reklama

reklama

BOSCH Performance Line SX – Lehký, ale všeho schopný Motor!

Zhruba před rokem se světu představil nejnovější a nejpokročilejší, zároveň však kompaktní a „středně výkonný“ motor Bosch Performance Line SX. Od té doby jsem na kolech vybavených právě touto jednotkou seděl už několikrát, často šlo jen o krátké zkušenosti. Nedávno jsem se však, díky testu stroje Whyte ELyte 150 Works, mohl s Boschem SX seznámit skutečně důkladně.

Bosch rozhodně nebyl první, kdo se vydal směrem vývoje samostatného, menšího, lehčího středového motoru s lehce omezeným výkonem, který je určen zejména pro moderní generaci lehkých a sportovně orientovaných eMTB strojů, pro elektrické gravel-biky, ale i pro další, třeba městský styl využití.

Možná to byl od začátku vlastně záměrný „klam“ ze strany Bosche, když nás zahrnul tvrzením, že jeho nový pohonný systém Performance Line SX nemá být rozhodně tím nejmenším a nejlehčím motorem svého druhu, má naopak nabídnout ideální poměr mezi rozměry, hmotností, ale také výkonem a jeho podáním.

Možná se jim prostě nechtělo, nebo nedařilo vytvořit dostatečně silný a spolehlivý motor, který by byl podobně kompaktní jako třeba konkurenční Fazua Ride 60 (testováno na Lapierre E-Zesty), nebo ještě menší jednotky TQ a další, nyní se nově objevující řešení. Ale to je vlastně docela jedno. Co na tom, že je systém středového pohonu Bosch SX o něco větší, hlavní je, že celé řešení v praxi funguje, a to zcela perfektně a těžce návykově.

reklama

Čísla a zase čísla…

Sice si myslím, že jste o základních parametrech systému Bosch SX už četli a slyšeli tolikrát, že se vám tyto hodnoty pomalu vypálily do sítnice, ale kdyby náhodou někdo přeci jen nevěděl… Začněme třeba hmotností, která u motoru i baterie CompactTube 400 Wh osciluje okolo hodnoty 2 kg, celý systém proto váží jen maličko přes 4 kg.

Pro srovnání, klasický, velký a silný motor Bosch Performance Line CX váží 2,75 kg a třeba akumulátor PowerTube 625 Wh ukáže na váze 3,75 kg, verze 750 Wh dokonce 4,3 kg. Takže jen baterka je těžší než celý systém Bosch SX!

Z hlediska výkonu přitom dokáže lehký motor Bosch SX nabídnout špičkový výkon až 600 W, což je stejná hodnota jako u motorů CX. Rozdíl je ten, že CX tento plný výkon dodává jezdci i při relativně nízkých otáčkách klik, naopak SX vyžaduje vyšší kadenci. Modelově při kadenci 70 ot/m. zůstává Bosch SX zhruba na úrovni 440 W, zatímco u CX máte ve stejný moment k dispozici plných 600 W.

Celkově výraznější rozdíl v číslech CX/SX najdeme u hodnoty točivého momentu, kdy je u SX „stropem“ údaj 55 Nm, zatímco CX šplhá až na hladinu 85 Nm. Kola osazená motorem Bosch SX jsou ale, už jen z podstaty věci, o slušných pár kilo lehčí, proto by jim mohl menší krouťák stačit? Nebo ne?

Opakované překvapení

Jedna z věcí, která mě na motorech Bosch SX baví asi nejvíc, je skutečnost, že když si sednu na kolo vybavené tímto pohonem, nemám během prvních pár metrů, v průběhu prvního výjezdu, tendenci hořekovat a toužebně vzpomínat na silnější jednotky Bosch CX. Naopak stále a znova žasnu nad tím, jak i tento menší, lehčí a slabší motor jede, jak reaguje, jakou míru podpory vám dodá.

Určitý šok ze změny může člověk zažít při spíše opačném postupu, když z kola vybaveného SX motorem přesedne na „motorku“, v jejímž středu tepe CX motor. To si pak někdy říkáte: „Sakra, tady je té síly a výkonu tolik, že se nemusím vlastně vůbec snažit, stačí jen točit nohama a… Ono to jede samo, kopec nekopec!“

Přesně tak, až případný „návrat“ na CX vám názorně demonstruje, jak velký skok může být v projevu mezi těmito dvěma systémy. O to kouzelnější ale je, že díky faktickým parametrům, celkovému naladění a projevu Bosche SX vás cesta k němu z většího motoru trápit nejspíš nebude.

V čem je zakopaný pes? Roztoč nohy, za tebou hoří les!

Jistě se ptáte, a správně, v čem je tedy kouzlo systému Bosch SX, že je přechod na něj natolik snadný, příjemný „nešokový“. Podle mého je to hodně o naladění celého systému a jeho reakcích, své možná udělají i snížené vnitřní odpory. V neposlední řadě mají svůj podíl i samotná kola, na která se systémy Bosch SX montují. Zůstaneme-li čistě ve světě eMTB, pak přechod z CX mašiny na SX light-eBike znamená často posun z hladiny, řekněme 24 kg, na rovných 20 kg, ale klidně i méně.

Zároveň se mi opakovaně vybavuje jedna, do jisté míry protichůdná zkušenost, která část z mého tvrzení vyvrací. Ale jak se to vezme. Když jsem se totiž loni v září účastnil akce pořádané Boschem na polské straně Beskyd (KTM e-KSPEDYCJA Bosch e-Powered), měl jsem kupříkladu jeden den možnost sednout si na kolo s SX motorem, načež jsme první dlouhé stoupání absolvovali ve skupině, kde byli i CX jezdci.

Na rovince jsme s nimi přitom drželi krok zcela bez problému, jak se ale cesta začala zvedat k nebi a rozjívení novináři začali mezi sebou soutěžit, ukázalo se, že na kole s SX motorem je nutné si pořádně hrábnout do svých rezerv, aby bylo možné držet si v dohledu CX ridery. Ti si přitom uchovávali stále poměrně vyrovnané tepové zóny a na kopci rozhodně nevypadali nijak zničeně. Takže ano, takovéto živé srovnání CX/SX ukáže, že je menší motor skutečně slabší, ale to je vlastně dost specifická situace.

Už zas jedu sám…

Zcela něco jiného totiž člověk zažívá, pokud jede sám, nebo pokud jede s někým, kdo nemá žádný motor, případně s někým, kdo má stejný, či podobně silný systém. V takovém případě opravdu brzy zapomenete na rozdíly mezi CX a SX a jen si užíváte, jak menší a lehčí jednotka maká a jak vás žene vpřed.

Stále dokola je přitom všude omíláno, že SX motor vyžaduje vyšší zapojení jezdce a vyšší kadenci klik, což je rozhodně pravda. Zároveň ale platí, že je křivka výkonu tak hezky vymodelovaná, že si zrovna tento fakt za řídítky prakticky nejste schopní uvědomit, pokud se na něj cíleně nezaměříte.

Snažím se tím říct, že tady krásně funguje přímá úměra v tom, že když přidáte trochu více síly vy jakožto jezdec, motor Bosch SX na to v podobném rozsahu zareaguje, případně vám k tomu nadělí drobný bonus navíc. Díky tomu jezdec, který má rád dynamickou jízdu, snadno po chvíli zjistí, že jede poměrně slušnou kadenci, která ho odměňuje často i plným výkonem motoru, díky čemuž letí po lese krásně, zlehka a svižně a ani prudší a delší stoupání nevnímá jako překážku.

Když se chci flákat, nebo když chci jet strop?!

Celé moje dosavadní povídání míří tak trochu k poznání, že je s koly postavenými okolo systému Bosch SX nejvíc srandy ve chvíli, kdy máte v krvi dost endorfinu, kdy jste v té správné náladě, se správnou sportovní motivací. A vlastně je to pravda. Ve chvílích, kdy se člověk cítí skutečně dobře, tak dokáže vytěžit Bosch SX opravdu na maximum, drtit kopce nahoru a dolů, bavit se a hlavně nezpomalovat, nezastavovat!

Jenže co když adrenalin, endorfin nebo cukry v krvi dojdou? Mám si něco střelit do žíly, nebo se smířit s tím, že už se jen nějak doplahočím domů? Ani jedno, prosím! On je totiž systém Bosch SX stále dost silný a podporující, i když jej a sami sebe nedrtíte úplně na max. Jasně, pokud zvolníte své vlastní tempo, pak třeba rychlost, s jakou jedete do kopce, klesne nejspíš víc než na CX mašinách, kde vás to hrne vpřed, i když sotva točíte nohama!

Naopak u SX holt vaše tempo trochu spadne, rozhodně se ale nepropadne ke dnu. Dost vlastně záleží i na tom, jaký zvolíte režim dopomoci a jak si jej případně nastavíte v aplikaci eBike Flow. Já třeba ze všeho nejvíc využíval „inteligentní“ režim eMTB, což je moje jednoznačná preference pro CX a nyní i pro SX systémy.

Mondraker Dune XR & Bosch SX

TURBO vyprošťovák

Vzhledem k tomu, že se motor Bosch SX chová už v základu trochu jinak než CX, dospěl jsem i k trochu jinému nastavení mého oblíbeného režimu eMTB v aplikaci eBike Flow. Jak u CX lehce přidávám na podpoře a dynamice odezvy, tak jsem si u SX jen lehounce zvýšil podporu, dynamický je totiž tento motor víc než dost!

U SX jsem naopak výrazně posílil míru asistence v režimu TURBO, prakticky bez zásahu do dynamiky, a to z prostého důvodu. TURBO si obvykle nechávám v záloze jen pro ty nejvíce „krizové případy“, proto jsem také na SX režim TURBO ladil tak, aby sloužil jako určitý vyprošťovák.

Skutečně jsem ho použil jen párkrát a jen v dost specifických případech. Občas třeba, když jsem se „nudil“ na rovném, prudším zpevněném stoupání a chtěl ho mít rychle za sebou… Druhý typický případ byly moje oblíbené „ultimátní eMTB výjezdy“, kde člověk využije skutečně každý watt a newtonmetr!

Canyon NEURON:ONfly & Bosch SX

reklama

Své nejtvrdší výjezdy… Dáš?

Určitým měřítkem schopností a výkonu různých eBiků s různými systémy pohonu jsou pro mě obvykle moje cíleně vytipované výjezdové výzvy. Stoupání, kde se člověk i s pohonem jako je Bosch CX musí snažit, aby je dal čistě a ideálně na první pokus. S motorem Bosch SX jsem si přitom zprvu říkal, že tyto fórky snad ani nebudu pokoušet, ale nakonec jsem nevydržel. Ostatně na pár podobných místech jsem potrápil i Lapierre E-Zesty s Fazou Ride 60.

Jak už jsem psal u testu Whyte ELyte, z jehož sedla čerpám aktuálně nejvíc zkušeností s Boschem SX, tak jsem sice párkrát narazil na nutnost střihnout si více pokusů, abych našel vhodný převod, styl, či nájezdovou rychlost. Poté ale padla i řada zdánlivě nesmyslných výzev. Byla to sice znatelně větší dřina než s CX motorem, ale šlo to. Klobouk dolů!

Výdrž, Prťka, Výdrž?

Zapomenout bychom rozhodně neměli ani na otázku výdrže neboli dojezdu, či praktické kapacity akumulátoru. Je prostým faktem, že i zde lze čekat určité rozdíly, jelikož systémy Bosch SX nejčastěji „živí“ primárně pro něj navržená malá a lehká baterie CompactTube s kapacitou 400 Wh. Naopak CX jednotky se obvykle párují s většími aku-bloky PowerTube 625 Wh, nebo 750 Wh.

I když je kolo s SX systémem celkově lehčí, řádově klidně o 4 kg, pohon samotný si řekne o větší zapojení jezdce, tak je fyzika neúprosná a základních 400 Wh je prostě jen 400 Wh. Tuto zásobu energie při aktivním a dynamickém stylu jízdy dokážete vyždímat docela rychle, ale často to vlastně stačí.

Asi nejlépe tato základní míra kapacity vyhovuje odpoledním vyjížďkám po práci, kdy vám oněch 400 Wh vystačí na plné, aktivní a dynamické 2-3h jízdy v lese. V mém oblíbeném osobním měřítku to znamená nájezd kolem 600 výškových metrů při extra aktivním, agresivním a dynamickém stylu jízdy. Stejně tak to ale může být i 800 výškových metrů, pokud zvolíte klidnější výjezdový styl, volíte efektivnější stoupání a soustředíte se více na zábavu z kopce dolů.

Dej mi More, PowerMore!

Jednoznačně skvělou možností je přihodit si k eBiku se systémem Bosch SX i druhou přídavnou baterii PowerMore 250 Wh, díky níž získáte systémovou kapacitu 650 Wh. A to už je slušná porce! Tento „přílepek“ přitom vaše kolo zatíží poměrně rozumnou váhou 1,5 kg.

Při zjišťování, kolik toho jsem schopný s touto rozšířenou kapacitou za jeden den objet, jsem se dostal zhruba na úroveň 1300 nastoupaných metrů s tím, že moje výjezdy nebyly vždy ekonomické, někdy byly spíše zážitkové. Teoreticky by se z toho dalo vytěžit ještě o něco víc, jenže i při této porci eMTB zážitků už člověku pomalu odchází ruce, nohy a záda.

Navíc si pak koncem dne můžete říkat: „Na kterém kopci jsem nebyl dnes už alespoň 3x, abych měl chuť dát si ho znovu?“

V sérii, nebo paralelně?

Co si tak vzpomínám na informace z loňské prezentace, tak se vývojáři Bosch dost snažili, aby co nejlépe vyladili spolupráci hlavního a druhého přídavného akumulátoru. Jak jsou přitom některá řešení schopná kupříkladu přes obědovou pauzu nabít z přídavné baterky tu hlavní systémovou a dále pokračovat nalehko, tak něco podobného, pokud vím, u Bosche nejde.

Zde se naopak hodně vsází na úzkou spolupráci obou akumulátorů, jejichž hladina dostupné kapacity klesá rovnoměrně, podobně jako by šlo o hladinu benzínu ve dvou spojených nádobách. Možná by to šlo řešit i jinak, nebo nabídnout jezdcům různé módy…

Napadá mě třeba možnost aktivovat režim: „Nejdřív jedu na PowerMore, až ho vybiju, baterii bezpečně odložím a dále pokračuju jen s hlavní baterkou a lehkým kolem.“ Ale to zas bude, co jezdec, to názor.

Celým tímto blokem jsem chtěl říct, že v případě Bosche nemá smysl spekulovat či taktizovat. Nejlepší a nejfunkčnější je zapojit jednu baterii k druhé a jezdit, klidně až do nuly s oběma najednou. Systém vám přitom bude ukazovat celkovou zbytkovou kapacitu, nikoliv stav jedné a druhé baterky, proto také budou čárky na kontrolním panelu klesat výrazně pomaleji.

BOSCH Performance Line SX – závěr

Přestože snahy o vytvoření kategorie lehkých, efektivních a sportovně zaměřených eBiků pozorujeme již docela dlouho, až nyní se zdá, že se tuto vizi daří konečně naplňovat. Nejde rozhodně jen o jednotky Bosch SX, i když právě skutečnost, že i Bosch poslední dobou napjal a zaměřil své vývojářské síly právě tímto směrem, je důkazem, že se této kategorii obecně hodně věří a dost se na ní vsází.

Otázkou samozřejmě zůstává, jak na nově se nabízející možnosti zareagují samotní zákazníci, tedy my! Ona je totiž obecná teorie a podobné oslavné články hezkou a příjemně stravitelnou omáčkou, faktická cenovka na kolech s lehkými motory a logicky i drahými lehkými karbonovými rámy může rychle zhořknout na jazyku!

Smysl mi ale tato kategorie, v celkovém nadhledu, dává velký. Lehká eKola totiž v sobě spojují to nejlepší z obou světů. Přijatelnou hmotnost, a tedy i přirozenější chování a dostatečnou hravost, zároveň i solidní podporu ze strany pohonu, díky níž třeba jen za stejný čas zvládnete víc kopců než na šlapací „Bio“ klasice. Už jen tento fakt by mohl zlákat řadu jezdců, pro které byly dosavadní „full-size“ eBiky prostě moc velkými a těžkými mašinami!

Pokud se přitom od obecného popisu kategorie light-eMTB vrátíme k samotnému systému Performance Line SX, pak lze zas a znovu připomenout, jak skvělou práci zde Bosch odvedl. Po řadě osobních praktických zkušeností si troufám říct, že přesvědčování Bosche o snaze „usadit“ jejich motor mezi super-lehké a super kompaktní motůrky a poctivé plnotučné mašiny dokonale odpovídá realitě.

Nejspíš i díky tomu je přechod z CX na SX tak příjemný, bezproblémový a nanejvýš přirozený. Já sám tomuto řešení slušně propadl a pokud bych měl na příští rok kupříkladu řešit otázku, zda si nechat jako „služební eBike“ kolo s CX motorem, nebo si vybrat lehčí kousek s SXem a ideálně PowerMore baterií, pak nad druhou možností dlouho neváhám.

Text: Štěpán Hájíček / Foto: autor a archiv BnR