reklama

reklama

GT Sensor Carbon Pro – Ten nám panečku zase povyrostl! (TEST)

Na konci letošního července jsem měl, na několik málo týdnů, k dispozici na test jak štěrkové GT Grade Carbon X, tak i novou generaci oblíbeného a obecně úspěšného stroje GT Sensor, který se dočkal oficiálního odhalení letos koncem dubna. Jedno z testovacích kol jsme si již stihli podrobně popsat, druhé stojí právě před námi a hned zkraje musím říct, že se mi i GT Sensor Carbon Pro dost slušně zavrtal pod kůži!

Není Sensor jako Sensor

Pokud si máme alespoň v rychlosti připomenout, jak to s novou podobou GT Sensor je a bude, potom je na místě upozornit na fakt, že tato řada se rozdělí na tři do určité míry samostatné a specifické podskupiny. Vrcholem je GT Sensor Carbon s luxusním uhlíkovým rámem a zdvihy 150/140 mm. Tedy slušný all-mountain.

Zdvihově o kousínek níž stojí GT Sensor s hliníkovým rámem, obdařený lehce nižšími zdvihy – 140/130 mm. Třetím do party je další kompozitní fešák GT Sensor Carbon ST, tedy sportovní kousek s odpružením naladěným na střízlivý rozsah 140/120 mm. Všechny modely (samozřejmě) na průměru 29“!

Díky tomuto výčtu snad bude hnedle jasnější, o čem a o kom se bavíme, a nakolik se GT Sensor Carbon posunul, či do jaké úrovně a kategorie vystoupal – z původní pozice svižného trail-biku na úroveň schopného all-mountain stroje, či lehčího endura.

*­Jeden z důvodů, proč toto rozdělení a tento posun zdůrazňuju hned v úvodu souvisí s tím, že jsem si v sedle GT Sensor Carbon Pro nejednou vzpomněl na svůj osobní stroj z let 2019/2020, kterým bylo GT Force 29 Expert. Až tak moc řada Sensor dospěla – vyspěla! (Loučení s GT Force v listopadu 2020).

GT Sensor Carbon Pro – Ať ho vidíte z různých úhlů a v rozličném prostředí. A) Hluboké houští kdesi na západě…
B) Na louce, kde jsem „kempoval“ v autě
C) Sluncem a žárem spálená tráva na kraji Prahy.

reklama

Pojeď, vyrazíme na hory?

Nejen díky celkovému posunu, ale i pro jeho vzhled a také jízdní vlastnosti mi nové GT Sensor Carbon Pro takřka okamžitě káplo do noty a zároveň i padlo do ruky. Užil jsem si s ním proto parádní svezeníčko na trailech domácích, i těch druhých „domácích“. Tedy jak v blízkosti mého bydliště, tak i v západním cípu naší vlasti, kam jsem jako dítě jezdil na prázdniny na rodinnou chalupu.

Jen malou chvíli jsem přemýšlel nad tím, zda je rozumné brát tento „trail-bike“ do ostřejšího horského terénu, ale vlastně jen do doby, než jsem se znovu podíval na specifikaci a výbavu. Dostatečně hrubé pláště Maxxis (dle specifikace Continental), široká řídítka, brzdy SRAM, více než slibná kapacita odpružení a také vidlice RockShox Lyrik a tlumič RockShox Super Deluxe! Nad čím ještě přemýšlíš?

Chtěl jsem vlastně ještě jednou připomenout, že pokud by někomu přišla aktuální varianta GT Sensor Carbon zbytečně vyhrocená, má možnost sáhnout po verzi GT Sensor Carbon ST, která se více vrací k odkazu a původnímu zaměření této řady.

Pestré tvary karbonového rámu otevírá už jen pohled na hlavovou trubku s výrazným rozšířením ve spodní části.
Také začátek horní trubky je skutečně masivní a extra široký!
Silnější část HT obloukem padá k hornímu rameni, slabší jistí sedlovou trubku.

Za křídly vlaštovek

První zkušební a seznamovací jízdy jsem, vcelku očekávatelně, stihl ještě doma a potvrdil si, že s tímto kolem se vážně nemá smysl obávat náročnějšího horského provozu. Už na domácí půdě působilo nové GT jistě, schopně a dostatečně výkonně. Co mě u nové generace maličko mrzí je absence dříve používaných Flip-chipů, díky nimž mohl člověk snadno střídat geometrii „pražskou“ a „krušnohorskou“, nebo obecně „lesoparkovou“ a poctivou „horskou“.

Když jsem se totiž vozil na GT Sensor Carbon Pro v domácím revíru, netrpěl jsem rozhodně pocitem, že by tohle kolo nejelo, alespoň s ohledem na pláště a další výbavu. Přišlo mi ale vícekrát na mysl, že sedím v jeho strukturách snad až moc hluboko zapracovaný a také, že ovládání je vlastně dost klidné, skoro až pomalé. Pro naše „lesoparky“ by nebylo od věci celý stroj maličko zvednout a jeho úhly lehce narovnat.

Zajímavostí a jedním z prvků, které se podílí na tomto pocitu, jsou řídítka GT Alloy Riser s poměrně výrazný zdvihem (30 mm). Někdo za ně může být rád, já ale, při své postavě a stylu jízdy, obvykle preferuju spíše nižší úchop, proto bych se možná zamýšlel nad jejich výměnou. Ono ale hodně záleží, kde člověk aktuálně řádí, nebo co převážně jezdí.

Výrazně zvednutá řídítka ve mě evokují moje začátky na BMX, ale také doby, kdy takto tvarovaná řídítka zdobila přídavná hrazda. Ale proti gustu…
Oblast hlavové trubky je krásně masivní, navíc ji zdobí výrazné hrany pokračující dále dozadu.
Vstupy do rámu jsou jednoduchými otvory, jejich okolí je ale účelně tvarováno.

Stačí nabrat rychlost a vzlétnout!

Krásně se to ukázalo na střídání lokalit Praha a Krušné hory. Na kopcích okolo řeky Vltavy mi totiž přišel vyšší úchop často až zbytečný a místy snad i lehce obtěžující, jelikož posouvá pozici jezdce více dozadu a utápí jej více v kole. Naopak na větších kopcích a při zdolávání prudších svahů se to samé často ukázalo být naopak výhodou.

Nebo jinak. I v celkově těžším terénu a hornatém profilu jsem si občas vzpomněl, že by mi nevadilo, pokud bych mohl své ruce dostat o kousek níž a víc se nad kolem „nahrbit“. Když se ale po chvíli cesta zlomila radikálněji směrem z kopce, už jsem si obvykle nestěžoval a dole na dojezdu jsem naopak rychle zaplašil myšlenky nad možností řídítka prohodit za rovnější kus, který čekal „pro strýčka Příhodu“ v autě.

Pokud se ale posuneme o krok dál, k samotnému ovládání, dojdeme ke zjištění, že i zde hrají řídítka nemalou roli. Díky jejich stavbě se těžiště jezdce drželo obecně lehce za středem, což bylo někdy výhodou, jindy méně. Zároveň to vlastně otevíralo dveře k různým způsobům ovládání celého stroje.

Zalehnout, nebo zasednout?

Jsou kola, která vyžadují jen jeden specifický pilotní přístup a při pokusech o odlišné zacházení jednoduše nefungují. GT Sensor Carbon Pro ale takový není, nezdá se být jednostranně vyhraněný. Na domácích trailech „za barákem“ jsem si sice všiml, že je lepší přední vidlici, položenou pod úhlem 65°, více zalehávat, aby bylo přední kolo dostatečně zatížené, v těžším a náročnějším terénu to ale vlastně až tak nutné nebylo, nebo na to nebylo nutné myslet…

Jak to na méně divokých trailech vypadalo, že se nedostatečně zatížené přední kolo může v zatáčce snadno utrhnout, v divočejších podmínkách jsem zjistil, že se můžu dle situace nad kolem libovolně posouvat vpřed a vzad a žádné nečekané překvapení se nedostaví.

Pokud bylo potřeba „řezat“ a „krájet“ ostřejší a rychlejší zatáčky, cílené zatížení předku bylo rozhodně dobrou cestou. Když se ale trail více sklonil a na řadu přišly značně rozbité sekce, nevadilo ničemu, když jsem se instinktivně (srabácky) stáhl trochu víc dozadu. Sklon svahu a fyzika rozkládající síly gravitace v tomto směru krásně kooperovaly a protínaly se příkladně v předním kole, které tak bylo vždy dostatečně zatížené a neztrácelo tedy potřebný grip!

Ve střední části rámu se stýkají různé matriály, přesto vše tvarově ladí. Myšleno karbonový rám a karbonové horní vzpěry + hliníková zadní vidlice a hliníkové rameno.
Karbonové vzpěry počítají s přímou montáží třmene při použití 180mm disků.
Pod misku středového složení se vešel i adaptér s úchyty ISCG 05.

Měl bych ještě něco dodat?

Pokud bych měl téma ovládání pro přehlednost shrnout, pak bych rád zdůraznil, že celkový dojem z řízení směřuje výrazně do „enduro stylu“. Poměrně slušně také propojuje světy moderních dlouhých a položených kol s těmi kratšími z doby nedávno minulé, u niž vám přední kolo neutíká zbytečně zdivočele dopředu a nemusíte jej proto „dobíhat“ v každé zatáčce.

Starší (svého času moje osobní, *v současnosti stále v nabídce s hliníkovými rámy) GT Force bylo o něco kratší (reach o 1 cm u vel. M), ale mělo zase maličko delší rozvor (a vyšší zdvihy!). To už sem snad ale znovu netahejme! Podstatné je, že se nový GT Sensor Carbon ovládá velice dobře a přirozeně, že dokáže být dostatečně pohotový ve středně náročném terénu a snad až překvapivě jistý a odhodlaný v těžkých a prudkých sekcích.

Pokud jde o přejezdy a výjezdy i zde se chová nový Senzor rozumně, nepřekáží, nezatěžuje jezdce žádnými zbytečnostmi. V těžších technických výjezdech mě sice občas (opět) napadlo snížit řídítka, nebo jsem si vzpomněl na Flip-chipy starších generací, ale to by člověk asi musel moc řešit. Takhle prostě sedne, jezdí a užívá si!

Na dostatečně robustní hlavní čep zadní stavby navazují hliníkové nohy zadní vidlice s nenápadným spojujícím můstkem.
Poctivá „firemní“ ochrana rám pod řetězem.
Náležitě „houževnatá“ ochrana je i na exponované části horních vzpěr.

reklama

Není jen Fox tím, co se třpytí!

Obraťme už každopádně list a pojďme se ještě na chvíli zaměřit na odpružení, které pro mě rozhodně nebylo zklamáním, jelikož jsem čekal vysokou úroveň čtyřčepu GT LTS (Linkage Tuned Suspension) a přesně to jsem i dostal. Když ale začneme odpředu, pochvalme hned „za tepla“ vidlici RockShox Lyrik Select+ s tlumením Charger 3 RC2 a pružinou DebonAir.

Pravda, poslední dobou jsem dost navyklý na všudypřítomný Fox a jeho „vysoký funkční standard“, o to lepší jsem měl dojem z vidlice RS Lyrik. Takto zpětně ji snad nemůžu nic zásadního vytknout. Na danou třídu nabízí velice dobrý poměr hmotnosti a tuhosti a ke kolu této třídy a daného zaměření perfektně sedí. Přehnaně maskulinní ZEB by tady byl jako pěst na oko!

Spokojený jsem byl každopádně také s její funkcí, tedy s jemným, plynulým a dobře čitelným krokem. Pochvalu Lyrik rozhodně zaslouží za velice slušnou vnímavost, vysokou aktivitu v náročném terénu, jakož i za solidní oporu ve středním rozsahu. Navíc je zde možnost jednotlivé fáze kroku individuálně ladit, zejména díky patroně Charger 3 v provedení RC2 s odskokem a dvěma samostatnými okruhy kompresního tlumení (LSC a HSC).

LTS = Lahoda, Traily, Sluníčko!

Jednoznačně parádní byla také celá zadní stavba, u níž jsem to tak nějak přirozeně očekával. Alespoň po dlouhodobých zkušenostech se starším Forcem. Dohromady asi není moc co okecávat. Pokud se jezdec dokáže při šlapání udržet alespoň trochu klidně v sedle, nemusí řešit žádné zamykání, může si užít komfort a jistý přítlak hnaného kola k podkladu a pak už jen točit nohama.

V terénu si pak může užívat předností v zásadě klasického nezávislého odpružení, které při takto povedeném ztvárnění opět jemně žehlí, co se mu postaví do cesty, zbytečně se nekroutí a nepropadá a vcelku s klidem zvládá i těžší překážky a silnější nárazy.

Asi nejlepší vizitkou kvalitně fungujícího odpružení může být skutečnost, že o jeho aktivní podpoře pomalu ani nevíte, jen si tak za řídítky hovíte a po rozbitých trailech zvesela letíte! A ono to baští, baští a baští!

Poctivý a dobře fungující tlumič RockShox Super Deluxe s přímým uchycením – Trunion.
Odskok se ladí velkým okružím na „čepičce“ tlumiče.
Drobná páčka zavírání je dobře dostupná, já tyto prvky ale moc často nevyužívám.

Jen o 1 cm níž než (starší/hliníkové) GT Force 29

Jeden zajímavý „fenomén“, kterého jsem si všiml a který mi opět oživil vzpomínky na GT Force starší generace (či v současné hliníkové podobě), se týká využití zdvihu. Třeba i proto, že jsem před pár lety svého Force proháněl po těch samých trailech, jsem měl často pocit, jako bych se snad vrátil v čase! GT Sensor Carbon Pro totiž působí na stejných technických stezkách podobně jistě a vyrovnaně, jen se snad ještě o trochu lépe ovládá. Zejména díky nižší hmotnosti a tuhému karbonovému rámu.

Nenarazil jsem tudíž na mnoho situací, kdy bych si říkal, že je GT Sensor pro daný terén příliš „slabým kalibrem,“ i když určitá dělící čára by se našla. Původní koncept GT Force využíval(á) zdvihy 170/150 mm, zatímco GT Sensor Carbon Pro si musí vystačit s rozsahem 150/140 mm. K čemu se snažím dobrat je konstatování, že za řídítky GT Sensor jsem se cítil nanejvýš jistě a nebál jsem se o kolo ani o sebe, na konci sjezdu se ale nejednou ukázalo, že jsem využil takřka celý jeho zdvihový potenciál a rezerva už tam moc velká nebyla!

U tlumiče i vidlice se sice ještě pár nevyužitých milimetrů na konci těžších trailů obvykle našlo, ale ty bych označil jako skutečně poslední pojistku. Naopak GT Force by za podobných podmínek nejspíš nebyl „na hranici svých možností“ a nabízel by proto prostor k tomu ještě trochu zrychlit, nebo přitvrdit. Nový GT Sensor Carbon je tak i po stránce odpružení kolo velice schopné, zákony fyziky ale rozhodně neboří, a ví vlastně velice dobře kam patří. Přesto se nebojí „zlehka“ nakouknout i o kategorii výš.

Oproti přední části rámu je horní rameno sice hliníkové a svařené ze dvou půlek, tvarově je ale rozhodně pestré a nápadité, včetně průchozího „tunýlku“.
Hlavní čep zadní stavby jistí, u GT a Cannondale, oblíbené rozpěrky.
Podobně jako u horního ramene je řešen také můstek na vidlici za středem.

reklama

KOMPONENTY

Jak jsem zjistil vlastně až v průběhu sepisování závěrečného hodnocení, byl testovaný vzorek v mnoha bodech osazený jinak než čistě katalogová verze. První, na co jsem kápnul, byly pláště, kdy na místo vzorku Continental Kryptotal Fr/Re využíval zkoušený Sensor tradiční Maxxisy DHF a Dissector.

Odlišné byly také brzdy, jelikož testovací kus byl vybaven modelem SRAM G2 RSC (180/180 mm), zatímco dle katalogu by zde měly být třmeny SRAM Code R (200/180 mm). A dalších pár menších rozdílů by se možná ještě našlo. Každopádně díly to jsou sice podstatné, ale nikoliv zásadně měnící vyznění a projev celého kola.

GT Sensor Carbon Pro – závěr

Když si tak dávám postupně dohromady všechny své zážitky a nabyté poznatky ze sedla GT Sensor Carbon Pro, a když si pročítám text výše, mám pocit, že to důležité už (minimálně) jednou zaznělo. Třeba jen na konci bloku věnovaného odpružení. Skutečnost je zkrátka taková, že nová generace GT Sensor, alespoň ve své karbonové podobě, se více než slušně dotáhla na původní GT Force (v hliníkové podobě stále v nabídce), přesto jeho místo přímo nenahrazuje.

Naopak bych řekl, že se jedná o kolo, které by mohlo být vzorovým průsečíkem řady protichůdných požadavků. Třeba už jen jeho parádní karbonový rám, který je dostatečně bytelný, tuhý a lehký zároveň (úspora hmotnosti proti předchůdci až 600 g), je skvělým základem pro kolo, s nímž se nebudete přehnaně trápit při cestách do kopce a v průběhu nezbytných přesunů, přitom vás nanejvýš podpoří a podrží cestou dolů.

Celou dobu se vlastně vracím k jedné a té samé myšlence, která mi ostatně běžela hlavou i v průběhu testu. Tedy, že s GT Sensor Carbon má člověk kolo, které hezky jede a rozumně stoupá, cestou dolů přitom nejednou dosahuje jistoty jako starší, či vlastně současné hliníkové GT Force.

Ano, nový Sensor má svoje limity, není to žádné „kladivo na čarodějnice“, ale pokud si budete chtít jízdu v náročném terénu především vychutnat a užít a nebudete nutně závodit a snažit se pokořit ty nejtěžší výzvy a největší skoky, které vám přijdou do cesty, pak budete jistě nadšeni alespoň tak, jako jsem byl já. Zkrátka a dobře, GT Sensor Carbon se vážně povedlo a pokud bych byl dnes postaven před otázku, zda si jej vybrat jako nástupce původního GT Force, asi se nebudu dlouho rozmýšlet.

Text a foto: Štěpán Hájíček

*Pro ujasnění „situace“ v nabídce strojů enduro řady GT Force bude dobré připomenout, že se tato rodina aktuálně dělí na 2 větve. Jednak je zde koncepčně starší hliníková varianta jakožto přímý pokračovatel mého kola z roku 2020 se zdvihy 170/150 mm. Druhou „inkarnací“ je karbonová verze, která je celkově o „level“ výš. Disponuje totiž zdvihy 170/160 mm, systémem odpružení LTS s pomocnou kladkou (High Pivot), robustními vidlicemi RockShox ZEB a také extra agresivní geometrií.

Přehled kol z rodiny GT Force

GT Sensor Carbon Pro – základní údaje
Cena: 115 990 Kč
Hmotnost: 15,1 kg (vel. M, bez pedálů)
Kola: 29“
Zdvihy: 150/140 mm
Kokpit (řídítka/představec): 780/40 mm
Sedlovka (zdvih): 170 mm

Mezinárodní web: gtbicycles.com

České stránky: gtbicycles.cz

PLUS

  • Možná je to jen určitý sentiment, ale mně se tohle kolo zkrátka líbí! Už jen nenápadný pastelový lak, vcelku charakteristická silueta strojů GT (Triple Triangle), zajímavé a neotřelé křivky rámu, které zbytečně nekřičí z dálky, na blízko ale dokáží zaujmout… A hlavně se mi na něm dobře jezdilo!
  • Líbí se mi vlastně celý koncept, který se dost blíží starší hliníkové řadě GT Force, avšak s podstatně nižší hmotností, lepší „jezdivostí“ a tedy i širší využitelností.
  • Pochvalu tedy zaslouží už jen základní jízdní výkony, ač je z celého kola jasně cítit, že má radši tvrdší terén a těžší výzvy než jen běžné stezky v městském lesoparku.
  • Líbí se mi pocit neohroženosti, jistota a stabilita v náročném terénu
  • Velice dobře funguje odpružení, jak vidlice RockShox Lyrik, tak i tlumič RS Super Deluxe. Obě jednotky odpružení fungují v příjemné souhře a vhodně se doplňují
  • Výbava je více než solidní, zejména zmíněné odpružení, brzdy, pláště, nastavitelný teleskop (ač se trochu rozchází s katalogovou specifikací…)

MÍNUS

  • Je to asi tím, že si stále živě vzpomínám na starší GT Sensor (2018) a také GT Force, proto mi zde trochu chybí dříve používané Flip-chipy. Zrovna GT Sensor Carbon je dle mého kolem, které by mohlo nabídnou i jednu méně radikální polohu geometrie, a tímto krokem ještě o něco rozšířit pole své využitelnosti. Rám je na to lehký a efektivní víc něž dost.
  • Je to asi osobní „úchylka“, ale řídítka s vyšším zdvihem se mi nelíbí jednak opticky, jednak nemám rád, když jsou ruce zbytečně vysoko. Zhodnoťte ale sami, zda vám bude tento prvek vadit nebo vyhovovat. Záleží na jízdním stylu a prostředí, kde kolo proháníte. Já sám řídítka na tomto kole nakonec neměnil, ač jsem měl rovnější alternativu párkrát v ruce.
  • V rovině výbavy bych asi jako jednu z mála věcí měnil řadící páčky – nahradil bych základní použité SRAM NX za GX. Časem by člověk mohl vyměnit i NX kazetu za něco lepšího (lehčího), ale to by sebou neslo i nezbytnou výměnu ořechu (NX není na XD, ale na klasickém drážkovaném ořechu).