÍNUS

  • Na můj vkus příliš úzká řídítka – osobně bych měnil co nejdříve za širší kus s výraznějším vykloněním
  • Použité pláště WTB Resolute jsou extra jisté v terénu a také dobře tlumí, na štěrku a asfaltu jsou ale snad až „zoufale“ pomalé. On už jen jejich vzorek a hmotnost připomínají spíše MTB obutí. Výměnou za lehčí a rychlejší pryže posunete celé kolo o značný kus vpřed!
  • Není to rozhodně nutnost, ale asi by mě po chvíli lákalo upgradovat řazení na vyšší verzi sady SRAM Apex XPLR 1×12, ideálně v bezdrátovém provedení AXS