SRAM GX – revoluce 1x pokračuje

SRAM GX - Tech NewsKdyž SRAM před několika lety poprvé odhalil „jedničkovou“ sadu XX1 s konfigurací převodů 1×11, nastartoval tím novou éru MTB řazení, jelikož mnozí najednou začali uvažovat nad tím, jaké by to bylo zbavit se přesmykače. Nyní přichází v pořadí již čtvrtá sada jdoucí tímto směrem, která by opět mohla rozšířit řady „jedenáctek“ ve světě horských kol.

Zbrusu nová a včera oficiálně představená sada SRAM GX ale není jen dalším levnějším klonem aktuální jedenáctkové dynastie SRAM (XX1, X01, X1 a nově GX). GéXko má mnohem důležitější poslání. Je zde, aby dokončilo útok řazení 1x na post horských kol od střední třídy výše a nastolilo nové pořádky i v nižších hladinách. Hned na začátek je totiž nutné připomenout, že SRAM GX zcela nahradí sadu X9 a X7, přičemž ze starých časů a pořádků tak v nabídce zůstane jen nejdostupnější X5.

Jak to GX dokáže?

Nová sada SRAM GX bude vlastně takový komponentový chameleón, jelikož dokáže pokrýt již zmíněné úrovně doposud spadající pod sady X9 a X7. Je to vlastně docela zajímavá taktika, jelikož až za nějaký rok řeknete, že máte na kole SRAM GX, budou si možná mnozí myslet, že jste majiteli výtečného řazení 1×11 a vy přitom budete hoblovat základní 2×10…

SRAM_MTB_GX_RD_11sp_Side_Red_L
SRAM GX – přehazovačka X-HORIZON™ (1×11)

reklama

Ale k věci

SRAM GX tedy nabídne hned několik úrovní kvality, ceny a s tím i několik variant konfigurace převodů. Na pomyslném vrcholu bude GX v konfiguraci 1×11, tedy o něco levnější verze sady SRAM X1. Pro představu, její jedenáctková kazeta XG-1150 FULL PIN™ s hmotností 394 g vyjde na nemalých, ale řekněme zase o něco přijatelnějších 150 EUR (odhadem 4200 Kč!!!). Oproti vyšším verzím (XX1-X1) není frézovaná, ale nýtovaná. Stále by ale měla fungovat tak dobře jako dražší kousky z vyšších sad.

Také přehazovačka GX v konfiguraci 1×11 zůstává vzhledově podobná a konstrukčně shodná s vyššími kousky. Tedy s unikátní horizontální architekturou paralelogramu X-HORIZON™ a dalšími perličkami, na které jsme si již u SRAMu ve vyšších kategoriích zvykli. Zajímavým a pro mnohé „staromilce“ jistě potěšitelným faktem je i to, že vedle klasického páčkového řazení Trigger nabídne jedenáctkové GX i alternativu v podobě otočeného řazení GripShift nové generace, které bylo zatím (s 11 rychlostmi) dostupné pouze u sady XX1, a proto v praxi málo kdy viděné.

SRAM GX - Tech News
Kazeta SRAM XG-1150, 394 g, 10-42 zubů, FULL PIN™, XD™ driver body, JET™

SRAM-GX-1x11
SRAM 1×11

Komu je jedenáct málo!

Nová sada GX v konfiguraci 1×11 ale nebude paradoxně tou nejvyšší a nejdražší variantou! GX 1×11 vyjde (celá sada) na 588 EUR, avšak GX 2×11 na 689 EUR.

2×11 – skutečně!

Ano, SRAM se rozhodl, že v nižších kategoriích může být pouhých jedenáct převodů mnoha méně trénovaným jezdcům prostě málo, takže vzali svou „velkou kazetu“ s rozsahem 10-42 zubů, vytvořili nový 2×11 přesmykač, doplnili druhé řazení a na světě je SRAM GX 2×11. Rozsah převodů této sady přitom předčí vše, co jsme doposud znali.

Řečí čísel: GX 2×11 nabídne rozsah 630%, Shimano 2×10 maximálně 518%, Shimano 2×11 maximálně 515% a Shimano 3×10 stále jen 573%!

SRAM-GX-2x11

SRAM-GX-2x11vs3x10

Uvidíme, jak se k tomuto tématu postaví výrobci kol, kdo kam a proč kterou sadu nasadí. Co mi ale přijde zajímavé je fakt, že SRAM GX 2×11 neobsahuje přehazovačku typu X-HORIZON™, ale její klasické provedení. Tedy něco jako vylepšenou verzi X9. Třecí spojka ROLLER BEARING CLUTCH™ pro stálé napnutí řetězu zde samozřejmě nechybí. Ve SRAMu zřejmě přišli na to, že i jejich klasická přehazka v klidu zvládne rozsah kazety 10-42 zubů!

Máš kliku!

Prakticky všemi verzemi sady GX se rovněž prolínají dvě verze klik s jedním nebo dvěma převodníky. Jedničková verze samozřejmě obsahuje nestejně široké zuby X-SYNC™ (Narrow-Wide), varianta 2×11 pak jede zažitou klasiku. Kliky oněch dvou tříd pak mezi sebou poznáte podle označení (vyšší GX 1400 a nižší GX 1000), stejně tak dle konstrukce. Vyšší verze (GX 1400) využívá tzv. Open Core Technology (dutý vnitřní prostor) a montovaný unašeč (pavouk) a bude tedy, alespoň teoreticky, možné kombinovat tyto kliky s převodníky SRAM Direct Mount.

Levnější GX 1000 pak přichází v konstrukčně jednodušší verzi (AL 6000) s integrovaným pavoukem. Základní nabídka převodníků pro 1×11 je odstupňována po dvou zubech v rozmezí 30-38 zubů. GX 1400 v délce 175 mm ukáže na váze 720 g. Ne nepodstatná je skutečnost, že nové kliky budou nabízeny i ve verzi Boost™ 148, tedy s upravenou řetězovou linkou, aby je bylo možné kombinovat s širšími zadními náboji (Boost 148).

Verze pro 2×11 nabídnou převodníky 36-24 zubů, 2×10 38-24 nebo 36-22 zubů (2×10 GX 1200). Co se týká středů a středových os, pak se počítá s kompatibilitou se středy PressFit 30, BB30, GXP a PressFit GXP.

SRAM GX - Tech News
Kliky SRAM GX 1400 (1×11)

SRAM GX - Tech News
Kliky SRAM GX 1000 (1×11)

SRAM GX - Tech News
Kliky SRAM GX 1000 (2×11)

Na koho zbude 2×10

Na spodním konci celou rodinku SRAM GX nakonec uzavře verze v konfiguraci 2×10, což je de facto následovník současné sady SRAM X7 s novým přesmykačem, víceméně standardní přehazovačkou, v duchu jedenáctek vylepšeným páčkovým řazením a kazetami ve vícero konfiguracích. Lepší desítková kazeta PG-1050 nabídne rozsahy 11-32 (299 g), 12-32, 11-36, 12-36 zubů, základní PG-1030 pak jen 11-32 (395 g), 11-36.

SRAM_MTB_GX_Crank_1200_2x10sp_34-22t_Side_Black_L
Kliky SRAM GX 1200 (2×10)

SRAM_MTB_GX_FD_2x11sp_LDM_BottomPull_Side_L
Přesmykač SRAM GX 2×11 BottomPull

SRAM_MTB_GX_FD_2x10sp_LC_TopPull_Side_L
Přesmykač SRAM GX 2×10 TopPull

A teď babo raď

Sada SRAM GX 1×11 se jistě rychle chytne a snad to nedopadne tak, že na mnoha kolech střední třídy nahradí při stejné celkové ceně SRAM X1 nebo X01. Ale i kdyby, tak co? S rostoucí cenou dolaru je třeba nějak bojovat a funkčně nebude nové GX jistě žádné ořezávátko.

Velkým otazníkem je GX v konfiguraci 2×11. Samotná myšlenka se mi docela líbí, mrzí mě ale, že tato verze nemá přehazovačku X-Horizon, která je jednou ze zásadních vylepšení jež jedenáctka sama o sobě přinesla. Na druhou stranu, pokud jsou převodníky na 2×10 dostatečně odstupňované (např. 38-24 zubů), nemívám problém s tím, že by mi chyběly převody, což u 1×11 říct nemůžu. Byl bych tedy radši za dražší, lehčí a odolnější verzi GX 2×10 než 2×11 se zbytečně drahou kazetou a nutností shánět kola či zadní náboj s ořechem XD.

Nechme se ale překvapit, jak to bude vypadat v praxi, třeba se začnou jednotlivé díly různě kombinovat, i když to SRAM ani Shimano neradi tolerují. SRAM tomu ale nyní jednotným pojmenováním této chameleonské sady GX dost nahrává.

Chcete-li si o této sadě (sadách) nastudovat všechny detaily, koukněte na prezentační PDF, z něhož jsem při tvorbě tohoto článku vycházel – SRAM GX prezenatce (PDF – 3 MB).

Komponenty SRAM GX v nabídce obchodu www.koloshop.cz
koloshop-logo-PNG

SRAM GX - Tech News
Řazení SRAM GX Trigger 2×11

SRAM GX - Tech News
Řazení SRAM GX Trigger 2×11

SRAM_MTB_GX_Grip_Shift_2x11sp_Red_Side_L
Řazení SRAM GX GripShift 2×11

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Petr Duchna Ducháček

    Budou kazety záměnné nebo ne? Když mám teď Sram X1 bude možné si po sjetí zoubků pořídit kazetu GX?
    Osobně se obávám chvíle až za výměnu budu muset dát ty psycho prachy…

    • Martin Pajma

      Myslím, že můžeš použít jakoukoliv kazetu kompatibilní se SRAM ořechem XD, což tato z řady GX je.

      • Přesně tak, kompatibilní to je vše se vším, tedy v rámci 1×11. Můžeš tedy použít jakou chceš kazetu XD – XX1, X01, X1 I GX

    • Radek Broz

      Jasně, že jo. BTW: Vyhodil jsem to a přešel na desítku, protože dát 10k ročně za kazetu a řetězy přijde i mě celkem dost.

  • Karel N.

    Jezdil jsem od 3/7, přes 2/9-10, a skončil jsme na 1*11. Systém 1*11 má výhodu v té jedničce v předu (prostě ten řetěz z vodítkem nespadne) a ve váze/jednoduchosti. Nevýhoda je v odstupňování a ceně. 2*11 (10-42) je blbost, protože odstupňování prostě není tak drobné jako u 2/3/-9/10 a tudíž k čemu mám vlastně dvojplacku? Nevím, ale dle mě je to takový kočkopes, aby lidi zblbli a kupovali nesmysly. 1*11 jsou strašlivě předražené sady, u řadičky/klik/přehazky nemá jakékoliv zdražení opodstatnění. Jediné co je složitější na výrobu je kazeta, ale i u ní je rozdíl ceny naprosto neodůvodněný (stačí spočíst cenu materiálu a CNC frézy – nicméně když to chci, musím to zkousnout). SRAM nás prostě bude ždímat i když nápad 1*11 je vlastně jednoduchý. 🙁

    • Kamil Holub

      A já to furt každému říkám… Odmítám tohle platit Sramu za kazety (přestože jejich 9sp. komponenty jsou nepřekonatelné a mě i partnerce jezdí stařičká X.9 jako víno). Postavil jsem to 1×10 s XTčkovým šaltrem. A jedu už 3 sezónu na 32/11-42 za „pár“ korun. Vyšlapu kamkoliv, to je v nohách.

      V případě nejvyšší nutnosti jde dopředu dát i 30t placka, ale to jsem ani nezkoušel, protože nepotřebuju.

      • Karel N.

        11-42 ale asi není standardní kazeta ne ?

        • Kamil

          Kazetu jezdím tu nejlevnější Deorkovou HG50-10 nebo HG62-10. Což je cca 500-600 Kč za kazetu. A adaptér s pastorkem od Werku 18t + 42t mě tenkrát stál 1500,-. Patorek i adaptér mám dodnes původní. 42ka podle mě vydrží věky, tu řadím fakt málo. To u nás jezdím celý Beskydy nebo třeba MTB Trilogy. A 18t pastorek se dá sehnat za pár korun, když jej sjedu.

          Dneska firmy přešly na to, že dodávají 16t + 42t sety a třeba a2z to prodává za 1000,-. Plus kazeta 500, to máme 11-42 za kompletní 10sp. kazetu, ikdyby se to pokaždý měnilo úplně komplet. Což je samozřejmě blbost. Pak dokupuješ jenom kazety, maximálně malý pastorek…

          • Jakub

            Funguje to dobře? Na bike-foru jsem četl, že se ten 42t pastorek od Werku má tendenci ohýbat a přes 18t pastorek to prý moc dobře neřadí. Jaké jsou vaše zkušenosti?

          • Karel N.

            To je právě to, proč jsme nakonec ty peníze hodil do SRAMU X01. Ta přehazka drží napnutý řetěz jak nic předtím a řadí to spolehlivě (i když 9speed od SRAMU mi přišel ještě přesnější a rychlejší, možná to je jen zdání). Navíc opravdu kluci s tím werk/a2z mají občas problémy jak popisuješ.

          • Jakub

            20 tisíc za sadu bych dal, ale mám dvoje kola – tzn. 2x ořech a 2x kazeta, která je absolutně nesmyslně drahá (chápu proč, ale nemůžu si to dovolit)

          • Kamil Holub

            Mě to funguje velmi velmi dobře (do výborně kousek chybí, ale za ty prachy to neřeším).

            Předně, já jsem vyhlášený tím, že jezdím naprosto crazy kombinace a téměř všechno mi funguje. Na Garym Fisherovi Fat Possum jsem měl dvouplacku 36/24 s rockringem, 9sp. kazetu 11-32, HG53 řetěz, tříplackový přesmykač Deore LX ovládaný třípolohovou páčkou Altus a první 10sp. Dyna-Sys přehazku Deore XT ovládanou 9sp. Sram X.7 řazením…

            42t adaptér Werk mám ten úplně první: http://www.bike-forum.cz/upload/users_lib/18911/fotogalerie/big/evcsw11-36-40.jpg a tam je dost materiálu. Nic se neohýbá nebo nekroutí. Když jsem viděl ty nové, tak jsou mnohem vzdušnější a je možné, že to tolik do krutu nevydrží. Ale zkušenost s tím nemám.

            18t pastorek je fajn, ale má podle mě jednu vadu. Nemá frézovanou tu širší drážku, takže jde na ořech nasadit jakkoliv a přesto jim ve Werku nesedí náběhy. Když se kouknu na jakoukoliv originální kazetu, tak se náběhy na jednotlivých pastorcích vždycky o kousek posouvají ve stejném směru. A tuhle 18ku, ať nasadím jak nasadím, tak je se svýma náběhama buď „před“ nebo „za“ zbytkem kazety… To může být ten problém, proč to klukům přes ní neřadí.

            Moje zkušenost je taková, že 18-21 nahoru jde výborně. 21-18 a 18-15 dolů taky luxusně. Akorát to občas trochu zahapruje nahoru z 15ky na tu 18ku. Asi než to chytne ten posunutý náběh. Ale za 3 sezóny ježdění to naprosto nevnímám. Jak jsou na tom teď ty 16t pastorky netuším. Neměl jsem to zatím v ruce.

            Ovšem s tím řazením. Mám na kole zase dost slušnou prasárnu, takže na ten stav to funguje špičkově. Původně tam šel paralelogram z 10sp. XT přehazky s namontovaným dlouhým vodítkem ze zlomené 9sp. SLX přehazovačky. Na MTB Trilogy jsem to dlouhý vodítko urazil hned v prologu, ale měl jsem jiný náhradní, tak jsem ho vyměnil. Zase jenom vodítko s kladkama. Takže teď tam je 10sp. XT přehazka s dlouhým (to zatím vydrželo) vodítkem z 10sp. XT přehazky, ale každý kus je z úplně jiného modelu.

            No a letos chci ještě vyzkoušet, co udělá takhle fičura od OneUp, která má ze standardní Shimano přehazovačky udělat něco jako nový XTR nebo X-Horizon. Prostě horní kladka není v ose uchycení vodítka k paralelogramu, ale je vyosená 9mm mimo… https://c2.staticflickr.com/8/7563/16000310995_99d7c218cc_b.jpg