reklama

reklama

GT Grade X – Velký útěk do těžšího terénu! (TECH NEWS)

GT Grade je kolem, které se rádo chlubí titulem prvního cíleně navrženého karbonového gravel biku světa, jelikož jeho historie sahá až do roku 2014. Možná nebude úplně prvním gravel bikem, ale rozhodně jde o stroj, který tuto kategorii protíná od jejích absolutních počátků. Nyní přitom přichází nejnovější generace přinášející řadu inovací, stejně jako jedno specifické provedení GT Grade X!

Nemusíme si nic nalhávat, podoba nové generace v mnohém legendární řady GT Grade je svým způsobem již nějaký čas „veřejným tajemstvím“. Stačí si třeba vzpomenout na letošní For Bikes. Každopádně až v tuto chvíli jsou veřejně uvolněné všechny informace, nebo alespoň ty nejdůležitější, které se týkají nové generační podoby.

Primárně se přitom představuje zejména specifický model GT Grade X, který je postaven na karbonovém rámu, doplněný je hrubšími plášti (WTB Resolute 700x42c), ale hlavně odpruženou vidlicí RockShox Rudy XPLR se zdvihem specificky naladěných 40 mm. Ale také teleskopickou sedlovkou TranzX, která nabízí výškový posun 50 mm.

Shodou příznivých okolností mi právě toto kolo přistálo včera doma, proto již dnes můžu doplnit prvotní postřehy a brzy komplexnější praktické hodnocení!

reklama

GT Grade 2023 – stejný, přitom jiný!

Modelová řada GT Grade se od doby svého vzniku (2014) snaží držet plus mínus stejné siluety a vícero charakteristických prvků. To plně platí i pro nejnovější podobu, která ale na druhé straně přináší výrazně větší filozofický i funkční posun, než by se mohlo na první pohled zdát. Co je tedy stejné a co se změnilo?

Zachovaná je, pro pevné rámy GT tolik typická konstrukce Triple Triangle™ (tři rámové trojúhelníky), která je, podobně jako u předchůdce, plně plovoucí. Vzpěry zadní stavby tedy nejsou v kontaktu se sedlovou trubkou, ale napojují se až na trubku horní. Zde třeba můžeme narazit na jednu z novinek v podobě delšího a pevnějšího spojení vzpěr a základní části rámu ve snaze podpořit pevnost, odolnost a také tuhost rámu.

Tento posun by ale neměl mít vliv na pověstný vysoký komfort, spíše naopak. Samostatně „ve vzduchu“ visící sedlová trubka s výrazným zploštěním ve své spodní části společně se štíhlými vzpěrami a dalšími specifickými tvary rámu tvoří základ systému označeného výrazem „Gravel Travel“. Pomocí něj by mělo být možné dosáhnout „teoretického“ zdvihu na sedle až 30 mm pro maximální tlumení nerovností.

Dual Fiber Dynamics – důsledné laborování s vlákny!

Z technických a konstrukčních specifikací je také velice zajímavý popis skladby řady různých (nejen) uhlíkových vláken na specifických místech rámu pro dosažení požadovaných vlastností. Kupříkladu oblast hlavy a středu využívá vysokopevnostní uhlíková vlákna pro zajištění efektivního přenosu sil a precizního řízení.

Naopak vlákna s nižším modulem pevnosti jsou použita ve střední partii horní a sedlové trubky, ale také na místě sedlových vzpěr, aby bylo dosaženo potřebného komfortu (Gravel Travel). Středně pevná vlákna jsou pak použita na prakticky všech dalších místech.

Pokud jde o výraz Dual Fiber Dynamics, tak pod ním se skrývá specifická konstrukce horních vzpěr. Jejich jádro není duté ale vyplněné materiálem s dlouhými skelnými vlákny a následně obaleno „klasickým“ karbonem. Vše pro dosažení optimálního poměru boční tuhosti a vertikální poddajnosti. Tedy komfortu.

Vylepšení praktická a praktičtější…

Vedle fines elegantních, materiálových a technologických se na novém kole najde i řada praktických vylepšení. Zmínit můžeme třeba uzpůsobení rámu pro odpružené vidlice, jak ji najdeme právě u modelu Grade X, ale i snížení celkové výšky rámu pro snazší usazení teleskopických sedlovek*. Vše při zachování dostatečného prostoru pro dva košíky a lahve uvnitř hlavního trojúhelníku.

*Teleskopické sedlovky jsou průměru 27,2 mm, zdvih je pro velikosti S/M – 50 mm a pro L/XL – 70 mm.

V dalším sledu lze zmínit praktické závitové středové složení, šroubovanou ochranu spodní trubky po vzoru MTB modelů, ale nově také vnitřní vedení kabeláže. Zdánlivě nepřekvapivé řešení, až na to, že GT Grade doposud drželo linii zvenku taženého vedení. Zajímavostí je i provedení, kdy se nachází jeden centrální vstupní port na spodní trubce kousek za hlavou, zbytek už je čistě v rámu.*

*Hadice zadní brzdy jde celým rámem, skrz masivní střed až skoro k třmeni, bovden sedlovky je rovněž zcela ukrytý v rámu.

Rád bych také doplnil informaci o maximální doporučené šířce plášťů pro vidlici i samotný rám, na konkrétní číslo jsem ale nikde v materiálech nenarazil. V tomto bodě totiž bývalo GT Grade vždy vcelku omezené. Nyní by ale měl nastat posun i zde, kdy třeba obuté pláště WTB v rozměru 700x42c zdaleka nebudou limitem. Osobně hádám, že by se do rámu vešla i šířka 50 mm, ale to už by bylo možná zbytečně moc. Každopádně 45 mm určitě s rezervou!

Geometrií blíže k MTB!

Poslední bod inovace, který můžeme zmínit, představuje geometrie, která je, dle všech dostupných materiálů, shodná pro model Grade X s vidlicí RockShox Rudy i s dalšími modely s pevnou karbonovou variantou. Když přitom porovnám čísla z tabulky geometrie GT Grade Carbon Pro (test v roce 2020) a současného GT Grade X, jde o posun dost zásadní.

Klasicky se můžeme zaměřit na úhel hlavové trubky, kdy starší GT Grade Carbon sice začínalo na úhlu 70,5°, ale to platilo jen pro nejmenší velikosti XS a S. U rozměrů M, L a XL byl úhel hlavy 72,3°. A dnes? Od S po XL sjednoceno na 70° a nutno uznat, že to je dost zřejmé již při pohledu na kolo z boku, o to víc pak při jízdě!

GT Grade 2023 – geometrie

reklama

GT Grade X – první dojmy v sedle!

Jak jsem již naznačil na začátku, společně s tiskovou zprávou mi do „schránky“ dorazilo i celé kolo – GT Grade X –, které jsem si již včera stihl krátce projet. Můžu se s vámi proto podělit o své skutečně prvotní dojmy a postřehy. Trochu jsme laborovali nad tím, jakou zvolit velikost rámu, ty jsou zde totiž tradičně lehce posunuté. Každopádně vybrané a doručené Mko (sedlová trubka 50 cm) se zdá být naprosto v pohodě.

Pokud mám na vás bez hlubšího přemýšlení vypálit své první dojmy, tak jako při cvičení u psychologa, pak to jsou na můj vkus nezvykle štíhlá řídítka (420 mm), až překvapivě položená vidlice, mimořádně vysoký komfort (odpružení vidlice i rámu), celková stabilita a jistota, solidní reakce rámu, ale lehce omezená rychlost daná zřejmě výbavou, hmotností* a použitými plášti. Ale Grade X je prostě Grade X!

*První rychlé orientační vážení ukázalo lehce přes 10,5 kg bez pedálů, což u kola s touto výbavou není vůbec špatné.

Gravel bike do terénu

Moje první dojmy ze sedla GT Grade X jsou zatím stále dost hrubé a obecné, ještě si s tímto kolem střihnu pár vyjížděk, něco postřehů jsem už ale načerpal. Vlastně mě docela překvapil třeba jen posed, který je spíše kratší, až skoro bikový. Trochu mě zde dráždí ona užší řídítka (jsem zvyklý na alespoň 440 mm), která bych určitě záhy vyměnil, ale to se dá do začátku přežít.

Hodně zajímavé je ovládání, které v mnohém připomíná moderní horská kola s progresivní geometrií. Nejen při pohledu z boku, ale i pohledem jezdce přes řídítka se jeví vidlice dost položená, což také je! Hodnota sklonu hlavy 70° možná není ohromující, ale je vlastně docela radikální.

Kolo je díky i jen tomuto parametru extra klidné a stabilní, v určitých místech pak řízení působí až lehce toporným dojmem. Člověk si na to musí zvyknout a musí se s tím naučit pracovat, ale ona je to spíš cesta vpřed než dozadu, takže proč ne!

Gravel a odpružení?

Hodně zajímavá je situace na poli odpružení, kdy vepředu funguje 40 mm hodně specificky laděné vidlice RockShox Rudy XPLR, vzadu pak „Gravel Travel“ samotného rámu (30 mm). Vidlici Rudy XPLR mám v ruce vlastně poprvé a moje úvodní dojmy jsou vesměs pozitivní. Při zkoušce „na sucho“ působí její krok dost „divně“, za jízdy to ale funguje naopak velice slušně.

Z udávaného zdvihu 40 mm se aktivně využívá tak 30 mm, zbytek je progresivní rezerva. Začátek kroku je poměrně citlivý, větší nárazy slušně utlumené, mezi tím to také není špatné. Drobné nerovnosti snadno mizí, rozbité polní cesty jsou pak mnohem klidnější a příjemnější než bez odpružení.

Nemálo akce nabídne i zadní část rámu, které navíc pomáhají nasazené pláště WTB Resolute 700x42c. Člověk sice občas pod zadkem postřehne nerovnosti, které vidlice šikovně vygumuje, obvykle ale nejsou ostré, tvrdé a extra nepříjemné. Za mě jsou proto prvotní očekávání dostatečně naplněná a už teď se těším na další jízdy!

Tolik pro úvod. GT Grade X budu ještě chvíli trápit a poté vám dodám hlubší a podrobnější analýzu a souhrn svých praktických poznatků.

Text: Štěpán Hájíček / Foto: GT Bicycles (Jared Herman), autor

Více o inovované řady GT Grade na: gtbicycles.com

České zastoupení: www.gtbicycles.cz