reklama

reklama

Přemek Tejchman a 6T9Frames – 3D tisk i ušlechtilá ocel | PŘEDSTAVENÍ

Osobně mám pocit, že si úspěšný český Enduro závodník – Přemek Tejchman – staví a ladí svoje vlastní kola, známá pod značkou 6T9Frames, už slušných pár let. Rychlé nahlédnutí do archivu zpráv ale ukazuje, že tahle „sranda“ začala reálně vznikat až někdy v zimě 2022/2023. Kam se za tu dobu posunul celý projekt 6T9Frames, jak vypadá poslední Přémovo kolo a… Dá se koupit?

Všechny tyto, ale i mnohé další otázky celkem výstižně zodpoví poslední Přemkovo video, na jehož začátku se omlouvá, že už delší čas nepustil žádné nové info do světa. To ale možná zase tak moc nevadí, jelikož se právě v tomto aktuálním editu dozvíme mnoho zajímavého, jak o kole samotném, tak i o jeho postupném vývoji, použitých materiálech, technologiích a nejen to.

Co je 6T9 Frames [sixTnine Frames]?

Zajímavý projekt, za kterým stojí Přemek Tejchman společně s konstruktérem Pepou Ferdou, který mu pomáhá s návrhy, výpočty, ale i stavbou kola samotného. Jestliže na začátku vypadalo celé kolo hodně „na-koleni-vařené“, dnes už je jeho vzhled o poznání serióznější… Prostě vypadá tak, že by se mohlo rovnou prodávat!

quotation-BnR

„Při výrobě rámů 6T9Frames věnujeme zvláštní pozornost individualizovanému přístupu. Každé kolo je vyráběno na míru pro konkrétního zákazníka, což znamená, že je zohledněna jeho postava, jezdecké preference a požadavky. Tímto způsobem je zajištěno, že každý zákazník obdrží rám, který mu perfektně sedí a splňuje jeho očekávání a potřeby. Díky tomuto individuálnímu přístupu je každý rám ‚unikátní‘ a dokonale přizpůsoben konkrétnímu jezdci.“ Píše se v textu u nového rámu 6T9Frames E.


reklama

6T9 Frames E – materiály, parametry, specifikace

Použité materiály:

  • Hlavní část rámu z oceli Reynolds 853
  • Síla trubek ztenčovaná z 0,9 mm až na 0,6 mm
  • Pevnost v tahu až 1400 Mpa
  • Vahadla vyrobena frézováním z hliníku 7075 T6

Požité výrobní technologie:

  • Svařování TiG
  • 3D tisk kovových a plastových dílů
  • Strojní obrábění

Specifikace / Rozměry:

  • Zdvih: 160 mm
  • Doporučený zdvih vidlice: 170 mm
  • Tlumič: 230×65 mm
  • Hlavové složení: 44/44 mm
  • Sedlovka (vnitřní vedení): 30,9 mm
  • Středové složení: DUB BSA 73 mm
  • Převodník boost: 30 – 34z.
  • Zadní náboj: BOOST 148×12 mm (patka UDH)
  • Maximální šířka pneu: 2,5“
  • Brzdový kotouč: 200 mm
  • Cena rámu: 70 000 Kč

Aktuálně tedy existuje jen jedno kolo, nebo řekněme jeden model – zajímavé ocelové enduro „6T9Frames E“. V podstatě ten samý stroj, na kterém dnes Přemek Tejchman jezdí, trénuje a závodí, si můžete objednat i sami pro sebe. Z obecné povahy jde o enduro devětadvacítku, postavenou na ocelovém rámu (trubky Reynolds), doplněnou o frézovaná hliníková ramena a několik dílů vyrobených 3D tiskem (o nich bude ještě řeč).

Z konstrukčního hlediska využívá tento bike poměrně zajímavou kombinaci nezávislého čtyřčepu, chcete-li virtuálu, s High Pivotem. Tedy s řešením, kdy je klíčový bod otáčení zadní stavby posunut výše na sedlové trubce. Zde jej doplňuje pomocná kladka zdvihající řetězovou linku tak, aby nedocházelo k nežádoucímu, a v takovémto případě dost výraznému „tahání za pedály“, alias „pedal-kickback“.

Tradiční ocel i pokročilý 3D tisk

Z posledního Přemkova videa se postupně dozvíme celou řadu zajímavostí týkajících se výrobních postupů, průběžného vývoje, vyzkoušených metod i materiálů až k současnému stavu. Základem rámu jsou zakázkově vyráběné ocelové trubky Reynolds 853 se základní sílou stěny 0,9 mm, jež je, pomocí válcování, vnitřně zeslabovaná na 0,6 mm. A krásně zvoní!

Tento ocelový základ je obráběn pomocí do dílny vcelku nově zakoupené frézy, díky níž je celý výrobní proces rychlejší a přesnější. Když už jsme u oceli, tak je vhodné upozornit i na 3D tiskem vyráběné ocelové (nerez) patky, které jsou navržené pro moderní rozhraní UDH, jsou tedy kompatibilní s řazením SRAM Transmission.

reklama

Není 3D tisk jako 3D tisk

Moderní metoda a oblíbené „zaklínadlo“ dnešní doby – 3D tisk – zaznívá i v případě dalších prvků rámu. Například z hliníku tištěná vahadla (horní i spodní) byla sice hezká, v praxi toho ale moc nevydržela. Proto se kluci vrátili ke klasickému strojnímu obrábění z hliníku 7075 T6.

Pokročilý 3D tisk je naopak využit na postu předního úchytu tlumiče, který se opírá o horní rámovou trubku. Děje se tak v místech, kde má zmíněná trubka sílu stěny pouhých 0,6 mm, proto bylo zcela klíčové přijít s takovým tvarem, který by pomohl rozložit síly přicházející od tlumiče do maximální možné plochy.

Jak přitom zmiňuje Přemek, není 3D tisk jako 3D tisk. Při vyslovení tohoto výrazu si asi mnozí představí nejčastější domácí 3D tiskárny, které po tenkých vrstvách nanášejí roztavený plast na často pohyblivou základnu, dokud nevznikne požadovaný objekt. 3D tisk kovů ale obvykle funguje jinak. V případě, jaký využívá 6T9 Frames, jde o 3D tisk z kovového prášku, který do požadovaného tvaru po vrstvách spékají výkonné lasery.

Držíme palce a těšíme se na další info…

V tomto bodě by se asi dalo skončit s dnešní obhlídkou aktuální podoby rámů od Přemka Tejchmana, alias od 6T9Frames. Rozhodně jsme zvědaví, kam tento projekt v budoucnu pokročí, co nového kluci vymyslí, vytvoří a třeba až bude v oběhu pár kol, krom toho Přemkova, bude možná i šance se na některé z nich posadit a zhodnotit, jak tento nanejvýš zajímavý stroj funguje.

Text: Štěpán Hájíček / Foto: 6T9 Frames