BOSCH – Umělá inteligence i vyšší udržitelnost | TECH NEWS
Bude to už slušných pár let, co se BOSCH naplno opřel do oblasti elektro-cyklistiky, které se i předtím delší čas věnoval, jen zkrátka od určitého bodu nabralo vše mnohem větší spád a dynamiku. Ostatně ani nyní tempo a četnost přísunu inovací Bosch rozhodně nezpomaluje, spíše si udržuje setrvalou tendenci, místy dokonce i stoupá. Tak jako třeba právě dnes!
Přemýšlím, jak celé dnešní představení zajímavých novinek, trendů a vylepšení nejlépe pojmout? Jde totiž o to, že od zástupců Bosche přišlo 5 poměrně obsáhlých textových dokumentů týkajících se 5 různých témat, do nichž Bosch aktuálně napjal své vývojářské a inovátorské síly.
Ne všechny jsou ale úplně zásadní a klíčové pro nás běžné koncové uživatele, a proto ne všechny zmíněné dokumenty má smysl „tlumočit“ slovo od slova, nebo jen zkopírovat a vložit. To by vám z toho šla asi brzy hlava kolem, podobně jako mně… Zkusím tedy zestručnit a profiltrovat to nejvíce zajímavé, nejvíce důležité.
Chytrý Systém (Bosch Smart System)
První ze zmíněných dokumentů se věnuje 10. výročí celkového přístupu Bosche k elektro-cyklistice nazvané souhrnně Connected Biking, která si razí svou cestu vpřed a inspiruje mnohé další již od roku 2014. Z posledních let asi nejvýraznější stopu v tomto tažení představuje digitalizace, propojitelnost a neustálé vylepšování díky tzv. Chytrému Systému (Smart System), který z hlediska uživatele asi nejlépe reprezentuje aplikace Bosch eBike Flow.
Nová generace pohonů Bosch s Chytrým Systémem je přitom s námi již od roku 2021, podobně jako ona apka eBike Flow, kterou snad všichni uživatelé moderních elektro-strojů se systémem Bosch dobře znají.
Tento propojený digitální systém, jehož vstupním klíčem je zmíněná Flow aplikace ve vašem telefonu, již dnes umí mnoho a mnoho věcí. Dokáže pomoci se zabezpečením kola jak díky jednoduchému zamykání pohonu „eBike Lock“ tak i případně pomocí sofistikovaného varovného a lokalizačního řešení „eBike Alarm“.
Chytrý Systém, který uživatel ovládá přes svůj telefon, dále umožňuje takové „samozřejmosti“ jako je individuální úprava jízdních režimů, plánování tras, nebo ukládání a vyhodnocování vašich výletů, a nechybí třeba ani jednoduché aktualizace systému prováděné přímo uživatelem a… Řada dalších funkcí a vylepšení určených pro naše ještě lepší zážitky s kolem se průběžně chystá.
Brandování aplikace a využití interních dat
Jinou oblastí inovací, která souvisí se softwarovou rovinou, jakož i s aplikací eBike Flow, představuje nově zpřístupněná možnost pro výrobce kol individualizovat právě uživatelskou appku tak, aby vás, už jen při jejím spuštění, vždy přivítalo specifické prostředí odkazující na značku, na výrobce vašeho kola.
Tato „tovární individualizace“ není vyslovenou novinkou, tuším, že třeba Pivot byl jedním z prvních, kdo si něco podobného „prosadil“. Nebo… Když jsem naposled zkoušel třeba Whyte E-Lyte, také se mi vlastně zobrazilo v appce logo výrobce, stejně jako se zobrazuje logo Mondraker, když se připojím ke svému letošnímu „služebáku“ od Bosche.
Pouze o změně barvy pozadí a přidání loga výrobce to ale celé samozřejmě není. S novými updaty by měly přibýt i další možnosti, jak s vámi bude moct výrobce vašeho kola skrz aplikaci eBike Flow lépe a osobněji komunikovat. Třeba zde bude přístup k manuálu přímo pro vaše kolo apod.
Zcela jinou rovinu těchto a souvisejících vylepšení představuje nově se otevírající možnost (pro smluvní partnery) těžit statistická data, která se střádají v aplikaci eBike Flow, případně se ukládají do cloudu Bosch k dalšímu využití. Přímo v dokumentu se píše o možnosti vytvářet nové specifické aplikace, které nabídnou různé zajímavé funkcionality, jež budou, po nezbytném souhlasu uživatele, proudit z aplikace eBike Flow do dalších uživatelských rozšíření.
Co přesně to bude a jak to bude vypadat lze dnes jen spekulovat. Tyto nové nadstavbové aplikace by měli mít na starosti vývojáři „třetích stran“, proto se nechme spíše překvapit „kdo s čím přijde“.
Vaše chytré kolo, díky učení, ještě chytřejší
Vlastně stále dokola se motáme okolo Chytrého Systému Bosch a jeho aplikace eBike Flow, výjimkou nebude ani tato část. Jak totiž všude okolo nás rostou a bují různé podoby využití pokročilé umělé inteligence (Ai) či strojového učení, tak se podobné řešení snaží do svého „ekosystému“ implementovat také Bosch.
Při troše kreativity a uvolnění otěží fantazie by se dalo mluvit o Inteligentním a Učenlivém Chytrém Systému, jehož nová schopnost bude spočívat především v tom, že se dokáže učit z toho, jak jezdíte a jak využíváte své elektrokolo. Na základě dat získaných z vašich dosavadních jízd bude postupně schopen přesněji a přesněji propočítávat zbývající dojezd s ohledem na aktuální kapacitu akumulátoru.
Čisté počítání hodnoty dojezdu na ten či onen zvolený režim je ale jen taková, skoro až okrajová záležitost. Nebo jak se to vezme. Celé toto řešení totiž nese označení „Range Control“, přičemž se pod ním schovává více dovedností živených zmíněnou umělou inteligencí.
Vtip může být třeba v tom, že když si v aplikaci eBike Flow naplánujete určitou trasu, pak vám systém řekne, kolik procent kapacity vám bude pravděpodobně zbývat, až dorazíte do cíle, nebo také kdy zhruba dorazíte do cíle a jaká pizza bude v denním menu vaší oblíbené restaurace (to poslední je vtip!). Tyto údaje by měly pomoct tomu, abyste třeba věděli, že budete mít dost energie na cestu zpět nebo si někde naplánovali zastávku pro nabíjení. Nebo se porozhlédli po vlakovém spojení…
Drž se mého limitu
Celou tuto uměle inteligentní hru lze hrát i z druhé strany, jelikož bude dokonce možné nastavit si dopředu požadovanou minimální úroveň nabití akumulátoru v cíli vaší cesty. Boschácká Ai následně propočítá nejlepší řešení a v průběhu vaší jízdy vám bude skrz motor dávkovat přesně tolik energie, aby se podařilo vytyčený cíl úspěšně splnit. Pokud si do toho tedy necháte kecat!
Vše přitom funguje na principu již zmíněného strojového učení, kdy se Chytrý Systém „Range Control“ učí z každé vaší jízdy a následně vám předkládá přesnější a přesnější odhady.
Abych řekl pravdu, to, co jsme si zde popsali, je vlastně jen určitá špička ledovce z toho, co bude Ai, zapojená do Chytrého Systému Bosch, umět a čím bude schopná vám přispět k lepšímu a co nejvíce bezstarostnému zážitku z jízdy. Abychom ale jedním tématem nepřebili všechna další, nechme si bližší popis možností Ai vstupující do systému Bosch na jindy, do samostatného článku.
Automatické řazení Bosch & Shimano & TRP
Také další oblast inovací, kterou v tomto balíčku Bosch přináší, by si zasloužila své vlastní podrobné povídání. Ale pojďme si jej představit alespoň obecně, ať víme, o co se jedná, k bližší analýze se snad dostaneme postupem času.
V principu jde o to, že se Bosch spojil se značkami Shimano a TRP, navázal s nimi užší spolupráci, využil jejich elektronické řazení a propojil je do svého systému. Díky tomu je nově možné nabídnout jezdcům na vybraných kolech možnost zvolit si cestu automatického řazení (eShift), kdy se již nemusíte již o nic starat, jen si užíváte jízdu, volný pohyb a vítr ve vlasech.
Automaticky řešené řazení, které se řídí dle otáček klik (bude možné nastavit si požadovanou preferenci), by mělo být příjemné, čisté, plynulé a efektivní. Díky úzké provázanosti pohonu a řazení by se mělo dařit dosáhnout čistších změn převodů už jen třeba díky chvilkovému snížení výkonu motoru.
Toto chytré automatické řazení (eShift) již vlastně nějaký čas funguje, pouze se zatím omezovalo na specifické druhy zpřevodování od značek Rohloff, 3X3 a enviolo. Nyní se poprvé dostalo na řazení využívající klasické přehazovačky. Konkrétně by mělo jít o symbiózu se systémem TRP E.A.S.I. A12, v případě Shimana se pak počítá s řazením CUES Di2, se zaměřením na kola určená pro pravidelné a náročnější využití, případně Nexus Di2 pro kola městská a výletnická.
S každým šlápnutím vyšší udržitelnost
Posledním bodem v dnešním obecném přehledu je… Dnes tolik diskutovaná udržitelnost. I tomuto tématu se Bosch intenzivně věnuje a nebere jej na lehkou váhu, proto si i zde připravil dost obsáhlý materiál, který na vás ale nehodlám nahrnout v celé jeho podobě. Neříkám, že to jsou věci nezajímavé, ale vstřebat vše najednou, pokud se do toho nechcete cíleně zabořit až po uši, by asi bylo docela obtížné.
Pojďme si proto představit alespoň tři základní pilíře, na kterých by měla současná a budoucí udržitelnost produktů Bosch v oblasti elektro-cyklistiky stavět:
- Pilíř „uhlíkové stopy CO2“ cílí na měření, identifikaci a snižování emisí CO2 na úrovni podniku, produktu a materiálu.
- Pilíř „odpovědnosti v dodavatelském řetězci“ formuluje opatření, která zajišťují, že všechny materiály a polotovary jsou vybírány udržitelně a odpovědně a že jsou dodržovány sociální normy.
- Pilíř „cirkulární ekonomiky“ se zabývá cílem prodloužit skutečnou životnost výrobků, tj. například opětovným využitím surovin a dalším zvýšením efektivity recyklace.
Text: Štěpán Hájíček / Foto: Bosch eBike Systems
Více informací: www.bosch-ebike.com