Pedály Crankbrothers Stamp Large (praktické představení)
Na dnes publikovaný test nářadí Crankbrothers Y12 můžeme volně navázat praktickým představením volných pedálů Crankbrothers Stamp, které se nabízejí ve dvou rozměrech podle čísla vaší nohy. Menší Stamp Small, doporučené pro nožky velikosti 37-43, a Stamp Large, určené pro tlapy rozměru 43-49.
Já jsem, při velikosti bot FiveTen Freerider Contact EUR 45 a Specialized 2FO Flat dokonce EUR 46, neváhal a bez rozmyslu sáhl po větší plácačce Crankbrothers Stamp Large. Koho trápí, že je větší pedál o pár gramů těžší (dle údajů výrobce 345 gramů Stamp Small a 375 gramů Stamp Large – pár).
Teď se přiznám, že jsem je vlastně zapomněl zvážit a momentálně jsou na mém kole, které je u kolegy Zeda doma, jelikož já mám doma RB Bandit 675. Dopátral jsem se ale testu na britském serveru dirtmountainbike.com, kde se jejich naměřené údaje (u pedálů Stamp Small i Stamp Large) téměř na gram shodují s tabulkovými údaji (Stamp Small 344 g, Stamp Large 374 g). Takže hmotnosti, která se objevuje na českých e-shopech (405 g u Stamp Large) nevěřte!
Hmotnost je fajn, ale ta cena!!!
Jasně, nízká hmotnost je rozhodně příjemným efektem a do značné míry i odpovědí na otázku: „Proč jsou ty pedály tak drahé?“ (3 599 Kč – progresscycle.cz) Hmotnost 344 gramů na pár u velikosti „S“ je hodně ultimátní údaj a 375 gramů s ohledem na obrovskou plotnu varianty Stamp Large taktéž. Zásadní bonus a podstatné vylepšení proti předchozím modelům pedálů Crankbrothers představují též nově použitá a vysoce kvalitní kluzná ložiska Igus LL-Glide osazená na ocelové ose (Cr-Mo).
Podstatným vylepšením by mělo být jejich precizní utěsnění a špičkové zpracování. I proto si Crankbrothers troufá poskytnout na tyto pedály záruku pěti let (mám pocit, že dokonce mezinárodní – prověřím). A to už o něčem svědčí! Zároveň je příjemným doplňkem snadno přístupná maznice, která se skrývá pod drobným šroubkem (na křížový šroubovák) na těle pedálu, situovaná jakoby na špičce kónické osy.
Tělo samotného pedálu je vyrobeno kováním ze slitiny hliníku řady 6061 s tepelnou úpravou T6, díky čemuž by mělo být pevné a odolné. Co se týká výšky pedálu, pak naměříte minimální hodnotu 11 mm v jeho středu a stále luxusních 13 mm na okrajích. Jisté spojení s podrážkou vaší boty zajistí deset pravidelně rozmístěných pinů, které jsou klasického provedení s vnitřním otvorem pro malý imbus.
Piny by měly být nastavitelné (dle míry zašroubování do pedálu), logicky ale hrozí, že když některý urazíte, bude se vám hůře vyndávat. Tedy alespoň v porovnání s provedením s šestihranem na základně, či s piny šroubovanými z druhé strany pedálu, s klasickou hlavičkou. Nízká hmotnost a kompaktní vzhled ale hrají do karet právě tomuto řešení. Doplňkovou styčnou plochu navíc představuje vroubkované zdrsnění ve středu pedálu, na ke středu klesající plošce nad osou.
Crankbrothers Stamp Large – v praxi
O některých prvcích výbavy se toho z praktického hlediska mnoho napsat nedá, snad krom faktu, jestli fungují či nefungují! Pedály Crankbrothers Stamp Large přitom fungují excelentně. Jejich reálný rozměr mě šokoval už jen když jsem do ruky dostal elegantní balení s černými pedály (plocha S: 100 x 100 mm / L: 111 x 114 mm). Stejný pocit, že jde o pořádnou plachtu, jsem měl i poté, co jsem pedály našrouboval na kolo. Když jsem pak vyskočil do sedla, zapomněl jsem rázem na všechny předsudky a jen si užíval ten luxus nekonečné kontaktní plochy.
Abych si z kraje odbyl nutnost alespoň dílčí kritiky… Na úplném začátku mého soužití s pedály Crankbrothers Stamp Large jsem byl překvapen a rozčarován z toho, že na podrážce cítím zvýšení (vypouklou část) v místě usazení hlavního ložiska. Prostě mě to tam trochu tlačilo do chodidla. Ale vlastně jen chvíli, jelikož jsem brzy pochopil, že vzhledem k rozloze pedálů blížící se vyasfaltované ploše na letišti Václava Havla si můžu svou nožku položit kam se mi jen zlíbí!
Brzy jsem si tedy zvykl našlapovat dále od kliky, zejména pravou nohou, kterou mám delší než levou. Když si dnes zkontroluji polohu chodidla na pedálu, je vnitřní hrana boty daleko od výše zmíněného ložiska, proto jsem na jeho přítomnost dočista zapomněl. Naopak se mi líbí, jak je pedál tvarovaný a jako příjemné mi přijde i zdrsnění na jeho středu v prostoru nad osou.
Sešikmení této plochy mi nikterak nevadí (prohnutí 1 mm), přestože mám radši platformy striktně ploché než s prohlubní, odborně s konkávním tvarem. Na pedálech Crankbrothers si vždy svou polohu snadno najdu, jen se opřu a jedu…
Plocha k nezaplacení…
Někdo by mohl tyto pedály obdivovat pro jejich nízkou hmotnost, jiný pro nízký profil, či kvalitní ložiska, případně pro dlouhou záruku… Mě dnes ale zajímá jediné – plocha, plocha, plocha!!! Už jen ta svoboda položit si nohu kamkoliv mě napadne a mít pod chodidlem stále valnou část pedálu a nestát jen na jeho hraně je úžasná. Když jsem měl včera možnost srovnání, vzal jsem si na zkoušku od kolegy RB Bandit 675, kde jsou standardně pedály Chromag Contact, byl jsem v šoku, jak jsou malé!
Proč se pedály Crankbrothers jmenují Stamp, když se velikosti poštovní známky blíží spíše pedály mnohé konkurence???
Nechci hanit Chromag, chraň bůh, i toto jsou skvělé a lehké pedály (380 g pár), vzhledem k jejich podstatně menší ploše ale musí člověk více řešit, kam si pokládá nohu. Jinak řečeno, musí své chodidlo položit do přesné polohy, aby si mohl užívat plné podpory kanadské platformy. Kolega Zed s nohou menší o dvě čísla tento problém asi nepociťuje, mně ale s botami velikosti 45 (EUR) prostě větší pedály dokonale sedí!
Jednou z posledních specifik pedálů Crankbrothers Stamp Large, kterou bych chtěl zmínit, je, že jsou oproti jiným těsně přimknuté ke klikám. Podívejte se na svoje pedály a všimněte si, jak velká je vzdálenost od kliky k samotnému tělu pedálu. Běžně je to třeba i centimetr, zato u Crankbrothers Stamp tato mezera prakticky neexistuje! Proto jsem měl možná zprvu tendenci pokládat nohu na vnitřní ložisko a až později mi došlo, že má mnoho volného prostoru k tomu, abych si našlápl více zeširoka.
Crankbrothers Stamp Large – závěr
Pedály Crankbrothers Stamp Large jsou trochu jako zjevení! Na jedné straně se snaží bořit mýty o nekvalitních ložiskách a častých vůlích svých předchůdců s nášlapným systémem i plochých 5050, zároveň se posouvají z pozice „dostupných pedálů, o které je potřeba se poctivě starat“ do polohy „luxusního zboží, které stačí občas lehce doplnit vazelínou skrz snadno přístupnou maznici a víc neřešit!“
Cena za tento luxus je nemalá, když se ale rozhlédnete okolo, zjistíte, že pedálů s cenou kolem 3 000 Kč není zase tak málo. Namátkou jmenujme zmíněné Chromagy Contact (3 390 Kč – protocycles.cz) nebo Spank Ozzy/Spike (3 290/2 990 Kč – bikestrike.com). Pokud tedy pedály Crankbrothers Stamp Large skutečně prokáží slibovanou životnost – věřím, že ano a hodlám to osobně prověřit – pak musím říct, že mi po zvážení všech kladů a záporů jejich cena až tak přemrštěná nepřipadá.
Dnes je zkrátka doba, kdy je vše #endurospecific, honí se odolnost, výdrž a gramy, proto je vše dost drahé. Tak proč šetřit na pedálech, když jsou vedle řídítek a gripů druhým zcela zásadním kontaktním bodem mezi jezdcem a jeho strojem!
Crankbrothers Stamp Small/Large
Cena: 3 599 Kč (progresscycle.cz / www.crankbrothers.com) / Rovněž v nabídce obchodu koloshop.cz
Hmotnost (pár): 345/375 g (Small/Large)
Plocha pedálu: Small – 100×100 mm / Large – 111×114 mm
PLUS
Plocha, plocha, plocha (zejména velikost Large)
Kvalitní ložiska Igus LL-glide
Příjemný konkávní tvar (průhyb 1 mm)
Zdrsnění střední části
Maznice pro snadnou údržbu
Záruka 5 let
Nízký profil 11 – 13 mm
Výběr dvou velikostí
MÍNUS
Cena? S přihlédnutím k výše popsanému snad ani ne…
Klasické piny bez hlavičky, které se budou těžko měnit, když je urazíte
Vystouplé vnitřní ložisko, ale na něj brzy zapomenete
Lámu si hlavu, ale nic jiného mě nenapadá…