reklama

reklama

CANYON NEURON:ONfly – Tady máš křídla, ať můžeš létat! | NEWS & RIDE

Za běžných okolností by se ke mně dostala nejspíš jen stručná PDF prezentace nového lehkého eBiku Canyon NEURON:ONfly, kterou bych se snažil přetlumočit a předat dál. Jenže tentokrát bylo vše jinak. Nové lehké eBiky Canyon jsem totiž nejen viděl naživo, ale také se na jednom již stihl povozit!

Tak trochu vtipný, zajímavý a mimořádný je na této situaci fakt, že jsem se na prezentaci zbrusu nové řady Canyon NEURON:ONfly dostal vlastně netradiční oklikou. Nejel jsem tam primárně jako zástupce svého vlastního „mediálního projektu“ (bikeandride.cz), ale svým způsobem jako kolegiální výpomoc, záskok či náhradník za odřeknutého kolegu z MTBS.cz

Celá tato „konstrukce“ přitom vedla k situaci, kdy jsem primární obsah a své hlavní postřehy a poznatky tvořil právě pro kolegy z MTBS.cz s tím, že zde budou publikované postupně (nejspíš ve dvou pokračováních). Nejdřív obecné představení, následně moje praktické jízdní dojmy a postřehy. Z tohoto důvodu by bylo docela zbytečné, pokud bych vše papouškoval ještě jednou, oba texty kopíroval, nebo…

Zároveň by byla škoda, pokud bych všechny nastřádané postřehy, znalosti a poznatky nechal jen na „jednom serveru“ a odstřihl ten druhý. Ten vlastní! Proto jsem si říkal, že zkusím zpracovat celé téma ještě jednou, ale poněkud jinak, v poněkud odlehčené, nebo naopak zahuštěné podobě, k níž případně přidám něco málo bonusového materiálu navíc (třeba nějaká videa z prezentace).

reklama

Cesta do Koblenz

Samotná prezentace zcela nové řady Canyon NEURON:ONfly se odehrávala ve městě Koblenz a jeho okolí, což je místo kousek za Frankfurtem, kde Canyon sídlí. Je zde docela dost lesů, tak akorát vysoké kopce a také slušná síť trailů.

Ostatně celý Canyon NEURON:ONfly byl od začátku koncipován do značné míry jako kolo, jehož jednou z rolí by mělo být rychlé a zábavné svezení v pauze na oběd. Svým způsobem si jej proto technici a vývojáři z Canyonu postavili sami pro sebe, naštěstí ale nebyli sobci, naopak se o tento nápad a svůj nový koncept rozhodli podělit s celým světem.

Jaká je tedy základní receptura a výchozí ingredience nového stroje Canyon NEURON:ONfly? Vlastně docela jednoduchá. Jako základ a jistý předobraz stojí vzorem jmenovec Canyon Neuron:ON, v jehož nitru tepe motor BOSCH CX a živí jej baterie PowerTube 750 Wh. Je to kolo se zdvihy 140 mm, karbonovým rámem, vše postavené na průměru 29“.

Proč přibylo v názvu „fly“?

Možná by se vám mohlo zdát zvláštní, že aktuální novinka nese skoro stejné označení jako její služebně starší sourozenec, pouze je k němu přilípnuté „vzletné“ slůvko „fly“! Proč asi? Protože se jedná o lehčí, sportovnější variantu, s potenciálně větším rozletem.

Zkrátka a dobře „fly“ má reprezentovat novou lehčí třídu eMTB strojů Canyon, kterou v první řadě definuje nejnovější pohonná jednotka BOSCH SX s výrazně nižší hmotností (rozdíl 900 g proti Bosch CX), s jen drobným rozdílem ve výkonu (až 600 W) a částečně omezeným točivým momentem (55 Nm). Ale také s jinak nastavenými mapami výkonu, které více nahrávají sportovnímu stylu jízdy s požadavkem na vyšší kadenci šlapání.

V neposlední řadě zde figuruje i menší a lehčí baterie s kapacitou 400 Wh a hmotností okolo 2 kg (podobně váží i samotný motor Bosch SX). Tuto pak může doplnit ještě přídavný zdroj energie (Bosch PowerMore 250) s bonusem v podobě přídavné kapacity 250 Wh a hmotností příjemných 1,5 kg.

Stejný, a přesto tolik jiný!

Skutečně nechci papouškovat svá vlastní (pro jiné médium) sepsaná moudra, přesto se těžko vyhnu konstatování, že novinka Canyon NEURON:ONfly (Bosch SX) se na první pohled více než nápadně podobá svému bratru s větším motorem Canyon Neuron:ON (Bosch CX). Na první pohled není o mnoho odlišný ani Canyon Spectral:ON (Shimano EP801), ale to už jsme ve zcela jiných vodách.

V každém případě přes onu podobnost mezi elektrickými Neurony je u nové verze NEURON:ONfly mnoho nového, řada věcí je jinak. Jiné je z logiky věci uchycení motoru, menší a hubenější může být spodní trubka, ale to jsou vše jen „kosmetické detaily“. To podstatné se ukrývá v jiných vrstvách a v jiných rovinách, do kterých se ale nechci (opakovaně) nořit až po kolena, pas, prsa…

Odlišnosti oku skryté

Odlišně je zde zkrátka řečeno ledacos. Třeba už jen nastavení a křivka průběhu zadního odpružení se o řád změnily díky tomu, že s motorem Bosch CX za vás hodně práce odvede právě pohonná jednotka, kdežto s lehčím systémem Bosch SX na palubě je potřeba se více fyzicky zapojit do celkového dění, šlapat silněji, intenzivněji, s vyšší kadencí.

Proto je kupříkladu u novinky Canyon NEURON:ONfly posílena hodnota „anti-squat“, tedy stabilita odpružení při šlapání. Zároveň by ale neměla být ošizena tradiční vnímavost, stabilita projevu ve středním rozsahu a potřebná progrese na jeho konci, přesně jak to má Canyon ve zvyku.

Druhou podobnou rovinu představuje geometrie, která by sice zdánlivě mohla být řešena metodou „copy-paste“, ale fakticky tomu tak není. Proto u novinky Canyon NEURON:ONfly najdeme třeba o jeden stupeň nižší úhel hlavy (64,5°), níže položený střed, ostřejší úhel sedlové trubky (76,5°), a tak podobně. Další hodnoty jsou ale stejné jako u modelu Neuron:ON, kupříkladu délka zadní stavy 450 mm nebo dosah (reach) 460 mm (vel. M).

V druhém, paralelním vesmíru (článku) jsem se rozepsal o různých zajímavých praktických detailech, ale tím to tady nebudu více zahušťovat, na ty nejzajímavější zkusím poukázat třeba u popisků fotek.

Canyon NEURON:ONfly – základní hodnoty geometrie (vel. M)
Canyon NEURON:ONfly

Canyon NEURON:ON… Fly baby fly!

Pojďme si spíš stručně popsat, jak toto nové kolo jezdí, nebo jaké jsem z něj měl dojmy po dni, kdy jsem měl možnost prohánět se v jeho sedle v okolí města Koblenz společně se zástupci značky Canyon a několika málo kolegy novináři z různých koutů světa (více z nich z různých severských zemí).

Netradiční bylo, že se celý koncept této akce nesl v duchu „Ride first“, proto jsem dopředu věděl jen tolik, že nové kolo má zdvihy 140 mm, točí se na velkém průměru (29“), v jeho nitru je usazen motor Bosch SX a to bylo prakticky vše. Zbytek jsme si měli sami vyzkoušet, poznat a pochopit, jelikož detailnější informace nám byly naservírovány až druhý den poté, co jsme na samotných kolech dojeli do centrály Canyon.

Z praktického hlediska bych rád ještě zmínil, že jsem měl osobně tu čest sedlat nejvyšší provedení Canyon NEURON:ONfly CF LTD, jehož tabulková hmotnost by měla dosahovat hodnoty krásných 19,1 kg (s přídavnou baterií 250 Wh to je 20,6 kg). Nejdostupnější verze ze čtyř nabízených, Canyon NEURON:ONfly CF 7, váží rovněž slušných 20,4 kg.

S raketou SpaceX za zády!

Některé náhody života se nezdají být až tak čistě náhodné, že? Třeba cestou do Koblenz jsem si pouštěl nový životopis Elona Muska (audiotéka), poslouchal (nejen) o SpaceX a pak jezdil na kole se systémem Bosch SX! Krom toho jsme se opakovaně motali po úbočí i na samotném vrcholu Kühkopf (382 m) na jehož špici trůní uhrančivě obrovská (260,7 m vysoká) televizní věž, která raketu taky slušně připomíná.

*Obří raketa SpaceX StarShip proti tomu měří (pouhých) 121 m!

Ale to jsem zas slušně odbočil! Kolo, kolo, kolo! Onen zmíněný top model, Canyon NEURON:ONfly CF LTD, si užívá služeb odpružení Fox Factory, vidlice 34, tlumič Fox Float, řazení SRAM XX Transmission a brzdí jej kotvy SRAM Code Ultimate Stealth (200 mm disky). Oproti tabulkové výbavě jsme na našich kolech měli, jako nadstavbu, přední pláště Schwalbe Magic Mary, které zde nahradily základní Hans Dampf (zůstal vzadu). A nebylo to vůbec na škodu!

Hned na začátek musím říct, že mi nový Canyon NEURON:ONfly skutečně hodně rychle padl nejen do oka, ale hlavně do ruky. Tradičně jsem se snažil dostat řídítka co nejníž k hlavě, ale to „zatracené“ vnitřní vedení tahané skrz hlavové složení mi v tom trochu překáželo. Svůj optimální set-up jsem si i tak našel.

Ostatně i adaptace na toto kolo musela být poměrně rychlá, jelikož jsme to hned po první výjezdu začali slušně zostra sypat z kopce dolů. Sice mě, na jedné straně, dělal „dobře na srdéčku“ pocit, kdy jsem viděl přední macatou a zubatou Magic Mary a v ruce držel víc než dostatečně silné brzdy SRAM Code. Zároveň jsem ale nebyl úplně „happy“ z pohledu na „nesmyslně“ hubeňoučkou vidlici Fox 34!

Nejen tím, z čeho jsem přesedl!

Jasně, on je to do značné míry psychologický efekt, ale stejně. Ještě nedávno, kdy byly vidlice Fox 38 a RockShox ZEB žhavou novinkou (2020!), jsme při každém setkání s nimi obdivovali jejich „muskulaturu“ a dnes? Když mám „třicet-osmu“ hned na dvou svých kolech (eMTB Mondraker a Giant Reign), mi průměr 38 mm nepřipadá přehnaný, 36 mm je „tak akorát“ a cokoliv menšího je… Hubené brčko!

Za hubená a mojí důvěry nedostatečně hodná párátka jsem proto považoval i útlé nožičky použité vidlice Fox 34. Je otázkou, zda bych se cítil o maličko lépe, pokud bych měl v ruce model CF 9 jako jiní kolegové, kde je použito odpružení RockShox a vepředu tam sedí RS Pike (35mm nohy). Nebo by to ani moc nepomohlo? Ale ono to vlastně nebylo zase tak zásadní a určující. Jen jsem si musel tento „blok“ v hlavě škrtnout a zakázat, a naopak si začít celé kolo naplno užívat! A že jsme si ho užili dosyta!

Je sice pravdou, že jsem s „hubenou“ vidlicí posouval kontrolní kroužek na vnitřních nohách k hornímu dorazu podstatně častěji, než se mi to daří v jiných případech a za jiných situací, ale na tvrdý doraz jsem nikdy nenarazil, takže pohoda.

reklama

Je lepší neznat čísla?

Celý můj obecný dojem z Canyon NEURON:ONfly se v průběhu, už jen prvního dne v sedle, lehce měnil a posouval. Zprvu jsem si říkal, dle prostého pohledu na toto kolo od boku, že to bude fajn lehký trailbike s malým motorem, ale že se asi nebudeme hrnout do extra velkých akcí. Jenže třeba hned první trail dolů byl sice příjemně jezdivý, místy ale slušně rozbitý a také docela rychlý! I proto jsem musel postupně hledat důvěru sám v sebe i ve své aktuální kolo.

Oboje se přitom dařilo velice dobře, jelikož mě nový NEURON:ONfly neustále příjemně překvapoval. Už od začátku jsem si říkal, jak příjemný a vyvážený je posed za jeho řídítky, jak klidná, jistá, ale zároveň dostatečně hravá se zdá být jeho geometrie. Když pak přišlo na ostřejší terén a rychlejší tempo, došlo mi, že ani teoretická čísla geometrie nebudou nijak ošizená, ale že nad nimi někdo asi dost přemýšlel.

Skutečně jsem si užíval, jak toto kolo jede a reaguje. Jak lehce působí v ruce, už nejen díky lehkému rámu a lehkému pohonu, ale i díky celkové tuhosti a dobrému rozložení těžiště. Zároveň mě překvapilo, jak bylo „statečné“ a kolik toho, při rozumném vedení pilotem, zvládlo i v poměrně náročném terénu. Často i věci, které bych do něj zprvu netipoval.

Tohle je ale slibný fenomén…

Zkrátka a dobře, nový Canyon NEURON:ONfly ve mně zanechal řadu silných a převážně kladných dojmů. Dost se mi líbí celý tento koncept, kdy máte v ruce lehké a hravé kolo s dostatkem elánu i odhodlání. Není to rozhodně stroj, který projede vše, cokoliv na trailu sežere a vás nechá jen „vlát za řídítky“.

Tady se dá jezdit „hlava nehlava“ vlastně jen na lehkých trailech, u těch těžších už to chce dobře číst stopu a umět svému kolu dostatečně vyjít vstříc. Když to uděláte, odmění vás nový lehký elektrický Canyon možností zvládnout s dostatečnou jistotou i sekce, které byste jindy nejspíš označili za „Enduro only“!

Líbí se mi také celý tento koncept, celý fenomén „light-eMTB“, kdy proti „velkému éčku“ ušetříte, třeba na příkladu Canyonu více jak 3 kg živé váhy, se kterou si pak můžete do sytosti hrát. Slabší lehčí motor Bosch SX vám přitom nabídne tak akorát velkou porci síly, abyste mohli do kopců jezdit buď těžce v pohodě a jen si tak zlehka točit nohama, nebo mohli naopak zapojit více z vaší vlastní energie a švihat to nahoru, případně po různých spojovačkách, v tempu, které se velkým éčkům zase tak moc nevzdaluje.

Nejlepší na tom celé je, že zástupci postupně se formující třídy lehkých ebiků, mezi nimiž Canyon NEURON:ONfly působí jako dokonalý modelový exemplář, mají tu možnost určovat postupně výchozí pravidla hry. Pokud se přitom budou tato pravidla ubírat směrem, jaký právě rýsuje nový NEURON:ONfly, pak rozhodně nechci stát mimo!

Text: Štěpán Hájíček / Foto: autor, Canyon (Karin Pasterer)

Canyon NEURON:ONfly – základní údaje a parametry

  • Určení: Lehký eMTB trailbike
  • Kola: 29“
  • Zdvihy: 140 mm
  • Materiál rámu: Karbon
  • Pohon: Bosch Performance Line SX
  • Baterie: Bosch CompactTube 400 Wh
  • Range Extender (volitelný): Bosch PowerMore 250 Wh (+ 1,5 kg)
  • Hmotnost: 19,1 kg až 20,4 kg (CF LTD – CF 7)
  • Geometrie: úhel hlavy 64,5°, sedlový úhel 76,5°, reach (M) 460 mm, délka zadní stavby 450 mm