Continental Terra Trail | Konečně Contíky na štěrk!

Kdo by neznal značku Continental? Jednoho ze světově významných výrobců zdaleka nejen pneumatik, i když ty si s tímto jménem spojíme asi nejčastěji. Tento německý „velkovýrobce“ se přitom ve světě cyklistiky asi nejvíce prosazuje na silniční scéně, což je tak trochu škoda, jelikož jeho produkty pokrývají i většinu ostatních kategorií, vcelku nově (konečně) i gravel biky!

Ke značce Continental mám tak trochu specifický vztah. Není to jen kvůli tomu, že se jedná o jednu z mnoha dovážených značek zastoupených u nás společností Schindler s.r.o., s nímž má BikeAndRide.cz dlouhodobě dobré partnerské vztahy, i když také trochu ano.

Určité nadstandardní propojení vychází spíše z toho, že jsem byl před řadou let pozván do Itálie na prezentaci tehdy poprvé představené směsi BlackChili Compound, v té době ještě jako vyslanec časopisu Velo, a mohl si tak vytvořit určité vazby přímo se zástupci této značky a její filosofií či s jejími produkty. Celé to pak před pár lety korunoval výlet do továrny Continental nacházející se v srdci Německa, v městečku Korbach.

Až tam jsem si uvědomil, co je to za gigant! Onu totiž dobře půlku rozlohy tohoto města zabírají výrobní, skladovací a logistické prostory Continental, a to je jen část z jejích celkových kapacit. O skutečnosti, že výroba cyklistických plášťů má z toho všeho vyhrazeny vlastně jen dvě skromné budovy (probíhá zde výroba nejvyšších řad plášťů a galusek), se není třeba rozepisovat. Jsme jen „okrajovka.“ Ostatně, jako u snad všech velkých výrobců, tak i u Continentalu se značná část produkce odehrává v Asii.

Není tehdy jako dnes!!!

Konec povídání o mě a Continentalu, otočme list a pojďme se věnovat novým plášťům, na které jsem čekal… No vlastně od doby své návštěvy v Korbachu, což bylo v září roku 2016! Už tehdy jsem si říkal, že bych si na svůj gravel bike mohl nasadit něco od Contíků… Ale ouha, tehdy toho na výběr moc nebylo!

Tehdy bych si mohl vybrat nějaký z trekingových plášťů a tvářit se, že to je rozumný kompromis pro gravel, nebo bych býval musel sáhnout po CX pláštích, ale ty byly na můj vkus zase až moc hubené. Jak jsem se vyznal třeba v závěru testu GT Grade, osobně mám radši spíše dobrodružnější formu štěrkolétání, proto tíhnu k širším a zubatějším pneumatikám.

Každopádně stejně jako voda vždy doteče z kopce dolů, z hor do moře, pokud ji tedy nenasytná Čína ve snaze pokrýt naší rozmazlenou poptávku nespotřebuje v půlce toku do té míry, že se třeba Žlutá řeka k moři vůbec nedostane, dostalo se i na to, že Continental v minulém roce připravil konečně dva čistě „gravel specific“ vzorky – Continental Terra Trail a Continental Terra Speed.

Jak lze již jen z jejich názvu vyčíst, Terra Speed je rychlejší variantou s očekávatelně nižším vzorkem, Terra Trail zase o něco hrubší verzí určenou do ostřejšího terénu a náročnějších podmínek obecně.

Jak nejlépe demonstruje tabulka níže, Continental Terra Trail bude nabízen pouze ve dvou rozměrech (650x40c, tzv. RoadPlus / 700x40c), zatímco Terra Speed nabídne menší i větší průměr (650b alias 27,5“ / 700 alias 28“) a to v šířích 35 nebo 40 mm. Barevné varianty a další specifikace vyčtete z tabulky.

Continental Terra Trail TR 40 mm

Continental Terra Trail TR 40 mm

Technologie

Nové gravelové pláště Continental Terra Trail a Terra Speed přichází v první vlně ve špičkovém provedení plném kvalitních materiálů a pokročilých konstrukcí. Těšit se tak můžete na vcelku očekávatelnou „Tubeless Ready“ konstrukci se zvýšenou ochranou proti defektu „Protection“, která navíc přidává i velmi dobré tlumící vlastnosti.

Plášť jako takový je tvořen čtyřmi vrstvami s výslednou hustotou vláken 240 TPI pod vzorkem, respektive s třemi vrstvami a hustotou 180 TPI v případě zesílených bočnic.

Když už hovoříme o značně Continental a jejích špičkových produktech, nelze pominou další mocné zaklínadlo, kterým je BlackChili Compound. Tedy patentovaná směs, která řeší vlastnosti výsledné pryže v zásadě již na molekulární úrovni. Díky tomu je schopná nabídnout snadné odvalování, vysokou míru přilnavosti a zároveň i dlouhou životnost.

Snad jen doplním, že označení BlackChili neznačí jen jednu jedinou směs, která by se používala napříč celou cyklo nabídkou Continentalu od silničních, přes gravelové po MTB pláště. Ono totiž není BlackChili jako BlackChili. Toto označení v sobě ukrývá základní technologii s tím, že se pro každý druh použití ladí konkrétní směs tak, aby co nejlépe odpovídala předpokládaným podmínkám a zatížení. BlackChili na lepivé DH gumě tak bude o dost jinou směsí než BlackChili na vrcholné silniční galusce určené (nejen) pro závodníky na Tour de France!

S Contíky Terra na Trail!

Nové pláště Continental Terra Trail, v rozměru 700x40c, mám k dispozici již od konce léta, přičemž za tu dobu toto obutí vystřídalo v mojí stáji dvě kola. Můj osobní stroj Ghost Fire Road Rage 6.9 LC a pak nedávno dotestované GT Grade Carbon Pro.

Zároveň jsem vlastně při tomto „střídání stráží“ vyzkoušel dvě různé konfigurace. Na svém Ghostu jsem totiž do plášťů Continental Terra Trail vložil lehké duše Tubolito CX, v případě GT Grade jsem Contíky obul jako bezduše. Vepředu jsem nechal jen mléko, dozadu jsem pro pocit „jistoty, sucha a bezpečí“, přidal ještě inzert Panzer Gravel.

Abych byl zcela upřímný, tak vzadu Continental Terra Trail tak úplně tlak nedržel, ale myslím, že to nebyla jeho chyba! Spíš byl někde klepnutý ráfek, či poškozená páska, jelikož když jsem pláště přezouval, tak byla vzadu duše a při zpětné instalaci původních plášťů WTB se mi zadek ani nepodařilo pořádně nahodit. Vždy to ale vydrželo alespoň jeden den, jednu vyjížďku.

Naopak vepředu nebyl jediný problém. Usazení bylo poměrně snadné, stejně jako foukání. Ano, i zde bylo potřeba před jízdou obvykle zkontrolovat tlak a případně jej i trochu poladit, ale jen lehce, tedy v rámci klasické údržby a provozu většiny bezduší.

40 mm šíře je, dle mého názoru, optimální rozměr pro gravel biky, tedy dostatečně komfortní, rychlý a odolný. 

Zaklínadlo BlackChili Compound rezonuje v cyklistickém světě již řadu let. Od svých prvopočátků se tyto směsi jistě dále vyvinuly, jejich základní „super schopnosti“ by ale měly být stále stejné!

Drží a frčí!

Když jsem pláště Continental Terra Trail obouval poprvé na svého Ghosta, střídaly zde objemné balóny Panaracer TrailKing SK 700x43c! Proto mi Contíky přišly, na první pohled, relativně štíhlé a jejich vzorek docela ostrý. Na poměry gravel plášťů, samozřejmě. Principiálně jsem tak čekal, že se tyto pryže budou lépe zakusovat, ale že třeba trochu hůř pojedou na zpevněných cestách… Jaký to omyl!!!

Tedy omyl v kladném slova smyslu! Continental Terra Trail 700x40c se ukázal jako velice schopná guma v terénu, na kamenech i kořenech a docela solidně si vedl i v blátíčku, kterého později na podzim nebylo rozhodně málo. Co mě ale při prvních poprázdninových jízdách šokovalo asi nejvíc, byla rychlost!

Jedna z prvních vyjížděk s těmito plášti vedla směrem na Poděbrady, okolo Labe, kde jsem průběžně střídal klasické silnice, cyklostezky, pěšiny podél vody apod. Záměrně jsem si nechal trochu vyšší tlaky, řádově 3 bar vepředu a 4 bar vzadu, a jen jsem žasl. S komfortem to v této konfiguraci nebylo úplně zázračné, ale rozhodně to nebyla ani žádná ostuda. Ale ta rychlost!!!

Opakuju se, vím, ale já prostě nechápal jak rychle a ochotně moje kolo frčelo po zpevněných cestách a snad ještě víc mě překvapilo, jak rychle a zlehka fičelo po hladkém asfaltu! Nádhera. Jen tedy nevím, jaké byl to bylo, pokud bych nasadil Continental Terra Speed?! To už bych si musel do batohu složit padák, abych to byl schopný na konci dlouhých rovin vůbec ubrzdit!!!

Měkký polštář!

S plášti Continental mám vlastně poslední roky jen relativně málo osobních zkušeností, kdy už na ně ale člověk narazí, a zejména pokud se jedná o dražší kousky, pak si na jejich přilnavost rozhodně stěžovat nemůže. V případě nasazení směsi BlackChili už vůbec ne! Stejné to je i zde.

Jistota spojení s podkladem je u Continentalů Terra Trail na velice vysoké úrovni, i když samozřejmě stále poměrně nízký vzorek nedokáže vyslovené zázraky, ale rozhodně se snaží. Druhou, minimálně stejně blýskavou stranou mince může být komfort a celkové tlumící schopnosti těchto plášťů, což jsem si ověřil zejména na GT Grade, kde jsem Contíky vozil bez duší.

S lehce nižším tlakem, nepřekračoval jsem 3 bar, to na bezduších stále moc hezky odsýpalo, přitom jsem měl pocit, že je takřka celý objem plášťů využit k tomu, aby účinně pohlcoval vše, na co nestačily moje ruce a karbonový rám s vidlicí. Rozhodně palec nahoru!!! Vzadu jsem si navíc vypomohl již výše zmíněnou vložkou Panzer Gravel, s kterou sice lehce vzrostla hmotnost zadního kola, za pocit „neprůstřelnosti“ to ale, minimálně z mého pohledu, stálo.

 

 

Continental Terra Trail 700x40c – závěr

S Contíky Terra Trail jsem sice nenajel vysloveně tisíce kilometrů, ale slušných pár set to rozhodně bude, což by mohlo stačit k prvotnímu praktickému hodnocení. Osobně musím přiznat, že jsem trochu „ujetý“ na ještě širší papuče určené pro štěrkolety, rozměr 700x43c se mi dost líbí, ale uznávám, že to není velikost pro všechny.

Naopak parametr 700x40c, v němž se Continental Terra Trail nabízí, jistě uspokojí drtivou většinu štěrkoletců. Nové gravel Contíky sice nejsou zrovna laciné, za své peníze ale získáte špičkové a značně všestranné obutí, které v téměř dokonalé souhře kombinuje až překvapivě snadné odvalování, velice slušný záběr a jednoznačně skvělou přilnavost s parádní tlumící schopností.

Jak už jsem se vícekrát zmínil, osobně mám radši dobrodružnější formu gravel bikingu, proto je pro mě jednoznačnou volbou hrubší model Terra Trail a to bez diskuzí v šíři 40 mm. Rychlíci ale jistě ocení i Continental Terra Speed, kterýžto vzorek může být skvělý pro letní období, pro suché louky a vyprahlé pěšiny.

Já bych ale Terra Trail neměnil! Naopak si tyto pláště rád nechám a budu je střídat s Panaracery Gravel King dle nálady a situace. Tedy ano, toto jsou moji favorité pro sezónu 2020!

Text a foto: Štěpán Hájíček | Grafika: Continental

Continental Terra Trail

Cena: 1 499 Kč
Hmotnost: 448 g (*reálně zváženo)
Technologie: Tubeles Ready, BlackChili  Compound, Protection
Rozměry: 700x40c / 650x40c

Více o těchto pláštích najdete na webu: www.continental-tires.com

Pro připomínku jak málo váží duše Tubolito CX