reklama

reklama

RockShox ZEB | Zeb ain’t dead! (TECH NEWS)

Nikdy jsem vlastně pořádně nepátral po původu modelových názvů vidlic či tlumičů RockShox, u novinky nazvané ZEB, která má zaplnit mezeru mezi dosavadním enduro vrcholem v podobě Lyriku a DH dvoukorunkou BoXXer, se to ale přímo nabízí! ZEB je totiž zkrácená podoba jména amerického brigádního generála z přelomu 18. a 19. století, plným jménem Zebulon Montgomery Pike!

Zebulon Pike ale nebyl jen voják sloužící za éry prezidenta Thomase Jeffersona, ale také cestovatel a objevitel, po němž je pojmenován třeba legendární vrchol Pikes Peak v americkém Coloradu (14 115 stop – 4 302 m), proslavený nejen ultimátními automobilovými závody do vrchu. Shodou okolností vrchol Pikes Peak leží skoro přesně 8000 stop (2 438 m) nad globálním vývojovým centrem RockShox v Colorado Springs.

Pro začátek snad dostačující stručný úvod do historie a vysvětlení hned dvou modelových názvů vidlic RockShox Pike a nyní ZEB! Má poklona Mr. Zebulon Montgomery Pike!

RockShox ZEB Ultimate s polepy v odstínu Copper (měď), aby to hezky ladilo k novým barvám řazení SRAM.

Další přetahování, nebo logický vývoj?

Snad každého, kdo se trochu orientuje v MTB technice a sleduje poslední novinky a trendy napadne, že RockShox představením nové jednokorunkové vidlice ZEB, kterou charakterizuje zejména průměr vnitřních nohou 38 mm a zdvih až 190 mm, „dotahuje pár týdnů starý náskok“ značky Fox a její nové řady 38 (představení Fox 38). Ona to přitom bude pravda nejspíš jen z části…

Co bylo dříve – slepice, nebo vejce? Pokud by šlo skutečně o reakci na poslední počin Foxu, bylo by takřka nemožné vytvořit kompletně novou vidlici s novým průměrem, a tedy i se specificky upravenými vnitřnostmi až tak rychle!

Celé to bude nejspíš tak, že vývojáři Foxu i RockShoxu dospěli k podobnému závěru, tedy, že jejich současné vidlice (RockShox Lyrik a Fox 36) aktuálnímu vývoji v MTB enduru už tak úplně nestačí a je třeba trochu „přitlačit na pilu“! Přitom zvýšení průměru nohou při potřebě navýšit zdvih a tuhost nové vidlice je zcela logickým krokem.

Proč oba výrobci zvolili zrovna průměr 38 mm? O tom ať se dohadují diskutéři na internetových fórech, zda je to náhoda, záměr, nebo vzájemné opisování… Záleží na tom?

Kolik zvládne jednokorunka?

Když zas jednou zapátrám v paměti, vybaví se mi období, kdy jsme se nestačili divit tomu, co vše lze postavit na jednokorunce?! Abyste rozuměli, v těch dobách bylo běžné, že se dvoukorunky stavěly od řekněme 170 mm výš, zatímco „jednobrejle“ končily někde na 150 mm. Tedy to ale platilo třeba jen jeden rok, rok na to už to bylo 160 mm a pak to najednou skočilo až někam na 180 mm!

Tehdy ale oněch 180 mm bylo určeno primárně pro freeride, tedy pro volné ježdění lesem, triky atd., čemuž by jinak v té době běžné dvoukorunky překážely a příliš by taková kola zatěžovaly. Minimálně z mého pohledu byly symboly této éry kousky jako Marzocchi 66 a zejména RockShox Totem, což bylo „fakt monstrum“. Jednokorunka, nohy průměru 40 mm a zdvih 180 mm!

No jo, jenže doba se zase o dost posunula, styl jízdy se změnil, prioritu dostává enduro a dnes dostanete něco podobného, jen to není určeno čistě na jízdu z kopce, ale i pro šlapání na transferech, které, nejen na závodech EWS, nejsou rozhodně zadarmo! Navíc dnes se lze dostat až na 190 mm zdvihu jednokorunkové vidlice a to navrch s 29“ kolem! A pak že byl RockShox Totem se 180 mm pro 26“ kolečka monstrum – chá, chá 🤣

RockShox ZEB Ultimate (exkluzivní šedá)

RockShox ZEB Ultimate, Select+, Select, ZEB

Zbrusu nový RockShox ZEB je hodně zajímavou vidlicí, která přináší řadu nového, v principu se ale zase tak moc neliší od svých současníků, či svého nejbližšího sourozence RockShox Lyrik a dalších kousků z tzv. Signature series.

Vrcholný model ZEB Ultimate (i montážní ZEB Select+) nabízí nejnovější tlumíc patronu Charger 2.1, poslední generaci vzduchové pružiny DebonAir, vysoce kvalitní těsnění SKF, špičkové tlumící oleje Maxima Plush Fluid atd. Vše je ale náležitě zvětšené (pro průměr vnitřních nohou 38 mm / RS Lyrik 35 mm), ale také tu a tam specificky naladěné.

Tlumení Charger 2.1 RC2 (ZEB Ultimate) se samostatným nastavením komprese pro malou a velkou rychlost nabídne zhruba to samé jako Lyrik, vzduchová patrona DebonAir zde také bude podobně laděna, i když… Tvůrci nové vidlice tvrdí, že je u RockShoxu ZEB využit, vcelku logicky, větší objem vzduchu, tedy i menší tlak s ohledem na hmotnost jezdce, ale také je třeba zvětšena negativní komora.

On se vlastně poněkud změnil i tvar horního pístu a cirkulace vzduchu na dříku systému DebonAir, aby se lépe a přesněji plnila jak pozitivní, tak i negativní komora. Více napoví fotka DebonAiru níže v článku.

Každopádně výsledkem by měl být máslově jemný začátek pro maximální citlivost, ale také stabilnější první třetina, v duchu posledních úprav v nižších zdvihových třídách, aby se vidlice nebořila při agresivním stylu jízdy, či při prudkém brzdění. Onou úpravou horní části pístu DebonAir se také zajistilo, že by vidlice měla sedět skutečně na vrcholku použitelného zdvihu. 

*Ještě jedna poznámka pod čarou. Také RockShox ZEB bude možné ladit pomocí tokenů vkládaných do vzduchové komory, tyto inzerty jsou přitom shodné s těmi, co znáte z modelů Pike a Lyrik – stejný šedý kus plastu, stejný průměr, vzájemně zaměnitelné.

RockShox ZEB Ultimate (černá)

Co přináší milimetry navíc?

Otázkou za 1000 bodů pro všechny, kdo se rádi šťourají v číslech, je, kde větší průměr přidá a kde ubere na výsledných vlastnostech.  Vězte, že dle laboratorního měření je nový RockShox ZEB o 21,5 % torzně tužší, a o 7 %, respektive o 2 % se méně ohýbá do stran a v předo-zadním směru než RockShox Lyrik (měřeno na vidlicích se zdvihem 180 mm v 29“ provedení).

Velice slušná je, alespoň z mého úhlu pohledu, také hmotnost, která dosahuje 2281 g u dvou nejvyšších verzí RockShox ZEB Ultimate a Select+ (29“, osa Maxle Stealth, nezkrácený sloupek), ještě o fous lehčí je RS ZEB Select – 2270 g (stejné podmínky).

Díky tomu, i z hlediska hmotnosti, nový RockShox ZEB hezky zapadá do současné modelové řady, kdy by měl být řádově o 280 g těžší než Lyrik a o nějakých 300 g lehčí než BoXXer.

Důležitá je ale, dle tvrzení zástupců značky, zejména ona torzní tuhost a pocit jistoty a dokonalé kontroly řízení, což je prý jedna z vlastností, kterou zaznamenáte jako první, vyměníte-li Lyrik za ZEB.

Co k tomu říkají teamoví jezdci:

„V přímém směru mám pocit výrazně plynulejší jízdy na těžkých kamenitých sekcích. Díky nové vidlici RockShox ZEB není problém to do nich poslat napřímo, pustit brzdy a ‚Monster truckovat‘ je s naprostou jistotu,“ říká Sam Hill (Chain Reaction Cycles)

 „Jsem zcela unešená z nového ZEBu! Najednou mám v rukách skoro až nekonečnou přilnavost, díky čemuž můžu snadno proplout takřka čímkoliv! Doslova žasnu z míry jistoty, jakou mi tato vidlice poskytuje,“ Katie Winton (Trek Factory Racing)

RockShox Tune Camp (Peille)

RockShox ZEB – konstrukční detaily a zajímavosti

Přestaňme se na chvíli rozplývat nadšenými výkřiky o tom, jak je nový RockShox ZEB úžasný a pojďme se společně podívat ještě na pár technických lahůdek a zajímavostí. Začít můžeme u koruny, respektive u korunky, kterou samu o sobě lze považovat za klenot, alespoň dle vyjádření zástupců RockShoxu.

Nová korunka nové vidlice je totiž hliníková, pevná a robustní, jelikož je jedním ze základů tuhosti celé vidlice, navíc je z vnější strany stroje opracována, aby se jednak umocnil její exkluzivní vzhled, jednak aby se podařilo ušetřit každý jeden gram!

Jinou, spíše šikovnou a praktickou záležitostí, je volitelný integrovaný blatníček, který se, dnes už vcelku standardně, montuje zezadu na spojovací můstek prostřednictvím tří šroubů. A když už jsme u toho můstku, i ten je dost zajímavý. V první řadě je dosti mohutný, ozdobený záměrně nápadnými žebry, navíc posunutý více vpřed, či vlastně dopředu prodloužený, protažený.

Důvody jsou vcelku jasné, už to ostatně zaznělo i v rámci představení Foxu 38 a dalších vidlic – mohutnější hlavové trubky karbonových rámů a trend vidlic s kratším předsazením (offset) vyžadují více místa mezi můstkem a rámem… Aby potenciálně nenarážel do hlavy!

Jedna, nebo více technických poznámek na konec tohoto oddílu – prostor ve vidlici je více než dostatečný s tím, že je udávána možnost použít pláště do maximální šíře 2,8“ jak v případě průměru 27,5“, tak i 29“. Když už jsme u těch čísel, tak si vidlice s většíma nohama vyžádala o nějakých 20 ml více mazacího oleje, ale co je hlavní, její úchyt brzdy počítá s kotouči průměru 200 mm, což lze rozšířit adaptérem na 220 mm. *U disků s průměrem 203 mm stačí použít podložky.

Strojově opracovaná korunka
Posílený a dopředu protažený (odskočený) spojovací můstek
Vzduchový píst DebonAir s výrazně přepracovanou horní částí a optimalizovanou cirkulací vzduchu.

Modely RockShox ZEB

Skladbu jednotlivých modelových verzí si, pevně věřím, nalistujete a nastudujete již sami na stránkách www.sram.com/rockshox, nyní jen v rychlosti pojďme projít nabízené varianty a jejich důležité vlastnosti.

U vrcholné verze ZEB Ultimate najdete již zmíněné tlumení Charger 2.1 RC2, vzduchovou pružinu DebonAir, tlumící kapalinu Maxima Plush, stírací a těsnící kroužky od SKF a možnost volby černé barvy nebo odstínu „Slab Grey“ vyhrazeného aktuálně jen pro modely ZEB. Další v nabídce, ZEB Select+, je na tom hodně podobně, jen se jedná primárně o montážní (OEM) verzi s tlumením Charger 2.1 RC – jednoduché nastavení komprese.

Nižší střední třídu bude představovat RockShox ZEB Select s tlumením Charger RC, s komorou DebonAir, těsněním SKF a oleji Maxima Plush. Ještě níže v nabídce bude základní RockShox ZEB, kde se šetřilo primárně na tlumící patroně – Charger R. V tomto případě se jedná o trochu jinou tlumící patronu bez charakteristického měchu, který v tomto případě nahrazuje plovoucí píst (IFP).

Základní ZEB přitom bude nabízen jak ve variantě, kde se výměnou vzduchového pístu mění zdvih (150, 160, 170 a 180 mm | platí i pro vyšší verze), tak v exkluzivně a primárně pro elektrokola určené variante ZEB Dual Position Air, kde lze páčkou přepínat krok v rozsahu 150/180 mm. Tedy pozice pro výjezdy a pozice pro pořádné eldorádo dolů! Ostatně pro velké a těžké eBiky bude svalnatý ZEB jako dělaný!

RockShox ZEB Select+ (s blatníčkem)

RockShox ZEB – parametry

Průměr kol: 27,5“ / 29“
Zdvih: 150, 160, 170, 180 mm (*ZEB Dual Postiton Air 150 / 180 mm)
Tlumič: Charger 2.1 RC2 (Charger 2.1 RC – ZEB Select+ a Select / Charger R – ZEB)
Pružina: DebonAir (vzduch)
Offset: 38 mm (27,5“), 44 mm (29“)
Vnitřní nohy: průměr 38 mm, alu
Hmotnost: 2281 g (29“ / 170 mm, Maxle Stealth / nezkrácený sloupek řízení)
*Hmotnost: 2270 g / 2279 g (ZEB Select / ZEB)

Toto by snad mohly být dostatečně vyčerpávající informace o nové vidlici RockShox ZEB, další data lze hledat na webu www.sram.com/rockshox.

Jsem docela zvědavý, na jakých kolech a kdy se nový RockShox ZEB objeví, a hlavně jak bude chodit v reálu? Kupříkladu k aktuálně testovanému eBiku Whyte E-180 RS by se, při jeho zdvihu 180 mm a celkové robustnosti, takováto vidlice jednoznačně hodila!

Text: Štěpán Hájíček / Foto: SRAM