Orbea Rise 2025 – Podruhé a ještě lépe! (Představení před testem)

Jeden z poměrně zásadních modelů v oblasti lehkých eBiků – Orba Rise – z našich stránek již nejspíš znáte. Toto kolo jsme vám představili před koncem roku 2022 a nějaký čas poté prošel stejný bike také redakčním testem (04/2023). Letos zjara odhalila Orbea novou generaci této řady, kterou nyní aktuálně proháním po lukách a lesích.
Test nové podoby lehkého éčka Orbea Rise se již pomalu připravuje, před tím bych vás ale rád nalákal obecným představením této letošní novinky, respektive kola, které nese modelové označení 2025. Ale to je dnes vcelku irelevantní. Jde hlavě o to, že jsme původní premiéru lehce „prošvihli“, pojďme se tedy nyní blíže mrknout na novou generace strojů Orbea Rise a zjistit, co umí a nabízí, v čem se liší a kam se posunula.
Záměrem tohoto textu je představit vám všechny technické zajímavosti, možnosti, parametry a inovace, v dalším článku se budeme soustředit plně na jízdní postřehy.





reklama
Nová generace, nové možnosti
Už předchozí podoba modelu Orba Rise patřila mezi špičku ve své kategorii, která v této třídě do jisté míry udávala rytmus a tempo. Zcela nová generace (2025) tuto rovinu posouvá ještě výš a dál, jelikož přichází s řadou důležitých vylepšení, a to jak v oblasti designu, tak i konstrukce, individualizace či výkonu.
Modernizovaná Orbea Rise dostala od základu přepracovaný karbonový rám, který je navržen s cílem dosáhnout co nejlepšího poměru tuhosti a výkonu při zachování mimořádně příjemné hmotnosti. Na první pohled viditelnou novinkou je zde asymetrická vzpěra v přední části rámu, hodně podobná těm, které Orbea používá u modelů Occam a Rallon.
Díky nové vzpěře a dalším úpravám rámu narostla tuhost předního trojúhelníku o 8 %, zadní stavba posílila dokonce o 14 %.
Nový rám byl zároveň detailně odladěn pro každou velikost zvlášť, jak se to dnes stává dobrým zvykem. Jinak řečeno, každá velikost rámu je optimalizována samostatně pro dosažení ideálního poměru mezi tuhostí, komfortem a celkově vyváženým jízdním projevem.





Není Rise jako Rise! Aneb Rise SL a LT
Také celková geometrie kola byla mezigeneračně vyšlechtěna, aby lépe odpovídala požadavkům současných jezdců. Zásadně zdůrazňovat prostor pro extra dlouhé teleskopy asi není nutné, zajímavější je spíše snížení úhlu hlavové trubky a prodloužení dosahu (reach) zajišťující novému „Rajzu“ ještě vyšší stabilitu a jistější ovládání.
Podstatná je i skutečnost, že Orbea nově nabízí dvě specificky navržené verze (SL a LT), které se liší výbavou, zaměřením i různými technickými detaily.
Sportovní a maximálně odlehčený Rise SL a drsnější, vyššími zdvihy a hrubší výbavou obdařený Rise LT (kolo v testu). V řeči čísel jsou jistě dostatečně výmluvné zdvihy, kdy Orbea Rise SL disponuje odpružením s hodnotou 140 mm nad oběma koly, naopak Rise LT nabídne 160 mm vepředu a 150 mm na postu zadní stavby.
U modelu Orbea Rise LT navíc najdeme prakticky řešený Flip-chip, který umožňuje během chvilky upravit úhel hlavové trubky a tím přizpůsobit geometrii konkrétním podmínkám. Co to v praxi znamená? U modelu Rise SL je úhel hlavy pevně daný (65,5°), v případě verze Rise LT jej lze měnit v krocích 64°/64,5°.





Výkonný motor a flexibilní pohon
Srdcem nového modelu Rise je i nadále jednotka Shimano, aktuálně verze Shimano EP801-RS druhé generace. Tento motor, využívající specificky navržený firmware Orbea, nabízí v základu možnost volby mezi dvěma cíleně sestavenými profily.
Svým způsobem odrazovým můstkem je základní režim RS poskytující přirozenou asistenci s nejvyšším točivým momentem „zastropovaným“ na hodnotě 55 Nm a tedy i s potenciálně dlouhým dojezdem. Druhý režim, označený RS+, vás pustí k točivému momentu až na 85 Nm, abyste měli možnost naplno využít celkový potenciál jednotky Shimano EP801.
V uživatelské aplikaci E-Tube lze přitom nejen střídat tyto dva základní profily, také si zde můžete vytvořit profil vlastní, přesně takový, jaký vyhovuje vašim nárokům a požadavkům.




Nové baterie a delší dojezd
Mezi další ze zásadních novinek modelu Rise 2025 patří také nové baterie, které nabízejí vyšší kapacitu, a tedy i větší flexibilitu či delší dojezd. Základní baterka má kapacitu 420 Wh a hmotnost luxusních 1,95 kg! Pro náročnější jízdy lze sáhnout po větším kousku s kapacitou 630 Wh při stále slušné hmotnosti 2,9 Kg.
Podobně jako u předchozí generace lze i nyní využít přídavný range extender, který zvýší celkové množství uložené energie o dalších 210 Wh. Všechny tyto nové akumulátory využívají články s vysokou energetickou hustotou, což přináší celkové mezigenerační vylepšení o zhruba 16 % v poměru hmotnosti/rozměru a kapacity.


Moderní design a minimalistický vzhled i ovládání
Vedle již popsaných technologických inovací se může nový Rise pochlubit také omlazeným vzhledem s ostřejšími liniemi. Snad až překvapivě štíhlá je spodní rámová trubka, což jen podtrhuje celkově čistší vzhled, který je zase o něco blíže neelektrickému bratru, modelu Occam (test 6/2023).
Minimalistický přístup předchozí generace pokračuje i v oblasti ovládání, kdy je nová varianta vybavena jednoduchými a snadno přístupnými tlačítky na řídítkách s tím, že cílená absence displeje podtrhuje právě čistý a ničím nerušený kokpit. Pokud byste chtěli mít možnost sledovat za jízdy aktuální data a statistiky, lze ke kolu bezdrátově připojit všemožná moderní zařízení (Garmin, Hamerhead Karoo apod.).



reklama
Pár slov ještě dnes, než přijde celý test!
Jak je tedy vidět, nová Orbea Rise 2025 přináší celou řadu vylepšení jak v oblasti konstrukce, tak v možnostech pohonu a jeho součástí. Myšleno například v podobě specificky navržených výkonových profilů, ale i přepracovaných a efektivnějších baterií a řady dalšího.
Velký přínosem je samozřejmě i notně vylepšený karbonový rám, který si drží svým předchůdcem nastavenou hmotnostní laťku, k níž navrch přidává nemálo tuhosti v těch nejvíce důležitých oblastech. Problém tak může nastat snad jen v případě výběru vhodné konfigurace!
Zaujme vás spíše lehčí Rise SL, nebo zdvihově více odvázaný Rise LT? Navíc s množností měnit geometrii během necelé minuty! Postačí vám menší a lehčí baterie (420 Wh), nebo vsadíte na vyšší kapacitu (630 Wh)? A to radši ani nezačínám s tím, že si lze namíchat svou vlastní kombinaci barev, hrát si v konfigurátoru s drtivou většinou komponentů a…
Jestli to jako testovací jezdec nemám v tomto směru výrazně snazší?! Sednu na kolo, které dostanu do ruky a jedu!
Text: Štěpán Hájíček / Foto: autor, ORBEA
Více informací: www.orbea.com
Do ČR dováží: VAVRYS


