reklama

reklama

GASPI pokořil Stěnu smrti na eBiku! Jako první na světě!!!

„Bolelo to, ale dal jsem to!“ To byla první slova Richarda (Gaspiho) Gasperottiho, vůbec prvního e-bikera na světě, který pokořil výzvu stěny smrti (Mur De La Mort). Stěna smrti je stará pouťová atrakce ve tvaru obřího dřevěného válce, po jehož vnitřním obvodu jezdí kaskadéři na motocyklech pro pobavení diváků a nyní už i na kole!

(redakčně upravená tisková zpráva, foto: Míla Štáfek)

Francouzská skupina nového cirkusu Mur De La Mort atrakci ze 30. let minulého století obnovila a cestuje s ní po světě. Biker Richard Gasperotti, alias GASPI, soubor oslovil během několikadenní zastávky v Praze a domluvil se na své rekordní jízdě. Motocyklová stěna smrti byla k vidění na pražské smíchovské náplavce v rámci festivalu Arena Divadla bratří Formanů.

quotation-BnR

„Jízdu na stěně smrti jsem chtěl vyzkoušet už jako malý kluk, kdy jsem viděl fotky v jednom časopise,“ říká Gaspi, který se v minulosti nechal na kole roztáhnout za motocyklem po letišti na světový rychlostní rekord 211 km/h.

„Nikdy jsem si však nedokázal představit, jak náročná taková jízda bude,“ dodává dobrodruh, který v minulosti sjel šest činných sopek (dokument Over the Edge) a na kole se spustil dolů třeba i olympijskou bobovou dráhou v Sarajevu.

Richard GASPI Gasperotti a Mur De La Mort
quotation-BnR

„Nejtěžší bylo přepnout z horizontálního směru na vertikální. Je to úplně jiné vnímání reality. Druhou výzvou byl extrémně kluzký povrch dřevěných stěn. Při jedné jízdě jsem spadl ze tří metrů na záda, protože mi podklouzlo kolo,“ říká Gaspi.

Jízda na elektrokole po kolmé stěně je proti motocyklu obtížnější, protože rychlost se ovládá šlapáním, které má vliv na rovnováhu, a její dávkování proto není zdaleka tak plynulé a přímočaré jako na motorce. Gaspi svou rekordní jízdu absolvoval na elektrokole Mondraker poháněném elektromotorem od Bosch eBike Systems.

„Na normálním kole bez pomoci elektromotoru bych se nikdy nedostal tak vysoko,” vysvětluje Gaspi.

reklama

Zatímco zkušení cirkusoví jezdci se na svých motocyklech prohánějí po stěně i bez držení řídítek nebo se zavázanýma očima, Gaspi absolvoval čtyři těžké pády, než se mu ji podařilo plynule obkroužit.

quotation-BnR

„Normálně trvá až půl roku, než jízdu na stěně smrti ovládnete natolik, abyste mohli přidávat další triky. Gaspi se to naučil za jedno odpoledne a za to má můj velký respekt,“ říká vedoucí uskupení Raoul, který se této nebezpečné disciplíně věnuje přes třicet let.

Historicky první stěna smrti byla představena divákům na Coney Islandu u New Yorku v roce 1911. Skupina Le Mur de la Mort (Stěna smrti) navazuje na slavnou pouťovou tradici ze 30. let a nabízí poslední podívanou svého druhu ve Francii.

Z USA až na Pražskou náplavku

Téměř sto let stará dráha byla postavena ve Spojených státech a do Evropy se dostala za neznámých okolností. Prošla několika rodinami – Abbinovými, Coutardovými, Romanovými, Riviérovými a možná i dalšími – než svou bohatou pouťovou historii ukončila u Adriena Lapoumeroulie, který ji na sklonku své kariéry prodal dvěma ambiciózním divadelním hercům. Ti si na ni vylámali zuby a kolem roku 1990 ji uskladnili ve stodole v oblasti Auvergne. 

Zde byla atrakce opuštěna a odsouzena k téměř jistému zániku, než ji převážně náhodou objevili současní majitelé, kteří ji během pěti let vysušili, zrenovovali a nově nalakovali. Vzhledem k jejímu stáří a originalitě se jim podařilo nechat ji zapsat ji na seznam historických památek.

Původní přístupové rampy nahradili dvěma schodišti z lešení, aby zvýšili kapacitu hlediště z 50 na současných 110 diváků. Podle dostupných informací se jedná o jednu ze tří posledních existujících stěn smrti na světě. Český biker Richard Gasperotti je pak prvním člověkem, kterému se podařilo objet ji na elektrokole.