GT Force 29 Expert – První dojmy (z mého kola…)

Já vím, do Vánoc je ještě daleko, ale já si letošní největší dárek nadělil už v říjnu, tedy se slušným předstihem, jelikož jsem… Musel! Tak trochu 😜 GT Force 29 Expert jsem měl vybrané již delší čas, pak se ale objevila příležitost otestovat kola Zipp 3ZERO MOTO 29, k čemuž se mi nový Force náramně hodil!

Domluvili jsme se proto tak, že jsem si GT nechal doručit o něco dřív, než bylo původně v plánu a spolu s ním i Zippy, a již nyní musím říct, že mi dělá radost! Velkou radost!!!

Když už jsem to nakousl – kola Zipp 3ZERO MOTTO – ano, i o nich vám brzy něco napíšu, ale dnes to bude hlavně o mém novém GT, které je pro mě osobně ve vícero ohledech zlomovým strojem. Už jsem to vlastně tu a tam zmiňoval – zatím jsem neměl (osobní) stroj na 29“ kolech a stejně tak jsem se doposud záměrně snažil vyhýbat bikům s odpružením Fox, jelikož mi, z velké světové dvojice, byl vždy milejší RockShox. Ale změna je život!

 

 

Nové kolo, nová pravidla

Jenže nové GT Force 29 Expert se mi jednoznačně líbilo, nezdály se mi na něm akorát brzdy TRP G-Spec Trail S, které půjdou brzy dolů (na jejich místo přijde SRAM G2 RSC). Podobně jasno jsem měl od začátku se sedlovkou GT Dropkick Dropper Post, kdy jsem si ještě před první jízdou na své kolo hodil BikeYoke Revive 160. Tedy jak kvůli zdvihu (160 mm), tak i pro její bezproblémový a takřka bezúdržbový provoz.

Když už jsem u toho osobního tuningu, tak na kolo šel hned zkraje set řídítek a představce Funn, jelikož jsem na ně prostě zvyklý, ale i proto, že se mi moc nelíbilo vyšší prohnutí původně nasazených větví Spank Oozy 780 Trail (30 mm ride) a poněkud cihlovitý vzhled představce GT s délkou 45 mm. Ale to jsou v zásadě detaily, které i tak mohou docela slušně promluvit do dojmu z celého kola.

reklama

Velký, malý, prostě můj!

Nebudu se zde rozepisovat na téma velikosti rámu či snad obhajovat svou volbu rozměru M – prostě mi sedí i při mých 180 cm (mám kratší nohy) a na menší rámy jsem obecně zvyklý. Tohle bylo předem jasné! Jasno jsem ale dopředu rozhodně neměl v tom, jak se mi na tomto kole bude sedět a jak se mi na něm bude jezdit?! Přitom ale stačila první vyjížďka, vlastně už jen její začátek, a já hned začal tušit, že tohle je další „láska na první dotek!“

Když už jsem nadhodil otázku velikosti, tak trochu záměně, musím hned zkraje říct, že má GT Force 29 velice příjemný posed, který je veskrze neutrální. Oproti jiným je možná maličko kratší, ale nijak přehnaně. Navíc jsem si jej vlastně sám zkrátil tím, že na místo 45mm představce šel bez debat kousek o centimetr kratší.

Také výška řídítek je, při mé úchylce cpát představec co nejníž k hlavě (zřejmě otázka proporcí mého těla), jednoznačně v pořádku. Zde navíc trochu pomáhá můj nápadně oranžový představec a řídítka s lehkým zvednutím, alespoň proti továrně nasazené (suše černé) sestavě.

Pravdou je, že když si na kole nechám zadní stavbu v poloze LOW (Flip-chip na místě spodního oka tlumiče), tak mám při delších přejezdech pocit, že sedím více v kole, než na co jsem býval zvyklý dříve, ale to mě nedokáže rozhodit. Tohle beru jako podmínku setupu, který je primárně nastaven pro extra těžký terén a žádné šmrdlání se za barákem.

Značka GT s příchodem nové generace strojů Force, Sensor a Fury oživila svůj původní koncept nezávislého čtyřčepu LTS (Linkage Tuned Suspension). Ano, je to vlastně klasický lichoběžník, ale proč ne, když se dobře zpracuje! 

Jádrem tohoto řešení je tlumič Fox Float DPX2 s úchytem Trunnion, jehož horní úchyt je spojen s ramenem prostřednictvím kuličkových ložisek. 

Podstatnou součástí jsou také čepy na vidlici (nikoliv na vzpěrách), tedy rozhodující prvek pro skutečnou nezávislost odpružení na funkci brzdy. 

Up and Down / Low and High

Ostatně k úpravě geometrie pomocí zlatého Flip-chipu situovaného kousek nad středem jsem se vlastně odhodlal (přinutil) až v rámci aktuálně předposlední vyjížďky, kdy jsem se záměrně vozil jen v lesoparcích za barákem. Proces této úpravy je přitom snadný a pohotový, takže, pokud chcete a budete si dávat pozor na jednotlivé díly, aby se nevyválely v prachu, lze změnu provést za pár minut i v lese.

Posed i geometrie se při otočení Flip-chipu pohnou vcelku znatelně, ale o tom bych se radši rozepsal až o kousek dál v textu…

Nyní bych se rád věnoval ve větší míře ovládání v režimu, v němž jsem jezdil po většinu našeho dosavadního soužití – LOW. Se svým GT jsem si totiž zatím naservíroval vícero náročnějších výletů, tedy jak okolo Prahy, tak i dále na západě Čech v Krušných horách, kde se LOW režim jednoznačně hodil.

V této poloze je přitom geometrie na první pohled vlastně až dost vyhrocená, což lze krásně demonstrovat již na úhlu hlavy – 64,6°! Pro porovnání v režimu HIGH je hodnota 65° (více v tabulce geometrie na konci článku). Právě při pohledu do tabulek to vypadá, že bude GT Force 29 kolem docela extrémním, což je i není pravda. Ano, hlava je hodně položená, ale vzhledem k tomu, že jsem na GT přesedal z Giantu Reign 29, který má rovněž dost uvolněný úhel hlavy, neměl jsem pocit, že by byl její sklon nějakým zásadním úletem!

Hrátky s geometrií lze provádět snadno pomocí zlatých kamenů (Flip-chip), k jejichž otočení stačí dva inbusy a dvě, nebo tři minuty práce. Lze zvládnout i v lese…

Brzdy TRP G-Spec Trail S ve mě zprvu nebudily příliš velkou důvěru, budu je časem měnit za SRAM G2 RSC, ale…

Zatím fungují více než obstojně, takže mě nic nenutí nahradit je hned!

Kam ho namíříš, tam…

GT Force 29 je prostě krásně stabilní a jisté, perfektně vede směr, člověk se nebojí ani v extra těžkých kamenných či jinak okořeněných sekcích. Přitom ale tenhle bike není těžká neohrabaná kláda, ale moc hezky reaguje i když s ním potřebujete normálně krouhat zatáčky. Člověk si jen musí zvyknout, že je potřeba ohýbat a naklánět celý stroj, přičemž když tak učiníte, zjistíte, že to v náklonu zatáčí skoro samo. Podobně jako když správně zaříznete hrany carvingových lyžích!

Zatím jsem přitom nenašel úsek, který bych s GT Force 29 nedal, alespoň z těch, co mám tu více, tu méně najeté. Řada z nich byla v sedle tohoto stroje znatelně snazší než jindy, kdy je řeč hlavně o přísně technických sekcích. Zároveň jiné, běžnější a více točivější traily, se dařilo zvládat překvapivě snadněji, než bych možná sám dopředu čekal.

Pokud bych se měl alespoň na skok zastavit u druhé fáze, kdy jsem na pár hodin zkusil vyšší polohu (HIGH), tedy vyšší pozici středu a ostřejší úhel hlavy, zjistil jsem, že zde rozdíl pochopitelně je – předek je živější, více točivý, což je ale nejvíce patrné v prvních chvílích po přechodu na nové nastavení.

Nebo jak se to vezme. S přesunem na polohu HIGH je jinak docela přísně „enduro oriented“ GT Force 29 takové více „trail-ride-friendly“.

Najednou mě s ním více bavily i klasické středně náročné traily za barákem, užil jsem si korýtka s klopenkami a boulemi atd. Lehce vyšší posed působí pozitivně ve smyslu toho, že se vám o něco lépe šlape, kolo je pocitově živější a rozvernější. Víc se přibližuje trail biku, i když vám stále nabízí nešizenou enduro kapacitu a stále dostatečnou jistotu.

*Malé doplnění – aktualizace. Při druhé vyjížďce s kolem v poloze HIGH jsem zkusil jak běžné hravé traily, tak i pár ostrých, strmých sekcí. V prvním případě byly ostřejší geometrie a živější reakce rozhodně výhodou, v tom druhém jsem sice zvládl vše, co jsem si vymyslel, na pár místech jsem si ale říkal, že by bývalo lepší na kopci zastavit a hodit kolo do LOW!  

Stačí sklonit hlavu abych s uvědomil, že jsem EXPERT! 

Chvála GT (bohu) za vedení kabeláže po rámu, kolik starostí se tím ušetří! 

Solidní a jistý pracant!

Pokud bych se měl snažit najít omezený počet výrazů, které nejlépe sedí k GT Force 29, pak by to bylo: „Jistý, solidní, poctivý“ a asi ještě pár podobných. Řeč je přitom jak o ovládání a celkovém projevu, tak i o odpružení, které působí především právě solidním dojmem, jakož i celý rám. On má také celek přes 16 kg!

Ne, to sem teď tahat nebudu, naopak jsem se chtěl pustit do základního popisu odpružení, které, jak vyplývá z úvodu, má kompletně na starosti Fox. Vepředu vidlice Fox 36, vzadu tlumič DPX2, obě jednotky z řady Performance. Stačí? Mně rozhodně ano!

Když se zaměřím primárně na zadní partii, tak musím své kolo pochválit za velice příjemnou vnímavost na drobné nerovnosti, tedy vysoký komfort a schopnost výrazně pomáhat s přítlakem ve výjezdech po nezpevněném povrchu. Co mě ale baví snad ještě víc, je projev zadní stavby v těžím terénu. Svým způsobem o ní člověk za jízdy skoro ani neví, což je ale v tomto případě vlastně velká pocta a ocenění.

Vzhled přídavné trubky na tlumiči Fox DPX2 je otázkou názoru, faktem zůstává, že přístupnost ovládacích prvků je díky této konstrukci zcela bez diskuzí!

Jednotky RockShox mám rád i proto, že na sobě mají stupnici pro snazší nastavení sagu. U Foxu nic takového není, proto se hodí vozit s sebou metr.

Svérázně dobrý! 

On sice zadek není nějak extra svérázný, těžko byste u něj hledali dramaticky osobitý projev, pokud se nesmíříte s tím, že je osobitě dobrý! Je prostě jistý a pevný tam, kde takový má být, akční a výkonný zase v jiných situacích, kde po něm chcete právě toto. Co se mi hodně líbí a k čemu se snažím postupně ve svém popisu prokousat je pocit, jak jistě a solidně to vzadu tlumí.

150 mm nad zadní osou možná není nejvíc na světě a pravda je, že spíše progresivnější konec vás jen tak nepustí k úplnému dnu tlumiče Fox, ale to nevadí. Zatím jsem měl snad vždy pocit, že ať zadek zatížím sebevíc, tak za žádnou cenu neustoupí, nezpanikaří, jen solidně a jistě spolkne co je potřeba a jde dál, jako by to nic nebylo! Krásné!

Velice dobrý pocit mám i z vidlice Fox 36, která by možná mohla mít o úroveň kvalitnější tlumící patronu (GRIP2 namísto základního GRIPu), ale ono to v zásadě stačí. Stejně bych si nechal kompresní útlum maximálně otevřený! Každopádně i tak za mě palec nahoru. Ostatně v tomto směru jsem nebral zajíce v pytli, jelikož nové Foxky všech úrovní znám, mám je rád a jak sami vidíte, už se jim nebráním ani u vlastního kola…

GT Force 29 Expert je již v základu vybaven parádním obutím Maxxis s ochranou EXO+ a směsí 3C Maxx Terra na obou kolech. 

V originální výbavě najdete rovněž kola sestavená z nábojů Formula, zapletených do ráfků Stan’s NoTubes Flow S1, za což se není třeba stydět.

Já měl ale doma schované svoje výplety s asymetrickými ráfky Praxis AL32…

A náboje domácího výrobce CabTech, kde má ořech jedno extra ložisko navíc.

GT Force 29 Expert – závěr

Nového Forsíka mám doma již pár týdnů a stihl jsem s ním projet a objet vlastně docela dost jak v rámci zkoušení jeho samotného, tak v průběhu testování kol Zipp zmíněných v úvodu. Přitom musím říct, že jsem nedošel do bodu, kdy bych z něj byl v čemkoliv zklamaný. Snad jen ta hmotnost přes 16 kg je takto na papíře docela dost, o kilo méně by nebylo od věci, ale co už. Nohy mám silné, plíce výkonné (zatím), na kopec se ním dostanu jak potřebuju a cestou dolů ona hmota naopak často přijde vhod.

S tímto kolem mám ještě svoje plány na další úpravy a experimenty, modří už jistě tuší, ti ostatní se to dozví časem, tak nezapomeňte sledovat naše sítě, jelikož GT Force 29 Expert se bude v kruzích BikeAndRide.cz objevovat ještě dobře rok a budu na něm zkoušet různé věci, nápady a díly.

Teď už snad jen dodám tolik, že až na jeden nepříjemný incident, kdy mě vytrestalo velké zadní kolo na odrazu nepříliš přehledného a hlavně pomalého dropu kontaktem s mým pozadím, jsem zatím nikterak netrpěl, že jsem se rozhodl pro velká kola, ač jsem se jim dlouho, dlouho bránil.

Neříkám tím, že jsou sedmadvacítky u mě mrtvé, to rozhodně nejsou, ale ono i z taktických důvodů bylo lepší pořídit si devětadvacítku, která si za rok jistě snáze najde nového majitele, ač tedy již nyní tuším, že budu při loučení ronit opět krokodýlí slzy!

Text a Foto: Štěpán Hájíček

reklama

GT Force 29 Expert – základní údaje

Cena: 89 999 Kč
Hmotnost: 16,4 kg* (vel. M, bez pedálů)
Kola: 29“
Zdvihy: 170/150 mm (P/Z)
Kokpit (řídítka/představec): 780/45 mm (původní) | 800/35 mm (můj set Funn)
Sedlovka: 125 mm (originál u vel. S a M, L a XL mají 150 mm) | BikeYoke Revive 160 mm  

*Přibližná hmotnost v originálním setupu, postupně se mění podle toho, jak měním díly a provádím úpravy. Třeba už jen přechod na bezduše ušetřil cca 150 g na každém kole, vložky do plášťů ale zase tuto úsporu hravě kompenzují…

Více o tomto kole najdete na webu: www.gtbicycles.cz