SRAM GX – revoluce 1x pokračuje

SRAM GX - Tech NewsKdyž SRAM před několika lety poprvé odhalil „jedničkovou“ sadu XX1 s konfigurací převodů 1×11, nastartoval tím novou éru MTB řazení, jelikož mnozí najednou začali uvažovat nad tím, jaké by to bylo zbavit se přesmykače. Nyní přichází v pořadí již čtvrtá sada jdoucí tímto směrem, která by opět mohla rozšířit řady „jedenáctek“ ve světě horských kol.

Zbrusu nová a včera oficiálně představená sada SRAM GX ale není jen dalším levnějším klonem aktuální jedenáctkové dynastie SRAM (XX1, X01, X1 a nově GX). GéXko má mnohem důležitější poslání. Je zde, aby dokončilo útok řazení 1x na post horských kol od střední třídy výše a nastolilo nové pořádky i v nižších hladinách. Hned na začátek je totiž nutné připomenout, že SRAM GX zcela nahradí sadu X9 a X7, přičemž ze starých časů a pořádků tak v nabídce zůstane jen nejdostupnější X5.

Jak to GX dokáže?

Nová sada SRAM GX bude vlastně takový komponentový chameleón, jelikož dokáže pokrýt již zmíněné úrovně doposud spadající pod sady X9 a X7. Je to vlastně docela zajímavá taktika, jelikož až za nějaký rok řeknete, že máte na kole SRAM GX, budou si možná mnozí myslet, že jste majiteli výtečného řazení 1×11 a vy přitom budete hoblovat základní 2×10…

SRAM_MTB_GX_RD_11sp_Side_Red_L
SRAM GX – přehazovačka X-HORIZON™ (1×11)

reklama

Ale k věci

SRAM GX tedy nabídne hned několik úrovní kvality, ceny a s tím i několik variant konfigurace převodů. Na pomyslném vrcholu bude GX v konfiguraci 1×11, tedy o něco levnější verze sady SRAM X1. Pro představu, její jedenáctková kazeta XG-1150 FULL PIN™ s hmotností 394 g vyjde na nemalých, ale řekněme zase o něco přijatelnějších 150 EUR (odhadem 4200 Kč!!!). Oproti vyšším verzím (XX1-X1) není frézovaná, ale nýtovaná. Stále by ale měla fungovat tak dobře jako dražší kousky z vyšších sad.

Také přehazovačka GX v konfiguraci 1×11 zůstává vzhledově podobná a konstrukčně shodná s vyššími kousky. Tedy s unikátní horizontální architekturou paralelogramu X-HORIZON™ a dalšími perličkami, na které jsme si již u SRAMu ve vyšších kategoriích zvykli. Zajímavým a pro mnohé „staromilce“ jistě potěšitelným faktem je i to, že vedle klasického páčkového řazení Trigger nabídne jedenáctkové GX i alternativu v podobě otočeného řazení GripShift nové generace, které bylo zatím (s 11 rychlostmi) dostupné pouze u sady XX1, a proto v praxi málo kdy viděné.

SRAM GX - Tech News
Kazeta SRAM XG-1150, 394 g, 10-42 zubů, FULL PIN™, XD™ driver body, JET™

SRAM-GX-1x11
SRAM 1×11

Komu je jedenáct málo!

Nová sada GX v konfiguraci 1×11 ale nebude paradoxně tou nejvyšší a nejdražší variantou! GX 1×11 vyjde (celá sada) na 588 EUR, avšak GX 2×11 na 689 EUR.

2×11 – skutečně!

Ano, SRAM se rozhodl, že v nižších kategoriích může být pouhých jedenáct převodů mnoha méně trénovaným jezdcům prostě málo, takže vzali svou „velkou kazetu“ s rozsahem 10-42 zubů, vytvořili nový 2×11 přesmykač, doplnili druhé řazení a na světě je SRAM GX 2×11. Rozsah převodů této sady přitom předčí vše, co jsme doposud znali.

Řečí čísel: GX 2×11 nabídne rozsah 630%, Shimano 2×10 maximálně 518%, Shimano 2×11 maximálně 515% a Shimano 3×10 stále jen 573%!

SRAM-GX-2x11

SRAM-GX-2x11vs3x10

Uvidíme, jak se k tomuto tématu postaví výrobci kol, kdo kam a proč kterou sadu nasadí. Co mi ale přijde zajímavé je fakt, že SRAM GX 2×11 neobsahuje přehazovačku typu X-HORIZON™, ale její klasické provedení. Tedy něco jako vylepšenou verzi X9. Třecí spojka ROLLER BEARING CLUTCH™ pro stálé napnutí řetězu zde samozřejmě nechybí. Ve SRAMu zřejmě přišli na to, že i jejich klasická přehazka v klidu zvládne rozsah kazety 10-42 zubů!

Máš kliku!

Prakticky všemi verzemi sady GX se rovněž prolínají dvě verze klik s jedním nebo dvěma převodníky. Jedničková verze samozřejmě obsahuje nestejně široké zuby X-SYNC™ (Narrow-Wide), varianta 2×11 pak jede zažitou klasiku. Kliky oněch dvou tříd pak mezi sebou poznáte podle označení (vyšší GX 1400 a nižší GX 1000), stejně tak dle konstrukce. Vyšší verze (GX 1400) využívá tzv. Open Core Technology (dutý vnitřní prostor) a montovaný unašeč (pavouk) a bude tedy, alespoň teoreticky, možné kombinovat tyto kliky s převodníky SRAM Direct Mount.

Levnější GX 1000 pak přichází v konstrukčně jednodušší verzi (AL 6000) s integrovaným pavoukem. Základní nabídka převodníků pro 1×11 je odstupňována po dvou zubech v rozmezí 30-38 zubů. GX 1400 v délce 175 mm ukáže na váze 720 g. Ne nepodstatná je skutečnost, že nové kliky budou nabízeny i ve verzi Boost™ 148, tedy s upravenou řetězovou linkou, aby je bylo možné kombinovat s širšími zadními náboji (Boost 148).

Verze pro 2×11 nabídnou převodníky 36-24 zubů, 2×10 38-24 nebo 36-22 zubů (2×10 GX 1200). Co se týká středů a středových os, pak se počítá s kompatibilitou se středy PressFit 30, BB30, GXP a PressFit GXP.

SRAM GX - Tech News
Kliky SRAM GX 1400 (1×11)

SRAM GX - Tech News
Kliky SRAM GX 1000 (1×11)

SRAM GX - Tech News
Kliky SRAM GX 1000 (2×11)

Na koho zbude 2×10

Na spodním konci celou rodinku SRAM GX nakonec uzavře verze v konfiguraci 2×10, což je de facto následovník současné sady SRAM X7 s novým přesmykačem, víceméně standardní přehazovačkou, v duchu jedenáctek vylepšeným páčkovým řazením a kazetami ve vícero konfiguracích. Lepší desítková kazeta PG-1050 nabídne rozsahy 11-32 (299 g), 12-32, 11-36, 12-36 zubů, základní PG-1030 pak jen 11-32 (395 g), 11-36.

SRAM_MTB_GX_Crank_1200_2x10sp_34-22t_Side_Black_L
Kliky SRAM GX 1200 (2×10)

SRAM_MTB_GX_FD_2x11sp_LDM_BottomPull_Side_L
Přesmykač SRAM GX 2×11 BottomPull

SRAM_MTB_GX_FD_2x10sp_LC_TopPull_Side_L
Přesmykač SRAM GX 2×10 TopPull

A teď babo raď

Sada SRAM GX 1×11 se jistě rychle chytne a snad to nedopadne tak, že na mnoha kolech střední třídy nahradí při stejné celkové ceně SRAM X1 nebo X01. Ale i kdyby, tak co? S rostoucí cenou dolaru je třeba nějak bojovat a funkčně nebude nové GX jistě žádné ořezávátko.

Velkým otazníkem je GX v konfiguraci 2×11. Samotná myšlenka se mi docela líbí, mrzí mě ale, že tato verze nemá přehazovačku X-Horizon, která je jednou ze zásadních vylepšení jež jedenáctka sama o sobě přinesla. Na druhou stranu, pokud jsou převodníky na 2×10 dostatečně odstupňované (např. 38-24 zubů), nemívám problém s tím, že by mi chyběly převody, což u 1×11 říct nemůžu. Byl bych tedy radši za dražší, lehčí a odolnější verzi GX 2×10 než 2×11 se zbytečně drahou kazetou a nutností shánět kola či zadní náboj s ořechem XD.

Nechme se ale překvapit, jak to bude vypadat v praxi, třeba se začnou jednotlivé díly různě kombinovat, i když to SRAM ani Shimano neradi tolerují. SRAM tomu ale nyní jednotným pojmenováním této chameleonské sady GX dost nahrává.

Chcete-li si o této sadě (sadách) nastudovat všechny detaily, koukněte na prezentační PDF, z něhož jsem při tvorbě tohoto článku vycházel – SRAM GX prezenatce (PDF – 3 MB).

Komponenty SRAM GX v nabídce obchodu www.koloshop.cz
koloshop-logo-PNG

SRAM GX - Tech News
Řazení SRAM GX Trigger 2×11

SRAM GX - Tech News
Řazení SRAM GX Trigger 2×11

SRAM_MTB_GX_Grip_Shift_2x11sp_Red_Side_L
Řazení SRAM GX GripShift 2×11

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky