reklama

reklama

RockShox Update 2021 & Nový DebonAir | TECH NEW

RockShox přistupuje k vylepšování svých produktů někdy dost svérázně. Jednou za čas představí něco zcela nového, příkladem budiž zcela nová vidlice RockShox SID a tlumič SIDLuxe, jindy inovuje jednotlivé části, například tlumící patronu Charger 2.1. Aktuálně se uvolňují informace v druhém ze zmíněných režimů, tentokrát se inovovala vzduchová komora DebonAir.

Meziroční vylepšení u komory DebonAir je vlastně dost jednoduché. Cíl, k němuž se směřovalo, byl stanoven na základě zpětné vazby nejen teamových zkušebních jezdců, a je jím snaha podpořit stabilitu na začátku kroku. Tedy zajistit, aby vidlice zůstávala výše ve zdvihu a tím pomáhala ovladatelnosti v náročném terénu, zároveň, aby se co nejlépe využil každý milimetr jejího kroku.

Cesta k takovému vylepšení přitom byla poměrně jednoduchá. V zásadě stačilo poupravit píst vzduchové komory, který se o něco prodloužil a posunul o kousek výš, přitom by se ale neměl výrazněji změnit objemu pozitivní ani negativní vzduchové komory. Výsledkem by měla být právě výraznější podpora na začátku zdvihu, tedy vyšší stabilita vidlice jako takové, avšak bez dopadu na vnímavost či výraznějšího ovlivnění dalšího průběhu zdvihu, jak se píše dále v technických materiálech.

Zde je asi nejlépe vidět rozdíl mezi starým (vpravo) a novým (vlevo) pístem DebonAir.

V sekci FAQ jsem také našel jednu zajímavost, tedy skutečnost, že se u vidlice RockShox Lyrik nemění doporučené tlaky s cílem dosáhnout stabilnějšího projevu, zatímco u vidlic Pike a Revelation se tabulka doporučených tlaků snižuje o cca 5 PSI, čímž se vyrovnávají rozdíly dané úpravou komory DebonAir.

Tato změna – nová komora DebonAir – se přitom týká vidlic RockShox Lyrik, Pike, Yari a Revelation 2021, přičemž, jak je u této značky zvykem, lze toto vylepšení aplikovat i zpětně na všechny vyjmenované modely vidlic vyrobené za poslední roky. Ono by se to asi finančně úplně nevyplatilo, ale když si představíte, že máte na kole třeba tři roky starý RockShox Lyrik, dopřejete mu nové tlumení Charger 2.1 a novou komoru DebonAir, máte rázem po funkční stránce úplně jinou vidlici, ač navenek stále stejnou.

Stručný přehled vidlic zasažených touto inovací

RockShox Pike Ultimate / RockShox Pike Select (MY21)

RockShox Pike Ultimate

Velikost kol: 27.5″, 29″
Zdvih: 130 mm, 140 mm, 150 mm
Tlumení: Charger 2.1 RC2
Offset: 37 mm (27.5″), 46 mm (27.5”), 42 mm (29″), 51 mm (29″)
Vnitřní nohy: 35 mm Tapered wall aluminum

RockShox Pike Select

Velikost kol: 27.5″, 29″
Zdvih: 130 mm, 140 mm, 150 mm
Tlumení: Charger RC
Offset: 37 mm (27.5″), 46 mm (27.5”), 42 mm (29″), 51 mm (29″)
Vnitřní nohy: 35 mm Tapered wall aluminum

RockShox Lyrik Ultimate / RockShox Lyrik Select (MY21)

RockShox Lyrik Ultimate

Velikost kol: 27.5″, 29″
Zdvih: 150 mm, 160 mm, 170 mm, 180 mm
Tlumení: Charger 2.1 RC2
Offset: 37 mm (27.5″), 46 mm (27.5”), 42 mm (29″), 51 mm (29″)
Vnitřní nohy: 35 mm Tapered wall aluminum

RockShox Lyryk Select

Velikost kol: 27.5″, 29″
Zdvih: 150 mm, 160 mm, 170 mm, 180 mm
Tlumení: Charger RC
Offset: 37 mm (27.5″), 46 mm (27.5”), 42 mm (29″), 51 mm (29″)
Vnitřní nohy: 35 mm Tapered wall aluminum

RockShox Yari MY21

RockShox Yari

Velikost kol: 27.5″, 29″, 29+
Zdvih: 150 mm, 160 mm, 170 mm, 180 mm
Tlumení: Motion Control
Offset: 46 mm (27.5”), 42 mm (29″), 51 mm (29″+)
Vnitřní nohy: 35 mm Tapered wall aluminum

RockShox Revelation MY21

RockShox Revelation RC

Velikost kol: 27.5″, 29″
Zdvih: 120 mm, 130 mm, 140 mm, 150 mm
Tlumení: Motion Control
Offset: 46 mm (27.5”), 42 mm (29″)
Vnitřní nohy: 35 mm Tapered wall aluminum

Text: Štěpán Hájíček / Foto: SRAM/RockShox

Více informací na webu sram.com