reklama

reklama

Rocky Mountain Instinct Powerplay SL – I Kanada to umí pod 20! (TECH NEWS)

Obor terénní elektro-cyklistiky je neskutečně dynamický a rychle se vyvíjející, proto nelze ignorovat aktuální trendy a držet si „své jisté“. I to by mohl být důvod, proč se značka Rocky Mountain nově vydává do kategorie lehkých eBiků se „slabším“ motorem a menší baterkou. Opět ale se svým originálním systémem, tedy s kompletně novým pohonem Dyname S4 Lite!

Když se přitom řekne „lehký eBike“, pak se ne zrovna snadno hledá přesná definice takto koncipovaného kola. Jsou totiž výrobci, kteří využívají specificky pro tuto třídu navržené malé a lehké „motory“ jako je například Fazua Ride 60 použitá třeba u kol Pivot Shuttle SL nebo Lapierre E-Zesty. Zmínit lze samozřejmě i systém Bosch SX nasazený třeba v kole Whyte E-Lyte.

Vedle toho ale najdeme i stroje, které využily předností (svých) současných motorů bez výrazně omezeného výkonu, usadili je do lehkého karbonového rámu, doplnili menší (i větší) baterií a lehký eBike je na světě. Zde bych rád jmenoval Giant Trance X Advanced E+ Elite (motor Yamaha), Orbeu Rise (aktuálně v přípravě test modelu 2025) nebo Cannondale Moterra SL (obě kola s motorem Shimano EP8).

Cest k vysněnému cíli je tedy celá řada, co ale tako kola spojuje je cílová hmotnost na úrovni 20 kg, ideálně (a co nejvíce) pod ní! Toto pravidlo přitom do puntíků splňuje i nový Rocky Mountain Instinct Powerplay SL s ideální hmotností 19,5 kg (model Carbon 90, vel LG).


reklama

Vždy vlastní cestou!

Receptem k dosažení tohoto lákavě střídmého hmotnostního údaje je kombinace několika víceméně na trhu již osvědčených faktorů a přístupů. V první řadě by to mohlo být „rozumné“ trailové zacílení, reprezentované zdvihy 150/145 mm. Další nezbytnou součástí je pochopitelně vyspělý, lehký a pevný karbonový rám, kvalitní osazení, ale také specifický pohon a adekvátně velká (malá) baterie.

Jak už jednou padlo, Rocky Mountain si připravil, pro tuto odlehčenou eBikovou řadu, zcela nový motor nesoucí označení Dyname S4 Lite. Ten sice číslovkou v názvu odkazuje na poslední generaci velkého a extra silného motoru Dyname 4.0, v principu jde ale o výrazně jiné pohonné ústrojí!

Pro připomenutí motor Dyname 4.0 a jeho parametry: točivý moment 108 Nm, výkon až 770 W, standardní baterie s kapacitou 720 Wh

Dyname S4 Lite + baterie + OvertimePack 2.0

Abych se přiznal, tak mnoho super podrobných technických parametrů, či konstrukčních detailů týkajících se nového pohonu Dyname S4 Lite k dispozici bohužel nemám, ale něco vím a něco jsem vyčetl z prezentace. Pokud jde o čísla, tak nová jednotka Dyname S4 Lite nabídne točivý moment solidních 65 Nm a výkon až 550 W (pro srovnání Bosch SX: 55 Nm, 600 W).

Napájet jej bude do rámu instalovaná baterie s kapacitou 480 Wh, kterou může, v případě potřeby, doplnit na rám instalovaný OvertimePack 2.0 s kapacitou dalších 314 Wh*. Výsledkem je bezmála 800 Wh uložené energie.

Každopádně Rocky Mountain slibuje, že kombinace lehkého rámu, nového úspornějšího motoru a celkově optimalizované baterie by měla zaručit podobný dojezd** jako v případě větších, těžších a výkonnějších strojů s velkým akumulátorem.

*Na začátku sezony 2025 by měl snad přijít zcela nový OvertimePack určený primárně pro Instinct SL a jeho následovníky. Bude mít sice menší kapacitu (řádově 200 Wh), ale také menší rozměry a nižší hmotnost. Rocky Mountain zároveň ujišťuje, že i současný OvertimePack 2.0 bude s novými koly kompatibilní, pouze bude vyžadovat redukci pro nový nabíjecí konektor v rámu.

**Dle mých zkušeností je to obvykle s dojezdem lehkých eBiků s redukovanou kapacitou baterie ve výsledku lepší, než se papírově zdá. Jejich dojezd je ale často o zhruba 20 % menší, než u „velkých“ eBiků. Zda to bude platit i u Rockyho ukáže až praxe.

Kam míří a co nabídne Rocky Mountain Instinct Powerplay SL?

O základním určení nového Instinctu Powerplay SL již byla řeč. Ostatně už jeho modelové označení odkazující na „nemotorového“ bratra (test Rocky Mountain Instinct) je samo o sobě dost vypovídající. Připomeňme pro jistotu ještě jednou „instalované“ zdvihy 150/145 mm potvrzující jeho trailové zařazení. Jedním dechem stojí za to dodat, že bude nový Instinct Powerplay SL primárně postaven na 29“ kolech, nikoliv ale výlučně!

I toto je vlastně tak trochu (moderní) klasika značky Rocky Mountain. Myšleno skutečnost, že nejmenší velikost (XS) bude využívat menší průměr 27,5“, větší kousky 29“. Zároveň se ale při návrhu nového kola počítalo i s rostoucí oblibou „mulletů“, proto je celá koncepce rámu navržena tak, aby bylo možné nasadit dozadu menší kolo (27,5“). Geometrii lze následně doladit díky systému RIDE-4 a pak už si můžete jen naplno užívat snad ještě větší svobody a radosti z jízdy. Tedy dle osobních preferencí, samozřejmě.

quotation-BnR

„Nový Instinct Powerplay SL přináší dokonale čitelný a luxusně přirozený projev již při prvním praktickém seznámení. Po delší zkušenosti zjistíte, že tohle kolo je neskutečně schopné, jisté a odhodlané, ale zároveň i veselé a hravé s tradičním nespoutaným projevem strojů Rocky Mountain. S až překvapivě velkou silou, ale také s více než dostatečnou výdrží je tenhle lehký eBike skvělým parťákem pro nadšené trailování.“ Hodnotí nový přírůstek Alex Volokhov, jeden z teamových jezdců Rocky Mountain.

Dyname S4 Lite – povědomý tvar, o dost jiná konstrukce

Když se ještě na skok vrátíme k motoru Dyname S4 Lite, pak je třeba poukázat na pár, zatím nevyřčených, technických zajímavostí. Kupříkladu rozměry a usazení nového motoru na první pohled připomínají současné stroje Rocky Mountain z řady PowerPlay (motor Dyname 4.0), rozdílů je zde ale celá řada.

Neznám sice přesná čísla, ale nový motor jistě bude o XX % lehčí a menší… Ale hlavně razí trochu jinou konstrukční cestu. Už totiž neplatí, že jsou kliky součástí rámu a motor je usazený „bokem“, naopak u jednotky Dyname S4 Lite jsou kliky a jejich osa přímou součástí motoru.

Co by se ale měnit nemělo je snímání síly na pedálech skrz čidlo napnutí řetězu, obdobně řešená je zjevně i kladka, přes kterou běží řetěz pokračující dále od převodníku. Záměrným „vedlejším“ efektem je tedy zvýšení řetězové linky, díky čemuž je i zde využito středně-vysokého čepu (mid-high pivot), pro lepší zpracování terénu a jeho nerovností.

*Drobná připomínka testu Rocky Mountain Instinct Powerplay Alloy 70 (rok 2022).

Necháme, co se osvědčilo

Jak je vidět, Rocky Mountain nešel cestou, že se s novým motorem musí nutně měnit i vše ostatní, naopak logicky navazuje na dosavadní vyzkoušené konstrukce a řešení. Co kolu rovněž nechybí je oblíbený systém pro úpravu geometrie RIDE-4™, jehož pomocí lze měnit například úhel hlavy v rozmezí 63,5°, 64° a 64,2° (Slack, Neutral, Steep).

Z „bio“ verze (nejen) Instinctu přebírá model Powerplay SL také možnost měnit délku rámu, přesněji dosah (reach) pomocí otočného hlavového složení (+/- 5 mm). Dále by se dalo připomenout zpracování karbonu metodou SMOOTHWALL™, řešení zadní stavby SMOOTHLINK nebo odladění křivky zadní stavby pro každou velikost zvlášť v rámci programu „Size Specific Tune“.


reklama

Bez aplikace = bez starostí!

Opakovaně se vracím k pohonu a jeho součástem, udělám to, s dovolením, ještě jednou. Vcelku zajímavým přístupem, který není doménou jen novinky Rocky Mountain Instinct Powerplay SL, ale všech současných „éček“ Rocky Mountain, je ovládání nevyžadující připojení skrz aplikaci ve vašem telefonu! Veškeré potřebné nastavení totiž najdete přímo v kole, jelikož zde můžete využít velký, bezpečně do rámu integrovaný displej Jumbotron.

Toto komunikační rozhraní je dostatečně přehledné a lehce použitelné, snadno se tak dostanete k možnostem individuální úpravy jednotlivých režimů a k podobným záležitostem. Někdo by možná mohl originální aplikaci postrádat, pro řadu dalších ale bude už jen tento přístup velkým ulehčením!

Na co bych rád také upozornil, je možnost poměrně snadno vyjmout baterii ven z rámu. V tomto směru se Rocky poučil ze svých vlastních chyb, kdy u prvních kol Powerplay byla baterka v rámu dost nedobytně zapasovaná. Nyní stačí povolit dva šrouby, odpojit konektor a baterii vcelku snadno z rámu spodním otvorem vytáhnout. Zdánlivá drobnost, ale někdy sakra užitečná!

Bio Instinct mě dostal, jak na tom bude Powerplay SL?

Nemusím ani lovit žádné hluboko zapadlé a notně zaprášené vzpomínky, abych si vybavil, jak moc mě oslovil a nakolik mě bavil až přímo pohltil „Bio“ Instinct testovaný letos na jaře. Tak lehké, hravé a zábavné kolo, které se zároveň dokázalo přepnout i do solidního „rebelského Enduro režimu“, jsem v ruce už dlouho neměl!

Klasickému Instinctu jsem slušně propadl! Bude se příběh opakovat i s novinkou Rocky Mountain Instinct Powerplay SL? Získá si mě tohle kolo podobně rošťáckým naturelem vyšperkovaným novým lehkým pohonným systémem? Nedivil bych se, ale nechci radši předjímat události. Příslib testu tohoto kola už jednou na stole přistál, takže… Praxe ukáže!!!

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Rocky Mountain

Rocky Mountain Instinct Powerplay SL – vlastnosti a přednosti

  • Kola: 29“ (XS 27,5“ / SM-XL lze přestavět na mullet)
  • Zdvihy: 150/145 mm (P/Z)
  • Motor: Dyname S4 Lite (65 Nm, 550 W)
  • Baterie: 480 Wh (možnost doplnit o OvertimePack 2.0 / 314 Wh)
  • Materiál rámu: SMOOTHWALL™ Carbon / FORM™ Alloy
  • Odpružení: Smoothlink
  • Systém pro nastavení geometrie: RIDE-4™ (úhel hlavy 63,5°, 64°, 64,2°)
  • Kontrolní displej Jumbotron (*kolo nevyžaduje žádnou aplikaci)
  • UDH patka (kompatibilita se SRAM Transmission)
  • Plně uzavřené vedení kabeláže
  • Možnost snadno vysunout baterii (2 šrouby)
  • Velikosti: XS (27,5“), SM, MD, LG, XL