Specialized Enduro Comp 650b – první, druhý i třetí dojem
Není žádným tajemstvím, naopak se to snažím dát veřejně najevo, že jsem si jako své osobní „služební“ kolo pořídil Specialized Enduro Comp 650b modelového roku 2017, tedy v jeho nejnovější podobě (první představení). Tento stroj v mé garáži nahradil model Stumpjumper FSR Expert 650b, který jsem měl rád, Enduro je ale moje srdcovka!
Jednak mám rád těžký terén a pořádné „motorky“ (šlapací motorky samozřejmě), jednak jsem dodnes hrdým majitelem Specialized Enduro Comp z roku 2004 (26“ s přezdívkou kytara). Je to tedy takové vzkříšení mého původního stroje, alespoň v přeneseném slova smyslu… Moje původní Enduro totiž aktuálně vypadá podobně, jako originální Land Rover Defender Richarda Hammonda (viz Top Gear 22×04). Podobně jako Richard jsem si dal závazek, že jej jednou složím do původní podoby. Asi to budu mít o dost snazší než on!
Od uhlí k hlíně…
Možná by někoho napadlo, co je to za zvláštní posun od karbonového „téměř top modelu“ k základní variantě jiné řady? Zaprvé mě prostě „nebavilo“ jezdit na kole převyšujícím svou pořizovací cenou moje auto! Zadruhé mám rád hliník, už jen proto, že se o něj nemusím tolik bát jako o karbon. Tedy s ohledem na možnou krádež i poškození… A zatřetí bude zajímavé zjistit a dlouhodobě sledovat, jak dobře a jak dlouho bude fungovat materiál na „dostupném“ enduro kole.
Jasně, při ceně 89 999 Kč se o dostupnosti příliš hovořit nedá, alespoň ne celku. I když taková je realita značky Specialized a oboru s enduro fully obecně. Každopádně jsem narážel hlavně na komponenty jako je RockShox Yari, či třeba pohon SRAM 1×11 z řady GX s páčkou NX. Tedy zcela konkrétně, od SRAMu jsou na mém kole páčky (NX), přehazovačka (GX), kazeta (XG-1150) a řetěz (PC-1110). Kliky dodal Race Face, model Aeffect, stejně jako Direct-Mount převodník s 30 zuby.
Za rozhodně nešizené považuji brzdy SRAM Guide R (absence kroutítka na těle páky mě vážně netrápí), či pláště Specialized Butcher a Slaughter v rozměru 650bx2,3“ v odolném provedení Grid. Otázkou může být, jak se budou projevovat spíše levnější kola poskládaná z nábojů Specialized, výpletu DT Swiss* a ráfků Roval Traverse 650b vyhotovené bez zahnutí patky (Hookless) a s vnitřní šířkou moderních 29 mm.
*Jako zcela nová tato kola docela cinkala a už jen pohmatem jsem měl pocit, že je výplet docela měkký. Udělal jsem si proto chvíli času, zalezl si do dílny a obě kola postupně utáhl a lehounce docentroval. Nyní už je ticho, za jízdy v kolech nic nezvoní a řízení je snad i o něco jistější…
Změna je život…
Znáte to asi sami. Člověk si pořídí nové, sériové kolo, a ještě jej ani nemá doma a už přemýšlí, čím ho vylepšit či vyšperkovat… I já procházím tímto procesem, a jelikož je dopředu domluvené, že mi Enduro zůstane dva roky, nehodlám se držet zkrátka. V první řadě jsem si přál vyměnit původní sedlovku za jiný model s delším zdvihem. Vyměnit 125 mm nabízející Specialized Command Post IRcc za něco jiného se 150 mm kroku.
Náhoda tomu chtěla, že se jeden čtenář potřeboval zbavit úplně nového KindShocku Lev Integra s elegantní páčkou Southpaw právě se zdvihem 150 mm. Stačilo se dohodnout, sehnat si redukci (sedlovka je průměru 31,6 mm, díra v rámu Endura je 34,9 mm) a bylo vyřešeno. Kolo jsem si z krabice skládal sám, takže jsem nechal Command Post* rovnou zabalený a na jeho místo okamžitě nasadil KindShock Lev Integra.
*Pokud by měl někdo zájem o zcela novou sedlovku Specialized Command Post IRcc, stačí napsat na stepan(zamotanej)bikeandride.cz a jistě se domluvíme na ceně…
Nic dalšího jsem, zatím, neměnil! V plánu mám ale ještě pár vylepšení. Objednat bych si chtěl lepší řadící páčku, jelikož kousek z řady NX není vysloveně špatný, ale s GX či dokonce X1 bych se cítil luxusněji a komfortněji. Navíc by na společné objímce s brzdami SRAM Guide i toto řazení lépe vypadalo. Jak teď koukám na české ceny, tak se bavíme o investici v řádu 1 000-1 800 Kč podle modelu…
Dál bych rád trochu experimentoval s plášti, ale to není nic mimořádného. Láká mě rovněž představa nasadit ještě širší řídítka. Použitá od Specialized v šíři 780 mm jsou fajn, ale nabízí se mi možnost vyzkoušet nová řídítka z řady 810 od Answer (viz Eurobike 2016 fotoreport #7). Nepřímo mám také slíbená na dlouhodobý test zapletená kola s karbonovými ráfky (mělo by se jednat o prototyp nejmenované značky). Abych si alespoň někde užil trochu toho uhlíku. Ale to je zatím taková fantazie, reálnější by mohla být časem výměna kol za něco kovového. Láká mě třeba set Spank Oozy Trail 345, samozřejmě v provedení BOOST! (www.bikestrike.com)
První až pátá jízda…
Než začnu popisovat své jízdní zážitky, musím se vám svěřit, že už jsem podruhé, podobně tomu bylo se Stumpjumperem FSR, stavěl své kolo z krabice ve spěchu těsně před vyjížďkou. Letos to alespoň nebylo do čtyř do rána s budíkem na 7:30 jako loni!!! Ale podařilo se, kolo vydrželo, nic mu neupadlo a také nikoho neshodilo, jelikož jsme si ho stihli hned první den prostřídat…
První seznamování bylo docela zajímavé, jelikož je Enduro 650b modelového roku 2017 hodně specifické. A je ještě specifičtější, když jsem původní teleskop se zahnutým zámkem (hokejkou) vyměnil za jiný s přímým zámkem a sedlo tak posunul o dalších pár centimetrů dopředu. Výsledek je ten, že nakolik se zdá být posed na novém Enduru krátký, na tom mém je super krátký! Člověk má skoro pocit, že si bude při šlapání kopat koleny do řídítek, což se ale neděje.
Už jen díky tomuto faktu a pocitu, že jsou řídítka nějak podezřele nízko (myšleno při plném vysunutí sedlovky), nebude snadné si při přesedání na Enduro pokaždé zvykat. Ale co, při své stavbě a váze to žádný vrcholový spurter není, i když i s ním jsem při jedné z prvních jízd zvládl zdolat pověstnou Maturitu na Točné. Takže stoupat umí, není ani nutné pokaždé zamykat tlumič, jen se člověku musí skutečně chtít!
Těším se, až pojedu z kopce!
U endura obecně, u Endura obzvláště, je ale klíčové, aby fungovalo především z kopce dolů! A tady funguje Enduro, dle mých dosavadních zkušeností, na jedničku. Konkrétní jízdní vlastnosti vám zkusím blíže popsat někdy jindy, jelikož na to máme společně dva roky… Dnes mě napadá demonstrovat schopnosti mého Endura spíše na příkladu konkrétních trailů.
Na trati MČR!
Začnu-li tím nejlepším, musím připomenout moji návštěvu minulý týden v Sušici, kde jsem se potkal s Alešem Hrabým (otec zakladatel Enduro X Race, příští rok pořadatel MČR v enduru). Společně s ním jsem projel původní sušickou RZ5 s novým začátkem a RZ6 s prodlouženým začátkem. A musím říct, že to byla paráda.
Úplně nejlépe bylo mému Enduru na rychlých otevřených úsecích, kde to člověk mohl pálit hlava nehlava a RockShox Yari i zadní stavba s tlumičem RockShox Monarch Plus makaly jako o život. Čistá esence jízdní extáze! Skočky a dropíky nepředstavovaly žádný problém, jelikož dopady byly krásně jisté a komfortní, jako do peřinky! A to mě občas Aleš zarazil tím, jak pomalu na některé dropy najížděl, takže se skákalo dost na „na placku“.
Ovládání také na jedničku, opět hlavně ve vyšších rychlostech, na které je geometrie Endura 650b s hlavou skloněnou pod úhlem 65,5° a se zdvihem 170 mm stavěna především. V rychlosti se nebylo třeba s kolem prát, stačilo jen naklonit těžiště a opřít se do zatáčky. Traily na Svatoboru jsou hodně v DH stylu, což Enduru dokonale sedí! Už se těším na MČR příští rok v létě! Před tím si sem ale přijedu ještě párkrát zajezdit a potrénovat…
Kámen, nůžky, papír…
Druhou demonstraci síly, nebo spíše umu a možných slabin, pojďme situovat blíže Prahy, do blízkosti Všenor. S Endurem jsem stihl objet i zdejší DH lajnu, ale za slušné tmy a jen s čelovkou (velké světlo měl doma kolega…), takže to žádná velká palba nebyla. Před tím jsme si ale s Lukášem, ještě za lehkého soumraku, stihli projet Kámen, což je místy slušná výzva.
I tady fungovalo Enduro hezky, zde jsem ale narazil na pár možných slabin, nebo spíš na místa, která si zaslouží další tuning. Jde hlavně o progresivitu vidlice RockShox Yari. Jak jsem ji i v tomto směru chválil na Koně Process 153, u mé vidlice na mém kole mám pocit, že to není úplně ono. Vidlice se totiž při silnějším stisku přední brzdy dost propadá a tím se ztrácí ultimátní stabilita, jakou bych od Endura s předním zdvihem 170 mm očekával.
Pomoc ale bude snadná. Konečně mám skutečný důvod osobně vyzkoušet Bottomless Token. V balení s kolem byly dva kousky, takže možná ještě dnes v noci zalezu do dílny, půjdu ladit Manitou Mattoc IRT (velký článek již příští pondělí) a také nacpu dva tokeny do Jarýska!
Jak jde čas…
Tak vidíte, nakonec jsem k těm jízdním dojmům napsal docela dost, ač jsem si sliboval, jak budu stručný… Proč to ještě dělám? Každopádně závěrem můžu říct jen tolik, že mě nové Enduro 650b hodně, hodně baví a že už se zase těším, až si jej vezmu od Zeda zpět! Jo, takže ty Tokeny vlastně musí počkat až na pondělí! K tématu Specialized Enduro 650b se ale jistě znovu vrátíme, povíme si co udělal tuning vidlice a jistě se najdou i jiná témata.
Půjčit a na domácích trailech projet bych si chtěl také nové Enduro 29, případně Enduro s koly 6Fattie (27,5+), ať mám srovnání a představu, jaké jsou mezi nimi rozdíly. Jen doufám, že se můj názor neotočí a já nebudu litovat volby malého rozměru?! Jak dobře víme, „názory nemění jen blbec!“ Že, pane prezidente 😀
Specialized Enduro Comp 650b
Cena: 89 999 Kč (www.specialized.com)
Hmotnost: Ještě ho musím zvážit…
Tlaky: 65/220 psi (vidlice/tlumič – i s tím si budu hrát)